• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de duurste Porsche van Autotrack

Auteur: jaapiyo, gepost 23 februari 2018 om 21:57 – 23 Reacties

Afbeelding Dit is de duurste Porsche van AutotrackAfbeelding Dit is de duurste Porsche van AutotrackAfbeelding Dit is de duurste Porsche van AutotrackAfbeelding Dit is de duurste Porsche van AutotrackAfbeelding Dit is de duurste Porsche van AutotrackAfbeelding Dit is de duurste Porsche van AutotrackAfbeelding Dit is de duurste Porsche van AutotrackAfbeelding Dit is de duurste Porsche van Autotrack

RS
Kost wat…

Maar dan heb je ook wat. In dit geval een Porsche 911 2.7 RS van 45 jaar oud. Zoals de meesten inmiddels zullen weten, is dit dé RS waar alle andere 911 RS-en die sindsdien op de markt zijn verschenen schatplichtig aan zijn. Dit was namelijk de eerste der Mohikanen. In 1972 rolden de eerste exemplaren van de productielijn, hoewel de auto officieel ‘modeljaar 1973’ droeg.

In de loop der jaren is de zeslinder in de 911 stapje voor stapje groter en groter geworden. In 1969 was het al heel wat dat de unit van Ferry Porsche himself 2.2 liter inhoud had. In de huidige GT3-modellen meet de krachtbron inmiddels vier liter. Begin jaren ’70 werd met de eerste RS een flink stapje gezet: zoals de naam van de auto al zegt, ligt er onder de kap van de voormalige opper-911 een 2.7 liter groot aggregaat met 210 pk. Destijds waren de motoren bij Porsche uiteraard nog luchtgekoeld.

Doch niet alleen de krachtige motor zou gaan behoren tot de typische kenmerken van (vrijwel) alle RS-en die nog volgen zouden (rijtest). De 2.7 RS was dikker, straffer geveerd en vooral ook lichter dan de standaardmodellen. Voor wat betreft dat laatste kon je kiezen tussen diehard (de RS Touring) en extreem diehard (de RS Sport Leicht, met optiecode M471). De eerste woog 1.075 kilo. Dat is niet verkeerd, maar de tweede schaaft daar nog eens een ongelooflijke 100 kilo van af voor een gewicht van 975 kilo. Kom daar nu nog maar eens om.

Als je tegenwoordig een 2.7 RS Sport Leicht hebt, ben je miljonair. Exemplaren worden regelmatig verkocht voor ongeveer dat bedrag. De iets minder zeldzame 2.7 RS Touring (slechts ongeveer één op de zes van de in totaal 1.580 klanten vinkte optie M471 aan), kosten behoorlijk wat minder. Maar dat maakt dit Gulf-blauwe exemplaar uit 1973 niet bepaald een koopje: de vraagprijs bedraagt 625.000 Euro.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld
  • Mijn Auto: Porsche 911 Carrera CS van Arjen
  • Voitures Extravert quintessenza RS
    Elektrische Carrera RS uit Nederland is krankzinnig duur

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

911, autotrack, blauw, Klassiekers, occasion, Porsche

Vorig bericht: « Deze guy is nu de grootste aandeelhouder van Daimler
Volgend bericht: Volvo’s huidige generatie benzinemotoren zijn tevens de laatste »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    23 februari 2018 om 22:05

    Op papier zal die best wel weggaan voor dat bedrag ..

    Zijn Porsches al jaar en dag goed voor ..

    Login om te reageren
  2. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    23 februari 2018 om 22:08

    Ff compleet of topic, ik geniet al jaren van deze heerlijke website maar vroeg me af of er ook iets vergelijkbaars is voor motoren?

    Login om te reageren
    • porschepdk zegt

      23 februari 2018 om 22:25

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: http://www.apparata.nl

      Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      23 februari 2018 om 22:46

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: motoblog moet helaas nog uitgevonden worden.

      Login om te reageren
    • stephano zegt

      24 februari 2018 om 00:48

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Even googlen en ik vind dit: https://motorfans.nl/category/motorblog/

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      25 februari 2018 om 13:33

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ik hoop daar ook al tijden op. Met een beetje mazzel trekt @Dizono ooit de stoute schoenen aan en begint een sub-blog over motoren ?

      Login om te reageren
  3. woertquattro zegt

    23 februari 2018 om 22:15

    ( Vraag ) Prijzen zijn al fors dalende , voor 2 jaar geleden was dit nog kort aan de € 1 miljoen euro

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      24 februari 2018 om 16:14

      @woertquattro: Verschil tussen een gebruikte en concours staat. De prachtige z.g.a.n. exemplaren leveren nog steeds 1,5 tot 2 miljoen op.

      Login om te reageren
  4. tvklarenbosch zegt

    23 februari 2018 om 22:30

    Ben niet gek op de kleur, verder hele gave bak

    Login om te reageren
    • 335istage1 zegt

      23 februari 2018 om 22:57

      @tvklarenbosch: Gewoon overspuiten.

      Login om te reageren
  5. 917 Porsche + Audi zegt

    23 februari 2018 om 22:37

    Porsche Gelderland daar staat nog meerder pracht uit Zuffenhausen te koop

    Login om te reageren
  6. JamesBond007 zegt

    23 februari 2018 om 23:08

    Liever een Singer, die worden ook gebouwd door een porsche specialist in Zwolle, even de naam kwijt…

    Login om te reageren
    • bakbanaan zegt

      23 februari 2018 om 23:59

      @jamesbond007: ze zijn misschien singer dealer.. maar bouwen gebeurd toch echt in de vs

      Login om te reageren
  7. skinnybmw zegt

    24 februari 2018 om 00:05

    Hmmm, een Yaris GRMN heeft meer vermogen, dus heb ik die liever …

    Rijdt gewoon een 911 los bij het stoplicht, sta je dan in je 911 van een dikke 6 ton …

    En de Yaris is zo veel mooier ook! …

    Wat zijn die Aziaten goed hè?

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      24 februari 2018 om 13:10

      @skinnybmw: Ahhh u bent hier de senioren club begonnen neem ik aan?

      Login om te reageren
    • e28forever zegt

      24 februari 2018 om 15:47

      @skinnybmw:
      Neem jij dat koekblik, dan neem ik de Porsche wel.
      Het leven draait om meer dan cijfertjes alleen, beleving telt ook.
      En ik kan me goed voorstellen dat zo’n oude ruige 911 je nekhaar overeind zet als je die soundtrack hoort en voelt.

      Ik heb zelf 2 x BMW 525i, een E28 en een E39.
      2 keer raden welke ik het liefste van stal haal…

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        24 februari 2018 om 15:56

        @e28forever: ben zelf in het bezit van een E34 3.5 M5 en een E30 325i geweest ;-) Mijn opmerking was dan ook van sarcastische aard…

        Login om te reageren
        • tge1 zegt

          25 februari 2018 om 03:42

          @skinnybmw: Heerlijk dat de liefhebbers van de Yaris GRMN als bejaarden worden weggezet door iemand die prat gaat op oude bakken van 25 jaar oud en 45 jaar oud. ;-) Ik kan beide generaties auto’s waarderen, zowel de Yaris GRMN als deze klassieke Porsche. De eigenaars van dergelijke klassiekers kunnen volgens mij moderne auto’s ook wel waarderen.

          Login om te reageren
  8. 750i zegt

    24 februari 2018 om 01:33

    Ik heb er een keer ééntje zien rijden in Rotterdam Ommoord. Wat een mooie auto was dat.

    Login om te reageren
  9. ikleesookoverautos zegt

    24 februari 2018 om 03:22

    Mooi ding maar heb liever een paar modellen later. Dit is wel iets te spartaans.

    Login om te reageren
  10. papa zegt

    24 februari 2018 om 07:00

    6 ton en dan naar een treurig hard plastic dashboard zitten kijken

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    24 februari 2018 om 07:59

    Voor mij de heilige graal der 911’s.
    Kan geen Piet Boon Alex tjoening tegenop.
    En ooit werd er gewoon mee gereden.
    Onze verzekeringsagent had er ooit eentje als serieuze autogek.
    Kreeg spontaan grijs haar toen’ie hoorde wat ze nu waard zijn en waar hij hem ooit voor heeft verkocht. Was een gif groene RS. Omdat hij altijd en overal kwam, had hij die 911 gekocht van iemand die geld nodig had. Ik vertelde hem toen al: houwen die hap, hij kocht er een Dino Spider voor terug. Een Fiat. Die was ook stoer.
    En kost nu ook een vermogen.
    Ding was, je verkocht de ene om de volgende te kunnen betalen.

    Login om te reageren
  12. Joerek zegt

    24 februari 2018 om 17:58

    Ik las Afrojack.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North