Maak je geen zorgen, ook op de duurste Phaeton van Nederland is lekker op afgeschreven.
Het is eigenlijk heel erg vreemd dat Volkswagen een tijdje geleden met de Phaeton aan kwam zetten. Iedereen wist dat het fout zou gaan en warempel: het gíng fout.
Hele korte historie
Heel kort: Ferdinand Piëch was er een beetje ondersteboven van het feit dat Mercedes-Benz de A-Klasse introduceerde. Als Das Haus een Golf-concurrent ging bouwen, dan kon VW een Mercedes S-Klasse concurrent bouwen. En zo geschiedde. Dat verhaal is niet helemaal compleet overigens. VW wilde in de middenklasse een hogere positie bekleden (ten opzichte van Opel en Ford) en de Phaeton diende als een soort imagebuilder.
Geen succes
Een succes was het niet. Concernbroeder Audi had bijna tegelijkertijd de A8 (D3) op de markt gebracht en de BMW 7 Serie (E65) was vooruitstrevender dan ooit. Maar hey, je hebt er wel een geweldige occasion aan. Daarom gingen we eens op zoek naar de duurste Phaeton van Nederland die we op Marktplaats konden vinden. Dat is een vrij eenvoudige exercitie, je gaat naar de Phaeton-pagina en selecteert ‘prijs hoog-naar-laag’.
Duurste Phaeton van Nederland
En dit is ‘m! Met een vraagprijs van 19.995 euro is het absoluut de duurste Phaeton van Nederland (op Marktplaats). Het wil niet zeggen dat het dikste is. Die zijn juist vrij goedkoop. Voor minder dan 5 mille tik je een hele vroege 5.0 V10 TDI 4-Motion op de kop. Ondanks dat de techniek erg gaaf is (als deze werkt), is de V10 TDI wel erg gevoelig en is sleutelen bijzonder lastig en prijzig. Ergo, ze worden voor de oud-ijzerprijs verkocht.
Rijdende Tofifee
De duurste Phaeton van Nederland is een bruin exemplaar met de 3.6 VR6-motor. Dat is in basis hetzelfde blok als in de Audi Q7, Porsche Cayenne en diverse VW’s (Passat CC, R36 en Touareg) te vinden is. Uiteraard heeft de auto quattro-vierwielaandrijving (die in de Phaeton 4Motion heet). Het is ook nog eens een vijfzitter, dus in de prijslijsten was dit juist de goedkoopste Phaeton van Nederland! Wel is de auto fraai samengesteld, een bruine carrosserie met een tweedelig bruin interieur. Natuurlijk moet het je ding zijn om in een rijdende Tofifee rond te karren, maar het heeft wel wat.
Is de duurste Phaeton van Nederland wat?
Dan is het de vraag: is het ook wat? Ondanks dat de auto in tien jaar tijd een ton goedkoper is geworden, is 20 mille alsnog flink wat geld voor een Phaeton, al helemaal voor eentje met 133.000 km op de klok. De geautomatiseerde verkooptekst kan daar helaas geen verandering brengen. Aan de andere kant: dit soort nette Phaetons van na de facelift zijn een beetje gestopt met afschrijven, lijkt het. Ook in Duitsland ben je met gemak 16 tot 20 mille kwijt voor een soortgelijke auto (check hier maar op Mobile.de).
Ook is de duurste Phaeton van Nederland een rijdend statement dat je gewoon een bijzonder fijne auto wenst. Dat je niets geeft om een badge, imago of wat andere mensen over je kunnen denken. Intussen rijd je lekker in een cocoon van leder, hout en een puik Dynaudio-systeem. Wat wil een mens nog meer?
E34M5Touring zegt
https://www.youtube.com/watch?v=QzImp-p0QPc&t=17s
Vind hem vanbinnen wel een beetje oud worden nu. Van buiten nog steeds een statige auto. Schrok wel een beetje van bovenstaand filmpje. Anekdotisch, maar toch.
Johanneke zegt
Holy shit die samenvatting.
TCO 71’557.-
Costs per Year 17’889.-
Costs per km 1.02
Turns out there was a reason, why a car that cost CHF 220’000.- new was sold for just CHF 21’000 after just 5 years and 110’000 km – It’s a nightmare to own.
En een euro is 1.08 zwitserse frank.
mark383 zegt
Mjah, in dat YouTube filmpje ging het om een pre facelift W12. Bovenstaande auto is een VR6 van na de facelift. Denk dat de kosten nog wel eens mee kunnen vallen. Tenzij je idioot veel kilometers gaat maken. Maar dan ben je met een A8 of 7-serie van vergelijkbare leeftijd ook aan de beurt.
Mooie samenstelling trouwens!
saxoke zegt
@E34M5Touring: tja, k heb enkel naar z’n kostenplaatje gekeken, maar de helft wat erin staat, valt bij mij onder de categorie “onderhoud”. Wheelchange van 95€, dat had ik m gedaan voor 75. Zo is elke auto belachelijk duur. Die AT, xenon en plastic pipes, is dat z’n automaat die kapot was? K heb niet gehoord hoe t kwam, maar al bij al, lijkt t me dat ie voor een dubbeltje op de eerste rang wou zitten en met een dikke W12 wou rondrijden. Zelf zou ik dat ook wel willen, maar ik begin er gewoon niet aan.
madvillain zegt
Nummerplaat houder van 76 CHF… van goud? Maar ja, zal uurloon wel bij zitten dan, half uur monteren. En de lokale VW monteur beurt daar een uurloon wat hier een chirurg per uur krijgt haha.
dutchneon zegt
Ja precies, uurloon is daar absurd hoog, hij heeft alleen aan 8 bandenwissels al meer als 700 francs uit gegeven en daar komen een paar keer nieuwe banden nog bij.
E34M5Touring zegt
De beste man hoeft niet op een houtje te bijten hoor. Ten tijde van aanschaf was het een 5j oude auto met 100k op de klok. Zeker geen afgetrapt hok ofzo. En het kan allemaal vast goedkoper. Maar het geeft wel aan dat er een reden is waarom dit soort auto’s zo hard afschrijven. Je kunt er behoorlijk op leeglopen.
maxidyne zegt
Dat interieur: perfectie 👍🏼 Heerlijk kleurtje, kwaliteit straalt er vanaf. Ook heerlijk analoog instrumentarium.
Robert zegt
Was dit niet ooit ‘die beste Oberklasse’ zonder premium logo op de grille? Ik vind hem erg mooi oud geworden. En voor de gedateerde navigatie hebben ze prima after-market alternatieven uitgevonden. Voor minder dan 2 meier bij AliExpress te bestellen zelfs.
aerohead zegt
MMMjjjaaaaaa, die Ali dingen zijn niet allemaal je van het.
Het concept is geniaal, heeft heel veel potentieel, maar de uitvoering is op z’n zachts gezegd middelmatig.
Chinezen zijn heel slecht in documenteren en volledige handleidingen maken en technische ondersteunging is helemaal om te janken.
Het enige wat enigszins word gedocumenteerd is hoe je video’s en muziek afspeelt, de rest van de mogelijkheden moet je zelf maar uitvinden.
Ik heb nu mijn 2e unit in mijn GLK gezet, meer als upgrade van de 1e, maar ik het bleek dat ik toch weer te hoge verwachtingen had.
Misschien een keer leuke topic hierover op Autoblog ?
racerx zegt
Ik heb zo’n ding in m’n 159, dikke prima, had er geen hoge verwachtingen van maar hij werkt perfect incl Apple Carplay. Ondersteuning is al helemaal top, ik had zelf het scherm vernaggeld door er te hard op te duwen tijdens het monteren (…), sturen die gasten me een gratis display op, hoefde enkel de bezorgkosten te betalen. Even een halfuur knutselen maar toen was ‘ie ook weer gemaakt.
fendercd60 zegt
Prachtige auto in deze uitvoering zeg.
pignon zegt
Niet dat het een guilty pleasure is, maar dit is wel een van mijn favorieten
lpgbarrel zegt
Word hier wel hebberig van, en tegelijk een beetje bang hahaha
Jochempie zegt
Het liefst de V8! Maar ik heb een paar keer een Phaeton gereden, en bij mij bleef toch een gevoel van een zielloze rij-ervaring achter. Comfortabel of niet, het ding heeft geen persoonlijkheid.
SpiderIV zegt
@Jochempie het ding heeft geen persoonlijkheid ………………. dat is toch het basiskenmerk / de kernwaarde van dat Volkse merk?
monsieurleloure zegt
@jochempie
Een echte VW dus.
erikabarth zegt
@monsieurleloure
Een grote lexus is net zo afstandelijk, maar goed het gaat weer over VW of niet dan ;)
erikabarth zegt
@monsieurleloure
Kun je leuk vinden ,kun je niet leuk vinden maar het is zooooo. Als je zoveel kosten hebt , heb je gewoon een baggerproduct gekocht, period.
https://www.clublexus.com/forums/gs-3rd-gen-2006-2011/801312-advice-engine-failure-at-115-000-a.html
moveyourmind zegt
Blijft een mooie wagen om te zien, juist omdat hij zo mooi ingetogen is en zo goed weet te verhullen dat hij de massa ver overstijgt.
cappie zegt
Heel erg aantrekkelijk, laat maar lekker staan hier kun je op leeglopen.
pier zegt
In deze uitvoering zou ik hem nog wel aandurven qua kosten. De 4.2 V8 past er nog iets beter bij qua prestaties aangezien het een zware auto is. Zowel de VR6 als de V8 zijn betrouwbare blokken. De V10 en W12 zou ik niet aandurven qua financiën.
alassad zegt
Is een wel errug lekkere uitvoering zo. Het is dat ik kids heb die een vieze schoenen het liefst aan de schoonste oppervlakten afvegen, maar deze is wel heel begeerlijk!
escort77 zegt
Ik ben stiekem wel benieuwd wat zo’n ding in de praktijk verbruikt. Op papier 1:8,55, maar hoeveel zou je daar nou bij op moeten tellen?
De kofferbak is in elk geval groot genoeg voor een LPG-tank, denk dat het omslagpunt wel eens lager ligt dan je verwacht.
speedster72 zegt
Waarvoor is dat 3e pedaal eigenlijk?
Ik hoop als antwoord stiekem op zoiets als een gecombineerde claxon en grootlicht schakelaar om iedereen aan de kant te seinen als je door wilt knallen op de autobahn. (In een Volvo oldtimer die ik soms rijd zit daar ook de grootlicht schakelaar.) Maar het zal ongetwijfeld een andere functie hebben in deze auto.
madmarky zegt
Waarschijnlijk gewoon de parkeerrem
Variomatic zegt
Sorry, ik kon het weer niet laten, even de historie gecheckt: het ding is in september 2019 naar NL gehaald toen ie dus 9 jaar oud was. Vervolgens is ie maar liefst 9 (!?) keer van handelaar gewisseld… Bij de laatste staat ie sinds augustus vorig jaar. Ik ben geen fiscalist, maar wat is dat toch, dat gepingpong met auto’s van handelaar naar handelaar? Vaak stond ie maar een dag of een paar dagen geregistreerd bij een handelaar..
dutchneon zegt
daar ben ik ook wel benieuwd naar ja, wellicht hebben ze er allemaal een paar euro op verdiend en snel weer doorgeschoven?
Variomatic zegt
@dutchneon: niemand die het weet kennelijk.. @willeme: daar misschien eens een onderzoekje naar doen in je netwerk en artikeltje over schrijven? :-)
willeme zegt
@dutchneon en @variomatic:
Dat is sowieso een leuke. Het is eigenlijk vrij simpel: dit is een typische winkeldochter. Bruine Phaeton met weinig opties en een kleine motor. Heel erg specifiek. Zeker in Nederland is het onmogelijk ze eenvoudig te slijten. Een S350 met nep-AMG pakket verkoop je altijd wel, een Phaeton is lastiger.
Waarom zo vaak verwisseld? Simpel, hetzelfde als met een voetbaltrainer die aan een kansloze club begint. Zo’n handelaar neemt m over van een andere handelaar omdat ‘ie denkt dat hij m wél kan verkopen. Vaak gaat et in pakketjes. De ene handelaar neemt een paar auto’s van een paar collega’s over en vice versa. Vers blik in de showroom verkoopt soms best eenvoudig.
Vaak zie je dat zo’n handelaar dan de auto zelf gaat rijden voor een tijdje (wel op groene platen om de RDW te treiteren). Na een paar maanden levert het niets op en verhandeld ‘ie de Phaeton weer door. Bij dit soort auto’s zou ik bloedserieus onder uit de kan gaan bieden. Voor weinig geld is het leuk ;-)
racerx zegt
Doe mij deze maar:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-phaeton-4-2-v8-5p-benzine-grijs-23ac31b2-af14-5f30-e053-0100007ffddb?cldtidx=2&cldtsrc=listPage&searchId=6c3cb9ac
T5Power zegt
Een artikel over de Phaeton. Daar moet ik natuurlijk even op reageren. Ik heb er namelijk 3 gehad.
Een vroege uit 2003, met de onderbemeten 3.2 V6 en (ongeveer) 240pk. Tevens twee 3.0 TDI’s van 2008. Met 500nm heb je voldoende koppel om de vaart lekker in zo’n schip te houden, maar een sportwagen wordt het ook daarmee niet. Vergelijk hem bijvoorbeeld niet met tijdgenoten E60 535d of A8 4.2 TDI (die heb ik beide ook gehad), die rijden rondjes om een Phaeton 3.0 TDI.
Samenvattend: je krijgt heel veel auto en comfort voor je centen en het onderhoud valt reuze mee. Zolang je van de oude V10 diesel en W12 afblijft en de dealer laat voor wat ie is. Ga gewoon naar een goede specialist (in Veghel bijvoorbeeld).
Over de auto in de advertentie wordt ten onrechte veel ophef gemaakt. Het is een smaakvolle uitvoering maar hij is langgg niet full options. Zo ontbreekt een verwarmings/ventilatie unit achterin, multimedia entertainment achterin, schuifdak, uitgebreide houtafwerking (te zien aan de ‘kale’ achterportiere ter hoogte van de portiergrepen) etc. Wel mooi is dat er een Dynaudio installatie (een must, overigens pas leverbaar vanaf de facelift in 2010) en massagestoelen in zitten. Er is haast geen auto met een uitgebreidere optielijst. Alleen al de keuze qua VW Individual opties is enorm.
mopar zegt
@T5Power: Is die W12 echt zo’n rampenbak? Het blijft een guilty pleasure van me. Heb nu zelf een E65 dus kwa onderhoudskosten ben ik wel wat gewend (dik in de 4 cijfers per jaar). Blijf altijd met een schuin oog naar die dingen kijken…
Wellicht ooit nog eens als ik de beemer zat ben.
T5Power zegt
Tsja van wat ik ervan heb gelezen loopt daarbij ook een kleinigheidje al gauw enorm in de papieren. Thermische problemen, 4 kats en een hele hoop spul waarvoor de motor eruit moet als er eens iets is. Maar wellicht dat het met een goed onderhouden exemplaar wel meevalt.
Een E65 is ook wel wat. Dan zul je ook wel wat garagenota’s gewend zijn ;-) Ik ben nu weer terug bij een A8, namelijk een 4.2 TDI van 2008 (facelift). Ik heb tijdelijk een veel recentere diesel gereden (Mercedes CLS Shooting Brake) maar moet zeggen dat zo’n “oude” topklasse diesel voor weinig me verreweg het beste bevalt. Afschrijving heb je haast niet meer en het onderhoud valt ook wel mee. MITS je er 1 weet te vinden die steeds op tijd het nodige onderhoud heeft gehad.
T5Power zegt
Aanvulling: de 3.6 heeft maar 400 Nm en ook die oude vertrouwde 4.2 V8 komt niet verder dan 430 Nm. Bij beide krijg je de FSI problematiek er gratis bij.
Wat je in zo’n auto vooral nodig hebt is een bak koppel. De 3.0 TDI en W12 zitten op 500/560 Nm.
Als het een Phaeton moet worden dan pleit ik voor een 3.0 TDI, maarja als je dan in Nederland woont dan word je gelijk getrakteerd op een MRB nota van € 2.500+ en dat is eigenlijk op geen enkele manier goed te praten (in Duitsland betaal je voor dezelfde auto overigens 463 Euro aan Kfz Steuer).
willeme zegt
@T5Power: gaaf om te horen dat er mensen zijn die Phaetons rijden. Zijn bijzonder fijne auto’s. In dit geval ging het om de duurste van Nederland (vraagprijs), niet zozeer om de Phaeton met de meeste opties ;-).
mopar zegt
Zou zelf toch minimaal voor de V8 gaan. Zo’n Phaethon gaat inclusief bestuurder en volle tank snel richting de 2.5 ton. Dan is een V6 toch wat aan de magere kant als je het soort prestaties wat bij zo’n topklasse wagen hoort verwacht.