Maar de duurste Opel Omega B van Marktplaats is dan ook een heel fraai exemplaar.
Ooit was er en tijd dat Opel nog gewoon grote achterwielaandrijvers in het gamma had met dikke motoren. Dat is niet eens zo gek lang gelden, zelfs na de milleniumwisseling kon je ze nog kopen. Vrij recent dus. Nu horen wij jullie denken: achterwielaandrijving, Duits, grote zescilinders: daar is collega @jaapiyo fan van en dat klopt!
Hij was zo’n fan van de auto dat hij hem aan zijn ouders heeft aangeraden. Daarmee was hij een van de weinigen die dat deed, want de populariteit van het model was tanende rond die periode. Dat betekent dat er niet heel erg veel occasions te vinden zijn.
Facelift
Toch vonden we de duurste Opel Omega B. De ‘B’ was de tweede generatie van de Opel Omega. Dan is het vervolgens ook nog eens een heel laat facelift-model. Dit exemplaar komt namelijk uit mei van 2003. In dat jaar verkocht Opel nog enkele extra luxe uitvoeringen van hun E-segment sedan en stationwagon. Aan het einde van dat jaar werd de productie gestaakt en moest de Signum (!) ‘m op gaan volgen.
Het is een hele keurige Business Edition, met waarschijnlijk alle opties voor de zakenman met aversie voor premium-badges. Naar 2003-maatstaven is de duurste Opel Omega B van Marktplaats nog best compleet. Airco, parkeerpiepers, stoelverwarming en een trekhaak zitten erop. Leer ontbreekt wel, maar ja, stof was in die periode nog ‘luxe’.
Motor duurste Opel Omega B
Onder de kap zie je iets bijzonders. De Omega heeft namelijk de motor in lengte geplaatst. Daarachter zit de transmissie die de krachten overbrengt naar de achterwielen. Verwacht overigens geen strak stuurgedrag: achterwielaandrijving kan een vrij modale ophanging en ouderwets stuurhuis niet verbloemen. Maar je hebt wel een grote lap auto en dat rijdt stiekem altijd wel chill, mede dankzij de grote spoorbreedte en wielbasis.
De motor is goed voor maar liefst 180 pk. Hier geen 1.4 met turbo, maar een een 2.6 V6. Er was ook een sterkere 3.2, maar die 2.6 past prima bij het doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-genoeg-imago van de Omega.
Dit exemplaar dat wij vonden ziet er echt smetteloos uit. Natuurlijk, 9.950 euro is een hoop geld voor een Omega die nieuw zo’n 37 mille heeft gekost. Maar met 55.000 km op de klok is het nog een zeer strak exemplaar. Volgens de verkopende partij zelfs fabrieksnieuw! Ook relaxed, de verkoper rekent géén afleverkosten. Petje af.
Bekijk de Opel Omega advertentie op Marktplaats hier!
Meer lezen? Check hier de special van de Opel Omega MV8!
erce zegt
Vanuit de advertentie op marktplaats: “Er is geen enkel ding aan de auto te vinden wat niet als nieuw is!”
Kijkt vervolgens naar foto’s en ziet roest aan de onderkant, smoezelige knopjes en zachte afwerklagen op het dashboard die in verre staat van ontbinding zijn.
avocado zegt
@erce: Dit gecombineerd met een recent kenteken zou mij doen besluiten geen 10duizend euro uit te geven hieraan. Naast het feit dat het een Opel is natuurlijk.
willeme zegt
@erce: denk dat het de fotokwaliteit is icm wat stof. Verre staat van ontbinding is een beetje overtrokken, denk ik ;-). Die roest zou ik niet zo over vallen. Alle auto’s kunnen op de oppervlakte iets roesten. Het is niet zoals met een 159 die door gaat rotten ;-). Daarbij valt het voor een Opel uit deze periode heel erg mee!
kennone zegt
Middendempers er tussen uit, Open filter met hitteschild er op en je hebt echt een zwaar goed (bruut) klinkende Opel die ook nog eens perfect dwars kan!! Waarom??,, omdat het kan🙂
AudiRS zegt
@kennone: inderdaad. Het heeft wel wat. Ook wel met die lekkere stampende BMW 6-in-lijn diesel aan boord.
bernoulli zegt
Het is nou niet dat je denkt “Wauw, wat een klassieker. Die moet ik hebben”. Meer het putje van wat er nu op autogebied te vinden is.
mout zegt
2003: Het grootste ‘Dickschiff’ dat Opel je kon leveren kost zo’m 37K. Met V6, tsjokvol opties.
2022: Hoi Astra 1.2 Turbo 130pk 3-cilinder. Jammer dat er geen geld over blijft voor een optie…
bernoulli zegt
https://www.inflatiecalculator.nl/
jaapiyo zegt
RIP SV-FD-65.
Thomas20vt zegt
@jaapiyo: en ook RIP TZ-ZR-68…
toniominestrone zegt
Niks mis mee, trouwens de face lift heeft dit model geen goed gedaan.
ronaldotour zegt
Er staat nog een 3000 24v ook op Marktplaats voor 14.999,- dan is die lijkt me de duurste?
En in de kop staat het al: Youngtimer, voor een prikkie importeren en dan de prijs x4 of meer.
rikv99 zegt
@ronaldotour: Dat is geen Omega B. Toch? Ik ben totaal geen Opel expert.
ronaldotour zegt
@rikv99: je hebt helemaal gelijk, dat is het A model, foutje.
mc96 zegt
Ik heb ooit zo’n Omega gehad (met de 6 cilinder BMW dieselmotor). Niet sportief, niet heel premium maar wel een tank van een auto. En ook echt goede remmen. Niet voor niets dat de politie in Duitsland en Groot Brittanie een voorraadje inkocht toen het model uit productie ging. Reden ze nog jaren mee door ;-)
cossiekiller zegt
Ik vind dit ook nog steeds wel een mooi model. Vooral zo eentje als hier in de buurt staat. Met een parelmoer lichtgroene kleur. Een 17″ of 18″ velg eronder en je komt nog steeds chique voor de dag.
MarcoM zegt
Op zich een prachtige auto, maar ik herinner mij nog de roestproblemen en dakhemel die naar beneden ging hangen. De 3.0 24 klepper maakte wel een hoop goed trouwens.