Qua prijs is het de duurste Opel Calibra van Nederland. Maar als je het relativeert valt het wel mee, eigenlijk.
Er zijn soms van die middagen dat je denkt: wat zou eigenlijk de duurste Opel Calibra van Nederland zijn? Toevallig dacht ondergetekende daar aan. Logisch, nog niet zo lang geleden ging de autoblog special over de Opel Calibra en vorige week ontvingen we het bericht dat de ontwerper, Erhard Schnell, is overleden.
Bedenkelijk
De Opel Calibra heeft altijd een vrij bedenkelijk imago gehad. Ten eerste omdat de auto in technisch opzicht ‘gewoon’ een Opel Vectra was met een fraaie koets. De Vectra was toen zeer zeker geen sportieve auto. De andere reden kwam pas later. De Opel Calibra werd namelijk de lieveling van de tuningsindustrie. Geen Riegergids op je toilet was compleet zonder een arsenaal aan bodykits voor de Opel Calibra.
Salonfähig
Maar hoe zit het nu eigenlijk? De traditionele Calibra klant reed 5 jaar geleden nog de Astra Coupé en moet nu uitwijken naar de Astra GTC van Opel of (waarschijnlijker) de VW Scirocco. Echt veel alternatieven zijn er niet en over 10 jaar wordt het helemaal lastig: nieuwe betaalbare coupé’s worden nauwelijks meer verkocht. Het is in elk geval nu de beurt aan de verzamelaars om de Calibra dan eindelijk salonfähig te maken.
Duurste
Lukt dat een beetje? Mwah. We hebben even gezocht en dit is de duurste Opel Calibra die we konden vinden. Laten we beginnen met de prijs: net geen 30 mille. Veel geld , zeker omdat je voor dat bedrag zo’n beetje alle andere Opel Calibra’s kunt kopen en je zelf eigenhandig een Calibra-kartel kunt beginnen.
Tijdmachine
Dit is exemplaar is wel een briljante tijdmachine. Ten eerste is het de dikste uitvoering, de 2.0 Turbo 4×4. Deze tweeliter viercilinder zestienklepper is goed voor 204 overenthousiaste paarden. Alle Calibra Turbo’s hebben standaard een handgeschakelde Getrag-bak met zes voorwaartse versnellingen. Ook prettig: vierwielaandrijving kreeg je er ook standaard bij. Heel erg handig, want de motor bleek relatief eenvoudig meer vermogen te kunnen leveren.
19.983 km!
Dat is met dit exemplaar niet gebeurd. Werkelijk alles is nog bijna als nieuw. Natuurlijk, je zit wel wat ouderdomsspoortjes, maar geleden heeft de auto niet. In de afgelopen 28 jaar heeft de Calibra slechts 19.983 kilometer gelopen. Voor de duidelijkheid: niet per jaar, maar in totaal! Dat is natuurlijk zeer weinig en verklaart waarom het topmodel uit de Calibra range dus 30 mille moet opleveren.
Uniek
Nu is bijna 30.000 euro niet heel erg weinig, maar voor een dermate unieke auto valt het best mee, eigenlijk. Ook als je het een vergelijkt met de nieuwprijs van een Calibra turbo. En al helemaal als je het vergelijkt met tijdsgenoten. Een Ford Escort RS Cosworth, BMW M3 (E30) of Lancia Delta HF Integrale zijn vele malen duurder, zeker in deze conditie. En mocht je een van de deze drie helden op een leeg stuk Autobahn tegenkomen, met de Calibra ben je met een topsnelheid van 245 km/u (!) alsnog het snelst.
Stylez zegt
De Calibra, ik zal nooit objectief naar deze auto kunnen kijken aangezien het mijn eerste liefde was. Prachtig design voor die tijd.
mashell zegt
Wellicht de laatste originele!
krauwbak zegt
Zo erg zal het toch niet zijn. De anderen zullen gewoon niet te koop staan.
tortuga zegt
@krauwbak: de anderen zullen weg gerot zijn, en of gexporteerd, de turbo was de zeldzaamste. Heb jaren geleden nog een vectra c20let turbo voor mijn neus moeten laten passeren. Veel spijt van jammer genoeg.
grutterij zegt
Ben in bezit van een gts C 2.0 turbo is deze in Nederland weinig verkocht,ben er op die van mij na nooit 1 tegen gekomen?
rhellema zegt
@mashell: ik was laatst onderweg naar Terneuzen en kwam daar een nog volledig originele Calibra turbo tegen. Originele wielen zaten er zelfs nog onder wat ik in een klein stukje file kon waarnemen. Even duim naar bestuurder opgestoken!
anne_gaastra zegt
Een oom van me heeft ook nog een Calibra in zijn garage staan. Die betreffende auto heeft 30k gelopen, helaas wel een reguliere 2 liter versie zonder turbo.
D,Wind zegt
De calibra waar het om gaat is van 1997 en in nieuw staat geen roest met een 2 liter 8 klepper dit waren de betere motoren in calibra de laatste calibra s waren verzonken roesten niet meer,ze worden alleen maar meer waard net als de opel gt
alcantara zegt
30k waarvan 15k voor het oplapbeurtje van Rick.
ronaldotour zegt
Ik vraag me altijd af voor hoeveel handelaren dit soort auto’s inkopen? Ik heb zo’n vermoeden dat hier een flinke marge op zit.
ghost zegt
@ronaldotour: zal je nog verbazen dat vaak de weduwe of weduwnaar zelf contact opnemen met de bedrijven of handelaren. Hoorde laatst nog zo’n verhaal van een dame van 83 in Dld, manlief was overleden en had hele leven Mercedessen en onderdelen daarvan verzameld. Aangeklopt bij een Mercedes handelaar die het hele spul in 1 koop op de kop tikte!
lekbak zegt
@ghost: dat zijn leuke deals, daar zit vaak echt een enorme marge op.
sportevo zegt
@ghost: soms speelt daar ook een stuk onwetenheid een rol in. De nabestaanden moeten er vanaf en hebben geen idee dat een verzameling (van wat dan ook) nog best eens wat waard kan zijn. Handelaren maken daar dan slim gebruik van alhoewel ik het aan de andere kant ook niet helemaal correct vind. Maar ja, de een zijn dood, is de ander zijn brood.
Maar op een andere manier kun je er niets aan verdienen. Als ik mijn auto voor de marktwaarde te koop zet, en een handelaar wil hem kopen, dan zou hij toch die prijs moeten betalen, waarom zou ik er immers een handelsprijs voor willen krijgen. Hij kan de auto vervolgens niet duizenden euro’s duurder maken.
jeebee zegt
@ronaldotour: auto staat ongetwijfeld in consignatie te koop.
dutch zegt
Ik vraag me nu dit soort auto’s altijd af waarom je ze zou willen kopen. De prijs is absurd voor wat je krijgt en zodra je er een beetje kilometers op wilt zetten is de afschrijving belachelijk. Eigenlijk alleen dus nog maar geschikt voor iemand die dit op wilt nemen in zijn of haar ‘collectie’ zonder dat de auto wordt gebruikt waar deze voor is gemaakt, namelijk rijden. Zonde! Zet hem dan maar in een (auto)museum zodat iedereen er nog een beetje van kan genieten.
stuko zegt
@dutch: zolang je je druk maakt over geld zou je dit nooit kopen. Als je echter een verzamelaar bent met redelijk banksaldo, dan zijn dit buitenkansjes.
Kijk eens naar de privecollectie van van Rijt, die auto’s worden soms voor 10-15k gerestaureerd. En dan heb je het over een Clio, Corrado of dat soort materiaal.
dutch zegt
@stuko: dat is dus precies wat ik al zei..
emping zegt
@dutch: waarom vraag je jezelf dan dat af?
markos78 zegt
Toch wel een guilty pleasure van mij. Prachtig clean gelijnde koets, jammer van het standaard Vectra dashboard.
Stond op mijn lijstje toen ik vorig jaar een goedkope woonwerkauto zocht, maar voor 1500 euro kon ik geen knappe vinden (lees: een zonder roest). Moet wel toegeven dat ik ook niet heel hard gezocht heb…
joris1988 zegt
Zo en dan meteen even naar Rikkert voor een ‘bodemrevisie’.
v60germany zegt
De bouwvakkers-Ferrari van destijds.
hjhj zegt
Zou Rieger nog een leuk
bodykitje hebben liggen hiervoor??
blo3to3t zegt
Elke euro die je aan een opel spendeert is per definitie weggegooid geld. Die dingen rotten onder je kont weg, terwijl verzinken in die tijd al door heel veel andere merken werden gedaan.
toniominestrone zegt
@blo3to3t: Ik heb nog een Opel Kadett GTE voor je koop, 45k, nieuw prijs 8k, hoezo weggegooid geld?
ronaldotour zegt
@toniominestrone: Is dat een C Kadett origineel Nederlands?
toniominestrone zegt
@ronaldotour: yes!
ronaldotour zegt
@toniominestrone: Zuinig op zijn, maar dat weet je al. Dit is met de Ascona 400 en de Lotus Omega de Opel die wel veel waard zijn.
Ik weet niet hoe dat komt omdat Opel meer mooie klassiekers heeft maar die hebben nauwelijks verzamelaarswaarde.
VW golf R zegt
Had ik mijn Calibra turbo maar nooit verkocht toen der tijd voor €4500 dan had hij nu wel meer waard geweest. Het was zelfs nog een originele Nederlander met vol leder interieur ook nog.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
matter zegt
Heb deze veiling destijds gevolgd. Biedingen gingen tot 17k maar het minimum was niet behaald. Deze was echt als nieuw: https://www.autoblog.nl/nieuws/zou-jij-een-gloednieuwe-opel-calibra-4×4-turbo-willen-92204
phaeton zegt
Een moderne tweedeurs is niet eenvoudig nee. Over vier jaar een Polestar 1
dennisdd zegt
Dan hoef je er alleen nog maar een Honda CRX en een Kadet GSI naast te zetten om het tijdsbeeld compleet te hebben
1000bochten zegt
Moet je eens op de website van Almost Classic Cars kijken. Die hebben zowel de Honda CRX VTEC als Opel Kadett GSI 16V staan.
Dutchcarwizard zegt
Ik vond de Corrado leuker.
pascalio92 zegt
Broer heeft van t weekend nog n commodore gehaald uit 76 3L
1000bochten zegt
Ik heb verhalen gehoord van iemand die destijds zo’n ding nieuw had gekocht. Ze waren erg makkelijk te tunen, aangezien het motorblok heel goed meer vermogen aan kon. Omdat de stroomlijn ook nog eens erg goed was dankzij een hele lage Cw-waarde, was het op de Autobahn een echte Porsche-killer. De 911-jes van begin jaren 90 waren bepaald niet goed gestroomlijnd, dus boven de 200 reed je met zo’n getunede Calibra makkelijk bij ze weg. De topsnelheid lag standaard op 245, maar na tuning kon je er 280 mee halen terwijl de Porkers moesten afhaken rond de 250… Hij vertelde dat hij daar destijds hele grote lol mee heeft gehad.