We hebben de duurste occasion van Nederland gevonden. En het is een BMW.
Niets is zo leuk om occasion-websites door te spitten. Wat is er in welk budget beschikbaar? Hoeveel kost een Giulia tegenwoordig?Komt de derde generatie Mazda 6 al onder de 10 mille? En waarom is de Opel Astra OPC zo betaalbaar? Er zijn echt genoeg redenen om elke dag een paar keer te kijken.
In ons geval doen wij het ook nog eens voor ons werk. Waar je vroeger altijd snel een ander scherm klaar had staan, hebben we nu een werkgever die ons aanspoort meer op de occasionsites te gaan kijken. In dit geval gingen we op zoek naar een heel eenvoudige vraag met waarschijnlijk een heel eenvoudig antwoord. Wat is eigenlijk de duurste occasion van Nederland op Marktplaats?
Zoektocht
Je zou kunnen aannemen dat dat een vrij eenvoudige zoektocht is. Niets bleek minder waar, want diverse handelaren zetten verkochte auto’s vaak op 999.999 euro. Vaak heeft dat te maken met de RDW-voorraadlijst, dan staat de auto wel op de bedrijfsvoorraad (en dus automatisch op de meeste internetsites). Om te voorkomen dat je alsnog platgebeld word, zetten ze de prijs onredelijk hoog.
Duurste occasion van Nederland
Daar moesten we dus eventjes doorheen spitten. Aanvankelijk dachten we dat het iets van een Ferrari SF90 Stradale of misschien wel een Bugatti zou worden. Maar nee, het is iets véél mooiers geworden. Een originele BMW 328. Nee, niet een E36 met Rieger bodykit en Schmidt-velgen. Het betreft een 328 Roadster uit 1939. De prijs voor het kunststukje: 750.000 euro.
Zoals het een BMW betaamt is de auto voorzien van een zescilinder lijnmotor die de achterwielen aandrijft. Een beproefd recept dat briljant blijft. De 2.0 liter motor is goed voor een uiterst bescheiden 80 pk, maar de auto weegt nog geen 1.000 kg, dus je komt redelijk van je plaats. Soweiso draait het meer om beleving dat Toyota Aygo’s inhalen op ‘Ring van Rotterdam.
In dit geval gaat het om een speciale 328 met een ‘Wendler’-carrosserie. De auto is geheel gerestaureerd en heeft uiteraard deelgenomen aan een Concourd d’elegance, in dit geval de Concorso d’Eleganza Villa d’Este in 2009.
Om een idee te krijgen van hoe zoiets (ongeveer) klinkt, hebben we hier de beelden van het Goodwood Festival of Speed met een dichte 328 Mille Miglia:
De advertentie van de duurste occasion van Nederland kun je hier bekijken.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn hoor. Maar toch liever die E36 328i.
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: ga je mond spoelen!
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: Het zal de leeftijd zijn. Toen ik een kleine jongen was reed een oom van mij een gloednieuwe rode E36 3-serie coupé. Geen idee welke motor, ik dacht dat hij een M3 had en vond hem fantastisch.
Later kocht hij een donkerblauwe sedan met M-pakket. Ik meen een 325d. Ook daarvan dacht ik dat het een M3 was, ik was weg van die auto.
Toen ik een jaar of 15,16 was werden deze BMW’s zeer betaalbaar en droomde ik er van als eerste auto. Destijds stond een M3 te koop voor nog geen 10 ruggen…. Als 18 jarige met een vers rijbewijs maar fulltime studie is het niet te betalen, en na de studie de keuze gemaakt om een VR6 te gaan rijden (een andere jeugddroom) en daarna is de e36 nooit meer gekomen. Inmiddels zijn ze te oud als daily, maar ik zou toch maar wat graag een 328i coupé bezitten voor er bij!
Johanneke zegt
Niks is te oud als daily. Ik heb 2 galantjes, 1 uit 93 en 1 uit 98. Full option (wat climate control en 4 elektrische ramen betekend). Gaat gewoon goed als daily. Niks mis mee ook een late e36 in goede staat. Alleen zijn ze er met een beetje power vrijwel niet meer in goede staat.
Enige wat ik niet frontaal moet tegenkomen is een hybride of elektrische suf want die wegen bijna het dubbele.
Robert zegt
@Johanneke: kudos voor jouw wagenpark. Ik heb het een kleine 4 jaar een kans gegeven. Een youngtimer als daily driver. Al hoewel het veelal genieten was, en de kleine dingetjes als ‘karakter’ werden bestempeld en verholpen, werd het met de jaren toch frustrerend; wéér een kabelbreukje, dus wéér een storing waarnaar je je een ongeluk zocht, wéér iets van kunststof wat spontaan afbreekt (richtingaanwijzer, deurklink, etc.), wéér een onderdeel wat aan vervanging toe is maar slechts met de grootst mogelijke moeite te vinden is.
Ik mis de kippenvel veroorzakende vijfcilinder grom van m’n 26 jaar oude Tornado rode ‘Typ 44′ nog steeds, net als de bewonderende blikken, de zee van ruimte binnenin en de aanblik van het exterieur onder de carport. Maar toch prefereer ik m’n huidige, ‘slechts’ 14 jaar oude betrouwbare reisgenoot nu toch net ff wat meer.
Johanneke zegt
Nouja paar van de redenen dat ik die 2 auto’s heb:
Ik vind de 7e en 8e generatie Mitsubishi Galants echt wonderschone auto’s. Voor hun tijd, en nog steeds. Daarnaast zijn ze ontzettend betrouwbaar. De 93 galant is maar anderhalf jaar jonger als ikzelf. Heb er nooit gekke kosten aan. En. Ik ben vader geworden terwijl ik nog aan het studeren was. Dat maakt dat ik gewoonweg geen geld had voor iets duurders en toffers, maar wel een voor mij speciale auto wilde. En ondertussen heb ik meer kinderen. Dus die 93 galant heb ik voor 1500 euro gekocht toen ik nog studeerde, 2 jaar geleden de 98 galant uit oostenrijk laten halen, 2400 euro. Ondertussen wel aan het sparen voor iets moderners, veiligers, dan gaat de 98 eruit, hoop er tegen die tijd weer een liefhebber voor te vinden. Ding heeft pas 124k gereden, nergens roest.
dwfc zegt
Hahaha , top reactie.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Helaas kan je die bijna niet meer vinden in een nette originele staat.
Goed_Koopman zegt
Op marktplaats wellicht. Maar er staat elders ook een door Maybach gemodificeerde W100 Pullman te koop voor 2,1 miljoen.
ricksmits zegt
of, via gaspedaal, een veyron voor 1.2 miljoen
spacemoon24 zegt
Inderdaad. Daarnaast nog twee LaFerrari’s, een Enzo, Huayra, F50, Veyron, 918, Aventador SVJ Roadster en Carrera GT. Om er maar een paar te noemen.
frank2b zegt
So much dus voor marktplaats. De meest onzinnige plek om tweedehands auto’s te zoeken. Werkelijk rampzalige zoekfaciliteiten – als in, geen enkele nuttige – en lekker onzinnig door postzegelgrote fotootjes proberen te bladeren.
Die webinterface van MP is zooooooo jaren 90. Wanneer gaan ze dat nou eens een klein, heel klein beetje up-to-date brengen?
dalmore zegt
Ah, hier is de M3/M4 grille op gebaseerd
escort77 zegt
Top. Deze auto was pas ook al de duurste auto van marktplaats, alleen wilden jullie daar toen per se een Ferrari-only artikel van maken ofzo.
https://www.autoblog.nl/nieuws/welke-van-de-vier-duurste-autos-op-marktplaats-kies-jij-861810
dhrr zegt
@escort77: scherp gezien.
dwfc zegt
Als je de auteur van dat artikel bekijkt snap je dat …
Een echte autofreak kent of leert zijn geschiedenis.
Gelukkig is er Willeme nog.
90 % van de lezers hier weet niet eens wat Mille Miglia is.
Gelukkig dat deze auteur hier met regelmaat nog wat notities schrijft !
degrotemuis zegt
@dwfc Eerlijk gezegd moest ik ook even checken wat t precies is tegenwoordig. Al heel lang niet meer de legendarische race van vroeger, anders was er intussen zeker wel iemand ruim onder de 10 uur gedoken met de huidige stand der techniek en veel betere wegen.
Een regelmatigheidsrit dus, voor auto’s van 1927 tot en met 1957. Wel nog steeds Brescia – Rome vv, maar dan over 4 dagen ipv zo snel mogelijk.
Hoorde wel een tijdje terug dat er intussen ook een elektrische editie is met moderne EVs. Vind ik zonde.
peewee05 zegt
Moah ben ik het niet mee eens, er staan nog veul meer dure occasions te koop, alleen niet op de sponsorpagina. Het is de duurste tweedehands op Marktplaats
boomhauwer zegt
Wat is ie mooi
jobsideways60 zegt
Ik snap dat deze titel ‘de duurste occasion van Nederland’ bedoelt is van marktplaats, maar op gaspedaal staat bijvoorbeeld een veyron.. €1.280.000 das 5 ton meer dan deze
rc1990 zegt
Even bij mobile.de rondsnuffelen levert andere, duurdere occasions op. Zo is er een ietwat vreemd ogende aanbieding voor een Ferrari Enzo à 2.8 miljoen euro, maar ook een LaFerrari bij Hoefnagels in Geleen voor 2.7 miljoen euro.
dwfc zegt
Deutsland uber alles ….
911targa zegt
Wauw……..een 6 in lijn en aandrijving op de achterwielen. De meeste Beemers van tegenwoordig zijn FWD en soms AWD en heel enkel RWD. Als het RWD is, is het vaak een Audi.
Het merk is ter ziele (ja, heb ook een behoorlijke tijd BMW’s gehad). Denk dat ik recht van spreken heb.
dwfc zegt
Ik deel je mening niet … als je in de hogere categorie kan shoppen blijft BMW zijn kenmerken trouw .
Massa productie moet nu eenmaal goedkoper om in dezelfde prijsklasse concurrentieel te blijven.
Het leven bij BMW start bij cijfer 4 als ik me niet vergis ….
sleepyj zegt
Die occasion Xenatec Maybach van onlangs, die staat toch voor meer te koop?