Als veel geld uitgeven je hobby is, dan zit je goed: dit is de duurste occasion die momenteel op Marktplaats staat.
Waarom ga je naar Marktplaats om een auto te kopen? Meestal omdat je geen zin hebt in de hoofdprijs betalen bij een dealer, en dus bedrijven en particulieren goed kan gebruiken om voordeliger te shoppen. Eigenlijk past ‘de duurste occasion’ niet echt bij Marktplaats. Maar veel geld uitgeven kan wel.
Italiaans
Dat de duurste occasion van Marktplaats uit Italië komt, lijkt vanzelfsprekend. Een Ferrari of Lamborghini kost al snel een bult geld. Maar goed, wat voor één is het dan? Het antwoord is relatief voorspelbaar.
Het is een Ferrari 599 GTO. Voor wie het des tijds allemaal niet volgde: de GTO is de ‘circuitversie’ van de 599 GTB Fiorano. Die kwam in 2006 op de markt als de opvolger van de 575. Qua layout was de auto een directe opvolger: V12 voorin, aandrijving achter en de insteek was een luxe en tevens snelle GT. De GTO was wel snel, maar niet luxueus.
Less is more
Een GTB Fiorano is ingericht om precies dat Gran Turismo-gevoel te omarmen. Leren stoelen, luxe dashboard en veel isolatie om de auto een zijdezacht rijgevoel te bieden. De 599 GTO gooit dat allemaal overboord en ruilt het in voor kuipstoelen met driepuntsgordels, stoffen bekleding(!) en vooral veel zwart. De reden is gewichtsbesparing, het scheelt dan ook bijna 200 kilo met de GTB. Door de pk-boost naar 670 stuks was de 599 GTO een veel snellere auto. Die ook nog eens veel duurder is dan de GTB.
De specificatie van het exemplaar in kwestie is eenvoudig met een twist. De carrosserie is gespoten in het welbekende Nero Daytona. Om toch nog wat kleur te geven werd er een streep aangebracht in het rood. Rode spiegels en remklauwen maken dit af. Zoals gezegd is de binnenkant een symfonie van zwart, maar goed, dat past dan weer bij de buitenkant.
Motorisch
De duurste occasion van Marktplaats is duur vanwege zijn exclusieve status, en zijn aandrijflijn. Het mooie getal 599 werd gebruikt voor de limitering van de GTO. De 6.0 V12 werd voor de GTO opgevoerd naar een zeer riante 670 pk. 0 naar 100 is daarmee gepiept in 3,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 335 km/u. De GTO in kwestie komt uit 2011.
Duurste
Hoe duur is de duurste? Je mag de 599 GTO meenemen voor 525.000 euro. Des tijds kostte de auto rond de 440.000 euro, al zat dit exemplaar redelijk in de opties. Toch verlies je er ook absoluut geen cent op. Investeren doe je op de advertentie van de 599 GTO.
viezefreddyw zegt
Waanzinnig gave auto vind ik zo’n GTO. Tijdloos mooi ontwerp ook. Mooier dan een TDF en een 812 wat mij betreft.
berlinetta zegt
Ik vind dit ook een van de mooiste Ferrari’s van de 21e eeuw, zowel de GTB als de GTO.
grasvreter zegt
Wat een lelijke voorkant eigenlijk zeg. Beetje een blije bakkes met die grill.
Toch nog een dikke 1500km per jaar, dat is jammergenoeg veel voor zo’n auto. Ding vraagt er om om in gereden te worden. Maarja dan schrijft ie af, dilemma.
sonnybonds zegt
ja vind de voorkant ook een beetje raar. ziet er goedkoop uit op een of andere manier.
tdu2zonda zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tjorque zegt
Veel geld uitgeven is geen hobby. In ben er professional in…
Jammer genoeg ben ik voor die expertise ook wel nagenoeg werkloos :)
SvenskaAeroplanAB zegt
Prachtig! En-profil verreweg de mooiste in heel autoland…
bitteeinbit zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
schreute01 zegt
Dat plaatje over die 31 F1 titels. Moeten ze er ook bij zetten wanneer de laatste was.
Ik koop m wel en dan sloop ik dat plaatje er meteen uit.
robertjrb zegt
De 599 was niet de opvolger van de 612 maar van de 575.
De 612 is een 2+2 opgevolgd door de FF.
mashell zegt
In 9 jaar tijd 15 duizend kilometer, dat doet geen enorm rijplezier vermoeden. Wat mij betreft staat voor GTO niet een getal dat een hogere prijs dan de nieuwprijs verantwoordt.
ozzytrk zegt
Volgens mij is de duurste Porsche GT
christian85 zegt
@ozzytrk: ik zie ‘m niet staan op marktplaats
Arnoud zegt
De 599 GTB is een van de weinige Ferrari’s die ik begeerlijk vind. Samen met de 365 GTB4, beter bekend als de Daytona, en ook de F355 Berlinetta zou ik overwegen wanneer geld geen rol speelde.
ericd zegt
Indertijd aandacht aan besteed door TopGear’s Jeremy Clarkson De 599 GTO is geen competitie special, maar een lichtgewicht special edition (Ferrari maakt ze nu van ieder model praktisch) die de herinnering aan vroegere omologata versies in herinnering moest brengen, met name de 250 GTO. Die laatste drie letters moeten het ‘m dus doen. Wel fraai. Misschien wel fraaier dan z’n opvolgers omdat de 599 nog klassiek gestileerd is.
petroldrinker zegt
Geweldige bak, geluid is superb ervan
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Maar de opvolgers zijn in mijn ogen wel een stukje mooier.
jacobt zegt
Dat je er met zekerheid geen cent op verliest is glazenbol wijsheid. Met 5 ton maak je normaal zeker wel 5% rendement, dat is €25.000 per jaar. Dus de Gto moet minstens 25.000 euro per jaar meer waard worden wil je fictief niks verliezen, dan de onderhoudskosten van €8000,- per jaar. Je bent dus al circa €33.000 euro kwijt zonder dat je er echt gekke dingen mee doet.
Over 3 jaar moet dat ding dus €99.000 euro meer opbrengen .
Ik zeg, deze auto gaat geld kosten?
b00st zegt
Altijd leuke berekeningen, zonder bijkomstigheden (brandstof, verzekering, enz), kost het je dan 6.6 euro per km. Even naar Zuid-Frankrijk en terug karren kost je dan zo’n schamele 15k euro + wat kleingeld voor péage en brandstof :-) Begrijp ik wel dat die auto’s al sneller op een aanhanger worden verplaatst (maar dan kost het nog meer per km!)
JvT zegt
@loek
“… de GTO is de ‘circuitversie’ van de 599 GTB Fiorano.”
De GTO is geen circuitversie van de GTB maar een straat-legale versie van de 599 XX. Net de andere kant op dus ;)
Loek zegt
@JvT: tsja dat vind ik ook maar net hoe je het bekijkt. Op zich heb je gelijk, maar om een 599XX straatlegaal te maken heb je toch weer een bult onderdelen van de GTB nodig. Hij bungelt meer een beetje tussen de twee in, in mijn inziens.