Bereid je maar alvast voor, want het prijskaartje is even schrikken.
Als je het Europese Ford vergelijkt met het Amerikaanse Ford wordt heel snel duidelijk wat de verschillen zijn tussen de Europese en de Amerikaanse autocultuur. De Amerikaanse tak maakt brute muscle cars, dikke pick-ups en moddervette off-roaders. De Europese tak maakt brave hatch backs en cross-overs. Af en toe zat er nog een leuke hot hatch bij, maar dat wordt ook steeds minder.
Er zijn dus weinig Europese Fords die een hype creëren, maar in de VS is dat een ander verhaal. Ford lanceerde vorig jaar de nieuwe Bronco en daar werden de Amerikanen helemaal wild van. Niet alleen de Amerikanen overigens, maar dat zijn wel degenen die er daadwerkelijk één kunnen kopen.
Voor Nederland is het uiteraard totaal geen interessante auto, maar er zullen vast een paar exemplaren de oversteek maken. Sterker nog: dat is al gebeurd. We kwamen er namelijk eentje tegen op onze favoriete occasionwebsite. De Ford Bronco die je hier ziet staat dus gewoon in Nederland.
De auto in kwestie is een échte Bronco, dus geen Bronco Sport. Het gaat hier om de vierdeurs-versie, die is voorzien van een V6. Meer cilinders dan dit kun je niet krijgen in de Bronco. Zelfs in de nieuwe Raptor niet. Minder cilinders wel, want de instap-Bronco heeft een vierpitter. Jazeker, zelfs Amerikanen doen tegenwoordig aan downsizen.
Er zijn twee verschillende varianten van de V6, namelijk een 2.7 en een 3.0. Het betreft hier de 2.7, die is voorzien van twee turbo’s. Daarmee heb je 335 pk en – belangrijker nog – 563 Nm aan koppel tot je beschikking. De Bronco wordt ook met handbak geleverd, maar in het geval van de 2.7 heb je altijd een 10-traps automaat.
Het is de niet de eerste de beste uitvoering, want het gaat hier om de Badlands-versie. Die is gericht op off-roaden. Met deze versie heb je onder meer 33 inch metende terreinbanden, een aangepast onderstel en een meer geavanceerd 4WD-systeem.
Daar kun je niet zoveel mee in Nederland, maar je hebt hiermee wél een unieke 4×4 te pakken. Daarvoor zul je helaas diep in de buidel moeten tasten. Heel diep. De verkoper is zo vriendelijk om op Marktplaats de prijs inclusief btw én bpm te communiceren en die is – hou je vast – €174.950. Als je dit bedrag er voor over hebt moet je wel een hele grote Bronco-liefhebber zijn. Voor dat geld heb je ook gewoon een splinternieuwe Defender 110 met alles erop en eraan.
pomoek zegt
Daar heb je niet zoveel aan in Nederland? We hebben er dankzij minister van der Wal straks 2,2 miljoen hectare natuurgebied bij! Genoeg ruimte om ff los te gaan of niet?
kenner zegt
‘”De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelde dat het PAS niet voldeed aan de natuurbeschermingsregels in de Europese Habitatrichtlijn. En als lidstaat van de Europese Unie is Nederland gebonden aan die Europese regels en moet Nederland deze naleven. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft als hoogste bestuursrechter de taak om in rechtszaken te toetsen of besluiten van de overheid voldoen aan deze natuurbeschermingsregels”
Leuk dat al die k#tboeren bij van der Wal op de stoep staan en het halve land platgooien maar ze zijn aan het verkeerde adres. De minister de schuld hiervan geven is wat kort door de bocht.
kniesoor zegt
Neem aan, dat deze mindfart voor een andere website bedoeld is.
bischero zegt
Gelukkig heb je meer verstand van auto’s.
Overigens kijk ik wel uit naar je relaas over Tata steel, Shithol en de Botlek. Ik pak de popcorn er ff bij.
pomoek zegt
@kenner: wie heeft het over schuld geven ;-)
Wolflow zegt
Je bedoelt bouwterrein voor banlieues denk ik?
B00G1E zegt
52kMSRP in de VS maar goed die kun je nergens vinden, raptor begint bij 69k maar die zal denk ik meer richting 80 of hoger worden verkocht.
Jens zegt
Gave wagen maar die prijs slaat nergens op. Belachelijk gewoon.
slowland zegt
W.T.F.??????
Ik zal eerlijk zijn: NIET KOPEN!
Een vriend van mij heeft er 1 gehad, en heeft hem na 6 maanden verkocht. (met winst overgens)
De wegligging op asfalt is waardeloos; hij stuitert, swabbert.
Off-Road is het wel geweldig: High-Clearence, stuurt goed. de 4×4 werkt perfect.
pindakoning zegt
Hoe dik ik de Defender ook vind, desondanks vind ik die niet de uitstraling hebben van een auto van 176k.. Deze al helemaal niet. Zonder naar de prijs te kijken vind ik hem wel geinig
b00st zegt
Mss omdat een nieuwe Defender 110 in pakweg België maar 85k kost.
r55clubman zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jarnobakker zegt
Ik heb een 2.0 in mijn Smax en die is niet licht.
Dat geval van mij gaat al van de plek als een malle.( mijn voorbanden gaan maar 20k km mee ondanks tractioncontrole.hij is momenteel iets gekieteld 😎).
Dan kan zo’n 2.3 in een lichtere auto alleen maar beter gaan.
Die ecoboost motoren hebben ze bij Ford wel goed in elkaar zitten.
Ik kon die van mij naar 350 pk krijgen , alleen was de powershit bak er allergisch voor😭
FB_100003908191927 zegt
Blijft op de weg ver achter bij een Wrangler Rubicon 4xe. Presteert in het terrein niet beter dan een Rubicon 4xe. En iedereen klaagt dat de daken zo lek zijn als een mandje.
Laat die Rubicon 4xe ook nog eens nieuw verkrijgbaar zijn in Nederland onder de €100.000,- is de keus voor de offroader snel gemaakt.
snuif zegt
Ome Doug had 2 dagen geleden de Bronco Raptor in de show en die kost daar 70k in dollars, ouch :-(
Dutchdriftking zegt
Hij is wel heel erg duur. En ik vind het zo toch weer een typische Amerikaan. Veel uiterlijk vertoon, heel veel goedkoop plastic, en geen wegligging.
O plaat zegt
Dat interieur komt vooral om dat het hier om een auto van 50k gaat, waar de meeste aandacht in het onderstel en de aandrijving zitten. Dat hij in NL 4x duurder is komt door de regering, niet door Ford.
De wegligging is ook prima, de enige twee auto’s waar tegen hij niet kan winnen zijn de Jeep Wrangler en de Toyota Land Cruiser, zijn wegligging op de baan is irrelevant, wil je een perfecte wegligging dan moet bij Ford de GT kopen en niet een opgehoogde baksteen.
bakkerst zegt
Puur uit nieuwsgierigheid, eens even bij mij in Polen gekeken, de goedkoopste hiero wordt aangeboden door een particulier voor PLN 142000, het is de 1.5 eco boost, maar dan nog, omgerekend kost ‘ie ongeveer 32K met krap aan een paar duizend km op de teller, en al geregistreerd in Europa..
https://www.otomoto.pl/oferta/ford-bronco-ford-bronco-sport-big-bend-ID6EgUpu.html
O plaat zegt
Er klopt iets niet, de Bronco is nooit geleverd met een motor kleiner dan de 2.3 ecoboost.