Sla bijna een half miljoen euro stuk aan een tweedehands auto en deze orgie van alcantara en carbon is van jou.
Kenners hadden het natuurlijk allang door, maar voor wie het nog niet zag of op een klein scherm leest: het betreft het interieur van de Mercedes McLaren SLR. De 722 Edition, om helemaal precies te zijn. 722 verwijst naar de tijd waarop ultieme opperbaas Stirling Moss in 1955 bij de Mille Miglia van start ging. Dat wist u, maar wellicht was de kennis even weggezakt.
De SLR was het laatste wapenfeit van de samenwerking tussen Mercedes en McLaren. Aanvankelijk stonden er nog drie toekomstige modellen gepland, maar de Duitsers zagen er geen brood in en kozen AMG als partner voor toekomstig heet spul. McLaren zat niet bij de pakken neer zette in zichzelf in relatief korte tijd op de kaart als supercarbouwer.
Afijn, de occasion stamt uit 2007, peurt 650 pk uit z’n dikke vette V8 en er staan slechts 14.221 kilometers op de teller. Het interieur heeft wellicht een wat hoge leasebak-factor voor de prijs die Mercedes er destijds voor vroeg, maar wie daar maling aan heeft haalt 469.800 ekkermannen onder z’n matras vandaan en klikt hier.
Overigens won de SLR maar nipt. Met een beetje pech/mazzel ging dit artikel over een G65 AMG.
sjeppie156 zegt
Emmmmmmmmurrrrs bezine verbruikt dat ding
stefanos zegt
@sjeppie156: als je genoeg ekkermannen hebt om dat ding te kopen, kan je dat ook makkelijk betalen.
moondustfocus zegt
@sjeppie156: Iemand die een half miljoen voor een auto ken ophoesten zal daar niet echt wakker van liggen
xiran zegt
@sjeppie156: dat is niet relevant bij deze auto
mrrallycross zegt
@sjeppie156: u rijdt Prius?
sjeppie156 zegt
@mrrallycross: 318is touring (geswapt) en later word het misschien een 325i.
bedoelde de opmerking niet zozeer negatief!
PunicaOase zegt
Met een chiquere wielset en zonder die lip een fraaie MB, klinkt ook geweldig…
marinepower zegt
Zo van zij ziet het er ook echt niet uit. Gelukkig dat zowel Mercedes (via AMG) als McLaren beide nadien veel mooiere creaties hebben verzonnen.
LJ zegt
Wat een geld.. En wat een wagen
Shenkie zegt
Vind dit zo een gruwelijk gaaf ding! Kleine veranderingen tov de ‘normale’ SLR maken opgeteld een wezenlijk verschil!
Een klasse boven de SLS dit, helaas is de prijs er ook naar..
retsok zegt
Wa een brute voorkant heeft die auto!
elias zegt
Lekker geluid maar ik weet niet als ik er die prijs voor over zou hebben.
gtwillem zegt
Bijzondere auto. Door de pers en de fans verguisd, maar de eigenaren waren/zijn er gek op.
Het verhaal van @mauritsh is correct: er waren meerdere versies gepland. Maar Mercedes wilde AMG meer op de kaart zetten en begon met de ontwikkeling van de SLS en het AMG F1 team. McLaren ging op twee manieren verder: ze kwamen met de über briljante MP4-12C. Maar naast die Supersporter ging de SkunkWorks divisie van McLaren, McLaren Special Operations, verder met het doorontwikkelen van de SLR, wat resulteerde in de McLaren SLR MSO. Een SLR welke op alle punten werd aangepast. Meer vermogen, verbeterde transmissie, lager gewicht, scherper onderstel, een nog discutabeler uiterlijk en vooral Carbon. Zo veel Carbon. Vermogen? Rond de 660pk. Maar het was vooral wat de klant wilde. Als je het getal 800 erg mooi vond, regelde MSO het. Aangezien de SLR al uit productie was, konden ze alle gebruikte SLR’s aanpassen naar MSO specificatie, de Stirling Moss uitgezonderd.
De SLR MSO is zeer zeldzaam, McLaren bouwde er slechts 25. Sommige onderdelen waren los te bestellen, maar het complete pakket bleef beperkt tot 25. Wat dat betreft is de McLaren SLR MSO eenzelfde project als de Nismo Skyline GT-R Z-Tune: de ultieme versie op basis van jong gebruikte exemplaren, in plaats van ‘echte’ fabrieksauto’s. MSO schijnt hun filosofie een beetje bijgesteld te hebben, en ze willen er meer bouwen. Prijs? Met minder dan anderhalf Engelse Ponden nemen ze geen genoegen…
(Ik moet een andere hobby gaan zoeken….)
gwnbmw zegt
@gtwillem: serieus, ga artikelen schrijven. mooi stukkie, die andere hobby hoeft niet, heerlijk om dit te lezen.
unclesem zegt
@gtwillem: schitterende tekst! Dit is meer dan alleen hobby!
991gt3rs zegt
@gtwillem: of je moet nu gewoon een sollicitatiebrief naar Autoblog sturen
ej20g zegt
@gtwillem: voor anderhalve Engelse Pond kan ik de ombouw ook nog wel betalen. De SLR zelf wordt een groter probleem.
Geintje natuurlijk hè.;)
gtwillem zegt
@ej20g: anderhalve ton in ponden was de tekst… iPhones met autocorrect zijn gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend….
ej20g zegt
@gtwillem: ghehe, daarom is autocorrect het eerste wat ik uit heb gezet.
deora zegt
@gtwillem: je hoeft echt geen hobby te zoeken, ik heb dat ‘probleem’ ook :P. Ik wist dit trouwens niet, top info!
gtwillem zegt
@deora: nog een paar weetjes:
1. Je kon een SLR 722 alleen bestellen als je al een SLR had.
2. 722 staat voor de starttijd. De 300 SLR van Moss en Jenkins vertrok om 7:22 bij de Mille Miglia.
3. Ondanks dat de gehele auto is gebouwd van Carbon, is de inleg in het dashboard gewoon nep…
deora zegt
@gtwillem: die weetjes kende ik :P.
gtwillem zegt
@deora: een daarvan staat zelfs in de tekst zie ik nu… Schaam…
awesome zegt
@gtwillem: eindbaas, echt! Als ze nog een auteur zoeken zou ik twijfelen als ik jou was.
scottishcarspotter2000 zegt
@gtwillem: die MSO is echt niet meer om aan te gluren zeg…
papa zegt
Volgens mij staat er een duurdere sls bs op marktplaats
Donstil zegt
@papa: Maar Autoblog kijkt alleen op Autotrader toch? Ivm die deal waaronder ze ook tweede hands auto’s bespreken.
Donstil zegt
@Donstil: Nevermind de duurste merc op Autotrader is een S65
phaeton zegt
@Donstil: Autoscout
pomoek zegt
Geweldig ding, vind alleen die naam van de motormakende monteur op het motorblok pathetisch, nageaapt van Engelse merken en dat heb ik altijd al een beetje sneu gevonden. Iemand heeft hem verteld hoe hij de motor in elkaar moet zetten, dat doet ie en verder niks. De man die de veiligheidsgordels aanbracht heeft daar toch ook zijn naam niet op gezet? Verder geweldig ding.
rolov zegt
Ik vind de iets donkere grijze in de cabrio uitvoering mooier. Daar heb ik nog eens ingezeten en Was gelijk verkocht. Wat een vreselijk lekkere bak Was dat. Ik hoorde eens een verhaal van iemand van het hoofdkantoor dat veel slr klanten liepen te klagen over het piepen van de remmen en of mercedes daar wat aan kon doen. Klanten konden er zelf wat aan doen Was het antwoord. Gewoon fatsoenlijk rijden en remmen ipv alleen maar cruisen over de boulevard.
gtwillem zegt
@rolov: klopt. De remmen van de SLR zijn altijd de Achilles hiel geweest. Vergeet niet dat de SLR op de markt kwam in modeljaar 2003. Dus de techniek ervan was nog erg jong. AMG was destijds de allereerste die keramische schijven aanbood op personenauto’s. Niet Ferrari, Porsche, Peugeot of Lamborghini, maar Mercedes. Het was een standaard item voor de Mercedes-Benz CL55 AMG F1 Limited Edition. Destijds ook de F1 pacecar.
De gedachte erachter was simpel: een auto met een enorm prestatievermogen en hoog gewicht moet goed remmen. Keer na keer. Dus kwamen er keramische remmen op. Maar er was nul gevoel en de installatie was nogal aan of uit. Licht aanremmen in een bocht was er niet bij. Het was of niet remmen, of kneitterhard stilstaan. Dat hebben ze pas aan het einde, met de 722 S en Stirling Moss een beetje onder de knie gekregen.
Donstil zegt
Is dit een origineel Nederlandse auto op kenteken? Anders ga ik niet kijken hoor. Invoeren kan ik zelf ook wel.
MaartenD zegt
dat interieur ziet er echt niet uit…
jorden zegt
Volgens mij vond mc Laren juist de samenwerking met MB niet prettig. De SLR was het werk van een hoop getouwtrek, mc Laren wilde meer richting de race kant en MB wilde een luxe GT met een beestachtige motor. Wat overblijft is een unieke SLR met een leuke achtergrond. Het moge duidelijk zijn dat MB het potje touwtrekken gewonnen heeft.
gtwillem zegt
@jorden: dat is wat Jeremy Clarkson vertelde. Maar volgens de hoofdontwerper, Gordon Murray, die ons ook de McLaren F1 gaf, was de SLR precies wat de bedoeling was (zijn woorden: “It’s a proper Hot Rod”, Bron: EVO Magazine, interview over de T25). McLaren moest zorgen voor een platform dat erg licht en ultrastijf moest zijn. AMG was verantwoordelijk voor een bizar sterke motor en Mercedes zelf regelde dat het een auto was die je elke dag kon gebruiken. Wat precies ook het geval was. Er schijnen SLR’s te zijn met hoge kilometerstanden. Vergeet niet dat in een rechte lijn de SLR net zo snel (eigenlijk sneller) was als een Enzo of Carrera GT.
Dutchdriftking zegt
Mooi ding, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de SL65AMG black series.
deora zegt
Ooit als het schip met geld aanmeert dan wil ik een 722S, de roadster dus.
e1000bmw zegt
Overhypete k*tbak. Sorry, moest er ff uit…
thijse zegt
Ik zou graag bij het moment zijn dat de verkoper, conform advertentie, met droge ogen de
€695 afleverkosten op de factuur zet.
maliks zegt
Wat een lelijk stuur zeg pff voor zoveel geld
scottishcarspotter2000 zegt
@maliks: om over de klokken nog maar te zwijgen…
thijse zegt
Overigens heeft deze automobiel blijkens de optielijst: U97 SEAT PASSENGER EXTRA LARGE U98 SEAT DRIVER “XXL” eigendom geweest van een degelijk en solide gebouwd paartje.
pixeltrooper zegt
Waar halen jullie die buitenaardse synoniemen vandaan? Als ik ekkermannen opzoek krijg ik alleen zwembad de ekkerman :D
Lucb zegt
Wat moet deze roadster dan wel niet kosten?
http://www.hoefnagels.nu/aanbod/mercedes-benz-slr-roadster-mclaren-722-s-edition_309/#photo
tdu2zonda zegt
@Lucb: Ik dacht dat ik had gezien dat ie 649000 euro kost. Die SLR heeft namelijk ook bij Thijs Timmermans in Waardenburg te koop gestaan voor die prijs. Een paar weken terug stond er bij Hoefnagels ook die prijs bij :)
Lucb zegt
@tdu2zonda: sowieso apart dat Hoefnagels af en toe een prijs er bij zet en weken later p.o.a. doet. Kan me herinneren dat die Rolls die te koop staat eerst ook een prijs er bij had staan
tdu2zonda zegt
@Lucb: Het is idd apart of hij is misschien verkocht en heeft hij de prijs gewoon weggehaald en er zolang dit maar bij gezet. Wie zal het weten haha
stephane8200 zegt
Bij Carlink staat er nog eentje voor €479.000 te koop met iets meer dan 19K km op de teller. Die staat daar ook al meer dan een jaar.
grandmasterb zegt
Ik heb deze nooit mooi gevonden met die formule 1 neus. De SLS is nauwelijks minder snel, maar veel fraaier, zowel van buiten als van binnen en kostte nieuw de helft, die zou ik dus veel liever hebben.
Wat een saai interieur heeft deze auto trouwens.
gtwillem zegt
@grandmasterb: de SLS was aanmerkelijk langzamer dan de SLR. De SLS was lichter, mooier, scherper en dergelijke, maar qua snelheid echt een veel mindere auto. SLR’s zijn echt heel erg snel ;-). Mocht ook wel, gezien het prijsverschil.
poar zegt
Wat een slechte foto’s ik kan niet snappen dat een bedrijf zo auto’s kan verkopen
benzinehoofd zegt
“McLaren zat niet bij de pakken neer zette in zichzelf in relatief korte tijd op de kaart als supercarbouwer.”
McLaren had zichzelf met de F1 al ruim voor die hondslelijke SLR op de kaart gezet als supercarbouwer…
Pordon zegt
In mijn ogen een zeer ondergewaardeerde auto. Dit was destijds voor mij de ultieme supercar. De auto waar mijn kamer volledig me volhing met verschillende posters. Nog steeds vind ik het design schitterend en kijk de filmpjes van autoblog er maar op na. De remmen zijn een raar puntje maar alleen dat geluid is al fantastisch. Vergeet ook niet dat deze auto gewoon ook echt serieus snel is. Ik zie veel liever deze auto in mijn droomgarage dan een enzo of carrera GT.
bofkont zegt
Zeer bijzondere wagen, met een zeer bruut geluid, zal nooit de challenge in TG vergeten met JC achter het stuur van de mclaren, ook door Nederland zelfs nog.
schellekens006 zegt
Duparc Oisterwijk heeft altijd wel mooi spul staan. Eigenaar Of zoon was vroeger mercedes dealer in loon op zand
mrrallycross zegt
Slr is altijd lekker! Zou ik altijd willen hebben. Zou er alleen die turbine velgen onder zetten