Met deze Fiat 124 op Marktplaats race jij de zomer in.
Ah nostalgie. Fun fact: de Fiat 124 Spider vormde het onderwerp van mijn eerste bericht voor autoblog ooit ever. Of althans, een van de twee. In een über-gezellige redactieruimte Seats2meet in Utrecht, werd ik in goed gezelschap als aspirant-autoblog scribent na een oriënterend gesprek op een über-gezellige redactieruimte van der Valk ergens ontboden om in de praktijk de schrijfstijl te etaleren.
Het oriënterend gesprek was al episch gegaan. Ondanks dat ik wist dat zowel @wouter als @autoblogger destijds een B5 S4 reden, zei ik doodleuk dat ik Audi maar niks vond, vanwege de grote frontoverhang en zware neus. In een gezonde setting duurt eerlijkheid immers toch het langst. Ook de tweede ronde begon goed. Dankzij geweldige navigatieskills, was ik te laat en kwam wat chaotisch binnen. Uiterst gênant allemaal.
Twee proefartikeltjes moesten we vervolgens schrijven in een bepaalde tijd. Ik weet niet meer waar de ene over ging, maar de andere ging dus over de Fiat 124. Ik herinner me nog de MOPAR stempel ergens onder de kap, daar dit een echt FCA-product uit die tijd was. Verder herinner ik me niet zoveel. Kennelijk was het net aan goed genoeg om te kunnen beginnen. Dat ik bereid was te werken voor voedsel en een AB-mok, hielp vast ook mee. Enfin, mocht iemand zich afvragen hoe je je de glitter en glamour *kuch* van het zijn van AB-scribent kan verwerven, zo werkt dat dus.
Enfin, de Fiat 124 Spider. Dat was natuurlijk eigenlijk een Mazda MX-5 met wat Italiaanse sjeu van Fiat Centro Stile. Ondanks de Japanse roots, was het zoals gezegd echt een FCA product. Dat wil zeggen, wijlen Sergio Marchionne hield nogal van badge engineering. Zo kregen we bijvoorbeeld ook de Maserati Ghibli…en de Lancia Voyager. Het resultaat was vaak nooit echt objectief goed, maar soms wel best leuk.
Zo ook de Fiat 124 Spider. Eigenlijk had het een Alfa Romeo moeten worden. Maar in al zijn wijsheid, besloot Marchionne in 2014 opeens dat Alfa Romeo’s altijd in Italië gebouwd zouden moeten zijn. Een beetje een aparte beslissing van de normaal vaak zo rationeel handelende CEO. Maar goed, hij was dan ook half Canadees, half Italiaans. Dus dat klopt wel.
Het budget om iets aparts te maken van de 124 Spider ten opzichte van de MX-5 was duidelijk niet heel fors. Het interieur is bijvoorbeeld feitelijk hetzelfde. Toch heeft Centro Stile met een aantal ‘eenvoudige’ ingrepen de 124 een ander gevoel gegeven dan de MX-5. De overhang voor en achter is langer, wat de Fiat een wat minder gedrongen look geeft dan de Mazdarati. Enkele styling cues van de originele Fiat 124 zijn ook terug te vinden in de koets.
Dat past ook wel bij de rij-eigenschappen. Want hoewel in de basis natuurlijk vergelijkbaar, is de Fiat wat softer. Het grootste technische verschil is de motor. Dat is bij Mazda een atmosferische vierpitter. Bij Fiat een geblazen turbotor. Wederom past het bij de hele feel. De 124 is, in de marges, wat meer GT. De MX-5 is nog wat meer voor het betere hoekwerk op een B-weggetje.
De Fiat 124 Spider was echter geen belachelijk verkoopsucces. Je kreeg een beetje het gevoel dat, toen het idee voor de Alfa werd afgeschoten, FCA zoiets had van ‘och dan doen we dit een paar jaar en kappen we met de hele deal’. Pure invulling, maar het zou wel passen bij de managementstijl die we kennen van de even briljante als soms gekmakende Italiaanse auto industrie. De auto werd maar drie modeljaren gemaakt.
Dat laatste vergroot natuurlijk wel het ‘een MX-5, maar toch een beetje specialer’ gevoel. Voor mensen die dat leuk vinden, is deze 124 Spider Abarth de blepper van de reeks. 170 pk schopt deze Italiaan uit de 1.4 turbotor onder de kap. Dat die motorkap en wat andere delen overigens zwart zijn gelakt, is een verwijzing naar het origineel uit een ver verleden. Moet een beetje je ding zijn. Met ongeveer 22.500 kilometers achter de rug, koop je deze Italiaanse exoot nu voor 36.950 Euro op Marktplaats. Koop dan?
spidermann zegt
De overtreffende trap is dan een getunede Abarth 124 Spider.
anthwan zegt
Jemig wat een geld, dan liever een saaie” S4
shibby zegt
Wat een geld voor een Fiata
Benny_Weisz zegt
Optisch vind ik de Fiat 124 mooier dan de MX-5….terwijl technisch gesproken die twee bijna identiek zijn….kortom, doe mij maar de Fiat.
Maar Christus te paard, wat een geld!!!
Jagris zegt
Dan toch liever het origineel, de mx-5. Vind ik toch iets mooier, en ook niet zo prijzig als deze
ghini zegt
Hadden ze er maar een Alfa van gemaakt, met Alfa design natuurlijk.. Leuke wagen hoor maar toch net niet..
haroldv zegt
Voor dat geld, kocht ik wat anders. Beetje raar altijd, als 2003 Z4 rijder, snap ik namelijk ook niet dat mensen een nieuwe Z4 kopen. Voor dat geld, kocht ik een jong gebruikte 911, maar ja, ben wel blij dat iemand de Z4 kochten in 2003😂
tortuga zegt
Zijn hier geen haters die nu willen zeggen dit is een Abarth, geen Fiat!? Net beetje het zelfde als met Alpine en BMW?
bmwzcsi zegt
@tortuga: Alpine?
tortuga zegt
@bmwzcsi: excuses moest Alpina zijn. Was een goed stevig weekend…
PunicaOase zegt
De Abarth versie klinkt wel heel lekker, vooral met de Monza-uitlaat..
bmwzcsi zegt
Mijn God wat een geld. Voor dat bedrag koop je ook een Alpina Roadster S en houd je nog geld over voor een boodschappenwagentje…
s2kdriver zegt
Zou je mij de link naar de Alpina A110S van €36.950 willen doorsturen? Voor dat geld haal ik hem morgen nog op.
meneerbergsma zegt
@s2kdriver: AlpinA S, geen AlpinE s
s2kdriver zegt
Erg gaaf modelletje om te zien. Alleen erg jammer dat dit een automaat is. Er gaat namelijk weinig boven een handbak van de Mazda MX-5. Ik denk dat zo’n 124 Abarth vele malen leuker rijdt dan de BMW Z4 of Mercedes SLC. Dus als jet het bekijkt naar hoeveel lol je beleeft met de auto valt de prijs nog reuze mee.