De Rambo Lambo heeft een recordbedrag opgebracht. Dit is dus de duurste Lamborghini LM002 tot op heden.
De Lamborghini Urus is een schot in de roos. Dat kon ook bijna niet anders. Een SUV met dik 600 pk en de extreme looks van een Lamborghini sluit helemaal aan op de huidige smaak c.q. wansmaak. De Urus gaat daarom – voor Lamborghini-begrippen – als warme broodjes over de toonbank.
Zo’n Urus is leuk om mee te patsen, maar het is natuurlijk geen auto waarmee je off-road veel kunt. In de jaren ’80 had Lamborghini een auto die wel degelijk zijn mannetje stond op een ruige ondergrond: de inmiddels legendarische LM002. Ook wel bekend als de ‘Rambo Lambo’. Of zoals ze in België zeggen: de ‘Jürgen Conings Lambo’.
Nu moest je ook wel zo’n beetje Rambo zijn om de koppeling in te trappen en de pook in de juiste versnelling te krijgen. Daarmee is dit een auto voor échte mannen en verbleekt de Urus onmiddelijk tot een kappersauto. De LM002 was ten slotte ook in eerste instantie ontwikkeld als legerauto (LM = Lamborghini Militaria), net als de Hummer H1. In tegenstelling tot de Humvee heeft de LM002 echter geen rol van betekenis kunnen spelen op militair vlak.
Ook qua cilinders moet de Urus in de LM002 zijn meerdere erkennen. De Rambo Lambo heeft namelijk geen V8, maar de 5,2 liter V12 uit de Countach. De prototypes die aan de LM002 vooraf gingen hadden overigens wél V8’s (Amerikaanse), maar de Italianen kozen uiteindelijk toch voor hun eigen V12.
De LM002 was uiteraard geen auto voor de massa en er zijn er daarom ook maar 328 van gebouwd. Daarmee is het een van de zeldzaamste modellen uit de geschiedenis van het merk. De gebouwde exemplaren hadden overigens niet allemaal een identieke motor. 175 waren er uitgerust met de Quattrovalvolve-versie van de V12, die over vier kleppen per cilinder en zes Weber-carburateurs beschikte. De rest was voorzien van een injectiemotor om aan uitstootnormen te kunnen voldoen. De twee varianten kun je uit elkaar houden door naar het formaat van de bult op de motorkap te kijken.
De ouderwetse carburateur-versie is niet zeldzamer, maar wél meer gewild. Dat bleek afgelopen weekend weer tijdens een veiling van RM Sotheby’s. Daar ging deze zwarte LM002 uit 1988 namelijk weg voor €393.125. Zoveel was er nog niet eerder voor een exemplaar neergeteld, wat dit dus de duurste Lamborghini LM002 ooit maakt.
Foto’s: RM Sotheby’s
isleofman zegt
Bruut ding blijft het toch, en inderdaad; hierbij verbleekt een urus.
Ben wel erg benieuwd naar het militaire verhaal. Hebben ze deze dan op risico gebouwd in de hoop dat ze zouden worden afgenomen door het (Italiaanse) leger? Of zijn ze toch op verzoek ontworpen oid. Ben benieuwd of iemand dit aan kan vullen.
MaartenD zegt
https://www.motorbiscuit.com/lamborghini-built-a-powerful-truck-for-the-u-s-military/
cossiekiller zegt
@Isleofman. Vooral het verbruik, de prijs en het ingewikkelde van een V12 met veel dorst waren dooddoeners.
Er zijn er trouwens wel 140 gestripte naar legers in het Midden Oosten gegaan.
tenaci zegt
@cossiekiller: je zal maar ff zes Webers van een delicate Colombo V12 af moeten stellen midden in een of andere burgeroorlog in een woestijnstaatje terwijl je onder vijandig vuur ligt….
marinepower zegt
@isleofman: zoals je wellicht weet had Gaddafi er een zwik gehaald voor het Libische leger. Maar daar liep de olie ook bijna vanzelf de grond uit.
isleofman zegt
@marinepower: thanks! Wist ik niet.
bischero zegt
Is deze V12 nou makkelijker, moeilijker of net zo er lastig af te stellen als een JAG V12? #durftevragen
raym zegt
Bizar ding om te rijden. Heb hem dag kunnen rijden. Die koppeling is zo zwaar je hoeft echt niet meer naar de sport school. Heb route Rotterdam naar ardennen gereden. Auto moest daar worden afgeleverd aan klant van uit Engeland. De rit van me leven geweest om dit te mogen doen. Gelukkig draaide ik niet op voor de brandstof kosten.
tenaci zegt
@raym: hoi, ik ben jaloers op je
moveyourmind zegt
Blijft één van de meest waanzinigge 4×4’s ooit gebouwd. Gewoon een beest. Snap wel dat er inmiddels dit soort bedragen voor neergelegd worden.
jpoers zegt
En die bult, de grootste zeker caburateurs of net andersom?
Een keer al rijdend tegen gekomen. Net of de chinese muur aan de wandel is zeer gaaf om te zien.
harrie zegt
Leuk beurtje, 6 carburateurs en 48 kleppen stellen.
maroksahbe zegt
@harrie:
Waar moet je zoiets onderhouden? De meeste monteurs kunnen alleen met een laptop werken.
laptom zegt
@maroksahbe: je hebt hier nog wel echte monteurs voor. Maar die vind je niet bij de kwikfit of locale bmw garage…
ttr6 zegt
Het schijnt dat de verkrijgbaarheid van banden voor deze LM een groot probleem is en een reden dat (in het verleden) eigenaren er vanaf wilden. Nu de prijzen zo sky high gaan wordt dit minder belangrijk, het worden nu verzamelobjecten waar nauwelijks mee gereden gaat worden.
406_v6 zegt
@ttr6: die banden worden eens in de zoveel tijd door Pirelli weer gemaakt, kosten een godsvermogen.
406_v6 zegt
In het begin van de TV zender RTL Veronique, had je Autovisie TV. Daar reden ze met zo’n LM002 en gingen tanken bij een bemande pomp, de tankbediende ging op een gegeven moment onder de auto kijken of ie nergens lekte… ging volgens mij iets van 280 liter superbenzine in.. 😳
senwedural zegt
Echt prima nu de peut bijna door de 2 sjon per liter gaat
tjorque zegt
🤣🤣🤣 dat ding kost je een nier om rijdende te houden