De Renault Clio is jarig, dus wij zochten even uit hoe erg een occasion ervan uit de hand kan lopen qua geld.
Renault wist ons vandaag te melden dat de Clio officieel dertig jaar onder ons is. In 1990 kwam het eerste model op de markt en de compacte Renault heeft het merk bepaald geen windeieren gelegd. De goedkope hatchback was destijds de kleinste en dus goedkoopste Renault. Toen de Twingo dat van de Clio overnam, kon de auto volwassener worden. Het hele verhaal van de Clio komt vast wel een keer, en ook @willeme lief aankijken om de gaafste Clio’s op een rijtje te zetten is niet af te raden.
De speciaalste
Hoe je de occasion-versie van een auto bijzonder kan maken, ligt aan de auto. Bij een Bentley is het leuk om te kijken wat de goedkoopste is, want de duurste is sowieso een gloednieuwe Mulsanne EWB. Bij een Clio is het andersom. De goedkoopste is sowieso een compleet afgetrapte generatie I of II voor 250 piek. Nee, dan moet je dus juist naar de duurste kijken. En de duurste is ietwat voorspelbaar, maar wel heel lekker.
Clio V6
De Clio Renault Sport V6 (alleen gebouwd in de tweede generatie) is de vreemdste Clio ooit gemaakt. Hij kan namelijk niet verder afwijken van een Clio. De motor ligt achterin. De achterste twee wielen zijn ook degene die de aandrijving doen. De motor is dus niet een viercilinder zoals bijna elke Clio II, maar een 3.0 liter V6 (24V) uit de Laguna. Waar de Clio RS 172 en 182 bekend stonden om hun lichtgewicht karakter, was de Clio V6 met 1.310 kg een zware jongen. De motor was voor een V6 niet eens bijzonder krachtig met zijn 225 pk. In 6,4 seconden naar de 100 schieten en doorjakkeren tot 235 km/u is niet slecht voor een Clio, maar aangezien dit bijna een soort supercar is, zijn het ietwat behoudende cijfers.
Matige Clio
Daarnaast is het ook nog eens een hele vreemde hot hatch. De Clio is qua bagageruimte al niet bepaald een Passat Variant en dan ligt er bij de Renault Clio V6 nu nog een motor in ook. Het resultaat is dat de bagage die je mee kan nemen in een Ryanair-vliegtuig zonder bij te betalen ineens heel riant lijkt. Uiteraard was er ook geen ruimte voor een achterbank. Ironisch genoeg is de auto van buiten juist enorm vergeleken met een Clio door de enorme bodykit. Kortom: eigenlijk was je knettergek als je van 1999 tot 2005 een Clio V6 bestelde. Niet veel mensen deden dat dan ook.
Klassiekerbubbel
En dat is dan weer goed nieuws voor de mensen die het wél deden. De klassiekerbubbel doet waar de klassiekerbubbel goed in is en de Clio V6 is een iconische auto geworden. Dat merk je in de prijzen. Recent nog meldden we dat er een Clio V6 te koop stond voor 29.750 euro. En die zag er piekfijn uit.
Jaune Sirius
De Renault Clio V6 van vandaag die als occasion aangeboden wordt lijkt te schitteren met zijn knalgele kleurtje. De welbekende Renault RS-kleur Jaune Sirius staat de auto goed. Er zitten echter wat kleine haken en ogen aan. Het donkerblauwe leer op de stoelen ziet er niet al te fris meer uit, bijvoorbeeld. Een klein puntje voor de mensen met arendsogen: het is een Phase I (pre-facelift die van 1999 tot 2002 geleverd werd), met de achterlichten van een Phase II (2003-2005). Van achteren lijkt de auto dus nieuwer dan wat hij is.
Duurste
En zoals gezegd is het de duurste Renault Clio occasion van Marktplaats. Hij is helemaal voor jou als je 43.950 euro overmaakt. Een flinke smak geld, maar als jij de knalgele Clio Renault Sport V6 occasion wil bezitten kun je terecht op de advertentie.
vondick zegt
De Phase II had 255pk en zat in 5.8s aan de 100. Dat was toen sneller dan een Golf R32.
dedokter zegt
Deze Clio staat er al een tijdje. Elke keer als ik weer over de a28 cross toch even gluren of hij er nog staat.
Weet het niet heel zeker maar volgens mij staan er zelfs 2. Maar dat is op basis van gluren vanaf de a28…
Dutchdriftking zegt
@dedokter: Nijkerk toch? Volgens mij deze Clio, en nog twee maal een Megane RS in deze kleur.
dedokter zegt
Ik refereer inderdaad naar Nijkerk. Thanks voor de verduidelijking.
Dizono zegt
Doe mij maar een originele phase 1 met kleinere wielen, zilver en geen carbon opsmuk. I’ve met this childhood hero, maar het viel niet tegen :))
Koek zegt
Die kleur! Hebberig hier hoor, wel liever een phase II. Die neus kan me toch beter bekoren
grasvreter zegt
Extreem brute auto, ookal had ik em in de low 5 seconden naar de 100 verwacht. Schijnen niet makkelijk in de bochten te zijn.
soes750 zegt
@grasvreter: één van de leukste auto’s waar ik in gereden heb. Een knalgroene Phase 2. Ontzettend veel bekijks ook. Inderdaad een draaicirkel van een olietanker. De snelweg afdraaien bij de Arena ging echt net.
Henk zegt
hoeveel ruimte zit er onder de originele motorkap? (asking for a friend)
die stoelen, daar weet ik wel iemand voor, dan zijn ze zo weer …nieuw ;)
jammer dat dit autootje niet origineel is zeg..
donaldjgarrison zegt
@Henk: dat kost bij onze Rickert meer dan de aanschafprijs van deze auto…
rogerzz zegt
Er staat een fout in het verhaal, laatste alinea. Interpunctie is fout gegaan, er moet 4.395 euro staan. Want 44k voor zo’n blikje trapt natuurlijk niemand in.
Je moet het maar aandurven, een 19-jaar oude Renault. Ik hoop dat deze droog heeft gestaan en de electronica heeft uitbesteed aan een Pool in plaats van Fransoos aan de lopende band toen ze hem in elkaar hebben geschroefd. Ach, voor 4400 euro kun je een gokje wagen. Clarkson vond het in ieder geval een hilarisch grote draaicirkel voor een kleine auto. Waarom dat zo was had hij alleen niet verteld..
pignon zegt
@rogerzz: wat wil je nou zeggen?
melcon zegt
Ik gok zo dat die iets tegen Renault heeft ;-) Diezelfde Clarkson zette deze auto namelijk in zijn droom garage, de enige kritiekpunten waren de draaicirkel en dat je de baby voorin onder de kofferklep kwijt moest ;-) Uiteraard haalt z’n figuur als rogerzz die punten er uit om zijn betoog te maken maar vergeet hij de rest. Misschien moet die er zelf eens een keer in rijden… (uiteraard gaat zijn reactie zeer voorspelbaar zijn: of dat heeft die – zogenaamd – al gedaan en vond het niets of hij zal nooit meer plaatsnemen in een Renault omdat hij ooit een achtiendehands volledige afgetrapte heeft gehad heeft die super onbetrouwbaar was :-P).
rogerzz zegt
Nee hoor, Renault maakt meestal auto’s die in lijn liggen met de (lagere) prijs. Geen ultieme Renault hater, maar geniet niet direct de voorkeur. Goeie vriend heeft een 308SW die ruimer is dan dat hij er uit ziet. Stuur/klokkenhuis/zitpositie combinatie ben ik geen fan van in die auto. Mijn zus heeft had de nieuwe Twingo, ook geen fan van, maar het kost niks dus dan mag je niet klagen. Mijn vriendin had de Clio 4 in 2012 ooit toen die nieuw was, werd er niet warm of koud van. En nog wel meer Renaults gereden en gezien. Bij een Audi A1 hoor je mij harder klagen, wat een geld (met een paar opties meer dan 30k?) voor zo’n klein ding.
Nooit in gereden hoor, de Clio V6. Maar mijn irritatie zit puur in de vraagprijs van 44k. Tuurlijk kan hij het vragen, maar dit slaat gewoon nergens op. Als ik jou mag citeren; dit is een 18e hands afgetrapte Renault die super onbetrouwbaar is en waarschijnlijk overgespoten en 3x uit een greppel gehaald (kleur geel dus niet origineel, achterlichten anders, interieur versleten na 100k km really?). Dan is 4400 euro meer dan genoeg geld voor deze ‘unieke’ ragbak.
SimonMc zegt
@rogerzz: een 308SW is toch een Peugeot?
christian85 zegt
@rogerzz: een klassieke Italiaan is net zo min betrouwbaar maar het gaat hier om een automobiel waarvan er maar weinig zijn geproduceerd en zolang deze zo origineel mogelijk blijft met een lage kilometerstand zal deze alleen maar meer waard worden. Goede investering.
rogerzz zegt
Goede investering haha.. een Renault. Ferrari’s is vraag naar en het aanbod is laag, dus een F40 gaat voor 1.5m euro weg en een Ferrari 250GTO voor 40 miljoen. Omdat er veel vraag naar is en het aanbod is laag. Dat zal bij deze Renault over 30-40 jaar niet gebeuren hoor.
Leuk probeersel van Renault om de oude Renault 5 Turbo een beetje te herinneren met deze auto, maar we moeten niet gaan doen alsof dit samenraapsel echt 44k aan vraagprijs kan rechtvaardigen.
SimonMc zegt
Cultuurbarbaar! En Clarkson zou deze in z’n droomgarage willen. Dat zegt al genoeg.
nofxke zegt
Phase 1 met achterlichten van phase 2…
nofxke zegt
@nofxke: nevermind. Te snel gelezen
domusdimaria zegt
De Phase I is origineel nooit geleverd in Jaune Sirius. De Phase II wel. De eigenaar van een Phase II in Jaune Sirius heeft mij dat mijn toentertijd verteld tijdens een fotoshoot toen we het hadden over deze specifieke auto.
Loek zegt
@domusdimaria: interessant. Dus dan zou het zelfs een Phase II met een Phase I frontje kunnen zijn.
Edit: oh nee, het bouwjaar is 2001.
moveyourmind zegt
Jammer dat hij net niet helemaal origineel is en het interieur iets smoezelig oogt. Want het is buiten dat wel een heel begeerlijke auto. En ik denk dat wanneer hij er tiptop bij had gestaan hij het geld ook zeker een heel eind waard was geweest.
geelbarrel zegt
De Clio staat op het enige adres in NL die ik goed acht voor een Clio V6. Van Ramshorst is connaisseur en stuurt zelf ook graag een dergelijk pretijzer. Of ie ze nog heeft, weet ik niet maar met een heuvelklim heb ik meegereden in zn grijze phase 1 en blauwe phase 2. Echt een feestje.
jupke zegt
Een originele fase 2 is veel beter gebouwd. De passingen zijn veel mooier. De Bordeaux rode is erg mooi en zeldzaam. De fase 1 is werd gebouwd door TWR van de oplichter van Tom Walkingshaw. Vraag maar aan Jos Verstappen.?
deSjonnies zegt
Zou deze Phase II en zeker de Phase I straal voorbij lopen voor een Clio Williams,
henkp1 zegt
Geweldig leuke auto!
Hoewel de Phase I een stuk minder is dan de Phase II. De Phase I werd inderdaad bij Tom Walkinsaw Racing (TWR) gebouwd. Kwaliteit en weggedrag van hun producten laten te wensen over. Renault was dat zat en liet de Phase II in z’n eigen fabriek te Dieppe bouwen; door de mannen en vrouwen van Alpine/Renault Sport dus.
Jaune Sirius (geïntroduceerd op die hele leuke Sport Spider in ‘96) was er alleen op de Phase II. Deze auto op marktplaats is zonder meer leuk, maar kijk um goed na voordat je tot de aanschaf overgaat.
De prestaties van de Clio V6 waren destijds behoorlijk spectaculair. Niet vreemd ook dat er jarenlang mee geraced werd.
De kofferbak van een standaard Clio is inderdaad kleiner dan van een Passat, maar in zijn eigen klasse prima van inhoud.
En ja, Clio II was er, op de V6’en na, alleen met viercilinders. De I en III trouwens ook; driepitters kwamen pas bij IV.
tttijn zegt
12 jaar geleden twijfelde ik even tussen een phaseII en z3 M coupé. Jammer dat ik mn verstand niet gevolgd heb.
114i210pk zegt
@tttijn: En welke is het geworden. Laten we wel wezen, beide wagens rijden niet voortreffelijk namelijk.
willeme zegt
@114i210pk:
Ik snap dat nooit. Iemand twijfelt tussen misschien wel twee van de gaafste auto’s van 20 jaar geleden. Twee auto’s die je alleen maar koopt omdat je autogek bent. En het eerste wat er gezegd kan worden, is een denigrerende opmerking dat ze niet voortreffelijk rijden. Ik weet niet of je ervaring hebt in beide, maar de imperfecties van beide machines zijn juíst de kracht. Dat was het toen in 2001 ook het geval. Niet de snelste op het circuit, maar wel de grootst mogelijke lol op de weg. Dus ik neem bij deze mijn hoed af voor @tttijn die heeft kunnen twijfelen tussen beide auto’s.
114i210pk zegt
@willeme: Mijn reactie was niet als dusdanig negatief bedoelt. Uiteraard zijn het machtige wagens, begrijp me niet verkeerd. Zowel de Clio als een Z3M zijn gewoon supermooie fraaie wagens met een dikke 6 cilinder. Ik had mijn reactie misschien even uit moeten leggen. Ik nam de standaard van hedentendaagse wegligging in acht en had eigenlijk even 20 jaar terug voor de geest moeten halen.
willeme zegt
@114i210pk:
Ah, dan heb ik ‘m verkeerd geïnterpreteerd! My bad! Bij sommige leuke en interessante reacties wordt er weleens meteen een afkeurende opmerking gegeven (wat jammer is, zoveel petrolheads zijn er niet in NL ;-))
Klopt, beide auto’s hadden een interessante wegligging en niet zo veel systemen om het in goede banen te leiden. Je was dus vrij snel op jezelfd aangewezen. De M Coupe had te veel vermogen voor het chassis, eigenlijk. In sommige bochten kon je ‘m sturen puur en alleen met je gasinput. De Clio kon je sturen alleen al door de spiegels te verstellen :-D.
Ik heb ze beide verkocht (in verschillende periodes) en beide beide zijn wel liefhebbersauto’s. Geen van de klanten overwoog een Porsche of M3, zeg maar.
114i210pk zegt
@willeme: Haha geen probleem natuurlijk, ik had mijn reactie wat genuanceerder moeten overbrengen ;)
114i210pk zegt
@willeme: PS; ik heb indd in beide auto’s mogen rijden. Was nogal een beproefing ;)
tttijn zegt
@willeme: had ik t maar gedaan Willem, de Z3 is, met al zijn imperfecties, helemaal perfect :)
tttijn zegt
@114i210pk: Haha een Leon V6 is het toen geworden. Durfde het toen niet aan mbt tot onderhoud.
coldzero zegt
Voor 1/3 van dat bedrag koop je een BMW z4 3.0i die net zulke cijfers of beter haalt en nog cabrio ook.
Als investering zou het misschien uit kunnen maar dan kun je er weer niet (veel) in rijden.
917 Porsche + Audi zegt
Nooit Renault fan geweest,Maar deze zou wel in mijn garage binnen mogen.
isleofman zegt
Altijd een zwak gehad voor de sportieve Renaults. Wat me echter altijd weerhield om er één te kopen, zijn de interieurs. Ik vind het allemaal vreselijk. Zo ook deze Clio. Stoelen zien er uit als sofa’s en het dash zelf spreekt me ook totaal niet aan. Jammer!