Maar, wel ook de allermooiste. Of hebben we weer iemand met een Multipla-fetisj in de zaal?
Het gaat hier om een heuse Fiat Dino Spider 2400. De Italiaanse schone werd vroeger misschien beschouwd als het net wat minder mooie bastaard-zusje van die andere Dino, maar wordt tegenwoordig steeds meer gewaardeerd om haar eigen kwaliteiten.
De naam ‘Dino’ refereert aan de bijnaam van de op jonge leeftijd aan een spierziekte gestorven zoon van Enzo Ferrari, Alfredo Ferrari. Alfredo stond volgens de overlevering voor zijn dood aan de wieg van Ferrari’s project om een V6-motor te ontwikkelen voor haar Formule 2 bolides. Als eerbetoon werden na zijn dood enkele Ferrari modellen die uitgerust waren met de zespitter naar hem vernoemd.
Voor het raceseizoen van 1967 werden door de FIA de regels weer eens aangescherpt. Motoren die gebruikt werden in de Formule 2 moesten vanaf dit jaar gebaseerd zijn op een productieblok waarvan minimaal 500 exemplaren gebouwd waren in een tijdsbestek van 12 maanden. Om hieraan te voldoen, besloot Ferrari een deal te sluiten met Fiat om de motoren te bouwen. Deze zouden vervolgens in een, op dat moment nog te ontwikkelen, nieuwe GT-auto ingebouwd worden.
Volgens Aurelio Lampredi, die de taak had de serieproductie te overzien, ontstond er echter naar goed Italiaans gebruik een lichte zakelijke fittie over waar de motoren gebouwd moesten gaan worden. Enzo dacht dat de motoren in zijn Maranello vervaardigd zouden worden, doch Fiat wilde de productie in eigen huis houden om mogelijke productie vertragingen te voorkomen (*kuch*). Uiteindelijk zou dit er mede de oorzaak van zijn dat de motor in twee modellen terecht kwam, de Fiat Dino en de Ferrari Dino, die officieel geen Ferrari heet.
Helaas voor de liefhebber heeft de oververhitte klassiekermarkt inmiddels ook door dat deze wulps gelijnde Fiat de motor deelt met de Dino 246 GT en is de prijs de afgelopen jaren geëxplodeerd. Zo kost dit ingetogen, sjieke zilverkleurige exemplaar, met correct zwart skai interieur (veel exemplaren zijn later voorzien van leder maar dit was nooit standaard) nu maar liefst 239.000 Euro. Of nou ja, dat is in ieder geval de onderhandelingsbasis op marktplaats, wellicht krijg je er nog 500 Euro af met wat goed onderhandelen. Toch net iets meer dan die Multipla je terug zou zetten.
Dutchdriftking zegt
Het is wel een beauty hoor!
theyoungsaablover zegt
@dutchdriftking: een natte droom bedoel je :-)
ferrariman zegt
Prima bakkie
dutchcorvette zegt
230J te veel
dutchcorvette zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jmeverts zegt
@dutchcorvette: eens
flik2punt0 zegt
En wat voor een! Prachtig!
bierbuik zegt
Wat een geld zeg!
Maar hij ziet er dan ook echt schitterend uit
Lijkt me wel even wennen met de 1e versnelling onder en zn achteruit op de plek waar normaal gesproken de 1e zit
bierbuik zegt
@bierbuik: niet dat je veel gaat rijden met een auto als deze maar dat terzijde
swid zegt
@bierbuik: ben je snel aan gewend, Porsches hebben dit grapje ook.
kars zegt
@bierbuik: Da’s gewoon een sport-bak hoor. Niets geks.
viezefreddyw zegt
Een absolute schoonheid van een wagen, sjonge wat mooi! Helaas is ook dit model voor de gemiddelde burger buiten bereik geraakt, jammer. Laat de bubbel maar klappen.
Edge zegt
Geweldige wagen, maar ik vind de Ferrari Dino’s toch net even wat mooier.
janmetdelangeachternaam zegt
Wel behoorlijke prijs hoor
alfablog zegt
Pure schoonheid. Mede hierom en andere creaties als de 124 spider, 131, 132 nog altijd een zwak voor Fiat.
rd1991 zegt
Prachtig! Verre voorvader van mijn Coupé Fiat! Alleen deze is al klassieker, de mijne moet het nog worden! Zusje barchetta heeft nog meer stylingdetails van de Dino.
rd1991 zegt
Exterieur vooral inspiratie voor de barchetta, interieur vooral voor de Coupé!
gash zegt
Liever honderd 1e generatie Multipla’s.
roppp zegt
Nu hoor je iedereen die na pak ‘m beet 1980 geboren is, denken: “Skai, wasdahnou?”.
Skai was in de jaren ’60 en ’70 een kunststof variant van leer. Dat was toen behoorlijk exclusief en daardoor duur. Om die reden werden hele autointerieurs voorzien van skai. Het ademde in warme dagen zo geweldig dat je zat vastgeplakt op je plek (nadat je eerst vreselijk je blote benen had verbrand). In de winter daarentegen werd je op een bochtig traject over de hele achterbank heen en weer geslingerd (Nee, gordels waren er toen nog niet op achterbanken).
Ook in huis hadden we skai banken en eetstoelen. Die goeje ouwe tijd.
Arnoud zegt
Wat mij betreft de mooie Dino. Die kikker-auto van Ferrari zou ik hiervoor laten staan.
clarkson zegt
Ik zat er toevallig vanmiddag naar te kijken! Hij is wel heel erg mooi hoor. Maar ik vind hem best aan de prijs.
Tonnie zegt
Hij is leuk, misschien 30000 euro leuk. Maar zeker niet meer.
lekbak zegt
@thijsj: 30.000 euro voor de auto en nog eens dat voor de ‘emotie’. Dan heb je een gezonde prijs voor een geliefde auto.
Tonnie zegt
@lekbak: dit is subjectief he, voor mij heeft dit geen emotie. En nog minder omdat deze zo oerlelijk grijs is.
Robert zegt
Zwart skai. In een cabrio. En dan lekker rijden onder een fraai zonnetje.
*rilt*
Als kind van de jaren zeventig of tachtig móet je minstens één maal de billen hebben verbrand, ’s Zomers in je korte broekje, op de achterbank van vrijwel elke modale middenklasser en lager..
gamma81 zegt
Vind de Dino Coupe toch echt veel mooier, en zal ook voor veel minder te koop zijn.
Alfarobert zegt
239.000euro en terecht.Waarom alleen zoveel betalen omdat er een Ferrari-embleem op zit? Er zijn net als deze prachtige Fiat wel meer hele mooie auto’s die mindere waarde hebben omdat het toevallig geen Ferrari is.
rd1991 zegt
@Alfarobert: er zijn altijd nog steeds mensen die Fiat associeren met rotzooi. Nou is ook heus niet alles goed, maar dat is bij de zogenaamde “premium” merken net zo. Ik ben zelf 24; denk een beetje outside the box, jongens van mijn leeftijd rijden vaak met wat snellere hatchbackjes en dan kom ik met mijn oud Fiatje.. en het enige wat ze vaak zien zijn mijn 4 ronde achterlichten (hallo Fiat Dino!). Klinkt blufferig misschien, maar het is echt zo. Aan de andere kant: de verontwaardiging is des te groter als ze er achter zijn gekomen dat het een Fiat was die ze voorbij vloog hahaha!
rd1991 zegt
@Alfarobert: ik had voor mijn oude Coupé 20vt (toen was ik 20) een kentekensticker laten maken met de tekst “It’s Just An Old Fiat”.. leuk voor als ze gaan kenteken checken hahaha
rd1991 zegt
Oh, en over de Multipla gesproken.. die is tenminste niet zo saai als een jongere VAG concurrent als de Volkswagen Touran.
desjonnies zegt
Ooit.
Toen FIAT schathemeltje rijk was als fabrikant.
Of tenminste de familie Agnelli.
FIAT zat in die periode er goed op, met hun 125 -dat was een mooie kloeke sedan met een 1600 motor die een cloon was van de Alfa Nord motoren en ze hadden ook nog de FIAT 130, een grote vier deurs sedan die BETER was dan de Duitse concurrentie, mar ja, FIAT he !
Dit was ook zo’n poging van overvloed en overmoed, het zou nu gewoon niet meer kunnen, om naast de 850 Spider (wie kent hem nog) en de 124 Spider de Fiat Dino Spider neer te zetten
HARDSTIKKE FOUT VOUT !
Ding had met een Ferrari Baaaaadge geleverd moeten worden, hij ziet er veel meer Ferrari uit dan FIAT !
Dit is één van de zeldzame keren dat de baaaaadge verkeerd wordt geassocieerd met het merk, het is BMW overkomen in een iets latere periode met de M1, dit zijn beide automobielen die meer verdiend hebben dan het minne succes dat ze kregen toen je ze gewoon kon kopen.
Bij deze FIAT moet ik we leen kanttekening plaatsen, evenals de Fiat Coupé (zijn zusje) en de Dino Ferrari (zijn stief zusje) werden deze wagen eerst geleverd met de 2 liter Dino motor ipv de 2.4 die dit exemplaar heeft.
Die 2 liter was het gewoon niet, dat was een slechte en onbetrouwbare, maar bovenal langzame krachtbron.
Die 2.4 is werkelijk waar een verschil tussen dag en nacht en maakt van deze drie auto’s compleet andere voertuigen.
Leuk weetje is dat er ooit één Spider heeft meegereden op Le Mans, hij heeft Le Mans uitgereden, is daarna teruggebouwd naar een gewone Spider en is als tweedehands verkocht !
Wil nummer 46 aan de start verschijnen ?
https://i.ytimg.com/vi/8Zp0pW-yEps/hqdefault.jpg
rd1991 zegt
@desjonnies: euhh.. ik krijg een plaatje te zien van een Scania R-serie Topline die een Volkswagen Passat CC omver jetsert in Euro Truck Simulator…
Maarja, het is zo dat Fiat gewoon te weinig aanzien krijgt, ten opzichte van merken zoals Alfa Romeo en de andere exoten uit Italië. Terwijl ze -zeker vroeger- hardstikke mooi spul maakten. Maar goed, het is een Fiat he… *dus zal het wel niks zijn*
Ik ben al lang blij dat Fiat nu de 124 Spider weer nieuw leven inblaast, ondanks zijn afkomst. Wie weet komt het ooit nog eens goed :)
desjonnies zegt
@rd1991:
Sorry :
http://i15.photobucket.com/albums/a400/Jager1994/196846FiatDino2.jpg
rd1991 zegt
@desjonnies: haha geeft niks ;)
Wel ontzettend gaaf die Dino! Ik was hem nog nooit tegengekomen. En die klassieke Franse kentekenplaten zijn ook retegaaf!