En, wat krijg je met deze duurste elektrische bedrijfswagen die we konden vinden op Marktplaats?
Elektrisch rijden is de toekomst, zeggen sommigen. In veel gevallen biedt het veel voordelen. Natuurlijk, bij sommige auto’s is de verbrandingsmotor een integraal deel van de beleving van de auto. Dat niet alleen, auto’s met zo’n ouderwetse plofmotor zijn vaak lichter en rijden dus beter.
In het geval van sportieve auto’s is het dus lastig om de voorkeur te geven voor een EV. De eerste Tesla Roadster was indrukwekkend, maar reed lang niet zo goed als de Lotus Elise, waar de Tesla op gebaseerd was. Maar bij sommige auto’s maakt de motor en de rijbeleving minder uit.
Duurste
Want wees eerlijk, niemand kocht een bedrijfswagen met een viercilinder dieselmotor voor het geluid, de beleving en de rijeigenschappen. Een tijdje terug namen we de goedkoopste bedrijfswagen met elektromotor onder de loep. Vandaag is het tijd voor de andere kant van het spectrum: wat is eigenlijk de duurste elektrische bedrijfswagen die we kunnen vinden op Marktplaats?
e-Crafter
Daarvoor spelen wij, uiteraard, wel een beetje vals. We slaan even alle nieuwe auto’s over. Die staan ook voor de nieuwprijzen online en zou je in principe zo ook nieuw kunnen bestellen. De duurste elektrische bedrijfswagen met een beetje ervaring is deze Volkswagen e-Crafter. Het is een demo-auto, dus lekker volgehangen met een lading aan opties. Het busje heeft 3.100 kilometer gelopen.
173 kilometer
Het is een enorm apparaat, dieze Crafter in ‘L3H3’-specificatie. Dat is geen ode aan een Star Wars robot, maar is de extra lange en extra hoge uitvoering. De auto is een paar maanden geleden geregistreerd, dus je hoeft pas in 2024 langs te komen voor de APK. Dan moet je wel zorgen dat je niet te ver weg woont van de garage. De actieradius is namelijk 173 kilometer.
90 km/u
Ook moet je niet al te veel haast hebben, want de topsnelheid is begrensd op 90 km/u. Daarmee doet Volkswagen met name andere weggebruikers een plezier mee. Als de tank, eh, accu, leeg is, kun je deze van bijna leeg naar 80% laden in drie kwartier. Daarmee is de e-Crafter niet bijzonder geschikt voor alle doeleinden, maar voor degenen die in stedelijke gebieden korte afstanden moeten overbruggen, is het een oplossing. Dan moet je wel 54.940 euro meenemen, want zoals gezegd: het is de duurste elektrische bedrijfswagen van Marktplaats.
frank2b zegt
Mensen, dit is de topsnelheid en range van een beetje elektrische vorkheftruck ….
Wat zijn ze denkende, daar bij VW?
cavin zegt
Die kangoo z.e. Uit het eerdere artikel haalt ook maar 160km op een volle batterij.
Zulke bussen zijn prima voor een plaatselijke fietsenwinkel, catering enz enz
mikje90 zegt
@frank2b: persoonlijk ben ik zelfs van mening dat dit soort auto’s/bedrijfsbussen niet geproduceerd mogen worden met zo’n slecht actieradius. Als een Renault Zoë al bijna 400km actie radius heeft, dan moet zo’n bus dat toch ook redden. Dit is gewoon verspilling van materiaal en grondstoffen, en daarom zou er een verbod moeten komen voor autoproducenten. Er zouden eigenlijk alleen nog bedrijfswagens geproduceerd mogen worden met een range van 300km.
Bart_V zegt
@mikje90: heb je wel eens in zo’n windvanger gereden? Nee. Laten we zeggen flat gebouw wat 180 kan spannend is. Diesel verbruik is dan waar een touraeg v10 nog zen best op moet doen
dirkjeeeee zegt
@frank2b: eh Ronnie het gaat vaak bij deze bussen om laadvermogen en wat maakt deze bus nou juist zo zwaar….. juist accu’s
laptom zegt
@dirkjeeeee: Range is toch prima voor een DHL chauffeur? Die kunnen de hele dag pakketjes rond brengen zonder de stinkende diesel op stationair in een woonwijk. 90 is dan ook nog eens snel genoeg.
volvo480gtt zegt
@laptom: maar met zo’n aanschafprijs komen ze nooit uit met de inkomsten.
mashell zegt
Kan best. De kosten zijn (aanschafprijs – restwaarde + energiekosten + onderhoud + belastingen). Als de restwaarde hoog is en de andere kosten laag dan kan het met een hoge aanschafprijs toch een goede keus zijn. Een slimme investering noemen we dat. Maar tja, als je dat door hebt, dan was je toch al geen ZZP pakketbezorger geworden.
horza zegt
@frank2b: CAT is van Volkswagen toch? Of in ieder geval van PON ?
smoked zegt
Vind de prijs best wel meevallen, normaal betaal je dit al voor een beetje aangeklede diesel transporter.
banaan7 zegt
Deze heeft ook stoelverwarming! Wist niet dat dat een optie was.
mashell zegt
Zal ook wel standaard zijn. Als je de stoel verwarmd hoef je de cabine minder te verwarmen en dat spaart energie.
dirkv zegt
Benieuwt wat er van de range overblijft als er 1500kg lading in zit.
De vorige eigenaar zou daar wel eens teleurgesteld in kunnen zijn dat het ding nu al weer te koop staat.
potver7 zegt
@dirkv: Daarom is dit een ex-demomodel, dan kun je dus als ondernemer even testen wat de range is bij volle belading. Overigens regenereert hij ook nog eens extra goed bij volle belading, dus het verschil zal minder groot zijn als je denkt.
sprankel zegt
0 km om precies te zijn want je mag maar 1000 kilo laden. Dat is ook de achillespees waarom batterijen heel slecht inzetbaar zijn om busjes en vrachtwagens mee aan te drijven, ze hebben een hoog verbruik wat meer batterijen vraagt waardoor het gewicht al snel te hoog word wat gewoon van je laadgewicht afgaat.
En dat is ook het antwoord waarom je slechts 160km krijgt, je wilt graag nog wat laadgewicht over houden om effectief iets te transporteren.
Voor een busje dat continu in een stad rond rijd is dit ideaal, een verbrandingsmotor heeft de neiging om nogal veel te verbruiken alsook worden die graag warm gereden. Maar je moet dan echt wel een user case hebben want een algemeen inzetbaar busje is dit zeker niet.
Dutchdriftking zegt
Er zijn voldoende gemeentes, ZZP-ers, pakket bezorgers en wat al niet meer die meer dan voldoende uit te de voeten kunnen met deze actieradius. Het scheelt enorm in de luchtkwaliteit van steden, dus als we ergens subsidie op moeten geven (voor ondernemers) dan is het hier op IPV op Tesla’s.
mwti zegt
Op zich prima voor stedelijk gebruik want wat ruften die diesels altijd zeg.
johnhert zegt
@mwti:
quinn zegt
Haha, onverkoopbaar!
misterds5 zegt
@quinn: ik denk dat het wel zal meevallen. Er zijn genoeg plekken en bedrijven waar zo’n bus prima tot zijn recht komt. Zoals bij de Technische dienst van pretparken, recreatieparken, in de havens voor transport van crew of klein materiaal. En zo is er nog wel meer te verzinnen.
cazzo046 zegt
Prijs is onbelangerijk, TCO, daar gaat het om.
En TCO van een Crafter op diesel is gigantisch kan ik helaas uit ervaring melden.
fransananas zegt
@cazzo046: zo, eindelijk een reactie waar we wat mee kunnen. TCO wordt steeds belangrijker. Natuurlijk zijn elektrische voertuigen duurder in aanschaf maar alles bij elkaar weg gezet kunnen ze alsnog voordeliger uitkomen. Ik kan niet wachten tot Postnl deze bussen als standaard gaat gebruiken.
Stijnson zegt
@fransananas: PostNL rijdt al met elektrische Renault Masters
terazino zegt
Van alle bedrijfswagens zijn de VW’s kwalitatief mijlenver voor op de concurrentie. Afwerking, kwaliteit, rijgedrag enzovoort, beter gaat het echt niet worden. Er zijn inmiddels ook al ambulancediensten in het noorden die deze geweldenaar of het MAN broertje inzetten.Deze elektrische Crafter is echter voor verbetering vatbaar. Een lege bus zou rond de 170km actieradius hebben, maar dat ga je niet halen met belading. Om maar niet te spreken van de actieradius wanneer het koud is. Bij ons op de zaak is vorig jaar getest met dit voertuig, maar in de kou hield het wel op met een km of 100.
cazzo046 zegt
Serieus? Ik ben echt heel erg ontevreden over VW en met name de Crafter. Echt veel ellende mee gehad.
Relatie van ons rijdt met Iveco en die is erg tevreden. Stap ik ook op over. Geen VW meer hier.
Bram750 zegt
Deze eerste serie E-Crafters hebben letterlijk 1 op 1 de techniek van de E-golf. Het accupakket vormt naar de typische bodem van een personenauto en hangt in een metalen frame. De bodem van de laadvloer is daarom ook 10cm hoger. Ze maken er ook maar een beperkt aantal van, ik meen 2500. De Accesradius is beperkt, maar in de stad (met veel regenereren) acceptabel. Ik zie dit als een opstapje naar een volledig voor elektrisch rijden ontwikkelde bus.