De eerste Corvette? Trek je portemonnee maar open.
Het was 1953 toen de eerste Corvette werd geïntroduceerd. Vandaag de dag zijn we inmiddels zeven generaties verder. In Nederland nooit populair, (want belastingen) maar in thuisland Amerika een absolute hit. Toch staat er, nabij ons land, een prachtig exemplaar te koop van het eerste model. Voor de liefhebber, that is.
Deze C1 komt uit 1955 en wordt aangeboden door een Nederlandse specialist. De klassieker staat echter net iets over de grens gestald. Volgens de aanbieder zijn slechts 180 C1’s gebouwd met deze kleurencombinatie. De gerestaureerde Amerikaan heeft de optionele 4.3 liter grote V8 aan boord. Oorspronkelijke werd de ‘Vette geleverd met een zes-in-lijn, tenzij de eigenaar anders wenste. Vanaf 1955 was het namelijk mogelijk om de auto met een V8 te krijgen.
De Gypse Red Corvette doet 65.190 mijlen op de klok en heeft een vraagprijs van 139.950 euro. Het blok levert slechts 195 pk, wat de klassieker tot een echte dakloze cruiser maakt. Prima voor deze zachte winter denk ik zo.
gt500eleanor zegt
RD classics heeft wel meer mooi spul staan. ?
autogedrocht zegt
@gt500eleanor: en vrijwel alles te duur
toyotafortuner zegt
Dat is echt een prachtig mooie C1! Wel opvallend dat het in single-tone is. Meestal zie ik ze in een kleur gecombineerd met wit.
gtwillem zegt
Dat van die belastingen is nogal onzin eigenlijk en pas van de laatste paar jaren.
Ja, de importtax was hoger, maar de C5 en C6 waren best betaalbaar, zeker in vergelijking met de concurrentie uit München en Zuffenhausen.
De Corvette is met name een zwaar onderschatte auto. Bij de C4 zaten er nog wat draken tussen, maar ook een paar pareltjes (ZR-1, Grand Sport). De C5 was standaard al een stuk beter (NL exemplaren kregen altijd het Z51 handling package) en voor et geld van een 265pk S4 had je een 344pk Corvette :-). De C6 is gewoon een erg goede auto, zeker als Z06.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Eens, onbekend maakt onbemind. Al moet ik wel zeggen dat zo`n S4 in de praktijk, zeker als station een stuk praktischer is. En de S4 B5 is prima boven de 300pk te krijgen. En last but not least, je kan wel bij een klant voorkomen in een S4, maar niet in een Corvette. Tenminste, in NL. In Amerika is het weer geen enkel probleem.
rijnooit zegt
@gtwillem: vandaag nog zitten kijken bij de C5 als daily driver… Maar is dat handig :/
davido89 zegt
@rijnooit: De c5 is best aardig als daily driver te gebruiken,
Wat ik je absoluut aan zal raden is de versie met de handgeschakelde 6bak te nemen. Ten eerste gaat de H6 in minder dan 5 tellen naar de 100 waar de automaat daar een seconde langer over doet en het scheelt ook nogal in het verbruik doordat de handbak een hele lange 6de versnelling heeft.
Chevy geeft standaard 18/28 city/highway mpg op. In de praktijk liggen deze waarden veel verder uit elkaar. In de stad of in de file moet je rekening houden met 1 op 5 en ook echt niet meer dan dat. Op de snelweg kan je prima 1 op 15 halen als je in de cruise control rijdt. Nogmaals, in de 6de versnelling draait je motor iets boven de 1000rpm als je 100 rijdt waardoor de v8 nog best zuinig is.
Qua onderhoud is het verruit de goedkoopste supercar. Onderhoudsbeurten zijn net zo duur als bij elk ander GM product. Zorg er wel voor dat je hem goed onderhoudt. De v8 motor staat bekend als zeer betrouwbaar en op ebay staan genoeg exemplaren met 100k+ miles met origineel motorblok. De versnellingsbak is ook erg sterk. Nadeel van de versnelling en koppeling is dat deze net voor de achterwielen zijn geplaatst en als je daar iets moet vervangen moet de hele uitlaat en de bodemplaat worden verwijderd. Dat kan tijd en geld kosten.
Achterbanden zijn met maatje 275 wel bovengemiddeld prijzig en als je drift of burnouts trekt dan gaan ze snel kapot.
Enige minpunt is de grote hoeveelheid elektronica in de auto. Daar kan nog wel eens iets kapot aan gaan in de loop der jaren.
Verder zal ik opties als heads up display, power seats en selective ride control zeker overwegen. Er zijn meerdere onderstellen verkrijgbaar overigens, waarbij vanaf 1998 selective ride control optioneel was. Later zijn daar een sportiever onderstel aan toegevoegd en magnetic selective ride control op de 50th anniversary edition. Een cabrio is ook aan te raden voor plezierritjes.
Verder is het een van de beste sportauto’s uit de jaren ’90 en voor het eerst in decennia dat een corvette zich serieus kan meten met de top van de europese en japanse sportauto’s. In een rijtje met 996, e46m3, r34skyline, rx7, supra en corvette zal ik zeker de corvette boven de rest verkiezen.
rijnooit zegt
@davido89: wow, bedankt man! Ik vind het leuk als youngtimer (op de zaak) en rijd pakweg 10-15k per jaar. Nu een pickup met een 4.3 V6, en die loopt 1:4 a 1:5! Maar wel op gas. Zit eraan te denken er 1 uit Dld te halen. Maar handbak wel zo leuk idd :) nu ik lees, dus ook de beste keuze! Super bedankt!
E34M5Touring zegt
Slechts 195pk… 2 generaties later was dat slechts 165pk. Dus zo slecht vind ik die 195pk niet!
gtwillem zegt
@e34m5touring: iets met oliecrisis ;-).
Op zich wel leuk: downsizen in vermogen is prima, maar wel een dikke V8, geen 1.2 dieseltje :-).
lekbak zegt
@gtwillem: persoonlijk zal het mij ook aan mijn anus oxideren hoeveel vermogen erin ligt. Zolang er maar een flink gorgelende roffel uit de pijp komt. Hard rijden wil je toch niet.
gtwillem zegt
@lekbak: Volkomen gelijk. Gewoon lekker op lage toeren rijden. Zijn ze toch eht beste in. Ondanks het gebrek aan vermogen hebben ze vaak nog wel een redelijk koppel.
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Ja weet ik maar zelfs voor die begrippen een hopeloos blok. Diverse fabrikanten haalden prima 200+ pk uit zo’n motor in die tijd. Overigens vrij makkelijk op te lossen hoor. Betere carb, andere cams en het contactpunten systeem vervangen en je hebt al 250pk. Vind de C3 wel een cool model maar een basic L48 V8 hoeft er van mij niet in.
stephanotis zegt
@E34M5Touring: Je hebt wat mij betreft gelijk en ook weer niet. In een auto van net 1200 kg (de V8 was lichter en had een lager zwaartepunt dan de voorganger) deed de 195 pk versie 0-60 mph in 8,1 en 0-100 in 8,5 seconden, genoeg om ook in het huidige verkeer makkelijk mee te komen. Maar een paar jaar later hadden ze ook een aantal versies boven de 200 pk, tot en met iets van 283 pk.
phevtreb zegt
Prachtig!
tokosenang zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dwersbongel zegt
Het is mijn gebrek aan kennis, maar de kleuren combi lijkt niet heel speciaal. Heb het idee dat ik ze vaak rood of wit zie.
toyotafortuner zegt
@dwersbongel: Dat is ook zo: vaak rood of wit. Maar zoals ik al zei: C1 Corvettes werden voornamelijk in ’two-tone’ geleverd: vaak rood met wit. Enkel kleurs C1’en zijn imo zeldzamer. Dat blijkt dus ook te kloppen volgens de aanbieder
Donstil zegt
@toyotafortuner: Is dat wel zo? Het is toch juist het tweede model (Die met de wat minder ronde voorkant) wat vaak in 2 kleuren geleverd werd?
carfreakjim zegt
@toyotafortuner: Je hebt vier verschillende c1 corvettes de eerste jaren 1953 tot 1955, het model hierboven. Toen kwam het model van 1956 tot 1957, een enkele koplamp en vaak two tone. Het derde model was van 1958 tot 1959 en had dubbelle koplampen. En het laatste model had ook de dubelle koplampen maar had een meer gestroomlijnde achterkant, deze werd van 1960 tot 1962 gemaakt. De laatste drie zijn vaak in two tone gespoten. Kan zijn dat de jaren niet helemaal kloppen maar ik haal de informatie ook maar ergens achter in mijn hoofd vandaan.
norge zegt
Kolere, wat een geile bak… Sorry, wat een prachtge automobiel is dit toch…
Rob zegt
@norge:
Zekers. Mooi ding.
Maar een Thunderbird (de eerste) is nog mooier. Ja, het kan gewoon ;-)
Een witte is gewoon eigenlijk de mooiste cabriolet ooit gemaakt.
http://www.conceptcarz.com/images/Ford/55-Ford-T-Bird-num124-DV-11-MH-02.jpg
http://www.conceptcarz.com/images/Ford/55-Ford-T-Bird-num124-DV-11-MH-03.jpg
http://www.conceptcarz.com/images/Ford/55-Ford-T-Bird-num124-DV-11-MH-06.jpg
E34M5Touring zegt
@Rob: Persoonlijk vind ik deze T-Bird het mooist.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/1963_Ford_Thunderbird_Hardtop.jpg
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: en ik juist het model daarvoor:
http://cdn.barrett-jackson.com/staging/carlist/items/Fullsize/Cars/96697/96697_Front_3-4_Web.JPG
ahs1979 zegt
Hey nog geen klagers over “verkapte Marktplaats advertorials”? #raamambtenarendiealleenreagerenindebaaszijntijdzeker
marc94 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ozan zegt
Lekker!
Lijkt in deze kleur wel lichte Ferrari trekjes te vertonen aan het front.
Ikke_ferrari zegt
Als ik 140k had liggen zou ik hem op pikken.
Kan alleen maar meer waard worden lijkt me zo.
tokosenang zegt
There is no substitute for cubic inches, nor for a grreat design. Tijdloze schoonheid.
gregorius zegt
Heb er een tijdje naar gekeken om er eentje te halen, maar ik vond het rijden toch niet leuk genoeg.
Overigens vind ik de 1955 niet per se de mooiste.
In 1956 kwam de update met de geintergreerde langwerpige achterlichten. Denk dat de meesten die mooier vinden.
Vanaf 58 kwamen de dubbele koplampen. Ik kan me voorstellen dat sommige deze sportiever vinden.
In 1961 kwamen vervolgens de dubbele ronde achterlampen; die in een zelfde stijl ook terug zijn te vinden in ‘DE Stingray: de C2’. Niet mijn ding.
Ik heb naar 56 – 60 gekeken en daar kon je her en der aardige units vinden voor 60-70k. Al een keer opgeknapt in de afgelopen 10 jaar, maar niet ‘nieuw lijkend’.
Dus, 140k voor eentje pre-56, in prachtige staat. ’t Zou t waar kunnen zijn.
Maar om dan te zeggen: het is er maar 1 van 180 in die combinatie; dat heeft die auto niet nodig; want het is ook niet per se de meest gewilde kleuren combinatie.
(Meeste van dit kan je ook heel makkelijk op internet terug vinden.)