Ga jij aan de haal met deze licht verswekkerde Alfa Romeo GTV?
GTV, het is net niet zo’n legendarische badge als GTA bij Alfa, maar het bloed van de Alfist gaat er toch iets sneller van stromen. Een paar uiterst prettige auto’s hebben de naam GTV gedragen, waarvan de Tipo 105 en Tipo 115 tegenwoordig waarschijnlijk het meest geliefd zijn. De op de Alfetta gebaseerde GTV van de jaren ’70 en ’80 is ook al best wat lires waard in goed staat. Cynici zeggen natuurlijk dat dat komt omdat er bijna geen meer zijn in goede staat, maar die haters laten we haten. Next in line is de Tipo 916, die geheel naar Alfa traditie extreem lang in productie bleef van 1993 tot 2004 (en daarna nog even geleverd werd).
FWD
Nou heeft de Tipo 916 natuurlijk een enorm groot nadeel. Kijk naar de frontoverhang en dan weet je het: dit is een FWD-gebakje. Ja, dat is eigenlijk natuurlijk al een klap die je niet te boven komt. Maar, deze generatie GTV doet een aardige poging. Ten eerste met het design van Pininfarina. Dit was afkomstig van Enrico Fumia. Stiekem was het al stokoud.
Quartz
Hoewel de Tipo 916 GTV een kind van de 90s was, lijkt het design namelijk verdacht veel op het Audi Quartz concept. Dat concept tekende Fumia al in 1981 in de hoop Audi te bewegen een sportieve coupé te maken. Kijk maar eens naar die priemende lampjes en geprononceerde schouderlijn. De jaren ’90 waren qua design extreem knaak, de jaren ’80 episch, dus ja, dat is pluspunt één voor de GTV.
Busso
Troefkaart twee zijn ook geheel in Alfa traditie de motoren. Traditie is hier het juiste woord, want naast wat Twinspark vierpitters, kon je ook kiezen voor de Busso V6 in verschillende configuraties. De bekendste is waarschijnlijk de 2.0 V6 TB met 200 pk, eigenlijk speciaal ontwikkeld voor de Italiaanse markt om belasting op grotere motoren te omzeilen. De lekkerste zijn echter de volvette atmosferische V6-en, eerst met 3.0 liter inhoud en twaalf kleppen, later met 24 kleppen en uiteindelijk 3.2 liter inhoud. Op de valreep vond overigens ook nog de 2.0 JTS zijn weg naar de GTV, maarreh…sla die maar over.
JC
De derde plus aan de GTV was de beleving en het weggedrag. Oké, het is relatief want er was dus geen premium RWD. Maar zoals @willeme altijd zegt, kan je een FWD auto ook best aardig laten sturen, kennelijk. Een beetje zoals een goede hamburger ook lekker kan zijn en een stukje Kobe beef ook aangebrand. Jeremy Clarkson was het in ieder geval eens met deze lezing: hij bombardeerde de auto tot de beste sportscar van 1998 in the world.
Tuning
Goed, dus je interesse is gewekt, wat kost dat nu tegenwoordig? Wel, voor een Corona ZZP-bonus kan je er, als je veel lef hebt, twee oppikken. Maar dan heb je waarschijnlijk auto’s die enkele hardnekkige stereotypes bevestigen. Aan de andere kant van het spectrum vonden we op Marktplaats deze 3.0 GTV CUP LIMITED EDITION uit 2001.
De auto is geheel @willeme-proof aangepast met onder andere een veerpootbrug, een dikke uitlaat en NOVITEC alsmede Koni-goodies. Onze waarde collega gaat namelijk door een tuningsfase. Kan de besten overkomen. Alleen de velgen zijn niet period correct, dus dat is wel een dingetje. De vraagprijs van deze verlaagde coupé met ‘KEIHARD ALFA GELUID!!’ is 10.399 Euro. Koop dan?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik kan niet begrijpen dat er nog steeds mensen/bedrijven zijn die een smerige auto te koop zetten. Kijk naar die foto van de versnellingspook… Dat is toch ranzig? Andermans kruimels en huidschilfers… ?
rob5nismo zegt
@F36GC: smetvrees? Als voorwaarde stellen dat de auto van binnen schoon gemaakt word voor je proef gaat rijden
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Nee geen smetvrees. Ik vind ’t gewoon onbegrijpelijk. Het kost jezelf, een scholier of pensionado hooguit een uurtje werk en daardoor verkoop je de auto sneller en voor een hogere prijs.
christian85 zegt
@F36GC: ik begrijp dat als je een bedrijf hebt het uiteindelijk draait om omzet maken anders is het snel gedaan maar als je een passie voor auto’s hebt kan je op z’n minst die gore kruimels weghalen
awesome zegt
@christian85: zorg dat auto’s er echt netjes bij staan en je marges worden groter.
VeniVidiVici zegt
@F36GC: Inderdaad en het is nog wel zo simpel om zulke items mooi schoon en mat te krijgen met All Purpose Cleaner (APC)
jaapiyo zegt
Speciaal voor jou…het kan nog beter https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-romeo-alfa-romero-gtv-3-0-karlsruhe/306891050.html?ref=srp
raoufff zegt
@F36GC: daarvoor hebben we onze enige echte Rikkert!
tweetyv6 zegt
Is geen Cup.
Mis de spoiler op het kofferdeksel.
phdg zegt
@tweetyv6: ik denk zelfs dat de cup niet te krijgen was met de een Busso?
tweetyv6 zegt
@phdg: beide motoren zijn geleverd
De straatversie GTV Cup is alleen in Italië, België en het Verenigd Koninkrijk op de markt gebracht.
De kenmerken van de GTV in Cup uitvoering:
-Totaal 500 stuks gebouwd.
-Geleverd in 2.0TS en 3.0V6 24v.
-Leverbaar in de kleuren Crigio Ciaro en Alfarosso.
-Compleet Zender spoilerpakket.
-7.5X17” 5-gaats Cup velgen (Teledial in de kleur bright silver).
-Einddemper met rond sierstuk.
-GTV-Cup badge op de achterklep.
-Genummerde badge op de middenconsole.
-Middendeel dashboard in titanium grijs.
-Binnenring in snelheids- en toerentalmeter en de drie meters in de middenconsole in chrome.
-Stoelen zijn van leer, echter het middelste gedeelte is van stof in zwarte kleur.
tweetyv6 zegt
@tweetyv6:
Dit is een echte Cup:
I found this offer at mobile.de:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=302977810&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
Alfa Romeo ALFA ROMEO GTV 2.0i 16V T.S. CUP Limited Edition
First Registration: 05/2001
Mileage: 65.000 km
Fuel Type: Petrol
Price: € 9.999
Frankypanky zegt
Leuk ding, maar ik ga er geen 10k voor betalen…Zeker niet voor zo’n ‘versjonniet’ karretje!
Die velgen, pfffff!
Wat is er mis met origineel?
tweetyv6 zegt
@FrankypankyV8:
Die velgen zijn 19” TI velgen van de 159/Brera/Spider (939)
Dus wel origineel Alfa, maar geen porem op een 916.
Lijken me sowieso niet te rijden, want er zullen ultraplatte banden op moeten
Grootste maat normaal is 225/45 R17
SpiderIV zegt
Een Alfa met busso blok te koop hebben, de duurste zijn en geen foto van dat geweldige blok??? ??
pjotr zegt
Die spoilerkit maakt hem er niet mooier op. Maar goed, Busso: dat compenseert een hoop.
techniekmeneer zegt
10k voor een versmeerde import…. Lol
simonferrari zegt
Alles aan de advertentie is fout. De omschrijving, het typen in hoofdletters, slechte foto’s van een vieze auto en de vreselijke aanpassingen aan de, in de basis, erg mooie auto. Nee, ik pas.
Robert zegt
@simonferrari: met deze stijl van adverteren trek je klaarblijkelijk een bepaald slag ‘liefhebbers’ aan.
Onbegrijpelijk trouwens hoe dit soort bedrijven nog economisch bestaansrecht hebben, als je met auto’s adverteert die vijf tot tien keer méér kosten dan dat je op basis van de advertentietekst en -foto’s zou mogen concluderen.
frank2b zegt
De prijs is hier niet het probleem.
Het probleem is de auto. Deze auto.
schreute01 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Paul58 zegt
@frank2b: deze is wel goed verkracht maar een GTV is in mijn ogen wel een parel van een auto. Voelen heel degelijk en solide aan op hoge snelheden en stuurt als een gek (wel de 4 cilinder). Ik heb een donkerblauwe twinspark gehad, koste geen drol en 2 jaar met plezier in gereden. Nog nooit zo’n fun auto gehad voor zo weinig geld. Van het design moet je houden maar het is in ieder geval niet alledaags:)
Paul58 zegt
Zonde normaal vind ik dat een erg mooi model. Deze velgen zijn iets té. Stuurt overigens wel super goed. De twin spark nog beter ivm gewicht in neus
mwti zegt
Die uitlaten lijken wel blikjes Red Bull. De uitsparingen zijn gefiguurzaagd. Ziet er niet uit.
spacemoon24 zegt
Nu ik deze Alfa van de zijkant zie doet het me verdacht veel lijken op de Fiat Coupé, of andersom. Dat zal wel geen toeval zijn?
tosoni zegt
@spacemoon24: zelfde tijd, zelfde design, zelfde (tipo) basis.
tosoni zegt
De duurste en meteen de meest foute advertentie. Hoofdletters en verkeerde info. Deze stond overigens voor 19k te koop eerst.
Maar het is geen cup aangezien die, met v6, alleen in het rood geleverd zijn. Interieur is ook niet correct voor een cup. Al met al, duur en van alles bij elkaar gepakt.
Ze rijden trouwens goed en met een paar aanpassingen gewoon geweldig. Oa door de meesturende achteras.
willeme zegt
Voor de 159 ging ik vaak shoppen op Shop Alfisti, iets wat deze eigenaar ook heeft gedaan, zo te zien. Je moet altijd uitkijken dat je niet te lang doorgaat. Op een gegeven moment zijn de veranderingen geen verbeteringen meer.
Het probleem met deze advertentie is dat het eigenlijk best een goede auto, aanbieding en prijs is, maar dat er niet voldoende moeite is genomen om ‘m op de juiste manier aan te bieden..
Het is namelijk geen GTV Cup, maar hij heeft wel de originele Zender bodykit. Die kost ongespoten nog altijd 1.500 euro. Oh, en het verschil tussen een Cup en niet een Cup IS die Zender bodykit (waarbij ook nog een lelijke spoiler hoort).
Die velgen staan voor geen meter, maar zijn wel de originele 159 Ti-velgen. Ik zou hier gaan voor de Zender wielen of gewoon Teledials (die eronder horen).
Pookknop komt bij Shop Alfisti vandaag, zou daar een originele opzetten (alleen die zijn stiekem best duur, 150 euro ben je zo kwijt).
Novitec schroefset is ook serieus topspul, dus daar zou ik mij ook niet voor schamen. Integendeel, grote verbetering ten opzichte van standaard. Zou wel het sperdiff van een Coupe Fiat Turbo monteren.
KM-stand is ook prima en dit is een van de laatste GTV’s voordat ze die graflelijke neus kregen. Dus er valt heeeeeel erg veel voor te zeggen en 11k is het gewoon waard als de onderdelen origineel zijn (wat ze denk ik wel zijn). Sterker nog, een beetje oppoetsen, standaard Teledials eronder en je kunt er gewoon 14.995 voor vragen en krijgen. Dat is een knappe GTV gewoon waard. Basta.
156sw zegt
@willeme: amen broer
vaakbenjetebang zegt
Originele 159-wielen zullen het wel niet zijn, 5×110 monteert vrij lastig op een 5×98 naaf.
willeme zegt
@vaakbenjetebang:
Ik denk dat er gebruik is gemaakt van een steekmaatadapter. Heb je meteen een spacer. De velgen zijn er namelijk origineel uit, alhoewel men in Nederland gauw de voorkeur geeft aan knaak-imatie dan originele topkwaliteit. Maar ik zeg: steekmaatadapter en originele wielen.
geertvn zegt
@willeme: heb 10 jaar een 159ti gehad en hoewel de foto niet bijzonder scherp is denk ik dat het niet de originele wielen zijn.
willeme zegt
@geertvn: Dit lijken mij de originele wielen met steekmaatadapter.
Een imitatievelg moet op (minimaal) drie punten afwijken. Vaak doen ze dat subtiel (een spaakje minder, iets ander velgbed, eind van spaak naar velgbed of naaf iets anders. Dat zie ik bij deze velgen niet. Wat anders is bij de 159, is de plattere band. Dit om de rolomtrek enigszins gelijk te houden (de 159 heeft banden met hogere wangen).
Gezien de moeite en onderdelen die erin deze auto is gestoken, durf ik m wel aan dat de onderdelen op deze auto allemaal origineel zijn. Of je het mooi vind, is een tweede ;-)
vaakbenjetebang zegt
Tussen ‘moeten’ en ‘doen’ is nog wel een verschilletje (overigens: waar vind ik de regel/wet die dat zegt, over die 3 verschillen? Vind ik wel een leuk dingetje). En telt een afwijkende steek- of ET-waarde dan ook als verschil?
Nu ben ik niet heel erg thuis in de 916’s en 159’s, maar typisch hadden 916’s toch een ET van zo’n beetje 35 bij 7.5J brede velgen? Als je daar dan ET41 en 8J (toch?) van een 159Ti tegenover zet, ligt de buitenkant van de velg ongeveer even ver naar buiten, vanaf de naaf gezien. En dan moet daar nog een adapter tussen voor 5×98 naar 5×110. Typisch zijn die een millimeter of 20 dik, dus dan moeten de wielen een flink stuk naar buiten komen te staan. Waarom liggen de voorwielen van deze auto dan optisch zo ver naar binnen? Misschien vertekenen de foto’s wel, maar ik ben dan meteen benieuwd hoe dat in elkaar steekt.
geertvn zegt
@vaakbenjetebang: dacht ik ook direct!
_Eend_ zegt
Ik had die nieuwe neus nog nooit gezien dus ik heb hem even op moeten zoeken.
Godskolere, wat is die neus lelijk. Alsof ze vergeten waren dat de GTV nog in productie was en er op het allerlaatste moment nog even een nieuwe neus op moest worden geboetseerd. Door de stagiair van de blindenschool.
tosoni zegt
@willeme: gewoon een q2 diff uit een gta nemen. Of een quaife erin.
carlover66 zegt
In die twee jaar in NL al 3 eigenaren gehad, en de auto staat al bijna 1 jaar te koop. Iemand die dit ding gratis wil verklaar ik nog voor gek. Lekker flink kleurverschil zichtbaar ook op de bumpers. Stoelen zien eruit alsof ze 30 jaar in een bruin café hebben gestaan. Maken de velgen überhaupt nog iets uit?? Je kunt je eerder afvragen of de kilometerstand klopt. Dat kun je bij een import van deze leeftijd moeilijk tot niet zeker weten. Als liefhebber loop je hier toch mijlenver omheen zeg, jeetje.
ronaldddvos zegt
Nee. Als je met hoofdletters werkt, geen leestekens gebruikt en 200000 occasies hebt staan, dan sla ik over. O ja, en geen schone auto
karaya zegt
Ik snap nooit dat ze vier pijpen onder die GTV’s schroeven, is geen gezicht.
Heb ooit in een Spider 2.0TS gereden, die auto stuurde als een scheermes, de GTV moet nog veel beter zijn.
moveyourmind zegt
Wist niet van het bestaan van die designstudie voor Audi af. Best een mooi ontwerp voor begin jaren ’80, maar in de GTV komen de designtrekjes die de concept voor Audi ook al had pas echt goed tot hun recht. Alsof de puzzelstukjes helemaal op de plaats vallen.
Vooral de gedurfde schuine taillelijn die nu in de bumper begint en doorloopt tot net onder de achterste zijruit is een grote verbetering en een briljante vondst. Blijf die GTV één van de mooiste moderne Alfa Romeo’s vinden.
tosoni zegt
Kleine toevoeging en leuk stukje leesvoer.
https://www.modernclassicsmagazine.co.uk/driving/enrico-fumia?fbclid=IwAR1pmlzLd6nEW4Q-dXh0Lgq5By4P-wfbslvSVt949gGIBgdTf5gR0BnYQRI