De Volkswagen Touareg R50 was altijd al een beest, maar inmiddels is het ook een dinosaurus.
Volkswagen, V10 en diesel: een combinatie die vandaag de dag ondenkbaar is. Maar in 2007 zag de wereld er nog heel anders uit. Ome Ferdinand zwaaide nog de scepter bij Volkswagen en het woord sjoemeldiesel moest nog uitgevonden worden. En downsizing was ook nog niet echt een dingetje.
Dat betekent natuurlijk niet dat het destijds normaal was om een V10 te hebben in een auto van een modaal merk. Ook bij de introductie in 2002 was de Touareg V10 TDI abnormaal dik. De tiencilinder leverde aanvankelijk 313 pk en 750 Nm aan koppel. Maar het kon niet gek genoeg bij Volkswagen. Daarom kwam in 2007 de Touareg R50. Gewoon, omdat het kon.
De R50 was een product van Volkswagen Individual, een afdeling die in 2004 in het leven was geroepen. Na de Golf R32 en de Passat R36 was de Touareg R50 het derde wapenfeit van Volkswagen Individual.
De R50 kreeg de typerende blauw kleur (naast grijs en wit) en belangrijker nog: een dikke widebody. Zelfs voor hedendaagse begrippen ziet de R50 er nog behoorlijk bruut uit. En dat terwijl we toch wel wat gewend zijn qua dikke SUV’s.
De V10 werd voor de gelegenheid ook nog wat opgepept, met 350 pk en 850 Nm aan koppel als resultaat. Daarmee heb je een berg koppel die tot op de dag van vandaag maar weinig SUV’s kunnen evenaren.
Het gebeurt niet vaak meer dat er een Touareg R50 voorbij komt, maar op Marktplaats staat er nu eentje te koop. Het betreft een exemplaar in de enige juiste kleur: Biscay Blue. Er staat zo’n anderhalve ton op de teller en de verkoper vraagt er €30.895 voor. Je hebt in ieder geval iets bijzonders, dat valt niet te ontkennen. In tegenstelling tot de adverteerder raden we alleen niet aan deze auto als investering te kopen.
kennone zegt
Vind dit in deze kleur ook de best ogende Touareg. Overigens de Passat R36 variant van deze generatie in de zelfde kleur is ook echt👌🏼👌🏼
anthwan zegt
@kennone: Een Golg MK4 in deze kleur is ook niet verkeerd :D
anthwan zegt
@kennone: Een Golf Mk4 R32 in deze kleur is ook niet verkeerd :D
moveyourmind zegt
Dit is nog eens een lekkere dikke SUV zonder dat het gelijk een patserige auto is. Want het is ‘maar’ een Volkswagen voor de gemiddrlde buitenstaander. Het interieur past daar ook wel mooi bij in deze enigszins terughoudende uitvoering.
Maar ondertussen… Dit is gaver dan menig nieuwe Mercedes of BMW SUV.
jaapiyo zegt
801-860 Euro MRB per kwartaal. Ouch. En Euro4 diesel dus over een tijdje wordt ‘ie verboten.
Wel een soort cultheld en de Touareg heb ik altijd wel kunnen waarderen (vooral de eerste en tweede gen), maar zó leuk is het nou ook weer niet wat mij betreft. Zeker niet omdat het in de praktijk best een rauwe diesel is en je in feite beter bediend bent met de minder speciale V6 TDI.
MaartenD zegt
Wat een gave bak
nicolasr zegt
Ik ga voor de V12 TDI van gisteren!Nog bruter dan deze!
saxoke zegt
Vroegere klant bij m’n vrouw in het kapsalon had er eentje. Ze wist zelfs niet dat ze “iets bijzonders” reed. Op een dag had ze hem onder een tram in Amsterdam (ofzo) geparkeerd. Total loss. Ze vertelde dat tegen m’n vrouw in het kapsalon waarop m’n vrouw zei dat ik meldde dat het best een bijzondere en zeldzame auto was. Haar antwoord was toen dat het een stuk ijzer was dat haar van A naar B bracht en dat ze de kleur wel mooi vond 🤪. Ze meldde ook dat ze een Q7 besteld had. Dat bleek achteraf een V12TDI te zijn, maar ook die zag ze niet als “bijzonder”. Sommigen rijden echt in de verkeerde auto’s
rikus zegt
@saxoke: Dat lijkt me toch sterk. Dat iemand een auto besteld die 2x zo duur is als de instapversie, in een apart kleurtje. En dat zo’n dealer er niet het één en ander over verteld. Maar goed, het woord bijzonder is natuurlijk ook relatief. Het is maar net hoe iemand er tegen aan kijkt.
rob5nismo zegt
Betrapte mezelf er net op een V10 met maar 313pk. Tegenwoordig heeft zo’n beetje elke gti 300 pk uit een 2.0 4cilinder
christian85 zegt
@rob5nismo: ja maar geen 750nm aan koppel
rob5nismo zegt
@christian85: das waar
berlinetta zegt
@rob5nismo: Zo snel was de V10 ook niet. Ik ben eens met de 313 pk versie naar Spanje gereden. Onderweg klein wedstrijdje gedaan met een X5 3.0 diesel. Die X5 was toch net iets sneller. Had ik niet verwacht.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Gewicht. Alleen het blok weegt al 750kg. En een Touareq is al geen Caterham…
DeWitteCondor zegt
Deze heeft wel mijn voorkeur boven de Q7 van eerder. Die heeft een iets hoger kermisgehalte dan deze. En het blauw staat m goed.
Loek zegt
Eén van volgens mij een stuk of drie auto’s ooit gemaakt met zo’n beugel achterop die als ingebouwde dakdragers dient. Over nooit aangeslagen gesproken!
Dieseltor zegt
@Loek: Volgens mij oorspronkelijk het idee van Renault.
Loek zegt
@dieseltor: denk het wel, ik kan naast deze, de Espace (twee generaties), Mégane stationwagon (I) en Scénic zo niet iets anders verzinnen wat het heeft.
berlinetta zegt
@Loek: En toch vind ik het wel mooi staan. Zonder die drager ziet de auto er kaal uit.
Loek zegt
@berlinetta: helemaal mee eens eigenlijk, heeft wel een soort spoiler-idee zonder daadwerkelijk een spoiler te zijn.
berlinetta zegt
Ja precies, ik krijg er ook altijd wel een soort spoiler-gevoel bij. Het oogt wel sportief.
Roskampies zegt
Mooi apparaat! Grappig dat deze ook zo een klein rechter spiegeltje heeft. Net zoals de golf uit die tijd. De TCO is gigantisch. Schijnt ook duur onderhoudt te zijn een v10 Diesel. (Wel een keer een dagje lenen ;)
ronaldotour zegt
Ik heb zo’n vermoeden dat deze in de toekomst of naar de export gaat of omgebouwd naar grijs kenteken.
Variomatic zegt
@ronaldotour: eh.. doorgaans importeert Brusselers alles zelf.. alternatief is er zelf een over de grens halen, daar staan ze voor pakweg de helft te koop.
ronaldotour zegt
@variomatic: Dat zie ik nu ook inderdaad. Het lijkt me wel dat de markt voor dit soort brandstof slurpende auto’s steeds kleiner wordt bij iedere prijsstijging per liter. Deze R50 is volgens mij geen import te zien aan de boekjes.
Variomatic zegt
@ronaldotour: boekjes zijn duits.. voor 17k staat een mooie in Duitsland in het zilver, komt nog ca 1500,- bpm bij:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=336250388&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
Variomatic zegt
@variomatic: (maar alles staat of valt bij de technische staat, er kan zomaar nog voor 15k euro aan ‘werk’ aan zo’n ding zitten na al die jaren 😂)
Flatsix zegt
De tekstschrijver van de advertentie zou zo bij Autoblog aan de slag kunnen:
“Het gezapig aandoende stationaire olieboot geronk slechts 600 toeren – verandert tijdens accelereren in een grommende tiencilindersymfonie, zeg maar een vijfcilinder in Dolby Surround. Dat klinkt gezaghebbend, mensen!” 😄
seatleon zegt
Hele mooie auto. Ik moet altijd wel denken aan de review van Clarkson waarin hij uitlegt wat het effect van de adaptieve dempers is op zijn kinderen. Het was volgens hem kiezen tussen tripjes naar de tandarts of Brinta in je nek.
dree16v zegt
Gaaf, V10 diesel is natuurlijk machtig. En de looks van deze zijn wel fantastisch. Leuke om te rijden met de youngtimerregeling. Alleen kan ik het exacte bouwjaar niet uit de advertentie halen gek genoeg…
Variomatic zegt
@dree16v: 2008, bijna 15 dus
cossiekiller zegt
Prachtige en bijzondere auto. Heb alleen al horrorverhalen gehoord over kapotte versnellingsbakken. En de eerste keer wordt die nog vaak onder garantie vervangen, maar nadien is het voor jezelf. En zou richting de 10k€ gaan!
Eén eigenaar gesproken die 3 bakken stuk had op 120000km. Konden het koppel blijkbaar niet zo goed aan…
vaakbenjetebang zegt
@cossiekiller: Destijds, toen die dingen net nieuw waren, was ik nog student. Ik kluste wat bij bij een koeriersbedrijf, waar ze ook onderhoud aan het eigen wagenpark deden – en ik sleutelde dan wel eens mee. Ook werd er wat onderhoud gedaan voor andere ondernemers op het pleintje daar, en één van die ondernemers had zo’n Touareg V10, om een kar mee te trekken. Jòngens, wat liep die man daar op leeg. VW verving de bak inderdaad één keer voor hem, en vervolgens hebben we daar bij die koerier nòg een keer en andere bak onder geknoopt, bij mijn weten minstens 2 keer een tussenbak, legio aandrijfassen/homokineten… Volgens mij reed dat ding nooit langer dan 4 weken zonder zo’n vervanging. Blij dat de rekeningen niet voor mijn persoontje waren.
Richard zegt
Je rijdt je failliet met z’n wagen.
tmenges zegt
Ben totaal geen vw fan, verre van dat zelfs maar dit is wel gewoon heel erg bruut!
rikus zegt
Nog zo’n fijne inruiler. In deze tijd ben je echt stok ongelukkig als je zo’n wagen in je voorraad krijgt. Evenals de Q7 V12 TDI van een paar artikelen terug. Die gaan lekker op de export en je kunt je verlies nemen, anders niets.
marcomanta zegt
Prachtige wagen!