Vergeet de 205 GTI, deze 205 Dimma met een 2.0 blok is veel cooler.
De Peugeot 205 is een zeer geliefd model, in het bijzonder de GTI. Dat zie je helaas ook terug in de prijzen. Die staan vaak niet meer in verhouding tot wat de auto te bieden heeft. Vorig jaar was er zelfs iemand zo gek om €83k (!) te betalen voor een 205 GTI met weinig kilometers.
Op Marktplaats hebben we nu ook een dure Peugeot 205 gevonden, en het is niet eens een GTI. Het is wél een extreem cool apparaat. Dit exemplaar heeft namelijk een Dimma-bodykit en een hele gave kleurstelling. Daarmee ziet deze 205 eruit als een old school rallykanon.
De bodykit van Dimma is natuurlijk geïnspireerd op de Peugeot 205 T16, alhoewel het zeker geen kopie is. Wel zijn de luchtinlaten in de achterste wielkasten overgenomen, ook al is daar bij een normale 205 geen enkele noodzaak voor.
In tegenstelling tot de T16 heeft deze 205 Dimma de motor gewoon voorin liggen, maar het is niet de originele motor. Deze auto begon zijn leven als een eenvoudige 1.4 met 75 pk, maar deze motor is vervangen door een 2.0 16V. Deze levert 160 pk, wat toch eventjes ruim het dubbele is.
Met 160 pk is deze auto bovendien krachtiger dan de 205 GTI. Die leverde namelijk hooguit 131 pk, in de 1.9-uitvoering. 160 pk zou daarom ruim voldoende moeten zijn om lol te hebben met een Peugeot 205.
De auto staat ook mooi in de lak, want deze 205 Dimma is recent helemaal overgespoten. De gele kleur knalt er dus weer lekker uit, samen met de gele bekleding en de witte velgen. Sowieso geldt natuurlijk de regel: auto’s met witte velgen zijn per definitie cool.
Dan nu het minst leuke aan deze auto: de vraagprijs. Op Marktplaats wordt er €23.950 voor gevraagd. We zijn inmiddels wel wat gewend qua 205-prijzen, maar het is toch wel veel geld voor een 205 die geen GTI is. Dat neemt niet weg: deze 205 is heel cool. Of hadden we dat al gezegd?
Dutchdriftking zegt
Dit maakt wel hebberig hoor! Liever dit dan en echte GTI.
Robert zegt
Ik vind geel als kleur voor een sport(ieve) uitvoering van een model eigenlijk altijd geslaagd, maar om die carrosseriekleur dan zo prominent terug te laten keren in het interieur, da’s voor mij dan weer een enorme afknapper. Dan liever gewoon zwarte bekleding en verder alleen dat gele GTI logo op het stuur.
En inderdaad, bijna 24k voor zo’n auto is serieus veel geld, waarvan k me afvraag of het dit allemaal daadwerkelijk waard is.
heckblende zegt
waarom zou je onbetaald met sponsors rondrijden?
je bent toch geen wielrenner?
rwdftw zegt
Om dezelfde reden dat er speciale edities waren van de Subaru Impreza. Uiteraard in blauw, gouden velgen en 555 stickers. Als je zo dicht mogelijk bij “het origineel” wilt blijven dan horen daar stickers bij.
randy zegt
Heel gaaf dit.
Zal wel vliegen met dat RFY motor blok met variabel inlaatspruitstuk.
DeWitteCondor zegt
Enorm geinige auto. Ik had alleen niet gekozen voor geel in het interieur, maar dat gewoon zwart gehouden. En de bestickering had niet gehoeven. Voor de rest epic.
Is dit de 2L motor uit de 405? Dat was volgens mij een populaire swap.
De prijs reflecteert denk ik ook wel de verwachting dat de 205jes met originele Dimma bodykit ook ooit verzamelwaarde krijgen. Zeker als dat nog zo origineel oogt als deze en in dermate goede staat is, met als piece de resistance de 2.0 (peugeot?) motor. De meeste zijn in de tussentijd aardig om zeep geholpen met tuning. Ik vraag me dan wel af wat een originele 205 gti met originele Dimma kit gaat doen. Die waren er namelijk ook, hoewel ik denk dat deze gele met 160pk nog leuker is.
randy zegt
Is de 2 liter motor uit o.a. de Citroën zx 16v (heb ik gehad), peugeot 306 s16, Citroën xantia 2.0 vsx
lightisride zegt
De best en leukst rijdende 205 is een 309GTI16. Maar die zien er niet cool uit. Wel snel zat met 160 pk op 900 kg (ofzo). Kan je ook in rallykleuren spuiten, want was homologatiespecial.
Ik weet niet hoe dit apparaat rijdt, maar met alle wijzigingen is dat niet perse beter. Motor is in ieder geval zwaarder dan het kwetsbare alu blok.
Robert zegt
Een vroegere buurman van mij heeft er een gehad. Hij mocht van z’n vrouw geen ‘snelle’ wagen rijden vanwege wat serieuze post van het OM en het CJIB. En zo’n 309GTI is op zeker wel top vijf materiaal in de categorie ‘fabrieksoriginele sleepers’.
jjcp zegt
Geinig ding, zou alleen meteen die luchthappers aan de zijkant meteen dichtmaken/strak trekken.