Met deze Oostblok-SUV speel je weinig meer klaar in de woeste Russische toendra, maar boeiend. De vijfdeurs Niva is low and slow en is er trots op.
Deze 4×4 Lada is namelijk láág. De onverwoestbare cultwagen schraapt aangekoekte kauwgom van de stoep, als je even niet oplet. En dan dat bizarre negatief camber. Of die groene kleur met een chroomaccent. De extreme aftermarket voorbumper. Om maar te zwijgen over die oversizede wielen met héél dun reepje Toyo-rubber. Een eigenaar met fiks Ostalgisch gevoel én tuningdrift. En daardoor is deze rode Niva no longer de coolste.
Zoals gezegd betreft het hier een vijfdeurs versie van Lada’s vierwiel aangedreven Niva, en dat is een zeldzame kar. Eerder zagen we er ook al eentje voorbij komen op vaderlandse bodem, maar die was net even iets minder, eh, opvallend. Dat gezegd hebbende, de kans is wel aanwezig dat we hier met een photoshop te maken hebben.
Dit is overigens niet de eerste opgekalefaterde Sovjetmobiel die een plekje krijgt op Autoblog. Wat te denken van deze in de breedte getunede Niva, of deze tank-meets-Niva monstercreatie. Soms kan zo’n communistisch beestje je nog wel eens verrassen, als een Lada een Ferrari 458 eruit trekt bijvoorbeeld.
Osca zegt
Vind hem wel errug dik hoor!
maranello zegt
Ja dat klopt. Lelijk hok.
rob68 zegt
Oef, lelijk.Maar gelukkig komt tie niet ver met die rij hoogte.
ZeRoo zegt
Erg gaaf gedaan!! Jammer dat er maar 1 fotootje van is.
potver7 zegt
Doe mij maar een gewone Niva.
Ik wil dit ding wel eens zien rijden… :p
speklap zegt
Met een lage auto kom je ook overal hoor:)
nickmercedes zegt
Zag een paar dagen geleden nog een Niva rijden, wel zonder tuningsspul, maar die zag er ook mooi uit voor een Niva!
alcantara zegt
Hoe zwaar weegt hij dan?
alcantara zegt
@alcantara: Check de schaamteloze stijlfout in mijn zin.
kickass zegt
@alcantara: Dat is een stijlfout, geen spelfout. ;)
alcantara zegt
@kickass: Klopt! En die mag ik lekker wel maken.
danmar zegt
Er zit inderdaad wel een flink Photoshop luchtje aan.
Carreza zegt
Het gaat hier duidelijk om het instapmodel voor dwergen.
mistertie zegt
Waarschijnlijk net zo aerodynamisch als een G-klasse… Vierkant hok.
potver7 zegt
Ik vraag me wel af waarom je zo’n hoog ding koopt als je eigenlijk een lage auto wilt… Kan efficiënter!
carlo96 zegt
Wat is het nut van die scheve wielen?
SimonMc zegt
@carlo96: In dit geval lijkt het puur show, maar negatieve camber bevorderd het bochtengedrag ( en de slijtage van de banden ) .
biohazardracer zegt
@SimonMc: Heb je gelijk in maar de camber van die achterbanden is alleen maar goed voor ongelijke slijtage. Ik denk dat die achterbandjes waarschijnlijk nogal snel grip zullen verliezen als het gas erop gaat
matje140 zegt
Lijkt me wel vervelend dat de achterbanden zo snel afslijten….
jasperjvr zegt
Zo’n lelijke doos zo verkrachten levert toch iets geniaals op!
spaceman zegt
Heel dik enkel jammer van de camber vind ik persoonlijk. Ook al is een gewoone niva ook al vet :) (vind ik)
w460 zegt
In Japan geilen ze hierop. De camber is vaak nog veel extremer! Niet mijn auto, maar een originele Niva zou ik er best bij willen hebben;-)
airisforballoons zegt
Ja hoor! Leg maar op de stoep. Ik ga er wel mee rijden!
hoflander zegt
Een mooie 5-deurs gespot al reeds in augustus 2012 tijdens vakantie te Bulgarije…
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=424460957605635&set=a.663456067039455&type=3&theater
reistje zegt
Buiten de absurde Camber vind ik hem wel wat hebben.
stamp zegt
Ostalgie! Moooi!
Instapmodel: Ook mooi.
Is dit een bodydrop trouwens? Lijkt er wel op, maar ik kan het mis hebben.
bofkont zegt
Komop man !!?? lelijk verkracht hok bedoel je carmiggelt.
Simpson zegt
Ik ben benieuwd waar ‘ie de differentielen heeft gelaten :)
(waarschijnlijk op de andere photoshop)
marvin010 zegt
Sneeuwschreper is er ook al