De dikste dikke station is een lekker dikkerd.
Het is een categorie auto’s waar ondergetekende een zwak voor heeft: een dikke stationwagon. Een ruime en bruikbare familieauto, maar dan met een hele krachtige motor erin. Het is in principe kinderachtig en een basismotor voldoet ook. Maar de combinatie is gewoon oh zo leuk.
Veel dikker dan deze BMW 5 Serie worden ze niet. De oplettende kijker zal namelijk gezien hebben dat het om de oude 5 Serie gaat, de pre-facelift (LCI) van de huidige generatie (G31). Dat is in dit geval maar goed ook, want de pre-facelift versie heeft niet die donkere achterlichten. Maar er is nog een goede reden: het is de M550d! Dat was dikste dikke station die je bij BMW kon bestellen.
Dikste dikke stationwagon (nog wat dikker)
In dit geval is de M550d (Azuritschwarz Metallic Individual) onder handen genomen door de firma MD Exclusive Cardesign. Dat is een Duits bedrijf gevestigd in Dinslaken. Mensen die geregeld lunchen in Hünxe (of naar Porsche meetings gaan) zullen het kennen.
Ze zijn heel erg subtiel te werk gegaan, dus de veranderingen springen niet direct in het oog. De auto is voorzien van een een extra splitter en sideskirts. Aan de achterzijde zien we eveneens wat extra kunststof onder de bumper.
Matgoud
De velgen zijn matgouden ‘flowformed‘ Z-Performance ZP2.1 patta’s. Voor zijn ze 9X20 (met 245/35 20 banden) en achter zijn de wielen 10,5×20 (met 275/30 20 banden). Verder is te zien dat de BMW lager op zijn buik ligt. Dat komt door verlagingskit van H&R. Deze zijn alleen voor de voorzijde. BMW 5 Serie Tourings hebben sinds jaar en dag luchtvering op de achteras. Dankzij twee koppelstangetjes hebben ze die weten te verlagen bij deze M550d.
Dan de motor, aan de B57 is in dit geval niets veranderd. Dat is in principe ook niet nodig. De huidige sterkste 5 Serie is de 540d Touring met 340 pk. Deze M550d heeft maar liefst 400 pk en 760 Nm (bij 2.000 toeren). Daarmee knal je al in 4,6 naar de 100 km/u en vlieg je met kinderlijk gemak de begrenzer in.
Alle onderdelen zijn per direct bij MD Exclusive Cardesign te bestellen.
mark997gt3 zegt
Heerlijke velgen!!!
ffw88 zegt
Klopt, de rest is “meh”.
mark997gt3 zegt
@mark997gt3: Nederlands spul zo te zien!
Dutchdriftking zegt
@mark997gt3: die vind ik juist afschuwelijk.
katoenboer zegt
Toch benieuwd, waarom wil je je auto verlagen? Los van het feit dat het op het circuit sneller is.
denx zegt
@katoenboer: Voor de looks?
vondick zegt
Ja, maar waarom zou je hem lelijker willen maken? Nu lopen de spatborden niet meer parallel aan de band. Ziet er uit alsof hij kapot is.
fisto zegt
Omdat het er beter uitziet natuurlijk
krankjorem zegt
probeer het eens bij je fiets en ervaar het zelf.
V8achter zegt
@krankjorem: hahaha
jochem99 zegt
@katoenboer: looks
cloverleaf zegt
@katoenboer: voor de looks. Waarom neemt men carbon spiegelbehuizing? Ook niet vanwege gewichtbesparibg
katoenboer zegt
@cloverleaf: Het is toch alleen maar onhandig met hobbels en zo?
willeme zegt
@katoenboer: betere looks en betere wegligging. Als je van comfort houdt en wil verlagen, ga voor een goede schroefset van Ohlins, KW, AST of Bilstein.
rotjeknor66 zegt
@katoenboer: ik snap dat ook nooit, vind het zelf niet mooier staan eerder minder mooi, vaak vind ik persoonlijk hoe de fabrikant het bedoelt heeft het mooist, en verder al dat geknutsel aan een auto eerder er afbraak er aan doen.
Plus het feit dat alle comfort weg is en het een stuiterbak word, ik persoonlijk heb liever comfort dan gestuiter….
mark383 zegt
Dik hoor! Die treeplankjes onder de deuren hoeven van mij niet zo, maar die velgen vind ik super gaaf!
erik_kramer zegt
Doe mij maar de Alpina B5 Touring, das pas een dikke.
Bastiaan Williams zegt
Ja en dik belast door onze roverheid.
560pk zegt
Ik vind het geen verbetering. Verre van.
superfunky zegt
Nou, die dikste dikke station heb ik als 2e auto, maar ik vind er één ding heel erg lelijk aan en dat is de achter diffuser, of beter, het ontbreken daarvan. Daar had ik nou net wel een foto van willen zien, maar die ontbreekt. Zonde.
Het rijdt overigens fantastisch, maar niet zo fijn als de enige echte dikste dikke station; de Panamera Turbo S Hybrid ST! He, verrek, die heb ik toevallig ook 🤣🤣🤣🙈
JW zegt
@superfunky: foei dat is echt mijn droomauto
superfunky zegt
@jwst1979: en terecht 🤣, het is werkelijk een hemelse voiture. Nooit meer iets anders!
JW zegt
Tering🤤🤤😍
Dutchdriftking zegt
Wat is er mis met een Alpina D5 touring? Maargoed dat zal wel aan mij liggen. Bleh wat een wielen.
f31bmw320d zegt
M550d wil je toch alleen rijden zolang je service inclusive/garantie hebt. Anders loop je potentieel tegen flinke facturen aan