Dikke diesels, we houden ervan. Er staan er best wat op Marktplaats, maar we gaan het vandaag eens hebben over de dikste diesel die je daar kunt vinden.
Wij bij Autoblog zijn natuurlijk echte petrolheads. Dat moet wel, anders kun je niet fatsoenlijk werken bij het allerbeste automotive blog van heel de wereld en omstreken en ver daarbuiten. Dat zie je ook aan de auto’s die in de Autoblog Garage staan. Allemaal benzine’s. Behalve twee…
De zeer gewaardeerde collega @willeme rijdt een dikke, vette getunede BMW 325D uit de E91-serie. En ondanks dat het een oliestoker is, kan het zomaar eens de snelste auto uit onze garage zijn. Want dat ding is bruut, niet te geloven.
En dan ondergetekende. Die rijdt een Porsche Cayenne met een 3.0 diesel. Inmiddels wel gechipt, dus met meer dan 300 pk en 600Nm op alle vier de wielen. In mijn optiek best een dikke diesel, alleen bij het slagschip dat we op Marktplaats vonden is het een mietje. Sterker nog, het is een ongelofelijk mietje vergeleken bij de dikste diesel van Marktplaats.
We hebben het over de Audi Q7 6.0 V12 TDI.
We hebben het natuurlijk over de Audi Q7 V12 TDI. Een kanon van een SUV die feitelijk is uitgerust met twee keer de motor uit mijn Cayenne. Twee keer 3.0 V6 is 6.0 V12, toch? In de Q7 levert dit monsterlijke blok 500 pk en 1000 Nm koppel. Daarmee rij je 100 kilometer per uur in 5,5 seconden en houdt de pret op bij een begrensde 250. In een rijtjeshuis op wielen hè?
Deze Audi op Marktplaats weegt 2605 kilo. Laat die prestaties dan maar even op je inwerken. Om dat gewicht ook weer een beetje bijtijds te laten stoppen, is de dikste diesel die we konden vinden uitgerust met keramische remmen. Remt niet alleen beter, blijft ook wat langer heel, als het goed is.
Koop jij de dikste diesel van Marktplaats?
De Audi Q7 V12 diesel heeft in zijn 12-jarig bestaan niet stilgezeten, maar er staat ook geen duizelingwekkend aantal kilometers op de teller. Het zijn er net geen 140.000. Binnenin ontbreekt het je ook aan niets, zo heb je een dubbel schuifdak, sportstoelen met verwarming, schermpjes in de hoofdsteunen, dode hoek detectie en natuurlijk kun je alles elektrisch verstellen en bedienen.
De prijs voor de dikste diesel van Marktplaats is op 5 piek na 50.000 euro. Daarmee ben je er helaas nog niet, de motorrijtuigenbelasting komt uit op 870 euro per kwartaal. En ik heb begrepen dat de diesel in Nederland ook niet meer zo goedkoop is. Dus als het je laatste geld is, loop dan maar even verder. Heb je het geld wél en wil jij voortaan in de dikste diesel van Nederland rijden, ga dan naar Marktplaats en sla je slag.
En dan niet stiekem rondjes rijden langs het partijkantoor van GroenLinks hè?. Vindt Jesse niet leuk namelijk.
Jozo zegt
Bruut gevaarte. Maar ik vrees de restwaarde over 5 jaar.
fanboy zegt
@Jozo: Ik vrees ook voor de kosten van hem op de weg houden voor 5 jaar
ontploffer zegt
@fanboy: die kosten zou ik idd voor vrezen, restwaarde zal je verbazen… genoeg liefhebbers die er dan naar smachten.
Variomatic zegt
@ontploffer: eh.. hij staat al twee jaar te koop..
Jagris zegt
Hier weleens naar zitten kijken wanneer ik droomde over wat ik zou kopen bij het winnen van de jackpot. Maar niet als dagelijks vervoer, maar om er met vrienden heel Europa mee door te rijden als roadtripvakantie. Lijkt me echt een heerlijke auto hiervoor. Ach ja, het blijven dromen…
wimof zegt
Dan blijf je er gewoon mee doorrijden, doe ik ook.
sprankel zegt
Welke restwaarde? Het ding is nu al niets meer waard.
Niemand met een dergelijk budget gaat een auto kopen waar je bepaalde steden (bijna) niet meer in mag. Veel kijken met verwondering naar de V12 maar niemand wilt het verbruik, belasting of verzekering ervan betalen.
Je kan evengoed voor dat geld een E300DE of C300DE zo goed als nieuw gaan halen met alle moderne snufjes, het verbruik is 3-4 keer lager, als het je niet intresseert plug je dat ding nooit in, belasting is belachelijk laag.
Grootste probleem voor deze Audi, die Mercedes is even snel, niemand met een dergelijk budget is zo zot om deze auto nog te kopen, dan had het toch een Rols moeten zijn met een V12. Het is enkel de verkoper die denkt dat dit nog iets waard is maar dat denkt die al 2 jaar.
ggj1987 zegt
Ik ben niet zo van de diesels maar hier zou ik wel een keer mee willen rijden! Die motor hadden ze in meer modellen mogen leveren zoals de A8 of R8 (was zelfs al een concept van). Diesel of niet, een V12 blijft toch wel het summum van de motoren
volvo480gtt zegt
@ggj1987: een maat zijn vader had er zo een. Die maat had me meegenomen een rondje rijden. Het is echt bizar hoe het voelt om met zo’n gewicht zo hard te accelereren.
Stopte pas met versnellen bij 287km/h.
Zoop ook als een tank overigens.
wimof zegt
Hoeveel?
Ik denk dat je onder normale omstandigheden met 15-17 liter al heel ver komt.
volvo480gtt zegt
@wimof: ik dacht dat ze het hadden over 1:6 gemiddeld met normaal rijden. Dus dan zit je aardig in de buurt met 15-17l/100km. Vind ik toch wel fors.
wimof zegt
Mijn oude baas nam altijd als maatstaf 1 liter per 100 kg wagengewicht voor een diesel 0.7.
Ondertussen hebben we die cijfers naar beneden kunnen bijstellen.
Mijn T4 2.5 tdi verbruikt 7.5-8.3 liter voor 1.8 ton leeggewicht, verhaal klopt dus nog als vuistregel.
Bekijk het eens met uw wagen(s?)
meetsysteem zegt
Weleens een DetroitDiesel tweetakt V12 gehoord? Type 12V71, 14,4 liter en 360-400 pk bij 1800 tpm., afhankelijk van het soort injector. Met de luchtfilters eraf huilt het als een formule 1. Overigens ook als 8 of 16 cilinder geproduceerd, evenals de 92 serie met grotere boring.
silenro zegt
@meetsysteem: er is weinig wat fraaier is als een krijsende Detroit. Wat een gaaf geluid blijft dat. Kippenvel.
lightisride zegt
DetroitDiesels zijn inderdaad fantastisch. Vroeger had je de Mack dagen dat was genieten. maar die zullen ook wel gesneuveld zijn. En ook daar zag je steeds minder.
V12 is altijd mooi. Maar in een personenauto? De heren van deze site blijken allemaal zo’n botte beul te rijden? Nog een automaat ook waarschijnlijk. Zit ik blijkbaar toch op de verkeerde site loeren.
meetsysteem zegt
Nee joh, het is hier toch best gezellig?!
AudiRS zegt
Met oog op dit ding ben ik benieuwd wat de kmheffing gaat worden, als de mrb wordt afgeschaft. Kan bij deze sneller uit schat ik in…
MarcoM zegt
Nog een paar jaar en dan gaat deze voor een appel en een ei naar Afrika. Nee, Nederland het beste jongetje van de klas. Ik zie nog zo van Kooten en de Bie met hun filmpje uit de jaren 80, toen zeiden ze het al met die kleine Pinda Pandaatjes, hup weg met die hokjes en dikke wagens op de weg.
z3cabby zegt
@marcomanta: Jacobse en Van Es?
MarcoM zegt
@z3cabby: haha, inderdaad!
camber24 zegt
Wat ziet dat interieur er afgeleefd uit zeg. En die zwart plastic klaptafels achterin. Armetierig.
V12 TDI blijf ik wel awesome vinden, maar 50K? Ding raak je aan de straatstenen niet kwijt denk ik, absurd duur om rijdend te houden. Voor die prijs zijn er veel leuker sturende auto’s (Cayenne, X5), of veel luxueuzer (Range Rover).
Variomatic zegt
@camber24: hij staat ook al ruim 2 jaar te koop helaas (zie finnik.nl)
camber24 zegt
@variomatic: 2 jaar al. Iedereen loopt er dus met een grote boog omheen…
DeWitteCondor zegt
@variomatic: verkoper lijkt onverminderd optimistisch te blijven. Of hij probeert een nieuw statijdrecord te breken.
Stefje zegt
@dewittecondor: hij heeft wel de tijd mee. Een jaar of anderhalf geleden stonden ze voor 30k te koop. Door de enorme chiptekorten zijn deze auto’s weer flink in waarde gestegen. Jammer van de wegenbelasting, anders was het een leuke daily geweest. Zolang je dagelijks meters blijft maken gaat er weinig stuk. Het lange stilstaan sloopt alles intern langzamerhand…
DeWitteCondor zegt
@stefje: dat is waar. Realiteit is wel dat ie nog altijd te koop staat terwijl de prijsstijging al een tijdje gaande is. Hopelijk snel weer op de weg, zonde om zoiets te laten verpieteren. Maar ik begin er niet aan.
Variomatic zegt
@stefje: relatie tussen chiptekorten en zo’n oude occasion is er niet: als nieuw te lang duurt qua levertijd koopt men jong tweedehands en zeker niet zo’n oud lijk als dit. In Duitsland pik je soortgelijke Q7’s overigens voor de helft op.
Stefje zegt
@variomatic: trickle down economics. Als nieuw niet verkrijgbaar is, wordt jonggebruikt duurder. Wordt dat voor kopers dan ook te duur, dan gaan ze naar youngtimers kijken of naar goedkopere modellen. De realiteit is dat je anderhalf jaar geleden deze mastodont voor 30-35k kan kopen. Maar ook toen stond hij lang te koop de markt blijft altijd klein voor dit soort auto’s in NL. In Dld is hij zo weg. Maar daar waar wij graag in Dld kopen, is dat andersom niet de realiteit.
DeWitteCondor zegt
@camber24: valt toch wel mee dat interieur (kan ook aan mn mobiel liggen)? Volgens mij is die bekleding een soort alcantara en ziet t er daarom zo uit.
Maar idd, ik vraag me af wie zo’n bedrag nog neerlegt voor een V12 diesel. Iemand die van zijn geld afwil vermoedelijk.
AudiRS zegt
@camber24: die klaptafels zijn van aluminium met leder afgewerkt heur… ;-)
camber24 zegt
@audirs666: ah, echt? Dat had ik niet gespot. Mea culpa
AudiRS zegt
@camber24: nee. Gewoon goedkope plastic troep inderdaad. Triest…
Variomatic zegt
Ze vragen 45k, geen 50. Maar voor dat geld heb je ook een nieuw model SQ7 van 2015, denk dus niet dat deze 2010 hiervoor weggaat. Verder wel een heerlijk, nee, fantastisch apparaat en eeuwig zonde dat dit soort grappen op wielen nooit meer terug zullen komen dankzij alle overdreven milieudrammerij..
Variomatic zegt
En Willeme rijdt sinds kort ook weer benzine toch..?
nicolasr zegt
@variomatic: klopt. Maar de BMW is ook nog in zijn bezit!
SimonMc zegt
He? Ik weet van niks?
Edit: @autoblog, mag ik AUB van de zwarte lijst af?
frank2b zegt
Duitse humor, deze wagen.
Ot92 zegt
Keertje gezeten in een Audi Q7 4.2 TDI met 400pk en iets van 900nm koppel. Dat ging al absurd hard voor het formaat van dat ding. Ik kan me niet voorstellen hoe hard zoiets gaat, vooral nadat ie nog een behandeling heeft gehad bij een tuner.
laurens86 zegt
Dan liever deze dino die ik net tegenkom:
https://www.bva-auctions.com/nl/auction/lot/62518/18623731
Flatsix zegt
Ja inderdaad mooi ding! Zo weinig ik gecharmeerd ben van die fossiele Q7, des te meer van deze! Nice. Speelt ook een hoofdrol in “Transporter” en “Ronin” toch? W12 rules!
volvo480gtt zegt
@Flatsix: in Ronin zat het eerste type S8. Prachtige auto ook. Leuke film ook.
SimonMc zegt
Met 500 pk uit een 6.0 V12 kan je anno 2022 echt niet meer aankomen he, zelfs al is het een diesel. 600 pk moet hij met huidige technieken toch gemakkelijk kunnen halen, toch?
grandmasterb zegt
0-100 in 5,5 sec was 10 jaar geleden wel redelijk snel, maar er zijn nu heel veel auto’s te koop die sneller zijn, goedkoper en niet naar diesel stinken.
karhengst zegt
Of 2.0 leasediesels die vrijwel dezelfde prestaties leveren.
Alleen dan natuurlijk wel in een veel kleiner formaat auto in plaats van een Maersk container op wielen. Het blijft wat dat betreft erg indrukwekkend, maar veel lomper kun je het niet krijgen nee.
wally zegt
Pk per kilo is drama met deze dikste diesel. Zelf e92 335d, lekker gekieteld onderhand naar 512pk en 1080nm. Upgrade kit onderweg. 700pk+ wielpk en 1200nm moet haalbaar worden. ( is er zelfs 1 met 1004 wiel pk 335d)Wat mijn auto ook waard mag worden, voor mij gaat ie niet meer weg. Supermarkt pesten met een diesel😉
Variomatic zegt
@wally: supermarkt pesten is inderdaad heel leuk, ja
Dutchdriftking zegt
Ideale basis voor een swapje. In een A8 graag.
rikus zegt
De nachtmerrie inruiler van elke auto verkoper.
DeWitteCondor zegt
@rikus: inderdaad. Ook omdat de eigenaar ergens ook wel verwacht een hoge inruil te krijgen gezien de aanschafprijs. Die zijn niet altijd ontvankelijk voor het feit dat het een incourante auto is. Hopelijk hebben ze m wel een stuk scherper ingekocht dan deze vraagprijs …
saxoke zegt
K ken 3 mensen die er 1 gehad hebben. Waarvan ik er dagelijks 1 zag rijden. Stiekem een dikke Q7. De subtiele aanpassingen maken deze net dat tikkeltje dikker dan de 3.0TDI versies.
L zegt
Indrukwekkende machine! Zou er graag een als dagelijks willen hebben. Ideaal al luxe cruiser/karren trekker. En stiekem best leuk met een software aanpassing, /-600pk/1200nm. Even een porschje opdrukken met een zeecontainer bij t stoplicht 😜👌. Oke…. tot de 1e bocht komt dan 😅