Uiteraard staan wij open voor een discussie. Maar man, wat is dit dik.
Tegenwoordig vliegen de M-stickers je om de oren. Het gaat behoorlijk goed met de performance-divisie van BMW. Dat komt mede door een grote schare fans, die hun BMW’s (die toevallig de youngtimer status allang hebben bereikt) te voorzien van de bekende driekleur in de grille. Of op het dak. Of op de AutoStyle spoiler.
Dat is op zich jammer, want die driekleur is wel degelijk legendarisch, zeker in combinatie met de kleur Alpinweiss. Denk aan de 3.0 CSL, 2002 Turbo, 530 MLE, M535i en natuurlijk de BMW M1. De 316i EffecientDynamics M-Sport met driecilinder bromtol van de buurman heeft het tegenwoordig ook, maar er zijn moderne BMW’s die de de kleuren goed kunnen hebben.
Deze BMW M4 DTM Champion Edition bijvoorbeeld. Er zijn meerdere speciaaltjes geweest van de BMW M4 en dit is misschien wel de gaafste. De auto is in beperkte oplage op de markt gekomen (200 stuks) om de titel in het DTM te vieren in 2016, die werd gewonnen door Marco Wittmann. De M4 DTM Champion Edition is alleen in 2017 geleverd. Voor de verwarring, er was ook een M4 DTM Champion Edition in 2014, maar die was bij lange na niet zo bijzonder.
Alle 200 exemplaren zijn altijd Alpinweiss met een hele hoop stickers. Nu is het niet zo maar een speciaaltje. BMW had DTM-stickers kunnen plakken op een M4 en het daarbij kunnen laten. Maar dat hebben ze niet gedaan. De basis is namelijk niet een gewone M4, M4 Competition of zelfs een M4 CS. Welnee, in feite is het een M4 GTS waarvan de gehele M-catalogus aan opties op is gedrapeerd.
Het interieur is bijzonder doelmatig, net als bij de GTS. Dus twee carbon sportstoelen en een rolkooi, in plaats van elektrisch bedienbare fauteuils. In het geval van deze DTM Championship Edition zijn ze bekleed met Merino-leder en alcantara. Aan de buitenkant zien we zwarte velgen, waarvan die aan de voorkant 19″ meten en achter 20″. Bij de M4 Competition en CS is het 20″ rondom. Een weetje waar je verder geen dame mee het hof zult maken, maar hey: je weet het nu.
Net als de GTS is de DTM Championship voorzien van een uiterst potente zescilinder. Mede dankzij waterinjectie levert het blok 500 pk. Hierdoor kun je in 3,8 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 305 km/u. Kortom, het ultieme trackday-speeltje voor de ultieme BMW-fan. Dan zijn we aanbeland bij het enige nadeel: de prijs. Omdat er nauwelijks mee gereden is (slechts 1.660 km) wil de verkopende partij er een redelijk bedrag voor ontvangen: 139.395 euro. Dat is op 95 euro na exact evenveel als de nieuwe Porsche Boxster GTS 4.0. Kies maar. De advertentie kun je hier bekijken.
johnhert zegt
Allemaal leuk, maar wat weegt dit nu dan ? 1.700 Kg rijklaar ?
mwti zegt
@johnhert: misschien met jou erin maar ik lees 1512kg.
leandrorb zegt
@mwti: ?????
saxoke zegt
@mwti: en dan nog voltrekken, en 2 personen erin en je mag er zomaar even meer dan 200kg bijtellen, dus die 1700kg is heel realistisch. Wij hebben een M4GT4 gehad als raceauto, met de “balance of performance” en volgetankt met onze bestuurder erin kwam ie boven de 1700kg! En dat voor een race auto! ?
geenidee1975 zegt
De Porsche. Altijd.
hotze zegt
@geenidee1975: inderdaad, zelfs al kreeg die een 3.8 liter.
viezefreddyw zegt
Bij auto’s als dit moet ik altijd denken aan de CLK63 AMG Black Series. Gaaf ding vind ik dat. Beul van een V8, veel vermogen en ondanks de dikke bodykit toch nog redelijk ingetogen als is dat natuurlijk niet helemaal het juiste woord. Maar zo’n kofferbakspoiler… Vind dat altijd wat too much.
kniesoor zegt
@viezefreddyw: Hear hear.
fastforward zegt
@viezefreddyw: Top Gear had een film met Clarkson over de SL black series. Affakkelen zoals het moet. OT dit is wel een heel mooie uitvoering.
rikus zegt
@fastforward: Hij heeft ook een aflevering over de CLK black series. Ophemelen zoals het moet.
87sandyd zegt
@fastforward: of die c-klasse amg BS waar hij nieteens een bocht door kwam zonder de achterbanden in rook op te laten gaan. Goud was dat
emping zegt
@viezefreddyw: het is vooral een hele lelijke spoiler.
hotze zegt
@emping: was ook ’t eerste wat ik dacht. Als laatste erop geplakt.
unknown32 zegt
@viezefreddyw: vergeet de clk dtm niet… Die is pas vet! Maar kost ondertussen meer dan een miljoen dacht ik.
daniel1975 zegt
@viezefreddyw: dat komt ook omdat deze echt vorm loos is, loopt niet eens mee met de ronding van de kofferklep…
thooootje zegt
https://www.vanlaarhovenbmw.nl/bmw/22035218/4-serie/cabrio-m4-competition-high-executive-airride-systeem-widebody-memory-seats-automaat-m-drivers-package-surround-view-harmankardon-aircollar om eerlijk te zijn vind ik dit toch wel stiekem de dikste m4 momenteel te koop. Laatste eigenaar had volgensmij ook een blauwe urban svr maar weet het nirt zeker meer.
Thomas20vt zegt
@thooootje: wat een verschrikkelijk gedrocht…
viezefreddyw zegt
@thooootje: Smaken verschillen laten we maar zeggen.
Thomas20vt zegt
@viezefreddyw: Maar toch knap, net uit Thailand terug, bedrijfje opgezet en zijn onopvallende BMW voor snelle transporten te koop gezet ;) Echte zakenman.
rikus zegt
@thomas20vt: hahaha
fmgarcia zegt
@thomas20vt: Hahaha mooi opgemerkt.
johnhert zegt
@thooootje: Valt me toch van je tegen dat je dat soort zeer noodzakelijke informatie niet kunt onthouden…
karhengst zegt
@thooootje: “Dik” is inderdaad wel wat in me opkomt met een dergelijk door de hoeven gezakte stance.
Ik hoop dat de toekomstig eigenaar een echte liefhebber is, met garage.
troljedemoeder zegt
Je moet wel een heel groot liefhebber zijn wil je 140k stukslaan op een uitlopend model 4-serie. Zeg ik als groot BMW-liefhebber.
rutgerg zegt
@troljedemoeder: als je ermee gaat doen waar ie voor gemaakt is (circuit rijden) dan maakt dat toch niet uit dat het een uitlopend model is? Stuurt ie niet minder om.
troljedemoeder zegt
@rutgerg: Deels eens, maar een gebruikte M4 Competition circuitwaardig maken levert volgens mij hetzelfde plezier en scheelt een flinke smak geld.
sportevo zegt
@troljedemoeder: heb je de grille van de nieuwe M4/4 serie al gezien?
nissanfairladyz zegt
@sportevo: Ik moest kotsen. Deze zal in de boeken gaan als failure.
troljedemoeder zegt
@sportevo: Ja! Even wennen, maar vroeg of laat wil je ‘m toch! :)
toniominestrone zegt
@troljedemoeder: vreemde criteria hou jij erop na, de liefhebber kijkt niet naar het meest actuele model zoals het gros van de leaserijders maar naar de performance en dan zit je bij deze M prima.
troljedemoeder zegt
@toniominestrone: Je hebt gelijk. Mijn referentiekader is dat van BMW-liefhebber. Bij dit soort exoten/circuitauto’s gelden waarschijnlijk andere normen. Ook zal geld vaak geen rol spelen bij de kopers van deze specifieke voertuigen.
skinny058 zegt
@troljedemoeder: Moet u nagaan, er zijn zelfs veel oudere generaties 3-serie die nog meer kosten soms. Raar hè?
troljedemoeder zegt
@skinny058: De oldtimergekte is niet met rationele argumenten uit te leggen. ;)
elemento zegt
Mooie led verlichting. 4 k kost het
kniesoor zegt
@elemento: Oled zelfs.
koen0373 zegt
Ik wist niet dat BMW Halfords had overgenomen. Hebben jullie daar niets over geschreven?
toniominestrone zegt
@koen0373: een man met kennis van zaken?
koen0373 zegt
@toniominestrone: geen idee, maar in mijn autobestaan een MG ZTT, Impreza WRX, LCC Rocket, Lotus Esprit S4s en een Lotus Elise gehad. In ieder geval een eigen mening, denk ik.
por100 zegt
@koen0373: nice, very nice, awesome, nice, very very nice
skinny058 zegt
@koen0373: Oeh, daar zitten ook wat Halfords-modelletjes bij, zo te lezen.
v60polestar zegt
Nah, ik word hier nou niet echt warm van.
Ik zou dan eerder voor een Alpina gaan!
baklava zegt
Ik word altijd een beetje treurig van dat spoilertje. Die moet er af of hij moet 2 x zo groot. Niet dit trieste geval.
racerx zegt
Dit rijdt echt heel bijzonder, een touringcar voor de openbare weg. Helaas geen partij voor m’n eigen speelgoed, maar het was evengoed een mooi dagje:
https://www.autojunk.nl/2017/05/bmw-m4-dtm-champion-edition-s1000rr
galgootje zegt
@racerx: cool! Vette fiets ook!!
racerx zegt
@galgootje: ik dank u zeer!
scrmeagle zegt
Kopen en conserveren!!
nissanfairladyz zegt
@scrmeagle: Hoezo, hij zal echt niet meer waard worden. Omdat er gewoon geen emotie aan hangt. Of een verhaal. Zoals bepaalde auto’s hebben.
racerx zegt
@nissanfairladyz: Nou ja, er zit emotie zat in hoor, misschien een keer mee rijden..? Ik vond het een erg bijzondere ervaring, dat ding leeft gewoon.
werf76 zegt
Waarom heeft deze BMW waterinjectie? Dat is echt alleen maar nodig wanneer de inlaattemperatuur niet voldoende gekoeld kan worden.
benvan zegt
@werf76: in onderstaande link kan je er info over terugvinden:
https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek-de-achtergrond-van-bmws-waterinjectie-74456
mwti zegt
Dit is geen adaptive led want dan heb je vierkante ringen die aan de bovenkant open zijn met horizontale ledbalkjes naar de grille toe. Ik dacht eerst dat dit pre-facelift was.
rutgerg zegt
@mwti: ik denk inderdaad dat dit een pre lci model is gezien de koplampen. Kan ook aangezien het een 2017 auto is. Wellicht andere achterlichten erin gezet.
mcshine zegt
@rutgerg: de basis is een M4 GTS, die heeft deze achterlichten standaard én is inderdaad van voor de LCI-update.
ghost zegt
@willeme: kan je een keer een special maken over waterinjectie? Ik ken het principe maar ik hoor ook veel over nadelen die er zouden zijn. Mits je er natuurlijk zin in hebt en iets over weet.
bozothenutter zegt
wat weegt hij t.o.v. een CS?
antielectrischeautos zegt
Tja als je een tracktoy zoekt die je er heen kan rijden, zal sws beter te betalen zijn dan de GT3(RS) kwa running costs
cazzo046 zegt
@antielectrischeautos: Denk dat het elkaar niet zoveel ontloopt. Porsche dan maar.
antielectrischeautos zegt
@cazzo046: Zal je nog verbazen hoeveel duurder Porsche GT parts zijn vergeleken met BMW M….
cazzo046 zegt
@antielectrischeautos: Ben op de hoogte, heb een 1M en een 911 ;).
Bij dit soort auto”s zijn de trackdaykosten; banden, benzine en remblokken.
Banden zullen duurder zijn bij de GT3, benzine zal elkaar niet veel ontlopen en voor remblokken pak je natuurlijk geen OEM maar betere voor minder.
Als je geen schade rijdt heb je verder niet veel onkosten.
Als je dat wel doet kun dat idd beter met een BMW doen…
antielectrischeautos zegt
@cazzo046: Nadeel van schade rijden op circuit, is natuurlijk dat het niet aan jezelf hoeft te liggen om er wel zelf voor te moeten lappen…..en vergeet remschijven niet, daar zal denk ik het grootste prijs verschil in zitten, beetje trackdays doen heb je wel elk jaar minimaal 1 setje rondom aan schijven weet ik nog uit verleden
jajeroenja zegt
Dit of een Porsche… Dan zul je toch echt met een Carrera GT op de stoep moeten komen (wil hem ook wel ophalen), maar anders krijg je me niet warm.
gillesvda zegt
Klein detail maar kan het niet laten: Het is juist de CS die 19 en 20inch velgen combineert. Dat de GTS dit altijd heeft weet ik niet.
kniesoor zegt
@mwti: Die 1512 KG is het kentekengewicht, dus zonder brandstof e.d. De RDW houdt voor kenteken- vs rijklaargewicht standaard 100 KG verschil aan. Het rijklaargewicht is dus 1612 KG.
Sidenote : volgens de site van BMW Duitsland is het (EU) gewicht van de huidge M4 Competition (het enge type dat nog geleverd wordt) 1645/1670 KG. Zonder johnhert erin . . . :)
mwti zegt
@amghans: ja maar 1512kg is de norm in NL. Dat is voor mij het ijkpunt. Zelf weeg ik 75kg maar ken ook mensen die 125kg wegen. Dat is dus een variabele net als een volle of lege tank. Auto’s rond 1500kg zijn mi nog “agiel” al is minder altijd beter. Ik rij zelf een 991.2 4 GTS cabrio (2018) van 1560kg en die voelt als 1300kg. Heb ook een 440i cabrio gehad van 1745kg en die voelde ook zo zwaar. Dat is meer een GT.
kniesoor zegt
@mwti: De norm in NL is niet het RIJKLAARgewicht (waar @johnhert het over had) maar het KENTEKENgewicht. @johnhert zat met zn “1.700 kg rijklaar” dus niet eens zo heel ver uit de richting.
87sandyd zegt
Als je met deze bolide niet naar trackdays gaat, dan rij je gewoon voor paal in zo’n auto. Ik hoop dan ook dat ze regelmatig de curbstones pakt op een circuit…
carsbyharmen zegt
M4 mosselman is dikker
kniesoor zegt
@harmengerritsen: Zeg maar gerust obees ?
skinny058 zegt
@harmengerritsen: Waarom dikker precies? Meer vermogen en geluid, maar qua uiterlijk? Nee…
RobUSA zegt
Ok daar heb je hem weer maar in de USA markt (grootste of tweede na china) is hij met auto’s als Ford GT500 / Camaro ZL1 1LE/ Corvette totaal gedegradeerd en zal zeer matig verkopen ivm het verleden toen ze nog de benchmark waren zo’n 5-7 jaar geleden. Over de auto zelf stickers LOL.