Misschien op een zwarte GMC Vandura met rode wielen na dan. Maar op die wagen van BA Barracus na, moet dit de coolste bedrijfsbus ooit zijn.
Als het om het design van bedrijfswagens gaat, is het voornamelijk functioneel. Dat is op zich logisch, want zo’n auto is ontworpen om mee te werken. Alles moet een doel dienen. Omdat men met bedrijfswagens vaak ook nog eens samenwerkt met andere fabrikanten die dezelfde auto verkopen, is het heel lastig om zo’n bus een eigen gezicht te geven.
Een Transporter mag dan saai zijn, de auto is wel hel erg herkenbaar. Zeker nu Stellantis en Toyota allemaal dezelfde bussen hebben, is het helemaal lastig om die uit elkaar te halen.
Coolste bedrijfsbus
Maar deze Hiperon Carrier lost alle problemen voor je op. De techniek is bijzonder en zullen we uiteraard met je doornemen. Maar eerst even het uiterlijk. Dit moet wel de coolste bedrijfsbus aller tijden zijn, de auto van Das A-Team daargelaten.
De Hiperon Carrier is een elektrische bedrijfswagen. Vandaar dat er geen grille is. Bijzonder is de verlichting aan de voorzijde, dat één grote lichtbalk is. Ook apart is de raampartij. Deze lijkt visueel door te lopen naar de achterzijde. Opmerkelijk genoeg volgt Hiperon níet de trend om een strip als achterlicht te gebruiken. Er zijn namelijk twee separate units. Ondanks dat het rechttoe, rechtaan is, is het wel een afwijkende achterzijde.
Afmetingen
Qua afmetingen zit de coolste bedrijfsbus aller tijden een beetje tussen de Transporter en Crafter in. De Hiperon Carrier is 5,66 meter lang, 2 meter breed en 2,01 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,74 meter. Onder de kap ligt een elektromotor die 269 pk levert. Het accupakket is 75 kWh. De actieradius van de elektrische bedrijfswagen op een volle lading is 320 km. Maximaal kun je 995 kilogram meenemen.
Er komen twee versies van de Hiperon Carrier, de standaardversie en de Carrier Pro. Standaard heb je navigatie, stoelverwarming (alleen bestuurder), cruise control, achteruitrijcamera en dode hoekdetectie. Een stapje hoger staat de Carrier Pro die ook bipsverwarming heeft voor de bijrijder. Er is tevens een groter infotainmentscherm en diverse rij-assistenten.
De auto komt ook naar Europa, wanner weten we alleen niet. Naast de Hiperon Carrier komt er ook een Hermes (shuttle bus), Demeter (Chassis cabine) en Aether (korte versie) bij om het gamma te completeren.
Via: Carscoops.
GWBoes zegt
Heel leuk die renders maar zolang er geen rijdend prototype is en helemaal van een bedrijf die niet eens op het internet te vinden is, is het niks meer dan een mooi plaatje.
Reinier zegt
Inderdaad. Totale vaporware van een nepbedrijf dat investeerdersgeld wil verbrassen. Het noemen van prijzen en range heeft dan ook geen enkel nut want die zijn nergens op gebaseerd.
admiajfe zegt
50000USD vs 62000USD voor de pro Pfew dat zijn wel erg stevige prijzen.
Mooi ding. dat wel! Jammer van de beperkte range :/ 500km range is toch echt wel het minimum wat ik terug zou willen zien in een EV
Robert zegt
Mocht VW de ballen hebben om de veel geteasede ID.Buzz in nagenoeg ongewijzigde vorm en met (optionele) two-tone lak op de markt te brengen, dan denk ik toch dat ik deze zal prefereren boven deze Hiperion.
harrie zegt
Afgaande op de spyshots wordt de productie ID.Buzz een veredelde transporter. Al het leuke er vakkundig uitgesloopt.
MarcoM zegt
@RRRobert: laat VW de nieuwe bus maar eens op de markt zetten inderdaad
kevertje zegt
Ik heb eerder de indruk dat er iets mis was met het tekenpotlood van de designer. De streepjes en details pakten niet goed op het papier, alleen de contouren ;-).
autogedrocht zegt
Benieuwd hoe de achterkant eruit ziet met openslaande deuren, zal er niet mooier op worden.
Daarnaast lijkt de achterkant nogal onpraktisch hoog.
Leuk dat het er mooi uit ziet, maar hij moet vooral praktisch zijn lijkt me.
sonnybonds zegt
niet hoger dan een vw bus denk ik zo. meeste busjes hebben achterwiel aandrijving dus word ie ook hoger daardoor.
Edge zegt
Leuk dat je die GMC Vandura van B.A. aanhaalt, Willem! Ik vind dit bij uitstek een busje dat zich goed leent voor een moderne versie. De velgen lijken aardig op een moderne interpretatie van de velgen onder de Vandura, terwijl je die vouw in het bodywork rondom de ramen (en dat zwarte lijntje langs de dakrand) goed kunt gebruiken om de rode bies op te verwerken. Grijs dak, verder zwarte body en je hebt een leuke A-Team bus
harrie zegt
Hopelijk wel minder stuurspeling.
Corrado16v zegt
Ford Transit Supervans vergeten?