







Bestel maar, bestel maar, bestel maar.
Het is altijd lekker voor een fabrikant om een cashcow te hebben. Gewoon een model dat altijd lekker verkoopt. Aanvankelijk hoopte Renault dit met de Modus voor elkaar te krijgen, een geinig, klein MPV’tje. Praktisch, hoge zit en helemaal naar wens aan te kleden. De auto flopte net zo hard als de reïncarnatie van 2 Unlimted met die twee dames.
Met de Captur scoorde Renault wel gigantisch. De auto werd in 2013 gelanceerd min of meer als opvolger van de Modus en was meteen een daverend succes. De auto werd ontworpen onder leiding van Laurens van den Acker. Ditmaal was het geen kleine MPV, maar een kekke crossover. Dat scoort nu eenmaal veel beter, zou blijken. In Nederland alleen al zijn er meer dan 45.000 Capturs aan de man/vrouw gebracht. In totaal heeft Renault er meer dan 1.2 miljoen exemplaren van verkocht.
Logisch dus dat Renault niet al te veel heeft veranderd aan het concept van de Captur. Het is nog altijd een compacte crossover. Sterker nog, dankzij de zelfde introductiekleur en lijnvoering zou je kunnen denken dat het een facelift is. Toch zijn er duidelijke verschillen. Met name aan de achterzijde zijn deze heel erg duidelijk, met die C-vormige achterlichten. De Captur groeide ook daadwerkelijk met de nieuwe generatie. De Captur staat op het nieuwe CMF-B platform, een nieuw en modulair platform waar veel compacte Nissans en Renaults op gebouwd zullen worden. Belangrijk is het gewicht, dat 50 kg een stukje lager is dan voorheen. De Franse crossover is nu 4,23 meter lang, 11 centimeter langer dan voorheen. De wielbasis is gegroeid met 2 centimeter.
Qua motoren is er keuze uit een TCe100, een driecilinder benzinemotor met 100 pk en 160 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een LPG-installatie wordt later (2020) leverbaar voor deze versie. De tweede variant is de TCe 130 GPF, goed voor 130 pk en 240 Nm. Deze viercilinder kun je koppelen aan een manuele zesbak of EDC-automaat met 7 voorwaartse verzetten. Topper is de TCe 155 GPF, met maar liefst 155 pk en 270 Nm. Deze heeft standaard een automaat. Vanaf 2020 komt er ook een Captur ‘E-Tech’ met plug-in hybride techniek. Het is een combinatie van een 1.6 benzinemotor en elektromotor. Het is mogelijk om 45 km te rijden op de accu’s.
Aan het einde van het jaar staat de nieuwe Captur bij de betere Renault-dealer. De prijzen maakt Renault later bekend.
Komt die alleen bij de betere Renault dealer? Haha.. Maken ze daar zelf onderscheid in vanuit de importeur?
Ik vind het wel een geslaagd ding. Duidelijk een Captur, maar weer helemaal fris. Zal de restwaardes van de vorige generatie goed doen denk ik.
Beschikbaar bij de betere Renault dealer, zijn die er dan? Het is Renault….
@rike: klopt, net zoals een VW een VW is, een Alfa een Alfa en een Audi een Audi??
@rufctr01: een audi is een volkswagen met zacht plastic toch? ?
Ook hier net als bij de Clio een enorme tablet op het dashboard die hoger is dan de klokken achter het stuur. Nee dankje, de achterkant is wel mooi maar de achterlichten doen mij erg denken een andere auto. (Welke weet ik alleen niet)
@arnoldh: Dat hoge scherm is een optie. Je kan ook het standaard scherm kiezen. Stukje lager en kost je ook nog eens minder.
@arnoldh: De Volvo S60 denk ik…
@arnoldh: Opel Corsa
@arnoldh: Aston Martin One-77?
Ik denk dat Henk en Ingrid hem nu nog stoerder vinden. Dolletjes.
@berlinetta: bij Renault doen ze de VW truc tegenwoordig, iets andere lampen, iets andere lijnen, iets ander interieur en voila, een nieuwe. Zowel bij de Clio als de Captur
@lekkerlinksrijden: Tja, een succesnummer moet je ook niet al te grondig veranderen.
@lekkerlinksrijden: Geef je vw nu niet iets teveel credits?
Net zo heet als een eXpresso of Laté Makkio op het terras van camping “Het glimmende Eijkeltje” in Elspeet.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jammer dat de plug-in nog op zich laat wachten…
Verschrikkelijk. Enige leuke punt is dat de achterbank naar voren kan
Een mooie dag in het leven van de babyboomers…
ANWB lezersauto van het jaar 2019! De Honda Jazz zit te snikken in een hoekje.
Altijd gedacht dat Ray (van 2 Unlimited) een man was. ?
@utregcity:
Nee, die was wel succesvol. Deze wat minder:
https://www.youtube.com/watch?v=GC_fDaxBNBo
@willeme: ha had er nog nog van gehoord zelf.
Ik begin een beetje zat te worden van de vormentaal van Renault, het is mij allemaal te rond en te lief, het mag wel wat scherper en stoerder.
@stationcar: zijn er al niet honderdduizend merken waar het steeds scherper (meer lijntjes) en stoerder (grotere grille) gaat. Ik vind het juist leuk dat Renault vriendelijke auto’s blijft maken. Het uistralen van agressie heb ik niet nodig in mijn auto.
Is 2 Unlimited ooit gereïncarneerd!? ?
Als topper slechts 155pk? Had wat meer verwacht, richting 180…
@f1tim: Ik minstens 400. En een V8.
@f1tim: in dat segment is dat best veel… ik weet niet direct welke andere (non priemiejum) fabrikanten zoveel paarden in hun mini suv hokjes steken.
Vreselijke vlees noch vis auto, populair bij voornamelijk gepensioneerden die geen drol om auto’s geven en menen een hip crossover achtig apparaat te kopen… Te oordelen aan het gebrek aan snelheid en besluitvaardigheid bij 90% van de Captur bestuurders zit ik er ongetwijfeld niet ver naast.
Voor de doelgroep denk ik een prima auto. Er zijn lelijkere joehoe-suvjes.
De Modus was dan ook een lelijk hok. Dan zie ik liever Anita Doth.
Hele hele mooie auto, zowel exterieur als interieur. Hopen dat de kwaliteit op orde is, dan wordt het een toppertje.
Mooi, maar wel afgekeken bij Toyota, zie de CH-R en de nieuwe Corolla.
Heeft er iemand zin om z’n photoshoptalenten te gebruiken, en deze te transformeren naar een MPVeetje? Dus de voorruit tja… vooruit brengen, misschien wat ophogen… Denk dat dat wel een leuke Modus zou kunnen worden, een soort klein Scenicje. En met schuifdeur als het kan!
Zonder te kijken: Veeeel mooier dan de nieuwe x6
Achterlampen van Volvo afgekeken
Twinny load, Gaastra, de kapper, anwb kampioen, Hobby, Knaus en Eriba zitten klaar voor uw nieuwe trekhaak, caravan en matching jassen, fietsen en fietsendragers en kapsel.
Op zich best een leuke auto, maar wie heeft in Gods naam bedacht om die tablet zo op dat dashboard te plakken?
Oogt een stuk minder smal dan de vorige. Het dak kan nu wel open en een knap dashboard. Flinke verbetering dus.