Goed nieuws voor zeer vruchtbare mensen: de nieuwe Kia Carnival is hier!
Het MPV-segment is een beetje als de hardcore-sectie bij de betere platenzaak. Ooit vrij populair, tegenwoordig weten alleen de kenners waar ze nog terecht kunnen. Daarmee zijn alle overeenkomsten tussen MPV-kopers en Thunderdome-liefhebbers benoemd.
Furore
In de jaren ’80 maakten de Renault Espace en Chrysler Voyager furore met hun futuristische ruimeauto’s. In de jaren ’90 waren het de hoogtijdagen en daarna kwam het slop erin. Men heeft liever een krappere, dorstigere en zwaardere SUV dan zo’n enorm ruime en praktische fullsize MPV.
Kiloknaller
Uiteraard werd het concept van de Espace door iedereen gekopieerd. Aan de onderkant van de markt was het de Kia Carnival, in sommige landen ook wel Kia Sedona genoemd. Deze ware kiloknaller was ook in Nederland leverbaar. De eerste generatie (de ‘GQ’) en tweede generatie (de ‘VQ’) zijn verkocht aan stellen met voortplantingsdrang. Het huidige model Carnival (de ‘YP’) is hier nooit verkocht en gaat al mee sinds 2014. Omdat dit pas het derde bericht ooit is dat we schrijven over een nieuwe Kia Carnival, hebben we hierboven de vorige generaties op een rij gezet.
Grand Utility Vehicle
Het huidige model viel een beetje uit de toon qua styling in vergelijking met de nieuwere lichting Kia’s. Het is de hoogste tijd voor een nieuwe, dus. Kia noemt de Carnival overigens niet meer een MPV (Multi Purpose Vehicle), maar een GUV (Grand Utility Vehicle). De nieuwe Kia Carnival is een stuk strakker en moderner geworden. Dat is op zich knap gedaan, want met een MPV is er maar zoveel wat je kunt doen. De basislijnen staan natuurlijk min of meer al vast.
Geen monospace
Wat valt er op? De motorkap is minder schuin, waardoor de auto niet het ‘monospace’-uiterlijk heeft van een MPV. De grote grille met wonderlijk sierwerk is eveneens opvallend. De kopkampen lijken bij Skoda vandaan te komen. Overigens ziet het geheel er zeker niet onaardig uit, laat dat duidelijk zijn. Aan de achterzijde ontkomt Kia niet aan de MPV-lijnvoering. Deze is vrij rechttoe, rechtaan. Wel is er een achterlicht in de vorm van een grote rode balk, zoals de huidige trend dat voorschrijft.
Interieur en motoren
Dan het belangrijkste: het interieur! Tsja, die foto’s moeten nog worden vrijgegeven, dus die houd je nog eventjes van ons te goed. Ga er maar vanuit dat je met zeven personen plus bagage prima uit de voeten kunt met deze Kia Carnival. Ook is er qua motoren vrij weinig bekend, maar reken dat de dikke 3.3 V6 motoren vervangen zullen worden door minimaal even potente doch efficiëntere viercilinders. De kans dat de nieuwe Kia Carnival naar Nederland komt is bijzonder klein.
900t zegt
Op een of andere manier krijgt Kia het toch voor elkaar om er een mooiere designtaal op na te houden dan Hyundai. Het is zeker niets voor mij, zo’n Carnival, maar het is een geslaagde auto imho…
JamesBond007 zegt
Ik heb zelf het idee dat Hyundai meer frivool mag ontwerpen en Kia wat subtieler, strakker
SvenskaAeroplanAB zegt
@JamesBond007: Klopt, Kia is meer gericht op de Europese markt
E550 zegt
Vrijwel elke mooie Kia, zoals de Telluride, K900, Sorento, en Cadenza, zijn niet gericht op de Europese markt.
raoufff zegt
@e550: niet waar! Want wie wil er nou niet een gerse Picanto of Soul voor de deur willen hebben?
E550 zegt
@raoufff: ik vind die Soul nog wel iets hebben. Heeft wel iets apart (positief) a la Nissan Cube en de Honda Element.
Design_Driven zegt
MIjn vader was heel gecharmeerd van de eerste Kia Carival in die tijd. Ik vond en vind hem vreselijk en moest praten als brugman. Gelukkig heeft hij er toen geen gekocht………….hij kocht toen een Deawoo Espero, nog erger. Gelukkig alleen als tussenpaus.
Tegenwoordig is KIA natuurlijk een volwaardig merk en deze ziet er ook weer mooi uit. Hier zullen we ze niet veel zien maar in Noord Amerika staan de sportvelden er straks weer vol mee.
viezefreddyw zegt
@sketcher: Herkenbaar. Ik heb het ook geprobeerd om mijn vader er van te weerhouden. Maar mij lukte het niet. De reden van aanschaf was een groot gezin van zes leden en om dan in 1 auto op vakantie te kunnen met nog enigszins wat ruimte. Ik probeerde alles om de aanschaf tegen te houden maar helaas, lukte niet. Hooguit 2 maanden na aanschaf gingen we dus op vakantie, L’Ampolla, Spanje. Vlak voor de grens met Spanje begaf de Kia het. Om een slangetje van de turbo ofzo had hij geen turbodruk meer dus geen vermogen. Omdat de Fransen zo behulpzaam zijn (niet dus) hebben we ruim 7 uur oponthoud gehad en omdat volgens de behulpzame Fransen het wel 2 dagen zou duren om de auto te fixen moesten we verder met twee taxi’s.
Kreeg ik van die ouwe van me toch nog gelijk.
ruud1954 zegt
@viezefreddyw: Hoe lang is dat geleden ??? En zoiets kan met elke auto gebeuren, ook met een Audi (eigen ervaring).
Edge zegt
Ik snap wel dat ze de associatie met de traditionele lelijke MPV’s proberen te vermijden. Deze Carnival oogt meer als een SUV die weer wat verlaagd is en verlengd is om ruimte te bieden aan een schuifdeur. Nou ben ik als kindloze twintiger totaal niet de doelgroep, maar ik kan mij voorstellen dat de gemiddelde soccer mom héél erg blij wordt van een strakke mpv met ook nog Kia’s befaamde zeven jaar garantie.
ar156sw zegt
@Edge: Doet mij erg aan de Peugeot 5008 denken, qua proporties/vormen. Eigenlijk meer een hoge station dan een SUV of MPV. Niet verkeerd, wat mij betreft.
mashell zegt
Knap. Een SUV design zonder enorme wielkasten maken terwijl het er wel stoer uit ziet en die wielen niet te klein lijken. Het is raar maar Kia is de designtopper van tegenwoordig.
LaLancia zegt
Pas maar op dat ie je niet besmet met Corona.
MoeWat zegt
@lalancia: zo slecht
jarnobakker zegt
Jammer dat ze niet naar nederland komen met dit model. Ik rij nu een S-Max en dit zou een mooie opvolger kunnen zijn. Als ik dezelfde ruimte wil hebben als de S-Max dan is er tegenwoordig niet echt veel keus meer.
sizedoesmatter zegt
@jarnobakker: ik heb de tweede gehad en die is een klap ruimer dan de S-max. Zeker op de derde zitrij.
Reed vorstelijk en met een smeuiige 2.7 V6. Alleen idioot duur in het onderhoud.
vondick zegt
Ik zou een auto toch nooit carnaval noemen. Ook niet picnic.
bernoulli zegt
Carnival, Picanto, cee’d, Sportage (voor een SUV…). KIA heeft over hel algemeen domme namen.
Alleen ‘Stinger’ is tof.
Dutchdriftking zegt
TJa, het is gewoon een heel knap taxi busje.
arias zegt
@dutchdriftking: Idd, niet zolang geleden in India geweest en zag hem daar veel als taxi. Overigens wel een mooie mpv die Carnival aka Sedona in VS/Canada
elemento zegt
Kia afwerking is beter mitsubishi of hyundai
toyotafortuner zegt
Mooi ding hoor. Net als de YP Carnival
jajeroenja zegt
Yes