Autojournalisten delen graag prijzen uit! Deze keer de Women’s Worldwide Car of the Year 2024, gekozen door enkel vrouwelijke autojournalisten.
Voor de onwetende Autobloglezer, het is vandaag Internationale Vrouwendag! We geven toe, we waren ook een beetje verbaasd dat het nog mag, een speciale dag voor personen met een baarmoeder, maar zie daar, 8 maart, een wereldwijde dag voor de strijd voor gelijke rechten van vrouwen.
Een prachtig moment om, traditiegetrouw, de Women’s Worldwide Car of the Year bekend te maken. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door een jury die uitsluitend bestaat uit vrouwelijke autojournalisten. Maar liefst 75 dames uit 52 landen hebben na uitvoerig testen een winnaar voor 2024 gekozen.
Wat de jury nog wel even wil benadrukken (en de winnaar bewijst het punt) is dat er geen vrouwenauto wordt bekroond, die bestaat namelijk niet, aldus de jury.
Women’s Worldwide Car of the Year 2024
Genoeg uitleg over de prijs, welke auto is de winnaar? Nou de headerfoto was niet echt een moeilijke raadplaat natuurlijk. De Kia EV9 gaat er met de overall winst vandoor. Er zijn namelijk meerdere categorieën, maar er kan maar één de absolute winnaar zijn natuurlijk.
Namens Nederland zitten er twee autojournalisten in de jury, namelijk Odiel Mennink en Rowan Peperkamp. De laatste roemt de winnaar als betrouwbaar voorspelbaar, de EV9 doet altijd precies wat je ervan vraagt.
Soms vergeet ik zelfs de extra zitrijen achter me, en ik denk dat Kia daar de eer voor verdient. Met de EV9 heb je een toekomstbestendig voertuig, niet alleen voor groeiende gezinnen, maar ook voor energie-efficiëntie.
Rowan Peperkamp licht haar bevindingen toe.
Meerdere categorieën
Voor de volledigheid hier nog even alle winnaars op een rijtje. Er zijn in totaal vijf categorieën waar een winnaar voor gekroond moet.
Auto | Categorie |
Volvo EX30 | Family Car |
BMW 5-Series | Large Car |
Kia EV9 | SUV |
Volkswagen Amarok | 4×4 & Pick-up |
Aston Martin DB12 | Exclusive Car |
Otua zegt
“soms vergeet ik zelfs de extra zitrijen achter me” je zou bijna zeggen dat ze gewoon overbodig zijn in meer dan 9/10 gevallen
waterisnat zegt
“Energie-efficientie”
Ze hebben wel harde kennis en expertise, dat is duidelijk.
JelmerS zegt
Jury: “die blauwe heeft gewonnen”
Wolflow zegt
😂
DeWitteCondor zegt
Het is altijd wat link om zoiets te posten en ik bedoel het absoluut niet vervelend richting het andere geslacht, maar waarom is er überhaupt een Woman Worldwide CotY? Dan rol je de rode loper ook uit voor allerlei vrouwonvriendelijke opmerkingen. Zorg gewoon dat je genoeg ervaring en expertise hebt om in de CotY jury te komen (ik ga er anno 2024 even vanuit dat daar geen selectie op geslacht wordt gemaakt …) en laat dit gedoe joh. Het zijn ook weer auto’s waarvan ik denk man, man, man (opzettelijk, inderdaad).
Energie efficiëntie bij een Kia EV9 van bijna 2700kg en met een derde zitrij die werkelijk niemand in het echte leven gebruikt (en zo wel, dat is mishandeling, koop een busje!). Het is gewoon Jiskefet.
potver7 zegt
Een Kia EV9 is dus geen ‘large car’ en ook geen ‘family car’… ?
En om ’t nog leuker te maken: als een BMW 5-serie een ‘large car’ is, waar zit de 7-serie dan? Je zou zeggen dat de 5-serie een mid-sized saloon is in US-marketing-speak.
Niet echt een logische categorie-indeling dus.
En als ik de ronkende tekst op de site van wwcoty.net lees, dan vraag ik me serieus af hoeveel Kia heeft betaald om bovenaan te mogen eindigen:
“Despite its considerable length of 5 meters, the vehicle excels in aerodynamics, contributing to its exceptional performance.”
“The Kia EV9 is truly a game-changer for electric vehicles. It will be the vehicle we look back on down the road and say ‘that is when EVs became truly affordable, user-friendly and desirable for all consumers’. No other vehicle has taken the same risks and pushed the design and engineering boundaries to the same limit.”
Pfff…..
DeWitteCondor zegt
Kennelijk was Tesla dus niet de game-changer, maar wel de Kia EV9. Tot zover weer.
Wolflow zegt
Zodra je interieur mee neemt in beoordeling zakt Tesla als een baksteen in score. Wellicht dat ze uit nostalgie in het (voormalige) Oostblok nog punten geven voor een Lada voorzien van Android tablet en echt leder van de kunst koe.
marco22 zegt
De Volvo EX30 gewonnen als Family Car. Dus ja, wat heb je dan nog meer nodig in het leven? :D
drtim zegt
Kinderen zonder benen, meer past er niet achterin…
degrotemuis zegt
Wel enorm knap, een oversized SUV roemen om de efficiëntie. Ja, een CW waarde van 0.28 is op zich wel netjes voor het type auto, maar nu ook niet bepaald het meest aerodynamische wat er te koop is. Zelfs WLTP met zijn lage gemiddelde snelheid komt niet bepaald op een laag verbruik. En met het frontaal oppervlak van de EV9 verwacht ik geen goede scores op de snelweg, nog los van het gewicht en de gevolgen daarvan voor de rolweerstand.
En wat een onzin verder zeg. Geavanceerde oplossingen als een grille met ledverlichting en draaiende stoelen? Level 3 autonoom rijden, zonder dat hier goedkeuring voor is? De grenzen van design en techniek verlegd? Klinkt meer als reclame voor Kia dan een serieuze verkiezing zo.
cossiekiller zegt
En nu terug de keuken in, en snel!