Carlex Design heeft zich niet ingehouden met deze Land Rover Defender.
Een auto waarvan het ontwerp nog uit de jaren ’80 stamt een bodykit aanmeten is lastig. Althans, het is iets wat tuners van moderne auto’s niet zo snel zullen doen. Daarom is de Defender lang veilig gebleven voor ‘foute’ tuning. Er was wel veel optische tuning voor deze auto, maar dat ging dan vooral om off-roadaccesoires in allerlei soorten en maten.
PC Hooft-tractoren
De nieuwe Defender oogt weer helemaal anno 2020. Dat biedt mogelijkheden voor het tunersgilde. Tuners grijpen die kans dan ook maar al te graag. Dat er markt is voor tuning van PC Hooft-tractoren hebben de Cayenne, X6 en Range Rover inmiddels wel bewezen. Met de Defender lijkt het nu ook die kant op te gaan. Onder meer Lumma en Urban Automotive deden al een poging.
Racing Green
Het Poolse Carlex Design nam de Land Rover Defender ook al onder handen. Bij deze Yachting Edition lag de focus echter vooral op het binnenste. Nu komen ze echter ook met een nog uitbundiger versie: de Racing Green Edition. Wat vooral opvalt zijn de carbon fiber wielkastverbreders. Het exterieur is verder opleukt met diverse carbon elementen, aftermarket velgen, witte striping en een bijzondere groene lak met ‘brushed steel’-effect. Carlex schijnt dit nogal een leuk kleurtje te vinden, want we zagen het eerder al op onder meer de Mercedes-AMG G 63 en de McLaren 720S.
Contrast
Hoewel er dus het een en ander is veranderd aan het uiterlijk van de Land Rover Defender is de grootste attractie nog altijd het interieur, zoals gewoonlijk bij Carlex Design. Om te beginnen zijn de stoelen zowel voor als achter vervangen voor kuipstoel-achtige exemplaren. De Polen hebben het stuur voorzien van afgeplatte onderkant voor een sportievere look. Met een combinatie van bruin geperforeerd leer, donkergroen leer, carbon en alcantara is het interieur bijzonder weelderig aangekleed. Het contrast met het spartaanse, functionele interieur van de vorige Defender kan bijna niet groter zijn. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de auto’s wat dat betreft tegenpolen zijn.
Prijs
Goed, wat kost zo’n Poolse make-over? Veel. Carlex vraagt voor deze British Racing Green Edition namelijk een bedrag van €85.000. Dat is exclusief de standaard auto. Dit bedrag mag je dus optellen bij de vanafprijs, die al niet mals is. De vijfdeurs Defender heb je in Nederland niet voor minder dan een ton.
leaper035t zegt
Leuke auto die nieuwe defender. Hoekig en stoer. Binnenin genoeg luxe om je te verwennen. Maar die off set over designed led-lichtjes aan de achterkant verprutsen alles.
sr20det zegt
@leaper035t: ik weet niet hoor, maar binnenin is het echt om van te janken.
spartannl zegt
@sr20det: +1
Robert zegt
Ik heb wel het idee dat iedere vorm van terreinwaardigheid -waar ze bij Land Rover tóch wel prat op gaan- er nu wel uitgetuned is. Een beetje PC Hooft tractor rijdt die aftermarket velgen op de eerste de beste stoeprand al wel stuk.
fendercd60 zegt
Ik vind hem gaaf! Geef maar aan mij!
pignon zegt
Als je de defender gaat tegenkomen in dit soort trainingspakken laat ik hem toch maar staan.
denx zegt
Hou de Defender maar gewoon standaard…. is beter.
mp014 zegt
@denx: dat vind ik dus ook! Heb nog van geen enkele “tuner” iets moois zien langs komen. Enkel de versies van Kahn/Chelsea Truck Company spreken me wel aan maar die zijn dan ook minimaal aangepakt en een mooie velg er onder. ??
dalmore zegt
Nee bedankt.
Dutchdriftking zegt
Grote griebels wat een spookhuis! Op die Duster is het humor en eigenlijk gewoon gaaf. Op deze is het kansloos…
awesome zegt
Die fenders zijn wel heel breed…
stekel zegt
ik vind hem zo van voor af gezien een beetje wat van een mini hebben
acakoning zegt
@machielvdd de prijzen van Carlex zijn vaak ALLEEN voor de tuning. De green racing edition van de McLaren 720s is bijvoorbeel 75.000,- Net. Daar krijg je de auto niet voor. Aangezien deze defender een stuk heftiger verbouwd is, zal die 85.000,- ALLEEN voor de tuning zijn.
machielvdd zegt
Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik heb het aangepast in het artikel.