Want de normale E53 X5 krijgt doorgaans al knikkende knieën bij alleen al het zien van een nat grasveldje, denkend aan de vieze opspattende polletjes die hij zal moeten incasseren. Iew.
Nee, de BMW X5 -en zeker de eerste generatie- is nooit echt een held geweest. Op de verharde weg is het vooral een relaxte cruiser die er redelijk lelijk uitziet, offroad is er voor de SUV uit München helaas niets relaxt meer aan. Behalve dat je heel relaxt op hulptroepen kunt gaan wachten, wanneer je weer eens een molshoop trachtte te overstijgen. Deze tegenstrijdigheid viel rallycrosser en X5 eigenaar Brian Foster (check plaatje hieronder) niet lekker op de maag, en besloot zijn ‘SUV’ om te toveren tot een rallymonster.
En dat is me een projectje geworden. Dit haast Dakar-klare monster is uitgerust met zeer serieuze equipment. Hij is omgebouwd tot sneeuw- en gravel-specialist. Brian vertelt dat de auto geschikt is om ‘m als een idioot in z’n nekvel te grijpen en er meedogenloos mee te boenderen, maar tegelijkertijd in staat is om je de volgende dag rustig naar je werk te brengen. Hoe cool is dat? 40 werkuren per week gedurende een heel jaar, is de tijd die Foster er aan heeft lopen sleutelen. Zo lepelde hij een 4.8 liter Chevy V8 in het vooronder, installeerde een gigantische intercooler en uiteraard een huge-mf turbo die iedereen de moeder blaast.
De volledige uitrusting check je hier. Mocht je geïnteresseerd zijn ben je helaas net te laat. Brain had het project te koop staan voor achtduizend dollar, maar heeft inmiddels al kopers gevonden. Bummer.
mikkeloentje zegt
Logisch dat dat ding voor $8000 zo weg is.
Jochempie zegt
8000 euro voor 2000+ uur werk en een gratis auto is geen gekke deal.
wildewesten zegt
Een heel jaar werken en het dan voo $8000 verkopen…
bofkont zegt
Nou nee hoor, doe mij maar een orginele 4.6 IS dan.
viezefreddyw zegt
Ja, weer nieuw materiaal voor een gangsta-topic!!
http://www.autoblog.nl/nieuws/gangsta-fotos-zijn-het-helemaal-deel-6-76570
scottishcarspotter2000 zegt
‘Je kunt er mee naar het werk rijden’
g40freak zegt
@scottishcarspotter2000: kan je ooket een kruiwagen, of het fijn is is een tweede
spykerboy zegt
Voor dat geld had ik hem ook direct gekocht…
raver1991 zegt
Die turbo is groter dan het gehele motorblok in de gemiddelde b segmenter
allesmetturbo zegt
Voor 8k had ik m zelfs in onderdelen gekocht!
spykerboy zegt
Voor 8000 dollar had k hem ook direct gekocht!
Dutchdriftking zegt
Hmm, ik sla even over.
JanJansen zegt
Via Jalopnik
Soms denk ik wel eens dat alle autosites hetzelfde nieuws brengen of kopieëren.
Misschien moet ik hier tzt zelf maar eens wat aan gaan doen. Maar waarschijnlijk is dat niet zo makkelijk als het lijkt.
Jochempie zegt
@JanJansen: Klopt, en blogs denken dat we de die van de concurrent niet lezen..
pomoek zegt
@JanJansen: Road & track hebben ook leuke verhalen http://www.roadandtrack.com/car-culture/a28379/porsche-and-chevrolet-answer-the-purity-test-differently/
Dit verhaal van Jalopnik zie ik hier ook nog wel verschijnen: http://truckyeah.jalopnik.com/you-will-be-shocked-by-how-this-dodge-durango-handles-a-1765761189
lekbak zegt
@pomoek: grappig. Die hele voorkant wijst inmiddels naar boven zulke klappen heeft dat ding gehad!
Svensson zegt
Doe mij deze maar: https://www.youtube.com/watch?v=V5HZ7AEG0TQ
frederik zegt
Die motor had ik laten zitten. Weinig mis met de BMW V8. Maar de rest is wel vet!
tjorque zegt
@frederik: er lag misschien geen V8 in?
meneermandjegtav zegt
Nee dank je!
tstile zegt
Zinloos project, maarja als ‘ie maar lol heeft gehad!
Want wat is de reden om voor de X5 te kiezen… Het uiterlijk? Daar is weinig orgineels van over. Misschien was ‘ie dan gek op het interieur? Redelijk verpest zo….
De X5 is de duurste auto waarin ik ooit heb gereden een paar keer, zowel de benzine als diesel was erg lekker rijden. Gewoon een dijk van een auto, jammer van het imago. Dat ging van cool, naar fout en nu is het bijna zielig.
Esprit_de_Flandre zegt
Dit is een rally-chassis met een X5-koetswerk op gezet. Heeft verder niets te maken met een X5, dus noem het dan ook niet zo…