De discussie om de betrouwbaarste auto van 2023 is minimaal niet zo interessant.
Ondanks dat we allemaal autoliefhebber zijn op de redactie, kan niemand een peil erop trekken welke auto’s het meest betrouwbaar zijn. Natuurlijk, Japanse en Zuid-Koreaanse auto’s zijn verstandiger dan een oude dikke Duitser of Brit. Natuurlijk zijn we ook ervaringsdeskundige (niemand heeft zoveel Alfa Romeo’s gehad als @wouter). Maar elke keer als we geconfronteerd worden met de statistieken, is dat altijd zo’n ‘huh?’-moment.
Vandaag ook. De resultaten van een enorm TüV-onderzoek zijn bekend en uiteraard krabbelen we ons achter de oortjes. De betrouwbaarste auto van Duitsland is namelijk… De Mercedes-Benz B-Klasse. Je weet wel, de verstandige compacte familie-Benz voor mensen met voorliefde voor voorwielaandrijving.
Meest betrouwbare auto voor 2023
Uiteraard is het de TüV en doen ze alles in categorieën. Overall is de compacte Mercedes-Benz het beste, maar hoe zit het met de categoriën? De B valt in de categorie ’tot en met 3 jaar oud’ met een storingspercentage van 2%. Op nummer 2 staat de Mercedes-Benz GLC-Klasse (2,3%), gedeeld met de Volkswagen Golf Sportsvan (ook 2,3% dus). De Audi Q2 (2,4%) en Audi Q3 (2,6%) completeren de top 5. Wat? Duitse auto’s scoren bovenaan in een Duits onderzoek? Ja, Duitsers kopen voornamelijk Duits, natuurlijk. Dus komen er veel Duitse auto’s voor de Duitse APK (dat de TüV natuurlijk is).
Cayenne betrouwbaarder dan Honda Jazz
De interessante auto’s komen in de andere categorieën naar boven. In de categorie tot 5 jaar oud staan de Porsche 911 (2,7%) en Mercedes-Benz SLC (4,1%) respectievelijk op 1 en 2. Sterker nog, de Porsche 911 staat in alle andere categorieën bovenaan! Ook tot en met 7, 9 en 11 jaar oud. Uiteraard neemt het storingspercentage toe naarmate auto’s ouder worden. Opvallend is dat tot 11 jaar oud een Porsche Cayenne (14,8%) een stuk storingsvrijer is dan een Honda Jazz (17,2%). Huh? Een rijdende money-pit betrouwbaarder dan een Japans uurwerk? Ja, statistieken liggen niet.
Interpretatie
Je moet de statistieken wel juist interpreteren. Een punt van afkeuring is een punt van afkeuring. Een lampje dat niet werk (bij de Honda) of een complete transmissie van de Cayenne, geldt als 1 storing. Ook zien we dat leeftijd een grote boosdoener is (waarschijnlijk ook door de toegenomen kilometerstand). We kunnen ons voorstellen dat de 911 zo hoog scoort omdat men hier over het algemeen erg goed voor zorgt. Waar een 10 jaar oude BMW de dealer zelden zal zien, is dat bij de 911 niet het geval.
Minst betrouwbare auto
Dan de minst betrouwbare auto’s. Tot 3 jaar oud is de Dacia Logan (11,6%) het slechtst volgens de TüV. De hele top 10 staat vol met Dacia‘s, opvallend genoeg. Tot 5 en 7 jaar oud is de Dacia Duster het meest storingsgevoelig (18% en 24,4%). Een stabiele factor zijn de BMW X5 en BMW X6: die staan in de top 10 tot 3, 5 en 7 jaar oud. Tot 9 jaar oud is de Dacia Logan het minst betrouwbaar (32,9%) en de Renault Clio (waarvan de Logan zijn techniek deelt) is de minst betrouwbare auto in het gehele overzicht met een storingspercentage van 36,4%.
Tenslotte: als wij het hebben over betrouwbare occasions, gaat het al vaak over auto’s die ouder zijn dan 11 jaar. Die eerste 11 jaar overleven auto’s wel. Vaak begint het daarna spannend te worden en zien we dat Japanse en Zuid-Koreaanse auto’s alsnog beter scoren. Althans, die draai geven wij eraan. Uiteraard zijn we ook benieuwd naar de interpretatie die jij aan deze statistieken geeft. Het gehele TüV-rapport kun je hier lezen!
Meer lezen? Dit zijn de betrouwbaarste automerken van 2022!
schreute01 zegt
Ik rij vaak door Duitsland. Als er een auto met pech langs de weg staat is het in 95% van de gevallen een VW. Komt dat door de slechte kwaliteit van VW of rijden alle Duitsers in een VW?
berlinetta zegt
Of rijden alle Duitsers toevallig in een slechte VW?
dijan zegt
scheut ; misschien trek jij het aan ,want hierboven wijst toch heel wat anders aan . Of trekt het je als je een vw onderweg staat ?
karhengst zegt
Ik zie ze nooit. Maar dat komt waarschijnlijk omdat van de helft van de Golfjes de achterverlichting niet werkt.
deeeef zegt
moet je eens op Peugootjes letten bij de helft werkt 1 van de achterlichten t niet
kennone zegt
Die staan niet met pech langs de weg, die motorkap staat daar meestal gewoon open om weer en litertje olie erbij te gieten. Niets geks voor een VW rijder :)
kniesoor zegt
Voor oude(re) oto’s valt of staat alles met fatsoenlijk onderhoud. En zelfs dan gaat er nog wel eens een dingetje tussendoor stuk. Meestal goedkoop te herstellen, dus qua geld niet zo’n probleem. Het feit, dat de oto een keer extra naar de garage moet en dat je ‘m dus een dag extra moet missen is een groter probleem dan de reparatiekosten zelf. Althans, da’s mijn ervaring met otootjes in de leeftijdscategorie 11-20 jaar.
OT: verbaast me enigszins dat Dacia’s er zo matig uitkomen, hoorde er tot dusverre eigenlijk altijd positieve berichten over. Enfin, als storingen slechts uit een kapot lampje o.i.d. bestaan zou het niet zo’n issue zijn. Misschien, dat er ervaringsdeskundigen zijn (@trolle bijvoorbeeld), die hier hun licht eens over kunnen laten schijnen.
okdoei zegt
Punt wat aangehaald wordt in t artikel is een belangrijke: 1 lampje kapot is hetzelfde “turfstreepje” als een complete versnellingsbak die eronder uitvalt.
Hierdoor zet ik vaak m’n vraagtekens bij dit soort onderzoeken/resultaten en snap niet goed dat er geen verschillende categoriën zijn qua storingen met daaraan een weegfactor. Denk dat je dan een eerlijker beeld krijgt van hoe het echt zit.
Ik koop liever een auto met kans op een paar kleine, goedkope, problemen dan 1 met 1 grote kans op een groot duur probleem.
1000bochten zegt
Precies dit. De werkelijke kosten voor onderhoud en reparatie zijn geen issue in dit onderzoek, waardoor het toch twijfelachtige conclusies zijn.
Mars2 zegt
Wat ik mis is de KM standen. De zakelijke auto’s met hoge km stand komen in dit lijstje niet voor. Onderzoek zonder km stand zegt dus niets over de betrouwbaarheid n.m.m.
Erik zegt
De ‘zakelijke’ auto (de grote Duitse 3) met meer kilometers hebben ze maar weggelaten omdat ze anders stijf onderaan hadden gestaan.
PS.: ik heb in mijn leven meer problemen gehad met een Opel Zafira (motor/bougies), Skoda Fabia (EGR-klep), dan met mijn 4 Dacia Logan’s MCV en de huidige Jogger, namelijk geen enkele storing!
harrie zegt
Naast de brede definitie van storing, is ouderdom uitdrukken in jaren ipv kilometerstand ook wel een discutable.
Ik kan me voorstellen dat men in een 911 gemiddeld minder kilometers maakt dat in een of ander leasehok. Niet zo gek dat er dan minder kapot gaat.
dijan zegt
harrie ; En de meest autos zijn vw in de lease
wimof zegt
Laat ons eens beginnen te praten vanaf 100.000 km , of moeten ze dan al de vuilbak in?
Simca had een slogan eind jaren ’60 voor zijn 1301.
100.000 km stilstaande start, we zijn terug naar af.
lexusfan63 zegt
Duidelijk een onderzoek uitgevoerd door een duits buro. Zodra de italianen en fransen stoppen met auto’s bouwen zit de wegenwacht zonder werk.
rollingstoned zegt
Wel opvallend dat in internationale betrouwbaarheidslijstjes de Duitsers al jaren niet meer in de de top 10 voorkomen. Zie TopGear b.v.
https://topgear.nl/autonieuws/minst-betrouwbare-autos-en-de-meest-betrouwbare-2022/?amp=1
W115 zegt
Mercedessen in Amerika zijn minder goed dan Europese.
406_v6 zegt
Je refereert aan de 1e serie ML?? Wat was echt bagger
karhengst zegt
Wellicht omdat pensionado’s met een B-Klasse meer dan genoeg geld hebben om juist preventief onderhoud te kunnen doen, in tegenstelling tot de vader met twee jonge kinderen die het met een Dacia moet stellen?
Sowieso opvallend om de B-Klasse zo hoog te zien, terwijl het onderhuids gewoon een A/GLA/CLA klasse is, terwijl die modellen dus lager staan.
1000bochten zegt
Klopt zeker.
Misschien dat een B-klasse meer wordt bereden door pensionado’s, dus minder km per jaar, plus meer budget, tijd en aandacht voor preventief onderhoud.
Erik zegt
En in sommige modellen heeft Mercedes een Renault motor liggen die ook in de Dacia’s voor komt (diesel)
por100 zegt
Ik vind in deze onderzoeken alleen de cijfers tot 3 jaar serieus te nemen en de cijfers tot 5 jaar redelijk serieus. Bij oudere auto’s valt of staat alles met onderhoud.
Johanneke zegt
Dit soort lijstjes moet je zien als onderdeel van vele lijstjes, en daaruit moet je conclusies trekken, want ieder lijstje heeft te veel variabelen. Kijk naar Nederland, de ANWB zegt dat de Nissan Primera P12 (mijn huidige auto) probleemloos is. Motorisch is dat zeker zo, met pech kom je niet te staan. Maar het model kent legio elektronische problemen. Ik had er 3, en die zijn gelukkig goed gedocumenteerd en zelf op te lossen, maar je auto zal er nooit van stil komen te staan. Dus denkt de ANWB dat het een topwagen is.
Of de consumentenbond, die vragen hun lezers naar hun ervaringen. Ik geloof best dat een Toyota verso S welke bij hun altijd bovenaan stond een goedgebouwde auto is, maar die dingen rijden gemiddeld nog geen 10k per jaar. Wordt op 1 hoop gegooid met bijvoorbeeld een BMW 5 serie, welke zeker als diesel veel meer km’ers maken.
En dan de motoren. Ik weet dat een Mitsubishi Space Star 1 met 1.3, 1.6, of 1.8 MPI motor onverwoestbaar is. Maar pak je de 1.8 GDI, dan koop je problemen. Bijzonder slechte motoren. Dit soort lijstjes maken daar geen onderscheid in.
1000bochten zegt
Helemaal mee eens.
1000bochten zegt
Aan de Cayenne en 911 is waarschijnlijk niet vaak iets stuk omdat er jaarlijks 2.500 euro of meer aan preventief onderhoud wordt uitgegeven. Dat voelt toch wat krom als je de Dacia’s voor 400 euro per jaar aan onderhoud rijdend kan houden. Dus dit lijstje moet wel geïnterpreteerd worden met de juiste kennis in het achterhoofd.
net10 zegt
Aan dit Tuv onderzoek heb je helemaal niets, zeker als je ziet dat meer dan de helft van de auto’s wordt afgekeurd op de verlichting. En daarna op de remmen, die bij elke auto gewoon slijten.
Een Dacia met slechts 3 kapotte lampjes staat dan laag in het overzicht,
terwijl de zaken die er echt toe doen bijzonder goed zijn.
Je kunt veel beter kijken naar diverse Engelse onderzoeken over betrouwbaarheid.
sportabgasanlage zegt
Pure speculatie:
Eigenaren van de duurdere auto’s (Mercedes, Audi, Porsche) hebben meer budget voor onderhoud. Dus de kans dat een jonge auto APK-afkeur heeft is lager. Mensen die goedkopere auto’s rijden (Dacia) hebben minder geld voor onderhoud, dus grotere kans op afkeur.
Erik zegt
Ik heb het geld voor Mercedes e.d. maar rij toch een Dacia Jogger Extreme met alle opties. Heeft niets te maken met het besteedbaar inkomen maar meer dat een auto een vervoermiddel is en geen showmodel. Dan zou hij wel in de showroom blijven staan.
Habanero zegt
Ik denk dat je in deze beschouwing sowieso de ‘complexiteitsfactor’ moet meenemen. Een Cayenne is nu éénmaal vele malen complexer en vol risicovolle componenten gestouwd dan een Honda Jazz. Dat pleit niet erg voor de Jazz dus. Ook niet voor een merk zoals Dacia – in feite een heel basis-Renault-mechaniek waar elke extra € afstript werd. Het kan dus niet anders dan dat het budget-recept op basis van heel low-cost-componenten faalt, zoveel kan er eigenlijk met zo’n auto technisch niet fout gaan. M.a.w. dit is een ander facet van ‘duurzaamheid’, immers hoe langer iets mee kan, hoe minder groot de voetafdruk wordt. Goedkope auto’s lijden (ij en niet ei) vaak een ontzettend kort leven – dat is eigenlijk ook wel mijn eigen ervaring geweest toen bv. zoonlief met een basis-Peugeotje de weg op ging.
siemi zegt
Leuke statistieken. De TUV kan hiervoor teruggrijpen op alle uitgevoerde apk keuringen. Daar zijn leuke dingen uit te halen, maar het is ook gevaarlijk om een en ander verkeerd te interpreteren. In Duitsland worden dacia’s vaak gebruikt als ragbak voor als het echt niks mag kosten. Dan scoort zo’n ding slechter dan hij is.
In het verleden vind ik het aardig dat een golf plus veel betrouwbaarder bleek dan de gewone golf. Terwijl het dezelfde auto’s zijn. Het enige significante verschil was toch wel de leeftijd van de eigenaren….
Voor de geïnteresseerden, ik heb het afgelopen half jaar mijn eigen onderzoek gehouden. Daarbij is vastgesteld dat een oude seat betrouwbaarder is dan een oude BMW. De Seat heeft geen onkosten gehad, terwijl de BMW nieuwe ruitenwissers kreeg. Dus nu allemaal een Seat kopen?
freewilly37 zegt
Ik werk zelf met auto’s , de Japanners en Zuid Koreanen hebben het minste gezeik. Ook als je de verplichte beurtjes meetelt loop je er financieel geen buil aan.
autokuchi zegt
Interessant, de Engelse site Whatcar komt met een hele andere lijst https://www.whatcar.com/news/the-most-reliable-car-brands-and-the-least/n24390
Mercedes komt in de top-10 minst betrouwbare auto’s, samen met Landrover dus chauvinisme speelt geen rol, in dit geval
Vincert01 zegt
Al die mooie lijstjes zeggen mij niets.
Wat ik bijvoorbeeld veel meerzeggend en betrouwbaarder vind is een vrijblijvende, maar wel uitgebreide, enquête zoals die door “de Autogids” werd uitgevoerd. Van een type auto werden (de eerste) eigenaars gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Dan krijg je informatie uit de eerste hand.