Het eerste half jaar van 2021 zit er alweer op, dus tijd om de balans op te maken qua autoverkopen.
Het is vandaag de eerste julij en dat betekent: het jaar is weer doormidden. Een logisch moment om terug te blikken op het eerste halfjaar van 2021. Hoe stond het er bijvoorbeeld met de autoverkoop voor? Om maar iets geks te noemen.
Gelukkig hebben RAI Vereniging en BOVAG de cijfers weer paraat. We zullen maar meteen met de deur in huis te vallen: de autoverkopen zaten in het eerste halfjaar van 2021 3% in de plus ten opzichte van vorig jaar. We praten dan over 163.173 auto’s. Het gaat dus beter dan vorig jaar, maar deze cijfers zijn nog geen reden om de vlag uit te hangen. Pre-corona (in het eerste halfjaar van 2019) lag de verkoop namelijk nog 28% hoger.
Als we het op iets kortere termijn bekijken wordt het plaatje al wat gunstiger. Afgelopen maand lagen de verkoopcijfers namelijk 34,6% hoger dan vorig jaar. Maar ook in juni is er nog 19% minder verkocht dan in 2019.
Dat zijn dus de totaalcijfers van de autoverkopen in het eerste halfjaar van 2021, de vervolgvraag is: welke auto’s werden het best verkocht? Niet geheel verrassend waren dat vooral veel Volkswagens, die met 14.799 geregistreerde auto’s weer eens op nummer één staat. Kia volgt op de voet met 14.129 stuks. Hieronder check je de complete top vijf, met tussen haakjes het bijbehorende marktaandeel:
- Volkswagen: 14.799 (9,1%)
- Kia: 14.129 (8,7%)
- Toyota: 11.408 (7%)
- Peugeot: 11.181 (6,9%)
- Skoda: 11.118 (6,8%)
Volvo komt niet in de top vijf voor, maar ze leverden wél het bestverkochte model. Dat was namelijk de XC40, waarvan er 4.876 geregistreerd zijn. Verder deden de Kia Picanto, Kia Niro, Toyota Yaris en Volkswagen Polo het beter dan alle andere modellen in het eerste halfjaar.
Tot slot nog een paar nutteloze en willekeurige feitjes uit de verkoopstatistieken van het eerste halfjaar:
- Er zijn meer Porsches geregistreerd dan Tesla’s (1.122 vs. 968)
- Er was één iemand die een SsangYong kocht (ja, die worden ook nog geleverd in Nederland)
- Ferrari verkocht ruim vijf keer zoveel auto’s als Maserati (48 vs. 9)
- Audi wist twee TT’s aan de man te brengen
- Er zijn dertig keer zoveel Z4’s verkocht als Supra’s (161 vs. 5)
Dan weten jullie dat ook weer! Voor de geïnteresseerden: alle verkoopcijfers per model check je in dit overzicht.
Bron: RAI Vereniging/BOVAG
dalmore zegt
Meer dan, meer als, acht wat maakt het uit :)
Leuk om te zien dan Porsche de marketing zo goed op orde heeft dat het met zo veel afzet nog steeds “exclusief” is ..
tinnemans zegt
@dalmore; Ik zie Porsche echt niet meer als een exclusief merk. Er staan bijvoorbeeld bijna 50 Cayenne’s te koop voor minder dan 10 mille op gaspedaal. Het is nog net niet zo dat je er over struikelt, maar elke keer als ik boodschappen doe zie ik er wel minimaal eentje. Ook 911’s zie ik zo vaak dat ze eigenlijk niet meer bijzonder zijn. Maserati’s en Astons en dat soort spul zijn dan echt veel exclusiever (en vele malen mooier imho).
ar156sw zegt
@tinnemans: De 911 is toch altijd wel een beetje “de Golf onder de sportauto’s” geweest.
911targa zegt
Waar woon jij (zonder details)?
tinnemans zegt
@ar156sw; Ik zie denk ik vaker 911’s rondrijden dan Golf GTI’s. Met de gewone Golfjes erbij zijn die nog wel in de meerderheid, maar echt heel bijzonder is een 911 niet inderdaad. Misschien zou ik dat nuanceren als ik de verschillende 911 jaren en types beter uit elkaar zou kunnen houden, maar ik heb niets met 911’s, dus dat wordt ‘m niet.
bernoulli zegt
Die afgetrapte Cayenne’s voelen vanzelf weer exclusief als je de rekening krijgt van een onderhoudsbeurt.
lecomte zegt
@tinnemans: Ik denk er hetzelfde over. Bij mij in de buurt is een 911/Cayenne/Macan zo’n beetje de standaard boodschappenauto lijkt het wel. De exclusiviteit is al jaren ver te zoeken. Als men ze nou in leuke kleurtjes besteld zouden hebben, had ik het niet zo erg gevonden maar de meesten zijn zwart, grijs of zilver en een paar blauwe.
O plaat zegt
Er zijn in België meer Porsches ingeschreven dan alle Mazda’s en Mitsubishi’s samen. Mitsubishi’s zijn zo exclusief dat er meer VWs rond rijden ingeschreven als oldtimer dan er Mitsubishi’s zijn
*bron: een vriend die een vurige JDM fan is en bij de dienst verkeersbelastingen werkt.
sportabgasanlage zegt
“exclusief” betekent meer dan alleen “weinig voorkomend”. Het betekent ook: bijzonder, niet voor iedereen.
Even los van de oude Cayenne diesels met hoge kilometerstanden, zijn Porsches nog altijd redelijk prijzig en daarmee niet voor iedereen.
tinnemans zegt
@Sportabgasanlage; Misschien niet voor iedereen, maar hier in t dorp rijden er echt meerdere rond, iets tussen de 10 en 20 gok ik.
En toen ik zo’n 20 jaar terug een dagje in St. Tropez zat heb ik over de hele dag heen meer dan 100 geteld (al zullen daar heus doublures tussen gezeten hebben). Ik kwam diezelfde dag op 3 Ferrari’s en 1 joekel van een Bentley Continental.
rogerzz zegt
St. Tropez zie je tegenwoordig niks exclusiefs meer, ik kwam er vroeger ook, helemaal verpauperd. Wat een treurnis. Met een Golf GTI of M3 ben je daar tegenwoordig al het mannetje.
In Monaco zie je Porsche vrij veel, maar Ferrari’s 458/488/GTC4Lusso’s ook zo veel dat het niet echt meer exclusief is. Hetzelfde voor Bentley en Rolls. McLaren voelt dan toch nog speciaal, die zie je niet vaak. En ik heb een F40 gezien, daar ging mijn hart toch wel sneller van kloppen.
MarcoM zegt
Ik schreef het al eerder, de Koreanen zijn aan een flinke opmars bezig.
lekkerlinksrijden zegt
@marcomanta: en dan komen de Ioniq5 en die Kia EV( hoe heet dat apparaat) nog na de zomer
MarcoM zegt
@lekkerlinksrijden: kia iets met 6.
1000bochten zegt
Jarenlang was het lijstje:
1. Opel
2. Volkswagen
3. Ford
4. Peugeot
De merken Opel en Ford komen er echter niet meer in voor. Kia, Toyota en Skoda stonden vroeger onderaan en staan nu stevig in de top 5.
pindakoning zegt
Een XC40 als best verkochte auto?! NL blijft dus Volvo gek, trouwe fanboys hebben ze.
florisje zegt
@pindakoning: XC40’s zijn ook gewoon goeie huis, tuin en keuken-auto’s. Daarnaast ook nog een geschikte bejaardenmobiel.
sonnybonds zegt
Maar ook vrij prijzig dacht ik. Toch verrassend. Polo had ik eerder verwacht
lekkerlinksrijden zegt
Verkocht of geregistreerd?
sportabgasanlage zegt
Geregistreerd
pa045 zegt
Geregistreerd en betaald. Duitse registratie acties vinden rond 31-12 plaats. Kunnen ze weer een beetje sjoemelen met cijfers. Blijken ze best goed in te zijn..
RAW zegt
Alfa Romeo verkocht minder auto’s in eerste halfjaar (104 ) dan DS (169), Jaguar (151), Lynk&Co (196), Subaru (129) en maar net iets meer dan Smart (98). Het merk is dus bijna exit in NL. Ook Honda doet met 409 auto’s bijna niet meer mee, zit bijna op het niveau van Lexus (309) en al onder Polestar (477). Een sportief imago alleen zorgt niet meer voor verkopen zoals vroeger (race on Sunday, sell on Monday).
PunicaOase zegt
@raw68: AR loopt dan ook behoorlijk achter op de concurrentie en heeft bijna geen modellen meer.. Jammer dat wel.
sportabgasanlage zegt
Ik vermoed dat op dit moment alleen de Stelvio (want SUV en niet bejaard) nog een beetje wordt verkocht.
RAW zegt
Dat zal je verbazen: Guilia 57, Giulietta 26, Stelvio 21.
De Stelvio is veel te duur (vanaf 64 k€ voor 200 pk versie) , concurreert met de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC die allemaal veel meer vermogen hebben voor die prijs en dan is de keuze simpel. Ook Jaguar E-pace en Range Rover Evoque zitten in die prijsrange met 200 pk.
Paul58 zegt
@punicaoase: echt heel erg jammer gezien de producten die ze maken toch wel erg fijne rijdersauto’s zijn (Giulia en Stelvio). Kwalitatief ook gewoon goed volgens de gebruikersreviews op autoweek. Zal toch (deels?) onterecht met de naam te maken hebben.
neymar zegt
Z4 prachtige roadster!
PunicaOase zegt
@neymar: vind de vorige mooier, maar lelijk is de huidige zeker niet.
PunicaOase zegt
V.w.b. die Supra en Z4 denk ik dat degenen die dat kunnen betalen toch liever voor een BMW gaan dan een Toyota.. en een cabrio is meer fun (vind ik).
cossiekiller zegt
En die Supra is er lang alleen als drieliter geweest. Dat koopt ook niet iedereen.
haroldv zegt
Toen de chinezen met Landwind kwamen, moesten we, na een crashtest allemaal lachen.
Nu staan de Chinezen via een andere weg op 1, met de meeste verkochte auto, zonder dat de meest Volvo rijders het door hebben zelfs. (Beetje net als met de 1-serie destijds, waar mensen de sneeuwkettingen op de voorwielen monteerden). Een kortere weg, je kan beter een bedrijf/kennis overnemen, dat alles zelf bedenken.
Idd, vroeger was Europa op 1, toen kwamen de Japanners, de Koreanen en nu de Chinezen.
En met de elektrificatie…vermoed ik, dat deze trend door zet.
Gek genoeg ben ik niet ongerust over de Amerikanen ;-)
bakboord1 zegt
Volvo is geen Chinees merk maar een merk met Chinese aandeelhouders. Je wil het merk omlaag halen lijkt het maar je opmerking doet geen recht aan de kwaliteiten van Volvo.
Bij een auto uit een land denk ik dan eerder aan de VW Fox die volgens mij uit Mexico kwam en daar was ontwikkeld of de Renault Koleos die als Samsung het levenslicht zag. Lancia heeft op die manier ook nog wat Amerikaanse modellen gehad.
tinnemans zegt
@bakboord1: De aandeelhouders zijn eigenaar van het bedrijf en het gezegde ‘Wie betaalt, bepaalt’ gaat altijd op. Zie maar hoe Musk vandaag kroop voor China.
haroldv zegt
@bakboord1: Ik benoem niets kwalitatiefs, dus haal niets omlaag. Dat doe jij nu eigenlijk. Wel benoem ik hun strategie, die vind ik indrukwekkend en ook beangstigend.
lecomte zegt
@haroldv: Dan is Mercedes vanaf nu ook een Chinees merk met jouw redenatie haha
haroldv zegt
@lecomte: het is geen redenatie, eigendom is gewoon een feit. Met 10% (geely bedoel je?) Ben je nog geen grootaandeelhouder. En als het wel zo was, ja dan is ook Mercedes Chinees en past het in dezelfde opsomming als Volvo dan.
lecomte zegt
@haroldv: Ookal os het zo’n 10% maar daarmee zijn ze grootaandeelhouder bij Mercedes.
MarcoM zegt
@haroldv: ik schreef het al, let maar op Kia en Hyundai. Die zijn samen met Tesla, mijlen ver vooruit met hun EV.
koeberg zegt
Dus we kunnen stellen dat in Nederland SsangYong het meest exclusieve merk van 2021 is?
ethylestra zegt
@koeberg: dat zou je overigens wel kunnen stellen ja. Toevallig rijden er hier vrij veel SsangYongs rond. Met name die nieuwe Rexton is echt een flinke sloep. Vindt het wel wat hebben. Woon jn Noorwegen dus zal hier wel meer voor de hand liggen
supertjeduc zegt
@koeberg: ik zag er van de week eentje rijden met een 25 km bord erop ( ze ging trouwens een stuk harder )
HZW zegt
Het is ondertussen wel einde verhaal voor de Audi TT, de auto is bijna niet meer aan de man of vrouw te brengen.
Er gaat ook een gerucht dat de TT zijn langste tijd heeft gehad en dat de productie stop dichtbij is.
nissanfairladyz zegt
Komt denk ik door de Corona. Toen gingen mensen niet meer naar de kappers. En hebben de kappers nu niet echt meer het budget voor ee TT op dit moment.
Charles Taycan 4S zegt
Proficiat Porsche en SangJung!😉
BRVR33 zegt
Vind het wel leuk dat er meer bmw Z4 zijn verkocht dan supra’s. Zijn praktisch de zelfde auto hahah