![Dit zijn de bestverkochte auto](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/toyota-corolla-xse-hatchback.jpg)
En de rest van de top tien.
Jaarlijks worden er wereldwijd een behoorlijk aantal auto’s verkocht, en per markt kunnen de verkopen enorm verschillen. Waar een auto als de Subaru Outback in Nederland amper aan de man gebracht wordt, vliegen er in de Verenigde Staten tienduizenden over de toonbank. Hetzelfde geldt in zekere zin voor de Toyota Corolla. Na een “afwezigheid” van enkele jaren, zal de auto hier binnenkort weer verkrijgbaar zijn.
In andere delen van de wereld is Toyota de auto ondertussen doodleuk blijven leveren, in allerlei verschillende soorten en maten. Uit onderzoek van Focus2move is gebleken dat de Corolla nog altijd een absolute kaskraker is voor de Japanse autofabrikant. Net als een jaar eerder claimt de Corolla ook in 2018 de titel van bestverkochte auto. Toyota heeft afgelopen jaar liefst 1.181.445 stuks aan de man kunnen brengen. Dit zijn ruim honderdduizend exemplaren meer dan de nummer twee. Ford verkocht in 2018 precies 1.080.757 stuks van de F-Series. Toyota scoorde eveneens goed met zijn ruige off-roader: de RAV4. De SUV ging afgelopen jaar 837.624 maal over de toonbank.
Opmerkelijk is dat de twee autoconcerns die vorig jaar de meest voertuigen verkochten, beide niet in de top vier staan. Sterker: Renault-Nissan-Mistubishi staat niet eens in de top tien. Volkswagen wel – de Tiguan is zijn hoogst genoteerde auto op plaats vijf.
Dit zijn de 10 bestverkochte auto’s van 2018:
1. Toyota Corolla – 1.181.445 stuks
2. Ford F-Series – 1.080.757 stuks
3. Toyota Rav4 – 837.624 stuks
4. Honda Civic – 823.169 stuks
5. Volkswagen Tiguan – 791.275 stuks
6. Volkswagen Golf – 789.519 stuks
7. Honda CR-V – 747.646 stuks
8. VW Polo – 725.463 stuks
9. Toyota Camry – 661.383 stuks
10. Chevrolet Silverado – 651.090 stuks
Tiguan is het best verkochte VW model. Opvallend.
@str8six: zo groot is het verschil met de Golf niet op die hoeveelheid. Een Tiguan is toch een hoge Golf :p
@str8six: Wereldwijd, ja. De wereld bestaat niet alleen uit Nederland hè. In Nederland zijn het de crisis-line uitvoeringen die goed scoren.
@momo: dat noemen we executivepauper uitvoeringen ;)
@momo: no shit, wereldwijd. Alsof NL voor die aantallen zorgt.. ?
@str8six: Dan is het toch niet raar dat de Tiguan beter verkoopt dan de rest? Ik vond er niks opvallend aan, heel goed te verklaren zelfs.
@str8six: Met een R-line pakket vind ik het echt een dikke jongen, maar inderdaad wel opvallend dat hij beter scoort dan de Golf/Polo..
@str8six: wereldwijd is de Audi Q5 geloof ik ook de best verkochte Audi.
@imaginenl: En XC60 de bestverkochte Volvo.
Toyota weer de beste.
@toyotavenray: dat staat er niet, hoewel je best wel eens gelijk zou kunnen hebben.
@toyotavenray: dat was toch te verwachten. Ze maken goede auto’s.
@fouadski: Ze hebben wereldwijd markt. Overal waar je komt hebben, willen en kunnen ze toyota’s kopen. Dat kan van maar heel weinig merken gezegd worden.
@srthellcat: true.
@fouadski: de Prius houdt het ook met mij uit…. Doet het stukken beter dan de A klasse..
Opvallend ook de hoge verkoop van de redneck-trucks. Deze auto’s alleen al warmen de aarde met 1-klein-nulletje-C op. En toch is het berekoud in Noord Amerika. Ze moeten er nog wat meer aan de redneck brengen.
@hotze: Geen zorgen, Trump fixt het wel. Als hij het klimaat niks vindt dan onderhandelt hij er niet mee. Problem solved.
@unknown234: Geef Trump overal de schuld van. Problem solved.
@hotze: hou op met die klimaatonzin de aarde bestaat al 4,5 miljard jaar en wij zouden hem binnen een jaartje of 40 om zeep hebben geholpen, yeah right.
@thomasthomas: Natuurlijk helpen we de aarde niet omzeep.
In het ergste geval helpen we onszelf omzeep, de aarde gaat wel lekker door.
@fanboy: als we onszelf om zeep helpen. Dan kan de aarde wel weer afkoelen. Want dan is er geen CO2 uitstoot meer. Maar het is wel de bedoeling dat we de aarde ooit kunnen verlaten. Hetzelfde als wat er in sommige films afspeelt.
@toyotavenray: de aarde ooit verlaten? Naar het hiernamaals wellicht, verder zou ‘k niet gaan.
@toyotavenray: Gelukkig komt er tijdens een vulkaanuitbarsting 0 gram CO2 vrij…
@toyotavenray: Termieten alleen produceren gezamenlijk meer CO2 uitstoot dan de mensheid doet. Tevens zit de meeste CO2 in de oceanen, 37.400 gigaton, in vergelijk de mensheid produceert 6 gigaton. Los daarvan heeft alle flora CO2 nodig om te overleven net zoals wij zuurstof nodig hebben.
Het volume van CO2 aanwezig in de atmosfeer is 0,038% en is de afgelopen 58 jaar met 0,0088%-punt gestegen naar 0,0404%. Die hele klimaatlobby is gewoon een verdienmodel.
@toyotavenray: op dit moment is zo’n beetje elke scheet die de NASA, ESA, en Musk laten op het gebied van raketten de ruimte inschieten nog wereldnieuws. De enige langdurige bemande missie die ‘we’ voor elkaar hebben gekregen is het ISS. Die net over de drempel naar onze achtertuin is gestapt. Ik zie de Tui vliegreizen/evacuatie naar de dichtstbijzijnde geschikte planeet (welke is dat?) de komende 200 jaar dus nog niet gebeuren. En dan hebben we de klimaatdiscussie ook wel weer achter de rug.
@bakingmynextbenz: bron?
@fanboy: tenzij we het binnenste met een flinke atoombom opblazen; is ook interessant om te zien wat er dan gebeurd.
@hotze: ooit een docu gezien over de aardkorst en het binnenste van de aarde? Daar valt je grote atoombom bij in het niets
@bakingmynextbenz: Ooit een B-rampenfilm over het binnenste van de aarde gezien? Met Nukes kan je de stilvallende kern weer laten draaien blijkbaar. Ow yeah :D
Ben de naam van di k#tfilm wel vergeten ondertussen…
@thomasthomas: 40 jaar? Uh nee. Industriele revolutie welke massaal zooi in de lucht pompt bestaat al een stuk langer.
De boskap voor landbouw en veehouderij waardoor minder co2 verwerkt kan worden bestaat zelfs nog langer.
En we maken hem niet kapot, we brengen hem naar het kantel punt van waaruit je niet meer terug kunt.
@thomasthomas: laten we deze discussie niet opstarten. Deze discussie is nog onzinniger dan de flat-earthdiscussie.
@hotze: Massahysterie, ook bekend als collectieve hysterie of groephysterie, is een fenomeen in de sociologie en psychologie waarbij collectieve denkbeelden of dreigingen, zowel echt als fictief, door een groep wordt gestuurd als resultaat van geruchten en angst.
@hijman85: overheidspropaganda
@hotze: Zijn landbouwvaartuigen en daarom minder belasting.
@hotze: bs, de bijdrage van voertuigen aan de opwarming van het klimaat is waarschijnlijk nihil. Beter ga je onderzoek doen voordat je overheidspropaganda gaat spuien hier.
Ik had de Hilux toch wel in dit lijstje verwacht.
@robert110: juist niet. Gaan nooit stuk ;)
Die F series is toch waanzinnig veel! Daar van 90-95% in de USA?
@tortuga: 909330/1080757=84%
De resultaten van de Tiguan zijn inderdaad opvallend, maar persoonlijk vind ik resultaten van Honda nog bijzonderer
@alloallo: Nou, niets bijzonder hoor. Honda behoort tot één van de grootste (alleen niet hier) onafhankelijke autofabrikant. Ze doen het al jaaaaaren zo.
@utregcity: Terechte opmerking! Mijn opmerking was ook gemaakt met een Europese bril.
Toch even een dit als USA carlover natuurlijk.
De F serie word voor 95% verkocht alleen verkocht in de VS terwijl de Corolla wereldwijd word verkocht en de prijs van de Corolla zal tussen de $19.000 en $21.000 liggen terwijl de F serie begint met $28.500 en tot wel $75.000 kan oplopen in een zeer luxe uitvoering (F450/F650 buiten beschouwing gelaten).
Dus ik zet mijn geld liever op de F series al is het alleen al om zijn imposante verschijning, alu body, V6 met 450 PK in de Raptor of de good old 5L V8 395 PK met de King Ranch als super de luxe topmodel.
@RobUSA: Wat doet een liter benzine aan die kant van de plas?
@dieselkameel: 20 cent
@theblazerunner: Dan wil ik ook wel een V8 rijden…
@dieselkameel: Vrij weinig, die worden er niet verkocht.
@dieselkameel: 0,50
@RobUSA: Sterk punt. Ik moet ook wel toegeven dat het laatste model erg gaaf vormgegeven is!
@RobUSA: Canada en Mexico doen ook nog wel een aardige duit in het zakje. Desalniettemin een indrukwekkend aantal.
Best lekker in dat blauwe kleurtje?
@ghost: Ja nooit verwacht dat ik het zou zeggen, maar die Corolla zou best een gave hot hatch kunnen zijn!
@gandini: zou zomaar kunnen ja.
Doe mij maar zo’n Corolla met de 1.8 hybridmotor erin. Vind het best een coole bak. Leuker dan alle Golfjes, Skodaatjes en Volvootjes waar je over struikelt.
@berlinetta: Weet niet of je weleens in die Auris Hybrid hebt gereden die hier in nl word verkocht? Dan toch liever een oersaaie golf
@1audi1: Nee daar heb ik niet in gereden, maar het gaat hier over de Corolla. En volgens mij is een Golf ook niet het toppunt van spannend rijden.
@berlinetta: Alleen die interieurs van Toyota.. als ik daar een dag in rij kan ik aan de antidepressiva.
Meer Tiguans dan Golfjes. Toch verassend.
Off topic en niet om te zeuren, maar Autoblog, ik word soms een beetje moe van de clickbait titels de laatste weken / paar maanden. “Deze auto is de…”, “Dit is de nieuwe…”, “Op deze snelweg wordt je het meest geflitst”… Dat soort titels. Zie je steeds meer, helemaal wanneer je een Google feed doorscrollt. Ik vind dat de kwaliteit van jullie artikelen naar beneden halen. Noem het beestje liever gewoon bij naam, leest een stuk vriendelijker. De kwalitatieve artikelen die ik hier lees hebben dat helemaal niet nodig.
@wilbertg: maar als het antwoord in de titel staat klik je niet meer. En als je niet klikt kunnen ze dat niet aan adverteerders laten zien en geen geld verdienen = weg autoblog. Lekker klikken en lezen ieder artikel?
@rutger97: Valt wel mee hoor. Dan moet je je titel nog een keer doorlezen en opnieuw proberen. Je kunt iets ook wervend schrijven. Bijvoorbeeld niet “het infotainmentscherm van deze auto zet Tesla voor schut” maar “Subaru’s infotainmentscherm zet Tesla voor schut” maakt net zo nieuwsgierig om te kijken waarom, maar is minder irritant. Waarom geheimzinnig doen? Als het artikel goed of interessant is klik je sowieso wel door.
Briljant productieproces dan ook: 1,1 miljoen auto’s per jaar. Dat is 125 stuks per uur! #bizar.