
Volgens Nederlandse vakantiegangers is dit de beste auto om je caravan te trekken.
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met de voorpret voor de zomervakantie, toch? Ga dus lekker eens een dagje kijken naar nieuwe caravans, zoek naar gebieden waar je dit jaar wellicht naar toe wilt gaan en fantaseer eens over een nieuwe auto voor je sleephut. Wie dat laatste al van plan was, kan de keuze van andere caravanbezitters meenemen in de overweging voor de beste trekauto voor vóór jouw caravan.
Campingspecialist ACSI houdt jaarlijks een enquête gehouden onder Nederlandse caravaneigenaren. Uit het onderzoek van dit jaar blijkt dat vakantiegangers nog altijd de voorkeur geven aan benzineauto’s. Bijna zes op de tien trekauto’s lopen nog louter op benzine. Het aantal diesels daalt: in 2018 was nog 28% een zelfontbrander, dit jaar is dat minder dan 15%.
Caravanbezitters willen geen EV
Een kwart van de trekauto’s is hybride. Van deze auto’s is meer dan de helft een PHEV. Wie heeft meegeteld, weet dat er nog maar weinig procenten overblijven voor volledig elektrische auto’s. Maar ongeveer 1 procent van de caravanbezitters durft het aan om met een elektrische auto mét caravan erachter op vakantie te gaan.

ACSI-directeur Ramon van Reine ziet dat steeds meer caravanbezitters kiezen voor een hybride. Hij sluit niet uit dat er straks een transitie komt naar volledig elektrische trekauto’s. ”Voor vakantiegangers zijn momenteel de beperkte actieradius, relatief lange oplaadtijden en het gebrek aan laadpunten op en naar de bestemming nog flinke struikelblokken. Maar die barrières gaan de komende jaren in rap tempo verdwijnen. Ook in Zuid-Europa zien we bijvoorbeeld steeds meer campings met eigen laadpalen, simpelweg omdat kampeerders er vaker naar vragen.”
Wat is de beste trekauto voor een caravan?
ACSI heeft de bezitters gevraagd naar hun huidige auto en gevraagd of deze auto het afgelopen jaar nieuw gekocht werd. Het grootste deel van de caravaneigenaren (9 procent) rijdt in een Mazda CX-5 gevolgd door de Ford Kuga (6,1 procent). De Ford maakt echter wel een grote sprong. Caravanbezitters die een nieuwe auto kochten, gingen het vaakst (17,7 procent) voor een Kuga. Op nummer 2? De Mazda CX-5 met 10,5 procent van de nieuwverkopen.


Van Reine verklaart het succes van de Kuga bij sleurhutbewoners: ”In 2024 was de Kuga met kop en schouders het bestverkochte model onder caravanbezitters, mede dankzij een update die resulteerde in een toename van het maximale trekgewicht. In plaats van 1.500 kilogram mag er nu maar liefst 2.100 kilogram aan de trekhaak en dat is voor kampeerders een cruciale factor.”
SUV ongekend populair
Een open deur, ik weet het, maar je moet hem nog wel intrappen. In beide lijstjes staan alleen maar SUV’s. De eerste niet-SUV is de Volvo V60. Volvo doet het sowieso goed bij de vakantiegangers met een huisje op wielen. 1 op de 8 trekauto’s is een Volvo. Daarmee is het Zweedse merk, het populairste merk onder de caravanbezitters.
Dus, welke trekauto is volgens de Nederlandse caravanbezitter op dit moment de beste? Omdat ze elkaar zo nauwelijks ontlopen zou ik zeggen de Mazda CX-5 én de Ford Kuga. Met beide auto’s heb je een meer dan keurige trekauto. Fijne vakantie!
Top 10 populairste trekauto’s voor je caravan
- Mazda CX-5
- Ford Kuga
- Volkswagen Tiguan
- Volvo XC60
- Toyota RAV4
- Nissan Qashqai
- Volvo XC40
- Hyundai Tucson
- Subaru Forester
- Kia Sportage
Top 10 best verkochte nieuwe trekauto’s
- Ford Kuga
- Mazda CX-5
- VOlvo XC60
- Kia Sportage
- Volkswagen Tiguan
- Hyundai Tucson
- Volvo XC40
- Kia Niro
- Mazda CX-60
- Nissan Qashqai
Die Kuga mag op papier veel trekken maar de wagen is te klein om echt zware last mee te nemen. Ik zou het maximale trekgewicht er niet achter durven te hangen.
Te klein? Scheelt maar ca 5 cm met een XC60, een Kuga is bijna een halve meter langer als bv een Ateca of Karoq. Het gewicht (van de PHEV, waar in dit artikel op wordt gedoeld) ligt op 1744kg, vergeijkbaar met bijvoorbeeld een E200d.
Er was een tijd dat dit lijstje werd aangevoerd door een Subaru. 4WD is sowieso handig als caravantrekker. Ik weet nog een kampeervakantie waar iemand een camperbusje had meegenomen. Die wilde naar huis en het ding was een beetje weggezakt in de bodem vanwege de regen. Nadat hij 2 geulen had gegraven op weg naar de uitgang was er een behulpzame gast die zijn Pajero ervoor zette. Toen was de camper zo los.
Mijn moeder reed jaren lang een Nissan King Cab. Ladderchassis, 2.5 diesel, geen turbo, 80 Paardjes op stal. Twee poken. Afijn, als mams een paardentrailer van een zompig weiland af moest sleuren was het 4 laag, 2e versnelling en dan sleurde die diesel de combinatie zo weg. De rest moest wachten op een lokale boer met een trekker.
Het gebrek aan laadpunten is tegenwoordig steeds minder een probleem, maar snelladen met een caravan erachter gaat gewoon niet omdat het niet past. Daar valt nog wel veel te winnen.
Jij snapt het. Beter dan de camping gidsjes baas…
Caravans blijven een raar concept, voor mensen die op de camping zo graag op hun eigen 5cm dikke traagschuimmatras willen slapen dat ze daarvoor een ongelooflijk lelijk, onhandig, naar bison vochtvreters stinkend, brandstofverbruik verhogend wit tuinhuis achter hun auto knopen en bereid zijn heel de afstand naar Zuid Europa met 90 km/h af te leggen. Het is dat de GGZ zo overbelast is want anders was hier ook nog wel wat te onderzoeken.
Dan ga jij toch lekker in een all inclusief hotel zitten met vochtvretend voedsel waar iedereen met hun zwetende handjes aan zit en je in de ochtend heel vroeg je 0,5 centimeter dikke badlaken op een bedje moet leggen!
Beste trekauto lijkt mij nog steeds een diesel. Een X5 50d, (Q7 of GLE mag ook).
Maar omdat diesel in de ban zit zou ik voor een X5 45e gaan. Lekkere 6 cilinder en nog een redelijk accu pakket voor de ritjes rondom huis en milieuzones.
Vrees, dat zo’n X5 45e voor veel sleurhut-adepten wat (te) begrotelijk is.
Gewoon een Discovery met V6 diesel pakken. Echte werkpaard.