Je voelt hem al aankomen.
De verkopen van de nieuwe Porsche Panamera (rijtest) gaan lekker. In veel opzichten is het de ideale allrounder. Ruimte zat voor 4 personen en hun bagage, maar aanzienlijk dynamischer dan een vergelijkbare sportsedan van de concurrentie. Dat gold eigenlijk ook al voor zijn voorganger, maar dat model lag niet echt lekker op het netvlies. Dat had overigens een reden: Wendelin Wiedeking eiste dat de auto geschikt moest zijn om 2 volwassenen op de achterbank te kunnen vervoeren. Dus moest het initiële ontwerp aangepast worden. Daardoor heeft de Panamera van de eerste generatie (970) een daklijn die lang door blijft lopen, wat de designers eigenlijk dus niet voor ogen hadden.
Dat is bij de tweede generatie van de Panamera (971) veel beter gelukt. Gek genoeg is de onlangs geïntroduceerde Panamera Sports Turismo (rijtest) stiekem nóg fraaier dan de gewone variant. Voor de mensen die graag gereden worden in een Panamera is er overigens ook een Panamera Executive (rijtest). Heb je gekozen welke carrosserievariant je wil hebben, dan moet je nog een motor selecteren. Bij Porsche is de keuze uiteraard reuze. Het begint bij de Panamera ‘zonder’ (normaliter heet dat RS Clubsport Leichtbau, maar nu niet). De instapper is overigens wel de Panamera voor de puristen, dit is namelijk de enige met achterwielaandrijving. Alle andere uitvoeringen hebben vierwielaandrijving.
Maar welke verkoopt dan het beste? In een interview met Automotive News laat Panamera eindbaas Gernot Doellner het weten. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ongeveer 10 tot 15% een hybride variant was. Dat pakte iets anders uit. Meer dan 60% van de Panamera ‘971’ kopers kiest voor een Panamera E-Hybrid. Met name in Frankrijk (70%) en België (90%) is de Panamera 4 E-Hybrid de meest populaire variant. Gelukkig is er nu ook een 680 pk sterke hybride Panamera.
Volgens Doelnner zijn er twee redenen. De eerste is vrij logisch: bemoeienis van de overheid. Plug-in hybrides worden minder belast (of er zijn zelfs cadeautjes voor) en de reguliere verbrandingsmotoren worden juist zwaarder belast. Een andere reden is volgens Doellner de verbeterde technologie. Je kan nu een stuk verder rijden op een accu, terwijl de prestaties nog altijd uitstekend zijn. Ook is er een toename aan laadpalen, die je echt nodig hebt om de techniek van de auto te kunnen benutten. Daar blijft het niet bij. Voor 2019 staat de volledig elektrische Porsche E-Mission gepland. Porsche investeert 3 miljard euro voor de ontwikkeling van meer volledige elektrische auto’s. Deze moeten binnen vijf jaar op de markt komen.
lincoln zegt
Prachtige auto ..
Jammer dat je er zo een jankebal pruillipje kruidenierig Balkenende gevoel bij krijgt ..
Daardoor is het bijna moeilijk om em niet in de fik te steken ..
mnmg zegt
@lincoln: Okay… vergeet je niet je oxazepam in te nemen straks? Is beter…
desjonnies zegt
@mnmg:
Is dat een soort van Marmite, dat doe ik altijd door de soep.
599gto zegt
@mnmg: Hij of Balkenende ?
str8six zegt
@lincoln: eens, net als de V70 van Jesse Klaver
c3po zegt
@str8six: Mag jij schelden van je moeder? ;)
599gto zegt
@lincoln: Wel een kwaadaardige kruidenier
ibssr zegt
De prijs/prestatie van de Panamera 4E-hybrid in Nederland prima. Voor slecht € 8k meerprijs state-of-the-art-techniek en sociaal acceptabel. In Duitsland is de meerprijs t.o.v. het instapmodel ruim € 18k. Is de Panamera ook leverbaar in het groen?
ko4n zegt
@ibssr: bij de Turbo S E-Hybrid is het verschil in prijs helemaal prachtig. Een Turbo S E-Hybrid kost zo’n 3k meer tov een gewone Turbo waar dit in Duitsland bijna 30K extra is
ibssr zegt
@ko4n: Ik zal het mijn vrouw vertellen. Ze is altijd wel in voor een goede deal. Ik denk zat nu om is. Het wordt de Turbo SE-Hybrid. Conform haar motto hoe meer je koopt hoe groter de korting. Hahaha.
599gto zegt
@ko4n: Ik zou zeggen exporteren naar Duitsland ……hahahaha
599gto zegt
@ibssr: sociaal acceptabel ……toe maar :)”
porschepdk zegt
Panamera of politiek?
marc94 zegt
Als ik woon-werk met de accu zou redden zou ik er ook voor kiezen als ik kon. Zo niet dan zie ik niet genoeg meerwaarde
Als ik me zorgen zou maken over brandstof als ik dat kon betalen dan… lease/bijtelling is weer een ander verhaal.
599gto zegt
@marc94: Je kan strategisch overal een fiets accu verstoppen en het vergt wat planning maar ik zie niet in waarom je niet naar het werk zou kunnen op accukracht.
Ram-G-maN zegt
Reken maar dat als Diesel varianten op de optielijsten stonden dat deze modellen het meest verkocht zouden worden. Want Europeanen zijn dol op satansap.