De Autoblog-lezer heeft gesproken: de nieuwe Autoblog Auto van het Jaar is bekend.
Voordat het jaar voorbij is hebben jullie nog iets van ons te goed, namelijk de uitslag van de Autoblog Auto van het Jaar 2024. Deze maand hebben jullie de kans gekregen om te stemmen op een van de acht kandidaten die we dit jaar geselecteerd hadden. Vandaag maken we bekend wie de felbegeerde titel in de wacht sleept.
Eerst nog even het lijstje met kandidaten, op alfabetische volgorde:
- Alpine A290/Renault 5
- Audi Q6 e-tron
- BMW M5
- Dacia Duster
- Kia EV3
- Ferrari 12Cilindri
- Ford Capri
- Porsche Macan
Er zijn dit jaar eigenlijk niet één, maar twee winnaars. We hebben de Renault 5 en de Alpine A290 namelijk samengenomen en dit duo pakt de overwinning. We kunnen zelfs spreken van een riante overwinning, want de nieuwe R5 pakte maar liefst een derde (33,9%) van de stemmen! Zo’n ruime zege hebben we nog niet eerder gezien in de geschiedenis van eth. Bij deze mogen we dus Renault én Alpine van harte feliciteren.
Eerlijk is eerlijk: de winnaar komt niet als een verrassing, want dat de Fransoos goed in de smaak viel wisten we al. Wat voor velen wel als een verrassing zal komen is de tweede plaats. Die is namelijk voor de Ford Capri, die 22,8% van de stemmen kreeg. Op de derde plaats volgt de nieuwe BMW M5, met 13% van de stemmen. Daarmee is de M5 toch minder populair dan voorheen, want in 2011 werd de F11 wél Autoblog Auto van het Jaar.
De Renault 5/Alpine A290 mag zich voegen in illuster rijtje. De voorgaande jaren wonnen de Porsche 992 Dakar (2023), de BMW M3 Touring (2022) en de Porsche 992 GT3 Touring (2021). Het is niet de eerste EV die Autoblog Auto van het Jaar wordt, want eerder wonnen al de Tesla Model S, de Polestar 2 en de Porsche Taycan.
De Renault 5 dus de overduidelijk favoriet, al was er natuurlijk alsnog 66% van de stemmers die niet op deze auto heeft gestemd. Dat mogen jullie dus lekker uitvechten in de reacties.
Wat wij zelf van de Alpine A290 vonden? Dat kun je nog eens terugkijken in de onderstaande video:
Robert zegt
Die Capri op plek 2 dat had ik (en velen met mij, waarschijnlijk) inderdaad niet zien aankomen. Maar wel leuk èn terecht dat de Renault 5 de titel pakt.
JelmerS zegt
Hoe is die Capri genomineerd dan?
mashell zegt
Wat leuk, een normale auto!
PunicaOase zegt
Staat bij mij een R5 in de wijk. Donkerblauw. Echt een heel gaaf karretje om te zien.
rogerzz zegt
Gewonnen, niet door een spannende innovatie of überhaupt iets wat uniek is, maar puur vanwege het design. De Honda-e en Mini hebben ook nostalgische gevoelens losgemaakt met wat retro-elementen, maar om dit dan ook gelijk een ‘auto van het jaar’ te maken vind ik wat overdreven.
Nouja. Het volk heeft gestemd blijkbaar, het is wat het is. Nostalgie doet blijkbaar nog wat met Autobloggers.
verdebosco zegt
De R5 en A290 zijn de terechte winnaars. Gewoon een kwestie van goed luisteren naar de klant. Een auto waar je vrolijk van wordt. Leuke kleuren, mooi interieur, die “ADAS uit”-knop. Geen overbodige zaken of persé heel gestroomlijnd. Hopelijk veel aantallen voor Renault en Alpine.
Johanneke zegt
Renault 5 wint, okay, was niet mijn 1e keuze, wel nummer 2, snap het helemaal. Maar die Capri? Dat is echt exact het tegenovergestelde van de 5!
Obesitas
Lelijk (nee serieus die auto is echt extreem lelijk)
Nostalgie gone wrong (de 5 is hoe het wel moet)
Ik snap hier helemaal niets van.
Zelf het ik op de laatste auto met atmosferische v12 gestemd maar goed, meeste stemmen gelden eh, ookal snap ik er helemaal niks van.
harrie zegt
En ook nog eens gebaseerd op een VW platform, er is bijzonder weinig innovatief of Ford aan.
Onbegrijpelijk inderdaad dat zo’n zouteloos spruitjeshok op 2 staat.
kniesoor zegt
Het miegelt in NL dan ook van zouteloos spruitjespubliek. Ondanks alle pretenties. Dus dan is zo’n verbouwde VW op plek 2 wel een logische uitkomst.
tjorque zegt
Top! Op een een retro gebakje voor Jan gemiddeld.
Het moet niet altijd elitaire shizzle zijn waar 99% van de autofielen enkel maar van kan dromen.
Sir_Vmax zegt
Het is een mooi model maar wat een hopeloze ruimtelijke indeling heeft die. We overwegen de R5 ter vervanging van de Mini Cooper SE. Maar desondanks de achterportieren is de ruimte achterin zowaar minder dan de Mini. De vloer is zo ongelofelijk hoog dat je met je knieën jezelf knock-out tikt op elke drempel. Erg jammer.
outlook zegt
Ik zag een review waar de journalist van gemiddelde lengte, het niet lukte achter de bestuurdersstoel te gaan zitten.
mc96 zegt
Terechte keuze.
kniesoor zegt
Naar mijn smaak een terechte winnaar 🏆
Andreivierfunf zegt
Qua design een terechte winnaar. Ze hebben bij Renault heel goed de mix tussen nostalgie en futurisme in de smiezen.