Het was de eerste uren na het openen van de verkiezing spannend, maar na 7.500 stemmen hebben we een afgetekende winnaar!
De Autoblog Auto van het Jaar 2020 is bekend. Tromgeroffel…. Ja, het is de Polestar 2 geworden. Nadat aan het begin van de race de Ferrari Roma en de Toyota GR Yaris meestreden om de toppositie ging uiteindelijk de Polestar met de titel aan de haal.
Meer dan ooit werd afgelopen weken door jullie gestemd. De teller stond woensdagmorgen bij het sluiten van het stemloket op een ruime 7.500 stemmen. Daarvan waren er ruim 1.800 voor de Polestar.
De volledige Autoblog Auto van het Jaar 2020 uitslag willen we jullie niet onthouden.
plaats | aantal stemmen | merk – model |
1 | 1.865 | Polestar 2 |
2 | 1.457 | Toyota GR Yaris |
3 | 1.021 | Porsche 992 Turbo S |
4 | 909 | Ferrari Roma |
5 | 779 | Land Rover Defender |
6 | 591 | Volkswagen ID.3 |
7 | 372 | BMW 4 Serie Coupé |
8 | 297 | Fiat 500e |
9 | 221 | Aston Martin DBX |
Vandaag tijdens de Nationale Autoshow van BNR mochten we de einduitslag bekendmaken en konden we Valéry Gresnigt, PR& Marketing Polestar Nederland, feliciteren. Hij was niet geheel onverwacht erg in zijn nopjes met de uitverkiezing van de Polestar 2 tot Autoblog Auto van het Jaar 2020 door jullie, de lezers van Autoblog! En zoals het de winnaar betaamt bedankte hij dan ook alle stemmers tijdens deze verkiezing.
De Top 3
Eervolle vermeldingen natuurlijk voor een van de redactiefavorieten, de Porsche 992 Turbo S, waarvan we de sleutels dit jaar zo vaak mogelijk uit de handen van de importeur hebben getrokken dit jaar.
Een ware postercar waarvan het niet zo gek is dat hij hoge ogen gooit in deze verkiezing. De Toyota GR Yaris op plek 2 is daarentegen misschien verrassender!? De auto die de laatste weken veelvuldig in de aandacht stond door de vele (internationale) testen die nog net voor het einde van het jaar ‘online’ werden gegooid. Zie hieronder de test van Wouter in de GR Yaris
Iedereen bedankt voor het stemmen!
Pascal zegt
Prima winnaar, eindelijk een stevige concurrent voor de Model 3. Ik zou ‘m nog steeds niet verkiezen boven de mijne, maar het komt in de buurt en ik snap de mensen volledig die er wel voor gaan.
v60germany zegt
@Pascal: als dat de benchmark is voor elektrificatie, dan is het m.i. in 2020 wel droevig gesteld.
Pascal zegt
@v60germany tsja.. we weten in elk geval dat Polestar die benchmark niet is, zolang ze een Tesla uit 2017 niet weten te pakken op range, performance, rij/stuur eigenschappen, efficiency, laadnetwerk, gewicht en autonoom rijden. Tesla bouwt zoals iedereen weet niet de beste auto’s maar objectief (nog) wel met afstand de beste EV’s. De vele anti-Tesla onderbuikgevoelens die hier vaak langskomen ten spijt. Ik hoop ook op meer keuze als ik over een paar jaar aan een ander toe ben, maar dan moeten o.a. BMW en Polestar (de merken waar ik naar zou kijken) wel eerst nog éven een tandje bijzetten.
sntial zegt
Boooriing
alassad zegt
Nu ja, een uitslag heb je te respecteren. Maar ik begrijp werkelijk niet waarom iemand op de polestar 2 zou stemmen. Een auto die stiekem echt best wel tegenvalt imo.
lekkerlinksrijden zegt
@alassad: wat is minder aan de Polestar 2 dan? Oprechte vraag
alassad zegt
@lekkerlinksrijden: van wat ik begrepen heb: range valt tegen, ruimte aan boord valt tegen, prijs is hoog, Android auto schijnt nog niet helemaal lekker te werken. Maar goed, misschien dat een polestar2 eigenaar het tegendeel kan bewijzen
p993 zegt
@lekkerlinksrijden: kofferruimte vind ik niet zo denderend (krapjes voor gezin met 2 kids)
Verder keurige auto hoor!
Crosscabouter zegt
@alassad: Ik heb voor de P2 gekozen. Ook een Roma of Yaris vind ik tof, maar Polestar (lees Geely-Volvo) heeft ervoor gekozen om t roer radicaal om te gooien. Vind ik dapper, maar ook mooi als ze ook nog qua design iets moois neerzetten. Geen idee over de kwaliteit, maar dat weet ik van de Roma en Yaris ook niet ;)…
Richmond zegt
@crosscabouter: ze zijn een nieuw merk, hoe kunnen ze dan een het roer omgooien? Ze zijn niet vernieuwend.
Crosscabouter zegt
@benja01: ik zie het meer als Volvo die onder de paraplu van Geely een dappere keuze maakt. Daar dan Polestar voor gebruikt, maar t blijft een Volvo …
Richmond zegt
@crosscabouter: wat is er dapper aan? Hoe is het anders dan Volkswagen die elektrische auto’s verkoopt of Peugeot of Kia?
Crosscabouter zegt
@benja01: Kia stond niet in de keuzelijst. Volkswagen telt m.i. niet mee, aangezien die een enorme opstartmisser hadden met de ID3. Daarnaast wed Volvo volgens mij helemaal op t elektrische paard binnen afzienbare tijd, waar de P2 een boegbeeld van mag zijn. Bij VW wordt nog op verschillende paarden gewed, wat in mijn ogen de keuze van Volvo meer dapper maakt….. maar goed, het blijft een mening dus daar hoef je t niet mee eens te zijn. 😉
Richmond zegt
@crosscabouter: ik snap dat het jouw mening is, maar ik probeer hem te begrijpen.
rikus zegt
@benja01: En.. Doe je dat inmiddels?
Richmond zegt
@rikus: nope
Crosscabouter zegt
@benja01: ik zou niet weten wat ik er nog meer aan uit kan leggen, behalve dat ik de Yaris t ook gegund had om eerste te worden. Blijft een uitzondering in t grijze landschap van boodschappen auto’s. Tof concept! Maar onderaan de streep telt voor mij bij zo’n verkiezing meer mee dan enkel een toffe auto…
Richmond zegt
@crosscabouter: ik snap niet wat je gedurft vind aan het polestar concept. Omdat ze geen gewone dealers hebben? Omdat ze van performance tuner naar volledig elektrisch zijn gegaan? Acura of lexus of infinity zijn duidelijk totaal anders dan Honda, Toyota en Nissan. Polestar is zo overduidelijk Volvo nog dat ik niet snap waarom Volvo ze niet onder hun eigen naam uitbrengt. Qua model vind ik het ook niet bijzonder spannend of vernieuwend. Op basis van de tests bied het alleen betere interieur en exterieur kwaliteit. Maar niet meer range of snellere laadtijden.
Crosscabouter zegt
@benja01: het hele plaatje wat mij betreft, waarbij ik ook niet alle keuzes van Volvo begrijp. Ferrari? Heb ik niet zoveel mee, behalve de FF. Die vond ik onderscheidend. Een 911? Hier in de straat staan er 2. Concept is mooi fijngeslepen, maar geen eerste plaats waard. Nummer 6-10 heeft @Marshall duidelijk omschreven. Nogmaals, de Yaris had ik het concept ook gegund, maar de P2 onderscheid zich qua totaalplaatje in mijn ogen van deze lijst het meest.
Crosscabouter zegt
@benja01: sorry @degrotemuis. De credits over 6-10 gaan naar jou. Plus ik zie dat ik nummer 5 vergeten ben. Tja, was gaver geweest als ze het basis concept van de Defender van vroeger in dit jasje elektrisch hadden gemaakt, al is t nu ook een mooi ding om te zien. Niet de charme van de oude, toch een leuke nieuwe interpretatie
sonnybonds zegt
yeah helemaal mee eens. Dit is echt een dieptepunt voor autoblog. Misschien ga ik toch maar verhuizen naar autoweek ofzo
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Hoe kun je het Autoblog kwalijk nemen wie de winnaar is? Het is een publiekswinnaar, daar heeft AB geen enkele invloed op.
saxoke zegt
@sonnybonds: het zijn de autobloggers die een elektrisch ding intressanter vinden dan een echte auto zoals de Yaris GR of de 911Turbo S
faalhaas zegt
De uitslag is net zo eerlijk als de Amerikaanse verkiezingen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Zonder onomstotelijk bewijs moet ook jij je mond dus houden.
kroon zegt
Misschien is er Chinese invloed uitgeoefend. Want stiekem is Polestar natuur een volledig Chinees merk.
De winnaar had de ID3 moeten zijn. De snelheid en hoeveelheid waarmee Volkswagen de EV toekomst geeft is bewonderenswaardig.
9114life zegt
Wat een rare uitslag. Hoe kan iemand nu niet stemmen op nr3 of nr4?!? Happy Easter y’all.
flatsixx zegt
@9114life: ach ja aan onze namen te zien 🤣
9114life zegt
@flatsixx: heb lang getwijfeld maar toch gestemd op de Roma ;-)
9114life zegt
@flatsixx: heb lang getwijfeld maar uiteindelijk toch gestemd op de Roma ;-)
dirkiii zegt
@9114life: is het al pasen, de tijd vliegt voorbij.
9114life zegt
@dirkiii: heb vandaag toch 2x mensen zalige Pasen gewenst so who knows…
E34M5Touring zegt
In ieder geval goed vertegenwoordigd op Neerlands wegen. En precies daarom totaal niet interessant in mijn optiek. Anoniem grijs koekblik met een stekkertje. Big effin whoop.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik zag er vandaag 1, voor ’t eerst…
E34M5Touring zegt
@F36GC: Vaker naar buiten dan.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik kom genoeg buiten, maar zie ze echt zeeer zelden rijden. Terwijl er een Volvodealer vlakbij zit.
E34M5Touring zegt
@F36GC: Ik woon in een gat in de grond in Gelderland en alleen hier rijden er al een stuk of 8 rond. Kom er dagelijks meerdere tegen in de regio waar ik veel werk. Geen beste Volvo dealer dan blijkbaar.
Pordon zegt
Oef, dit jaar heeft er zwaar ingehakt bij velen als de lelijkste auto van dit moment wordt verkozen tot Autoblog-auto-van-het-jaar…
mynameisjeroen zegt
Ik dacht ik hoef niet te stemmen want het wordt toch wel de Roma.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Jouw stem had ’t verschil wel gemaakt 😉🤣
acakoning zegt
Ik geloof er echt geen Bal van dat die Polestar 2 als winnaar uit de bus is gekomen hier op autoblog.nl
Dan wil ik ook nu van ruim 1500 verschillende accounts postieve reacties hier lezen over dat het zo’n baanbrekende mega toevoeging is voor Nederlands wagen park.
sonnybonds zegt
hmm wat sugereer je hier? Heeft polestar gewoon de verkiezingen gewonnen door nep accounts?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
AB is ook actief op Facebook en Instagram, via daar kon je ook stemmen. Daar zitten écht andere lui dan hier in de comments.
kniesoor zegt
Dat een elektrieke oto de verkiezing wint is te begrijpen, past in de geest van de tijd. Ik wil zonder er ooit een meter in gereden te hebben ook niets afdoen aan de kwaliteiten van de Polestar. Desondanks kan ik niet ontkennen, dat het eerste wat bij me opborrelde bij het lezen van de uitslag de term “poll-f*cking” was.
v60germany zegt
Überhaupt rijd iedereen dit jaar minder. Dan zelfs nog meer geestdodender de keuze voor een P2 te maken is des te bizar.
Ik heb de Polestar 2 gereden in november. Qua prijskaartje viel dit precies zo zwaar tegen als de Model3 destijds. Premium prijs met een Dacia gevoel; plastic fantastic.
Hoewel de XC40 gelijk aan techniek is, had de Polestar een stap voorwaarts moeten nemen, wat totaal niet (in vergelijk) gelukt is.
Een C350e of V60 Twin-Engine hadden dit gevoel prima voorbereid qua elektrificatie, stap je dan over in een Model3 of Polestar, dan valt zoiets gewoon vies tegen. Niet de techniek, maar puur het gevoel. En daar slaan vele fabrikanten het e-gevoel in e-motie totaal de plank mis.
Ik durf te stellen dat een Taycan of E-trom GT pas de eerste auto’s zijn, die écht kloppen met haar te techniek én prijs.
P.s. De 992 Turbo S was mijn keuze…
fromtheg zegt
Hoewel er vaak op gezeken wordt door Wouter en andere scribenten is het wel ironisch dat ook dit jaar een elektrische auto gewonnen heeft.
p993 zegt
@fromtheg: aan een kant niet zo gek natuurlijk want het is de toekomst. Aan de andere kant zou ik meer petrol heads onder ons verwachten, die bereik, topsnelheid en geluid van de verbrandingsmotor hoog in hun vaandel hebben…!
cossiekiller zegt
Voor mij heeft de LC 500 cabrio gewonnen. Die hebben ze er gewoon niet bijgezet omdat dan de winnaar al op voorhand bekend was. 😉
Pascal zegt
@cossiekiller kan je best gelijk in hebben, ik vind Lexus een zwaar ondergewaardeerd merk (in NL tenminste)
degrotemuis zegt
Een EV op 1, had ik niet verwacht. Maar de plaatsen 6 en verder verbazen mij meer. Zoveel stemmen nog?
Een lelijk standaard SUV hok van de fabrikant die bewezen heeft een mooie vierdeurs te kunnen maken met de Rapide of iets aparts met de Lagonda.
Een model dat antiek is, waar de eerdere zwaar verouderde elektro zooi nu iets in verbeterd is, maar nog steeds niet top meekomt.
Een auto die volgens vrijwel iedereen top rijdt, maar door het gros van de mensen hier lelijk gevonden wordt, of op zijn minst het verkwanselen van het merk erfgoed van de laatste 50 jaar.
En de grote Duitse belofte op EV gebied… De one and only “Tesla killer” waarbij VW nu dezelfde fouten maakt als Tesla’s van weleer waar ze toen kritiek op hadden. De gebruikers zijn nog meer beta testers dan bij de eerste Roadsters en Model S modellen op de markt en ook een te goedkope interieur uitstraling voor de gevraagde prijs, dingen waar dit merk destijds enorm op af liep te geven.
pindakoning zegt
Het staat er echt, maar had van de Autoblog lezers toch een andere uitslag verwacht.
kadett83 zegt
Van alle auto’s in de lijst is de GR Yaris voor mij diegene die echt met de titel naar huis mocht gaan. Voor eerst, en waarschijk het laatst, in jaren weer een homologatiemodel uit brengen die boven zijn gewicht kan vechten blijkend uit meerdere trackvideo’s.
Nee nu wordt het weer een EV die niets vernieuwends brengt. Overmaats gefacelifte S60 met batterijpack eronder.
Had Autoblog lezers hoger ingeschat.
net10 zegt
Dat de Polestar 2 de Autoblog Auto van het jaar 2020 is geworden verbaast mij absoluut niet. Ik vind het heel knap wat Polestar met de 1 en 2 heeft laten zien. De auto is heel modern, rijdt goed, en is technisch zeer doordacht. Je ziet de Polestar 2 ook al zeer regelmatig op de weg. Ik heb niet op de Polestar gestemd, maar op een auto waarvan ik al zeker wist dat die niet zou winnen, maar wel erg leuk is.