We mogen weer op vakantie, dus wie nu vers een nieuwe auto wil scoren om voor de Tabbert te zetten: deze moet je hebben volgens de ANWB Trekauto van het Jaar verkiezing.
Het is niet de meest populaire hobby wat betreft autofanaten, maar toch blijft men het doen: met de caravan op vakantie. Een mobiel huisje meenemen is kennelijk toch het ideaalbeeld van een knusse vakantie. Caravans kunnen uiteen lopen van schattige Kipjes en Eriba’s tot de meest grote Fendt Diamonds en dat soort spul. Het kan best een dagtaak zijn om met zo’n ding op vakantie te gaan.
Trekauto
We mogen dus blij zijn met de ANWB en de Trekauto van het Jaar verkiezing. Die zetten op een rijtje welke auto je moet hebben voor je caravan. Voor de duidelijkheid, dat wordt gemeten aan de hand van de volgende punten:
- heeft meegedaan aan een rij-impressie in de KampeerKampioen;
- mag minimaal 1350 kilo volgens ANWB-advies;
- kost niet meer dan € 40.000 in de gereden motorisering en basisuitrusting;
- is in het jaar van de verkiezing nog nieuw leverbaar.
Ook was de caravan van gemiddeld formaat, dat wil zeggen 1.350 kg en 4,5 meter lang. Welke auto kon deze gemiddelde caravan het best van A naar B vervoeren?
Deze niet
Laten we beginnen met de plek twee en drie van de Trekauto van het Jaar verkiezing. Dat gaat om respectievelijk de Ford Kuga 2.5 PHEV en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer. De Kuga scoort op een goed interieur (maar levert weer in op materiaalgebruik), ruimte en veiligheidssystemen, maar de nerveuze besturing en rumoerige motor bij volle belasting zorgden toch ervoor dat de Kuga het onderspit delft.
De Leon is niet de Trekauto van het Jaar omdat deze ‘onrustig is bij zijwaartse bewegingen’. Ook het infotainment overtuigde niet, vanwege de gebrekkige spraakversie en de bediening van de airco. Iets wat de nieuwe VAG-middenklasse toch een beetje plaagt. De Leon scoort dan weer op kracht, de jury durft het ‘echt een Sportstourer’ te noemen, en ook de bagageruimte is netjes.
Deze wél!
Er is een auto die zowel de Kuga als de Leon kon aftroeven als de Trekauto van het Jaar en dat is de Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV. De auto heeft maar één groot minpunt en dat is het motorgeluid tussen sommige schakelbeurten: soms weet de auto even niet wat hij met zijn extra gewicht aan moet. Ook werkt Adaptive Cruise Control niet met een caravan. Desalniettemin is de Tucson een stabiele trekker met een hoop kracht, het interieur is prima en de prijs-kwaliteitverhouding overtuigt. Qua prijs valt hij namelijk precies tussen de Leon en Kuga in, met zijn vanafprijs van 37.995 euro.
De Tucson is de overtuigende winnaar van de Trekauto van het Jaar verkiezing, hij scoort vijf van de vijf sterren. De Kuga en Leon zitten beide op vier sterren, ook niet verkeerd dus. Wie dus een nieuw trekpaard voor zijn Knaus zoekt: zoek niet verder. (via ANWB)
De Fiets zegt
Fijn zo’n test maar ik heb een Tabbert tandemasser. Wat nu?
cls350sb zegt
@De Fiets: dan moet je met je bestelbusje op verkansie. De tokkie-combi!
slaatje1987 zegt
Of een champagne kleurige mercedes van minstens 5 jaar oud
ukbob zegt
@slaatje1987: met doorgezakte achtervering
Joost zegt
De W140 of ouder. Nieuwer in ieder geval niet. Optioneel met hoefijzer in de grille.
tinnemans zegt
Simpel; iets met een V8. De ANWB kan je rug op met hun eisenlijstje en moet zich gewoon bezighouden met hun core business; het verkopen van unisex regenkleding aan mensen die naar Lingo kijken.
dutchneon zegt
@defiets dan neem je een Landrover Discovery of Range Rover, dan heb je hele mooie en kun je er gemak 2 tabberts achter hangen… je houd genoeg geld over om de komende 5 jaar onderhoud en extra wegenbelasting van te betalen
larini zegt
@De Fiets: Mercedes van zo’n twaalf jaar oud ervoor met bont om het stuurwiel. Ben je helemaal het mannetje op het kamp.
jarnobakker zegt
@De Fiets: dan koop je een Ford Explorer PHEV. Dat word in ieder geval wel mijn volgende ( eerst nog ff de vrouw overhalen).
raoufff zegt
@De Fiets: gewoon een eerste generatie G-Klasse nemen in plaats van deze opgehoogde truttenschudders.
sr20det zegt
@De Fiets: Dikke Volvo XC70/90 ervoor! Kijk maar in Zweden wat voor kombi’s daar wel niet rijden. Dikke Kabe’s van 12 meter!
marcomanta zegt
@De Fiets: kauf eine Mercedes Drei Foefzig mit Anhaengerkupplung.
V300amg zegt
@De Fiets: dit is niet van toepassing bij jou, jij behoord tot de categorie ANWB meest foute trekauto van het jaar….
bischero zegt
@De Fiets: verkopen natuurlijk
seanxtype zegt
@De Fiets: Ford lightening, mag 4.5 ton trekken
Johanneke zegt
Gebrekkige spraakherkenning. Wat. Wie gebruikt zoiets nou. Ik heb een draaiknop voor de climate control (koop nooit een auto die dat als knopjes of in het scherm heeft). Dus wil je het warmer of kouder? Draai. Thats it. Niks fucking cringy hey mercedes ik heb het koud. Echt, waar is je zelf respect.
flutterby zegt
@Johanneke: inderdaad zeg, zelfs op mijn smartphone vind ik het onzinnig. Hooguit vraag in hoeveel dagen tot een bepaalde datum als de kinderen dat willen weten..
dutchneon zegt
Verschrikkelijk is het inderdaad…. dat de ANWB uberhaupt nog een nieuwe brandstof auto aanprijst zegt genoeg.
Koop fijn een tweedehandsje die niet veel meer afschrijft, over 5 jaar rijden we toch allemaal EV
bischero zegt
@dutchneon: hahaha
eelco74 zegt
@dutchneon: tuurlijk , met een beetje caravan achter een EV haal je net iets voorbij Brussel.
flutterby zegt
@eelco74: ook Madrid haal je wel hoor, het duurt alleen wat langer en je bij sommige laadpalen even je caravan af moeten koppelen.. maar het kan wel! Dat was 3 jaar geleden wel anders.
eelco74 zegt
@Johanneke: ik ben dan zo’n gek kennelijk. Ik kan op 4 manieren een adres invoeren, waaronder de
Multicontroller, schrijven op de touchpad, spaakbediening of het adres in de app oversturen.
Spraakbediening werkt echter zo goed dat we dit het meest gebruiken.
tjorque zegt
Vreemd dat dat niet de viper, lm002 of helcat is…
Of is het de bedoeling dat die caravan heel blijft ofzo?
PunicaOase zegt
@tjorque: hahaha :-P
bischero zegt
@tjorque: André van Duijn weet raad
bohica zegt
@tjorque: m5 competition
potver7 zegt
Ik vind het toch ieder jaar weer bijzonder dat auto’s in deze verkiezing afvallen wegens zaken als materiaalgebruik in het interieur, of gebrekkige infotainment.
Vergeleken met het infotainmentsysteem en materiaalgebruik in het interieur van de sleurhut is iedere auto mijlenver beter, terwijl ze elkaar qua prijs niet eens zo heel veel ontlopen.
rutgerg zegt
@potver7: alleen is een caravan na 10 jaar nog ongeveer hetzelfde waard en heeft de auto na een half jaar al de helft van zn waarde verloren.
moveyourmind zegt
Ik wil niet patsen, maar zo’n caravan is wel heel erg klein in vergelijking met de Hymer die mijn vrouw en ik dit jaar hebben gekocht. Die kan telescopisch uitgeschoven worden tot 6,70 meter hoog, heeft een lichtgewicht aluminium ladderchassis en eem vernuftig dwarsstabilisatiesysteem. Kan zo’n caravan niet tegenop.
Dit is hem, maar wij, en dat is niet om op te scheppen, hebben hem nog een maatje groter.
https://images.app.goo.gl/tbbb46mnoR8xqvjm6
rumour zegt
@moveyourmind: Pohh schitterend glimpt zo mooi. Topdesign. Van harte proficat met aankoop.
avocado zegt
@moveyourmind: ik vind het schattig dat je probeert op te scheppen met je woonwagen
airditude zegt
@moveyourmind: tja dat is toch een paar tredes hoger op de ladder dan de gemiddelde caravan 🤓
potver7 zegt
Ik mis de schotelantenne. Hoe moe je nou GTST kijken op de camping in Zuid Frankrijk?
wceend zegt
Daar mag je best trots op zijn, zo te zien ook de hoogste uitvoering.
ukbob zegt
@moveyourmind: dat is ruig! Das toch het échte betere outdoor gevoel :)
B00G1E zegt
Als die automaat hetzelfde ding is als was in mijn Niro zit dan kan ik wel raden wat voor ellende dat is. Na een dag rijden is dat ding helemaal van slag, lijkt het net alsof de koppelomvormer slipt en moet er continu naar versnellingen worden gezocht (voornamelijk in de bergen).
cossiekiller zegt
Ik denk met heimwee terug aan het caravanracen in de jaren ’80 op de Nederlands tv…
petrolicious zegt
Belg zijn heeft blijkbaar nog zijn voordelen, geen caravan nodig om er bij te horen en dito trekwagen, wel Frans kunnen spreken en een elftal hebben waarvan je nog 11 jongens op de bank hebt zitten die nog beter zijn dan de rest van de deelnemende landen aan het EK. Had ik bescheidenheid ook al genoemd?
generaalalfa zegt
Wat een flauwekul zeg. Een PHEV als trek auto van het jaar.
Iedere fatsoenlijke diesel met een handbak is beter.
Hoeveel zou er voor betaald zijn om op de eerste plek te staan?
En de Leon valt af vanwege spraak besturing van het infotainment systeem?
Wie gebruikt dat nou?
Geef mij maar een Audi, BMW, Mercedes of iets ander leuks uit Duitsland met een diesel motor. Of potente benzine auto mag ook.
flutterby zegt
@generaalalfa: niets trekt beter dan een elektromotor.. niets.. Waarom denk je dat ze boven de spoorlijnen elektriciteitskabels hebben gehangen?
generaalalfa zegt
@flutterby:
De trekkracht is mega bij elektrische auto’s dat klopt.
Maar ik heb het hier over PHEV. Die hebben dus ook nog een verbrandingsmotor aan boord.
En een potente verbrandingsmotor heeft meer dan genoeg trek kracht. En rijd daarbij nog eens veel fijner naar mijn mening.
Maar helaas moeten de elektrische en half elektrische auto’s door onze strot geduwd worden. Dus doet de ANWB daar fijn aan mee.
Marco zegt
Ik had tot een half jaar geleden een V60 PiH. Deze wagen met Polestar had 300 ok en 670 NM. Heb nog nooit een auto gehad die onze caravan van 1300 kg beter trok. Met 130 km/h vrachtwagens inhalen was geen probleem. Door het hoge gewicht van de auto had de caravan niets te zeggen bij windvlagen. Wat caravan trekker betreft zou ik deze auto zo weer kiezen.
flutterby zegt
@cls500: binnenkort krijg ik een V90 T8 tot mijn beschikking en zou daar graag ook wel eens een rondje met de caravan mee willen doen. Helaas alleen geen BE.
eelco74 zegt
@flutterby: dat hoeft ook niet, vermits het totaal maximale gewicht van beide voertuigen samen niet de 3500kg overschrijdt. En je niet over het maximale trekgewicht van de auto gaat natuurlijk. Een caravan van 1100 kg mag je dus gewoon met je B rijbewijs trekken
Joost zegt
“caravanvakantie’: spreekt dat elkaar niet enorm tegen?