Uiteraard staat er een Franse crossover in. Dat moet gewoon.
Het is een vaste prik aan het einde van elk jaar. De Auto Van Het Jaar verkiezing. Net als het Eurovisie Songfestival en de Top 2000 is het natuurlijk een verkiezing van niets, eigenlijk. Fransen stemmen op Franse auto’s, Duitsers op Duitse auto’s en de Japanners vallen buiten de boot. Rampenauto’s als de Fiat Bravo, Alfa 147, Peugeot 307 en Renault Mégane hebben de titel binnen weten te slepen.
Nadat de Volkswagen Polo in 2010 ‘Auto van het Jaar’ werd, was er veel kritiek. Er zou meer gelet moeten worden op innovatie, een geluid dat de organisatie al sinds het jaar 2000 rondbazuinde. In 2011 mocht de Nissan Leaf op het ereschavot staan en in 2012 was de Opel Ampera de (terechte) winnaar. Daarna vonden ze het wel goed met innovatie. Zo ging de prijs in 2013 naar de, eh, Volkswagen Golf.
Enfin, het zeuren op ‘ECOTY'(European Car Of The Year) is net zo oud als de verkiezing zelf. We kunnen er daarom weer lekker op losgaan, want de shortlist van 2018 is bekend gemaakt! Zo’n 60 juryleden uit 23 landen hebben hun stem uitgebracht, wat resulteerde in onderstaand overzicht. De tweede serie stemmen worden uitgebracht in 2019. Op de Salon van Genève word de winnaar bekend gemaakt.
f31bmw320d zegt
I-pace wordt het dan niet, in het kader van de Brexit mag het natuurlijk geen Engelse auto worden ?
toniominestrone zegt
@f31bmw320d: plakken we er gewoon een Volvo badge op, niemand die het ziet!
reactief zegt
Alpine A110 – Zou leuk zijn als er weer eens een sportauto wint zoals ooit de 928 bijvoorbeeld. En goed om eens een plaatje van de A110 te zien die niet blauw is…
Verder is eigenlijk niets echt boeiend.
gilettelubbers zegt
Alpine! Wat is die I-pace toch een gedrocht.
Vanquish zegt
@gilettelubbers: Helemaal mee eens, geen vorm komt goed op mijn netvlies.
tjorque zegt
@gilettelubbers: kom kom, dat is een van de zeer schaarse SUV’s waarin ik nog wel dood gevonden wil worden…
epimetheus zegt
@tjorque: ik vind hem ook goed te pruimen hoor!
str8six zegt
@tjorque: het is toch geen SUV? Wat het dan wel is? Dat weten ze wss zelf ook niet.
tjorque zegt
@str8six: crossover dan (en nu gauw m’n handen wassen)
julez zegt
Géén Volkswagen??!??! OH GOD.
Boomer zegt
Doe de Alpine maar dan… de rest is zo net zo spannend als een nijntje verhaal.
Tonnie zegt
Alpine, I-pace of 508 zou een terechte winnaar zijn.
eklasse zegt
De A-klasse, maar dan alleen vanwege z’n display, Linguatronic en mbux. Daarmee loopt hij toch wel voorop.
PunicaOase zegt
Geen idee wat de criteria precies zijn, maar de Jaguar is het meest innovatief lijkt me… Ik word zelf alleen blij van die Alpine.
kobus1967 zegt
De I-Pace, omdat die elektrisch rijden bereikbaar maakt voor de massa.
Even de prijslijst checken, wtf dat is Tesla geld.
Dan zal hij wel beter zijn dan Tesla, hm hij komt minder ver, laad thuis langzaam op en autopilot is ook niet op het Tesla niveau.
JvH zegt
@kobus1967: Maar het is wel een Jaguar. Build quality en interieur zijn een stuk beter dan bij een tesla
autowilly zegt
@hard13: hmmm, de build quality van Jaguar is naar mijn mening nog steeds niet echt iets om over naar huis te schrijven…
mgmgb zegt
@autowilly:
Het valt tenminste niet na zo’n 10.000km uit elkaar, in tegenstelling tot een Tesla. Hooguit hier en daar een knopje of paneeltje van net iets minder fijn plastic dan je verwacht. Maar dat is de laatste tijd bij BMW ook rampzalig.
flutterby zegt
@mgmgb: https://youtu.be/qNd3miNU85k
mgmgb zegt
@flutterby: Ik ken het filmpje. Mechanisch is het allemaal best prima inderdaad, maar het interieur is echt bagger. Idem voor de beroerde panel gaps, matige lak en meer van dat soort grappen. Ik zeg echt niet dat Tesla’s vreselijk slechte auto’s zijn, maar je ziet gewoon dat Tesla nog weinig ervaring heeft met het bouwen van auto’s. Hun nieuwe techniek hebben ze heel goed uitgewerkt, maar de meer ‘standaard’ onderdelen halen het niet bij de gevestigde orde. Zeker niet naar Europese standaarden.
SimonMc zegt
@hard13: Wat is er mis met “bouwkwaliteit”?
Oh juist, het is tegenwoordig hip om Engelse woorden te gebruiken en je moedertaal te verloochenen.
C220AMG zegt
@simonmc: Ik ben het inhoudelijk wel met je eens, maar ergens vind ik het paradoxaal dat jij je onvrede uit middels een engels leenwoord.
SimonMc zegt
@c220amg: Ik wist het hé !
Nee even serieus, hip is inderdaad een leenwoord, maar het staat gewoon in het woordenboek. “Build quality” zijn gewoon 2 volmaakte Engelse woorden die een perfect Nederlands, niet vergezocht alternatief hebben.
C220AMG zegt
@SimonMc: Haha, ik kon de verleiding gewoon niet weerstaan en kan me volledig vinden in je redenatie ;)
nautique206 zegt
@kobus1967: bereikbaar voor de massa????
kobus1967 zegt
@nautique206: het was sarcasme!
nautique206 zegt
@kobus1967: sorry, was nog niet helemaal bij de les haha
boomhauwer zegt
@kobus1967: met een vanafprijs van 80000€ spreek je de massa niet aan hoor,tebminste je bereikt de massa er niet mee.
kobus1967 zegt
@boomhauwer: de bootlading die nu afgeleverd word zijn allemaal meer dan 106.000 euro.
bogey zegt
@kobus1967: Autopilot en niveau passen niet echt in dezelfde zin. Tenzij er geen bik staat. Als je daar op rekent ben je je leven beu. Is al lang bewezen dat hun cameraatjes ondermaats zijn voor wat ze moeten kunnen.
flutterby zegt
@bogey: door dat handje vol gevallen op 500.000 auto’s bedoel je?
Volgens de Amerikanen instanties zijn Tesla de drie veiligste auto’s om een ongeluk in te overleven…
bogey zegt
@flutterby: wel, het is maar wat je ervan verwacht. Tesla maakt gebruik van camera’s die te ontlereikend zijn voor het echte autonoom rijden. Bij ideale omstandigheden bieden ze een rijhulpsysteem. Maar dat is een enorm contrast met een echt zelfrijdende auto, wat veel mensen waarschijnlijk wel denken dat ie kan. Die gaan ze wellicht nooit produceren.
Dutchdriftking zegt
Alpine natuurlijk! De Kia en Focus zijn echt het zelfde trouwens, geen verschil te zien.
tazmania zegt
Dat Autoblog aandacht geeft aan een fossiele verkiezing als de auto van het jaar, verbaast me echt. Anno 2019 heeft deze verkiezing geen meerwaarde meer. Het is nota bene bedacht door een automagazine op papier.
futse zegt
@tazmania: het zou me tegenvallen mocht een auto site/blog géén aandacht aan de verkiezing geven. Ook al is ze minder relevant dan vroeger misschien.
BaRa zegt
Alpine omwille van de pure fun, de Jaguar omdat het de intelligente keuze is. De rest… meh. Goeie auto’s, daar niet van. Maar niet om een medaille op te prikken.
stradale888 zegt
@BaRa: Dat is in het verleden ook niet een beletsel gebleken. Meer een aanbeveling…
alloallo zegt
Toevallig een ceed op een oplegger gezien hedenochtend. Best een knappe auto. Uit dit rijtje kies ik toch voor de Jaguar.
henk_he zegt
@alloallo: het rijdt ook best volwassen, doet echt niet meer onder voor de gevestigde orde. Persoonlijk vond ik de stoelen erg tegenvallen. Na een half uur pijn aan mijn achterwerk van de harde zitting, terwijl ik best van een stevige zit houd.
hummer95 zegt
Van de I-Pace word je toch spontaan ongelukkig….
frederik zegt
De goeie ouwe tijd dat de Citroën CX nog auto van het jaar was!
berlinetta zegt
@frederik: Is dat dezelfde tijd waarin je automatisch je tanden had geflost als je een vrouw oraal had bevredigd?
WinkeB zegt
@berlinetta: klopt, en er stond ook een week lang geen vis op het menu
tjorque zegt
@berlinetta: ah is er een nieuwe cx uitgebracht???
frederik zegt
@berlinetta: Heerlijk
boomhauwer zegt
De alpine!
pier zegt
Alpine of anders de 508!
mikje90 zegt
De alpine, heeft hem dubbel en dwars verdiend!!!
fransananas zegt
Het gaat er om wie het meeste betaald om te winnen. En dat zal Jaguar wel zijn. Komt die dua lipa ook nog even langs…
gregorius zegt
Wordt de 508.
De Focus & Ceed vallen af omdat ze maar net-aan een update zijn. De A klasse valt ook af, simpelweg omdat het een update is en ook omdat er veel zonder MB motor rondrijden.
De Alpine valt af omdat prijs kwaliteit niet in verhouding staat tov de concurrentie.
De Citroen; wat is dat in godesnaam?
Heb je de 508 over. Goed geprijsd. Daadwerkelijk nieuwe styling van buiten en binnen.
En de 508 past goed bij de soort mensen die uberhaupt nog naar deze ‘prijs’ kijken.
gregorius zegt
@gregorius: o ja,
De I-pace valt af omdat hij lelijk is, hij niks doet wat Tesla al tijden langer doet. Het ding is klein van binnen, groot van buiten.
Daarnaast is hij ook niet betaalbaar, want je kan dat ding niet krijgen in 2019 door die rare wachtlijst.
karhengst zegt
@gregorius: De MB heeft z’n MBUX wat mogelijk zwaar weegt in de categorie innovatie. De 508 is qua design natuurlijk weinig nieuw, gezien de A5 en 4GC, en de motoren zijn ook reeds bekend. Het enige nieuwe is dus de Night vision, wat de concurrentie niet heeft. Een echte prijspakker voor de massa is het ook niet.
gregorius zegt
@karhengst: alle merken hebben een UX. En bij een hoop merken is het vergelijkbaar met die van Mercedes.
Mercedes noemt het alleen duidelijker.
mashell zegt
@gregorius: ik zou zeggen het wordt de Ceed, een gewone auto voor gewone mensen. Als je de pers moet geloven is het de klassebeste.
Robert zegt
Om eens wat zaken in perspectief te plaatsen: in het jaar dat de ‘saaie’ VW Polo de eerste plaats behaalde, werd de Toyota IQ (Huh, wat? Welke?) tweede…
Dat de Nissan Leave een jaar later als meest innovatieve auto de Polo opvolgde, was zes jaar ná de… Toyota Prius..
Ook auto’s als de Rover SD1, Simca 1305/1307, Renault 9/11 en de NSU Ro80 wonnen ooit de titel. Bepaald niet auto’s die als kwalitatief hoogwaardig bekend stonden…
quinn zegt
De A-klasse natuurlijk! De rest is meer het bekende weer in een nieuw jasje…
rollingstoned zegt
@quinn: Ah ja, die A-klasse is natuurlijk niet meer van het bekende…
quinn zegt
@rollingstoned: MBUX, is revolutionair
chrisvis zegt
@quinn: als er op de nieuwe a-klasse een kia badge had opgehangen, dan had ik het ook geloofd. Vooral achteraan doet hij nogal koreaans aan…
fastshifter zegt
Ik geef de I-Pace wel een kans want daarmee zeggen de autojournalisten eigenlijk dat Tesla het een aantal jaar geleden had moeten worden i.p.v. de 308 (immers doet Tesla al jaren wat Jaguar nu pas doet) maar de journalisten wilde toen nog niet geloven in elektrische auto’s en al helemaal niet in Tesla. Nu kunnen ze de prijs aan een gerenommeerde autofabrikant geven die toch ‘innovatief’ is.
richh zegt
Hoezo is de Fiat Bravo een rampenauto? Qua sales, hooguit…
autodidact zegt
@richh: en hoezo is de 147 een rampenauto?
menaz zegt
@richh: inderdaad. Popiejopiegedoe. :|
frank2b zegt
Toyota Corolla natuurlijk….. Die komt toch in 2019 ook naar Europa?
HZW zegt
Zal wel de Ford Focus gaan worden, AVHJ.
nautique206 zegt
Wat is de toegevoegde waarde nog? Weet iemand nog uit zijn blote hoofd welke auto het vorig jaar was?
menaz zegt
@nautique206: XC40?
menaz zegt
@menaz: ha. Klopt ook nog. :+
spiderman zegt
Wat een treurigheid, dit kleurloze rijtje. Alleen de Alpine is feest. Geef die prijs maar aan de Jaguar, de iPace is de enige elektrische auto. Dat geeft nog een beetje vernieuwing. Schande dat Tesla nooit deze prijs heeft gekregen, maar goed, het gaat ook om Europese auto’s. En de Alfa 147 een rampenauto noemen: @willeme, ga je mond spoelen!