Het jaarlijkse toneelstuk is weer gaande.
Zojuist was namelijk de uitslag van de Car of the Year (CotY) in Genève. Die prijs wordt bepaald door een aantal overjarige autojournalisten (al dan niet semi-corrupt), aangezien deze mensen er verstand van zouden moeten hebben. We hebben het daar al vaker over gehad, dus ik zal niet in herhaling vallen.
Na de eerste selectie van 60 kandidaten (modellen), werd onlangs de shortlist bekend. Het ging daarbij om deze finalisten: Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-PACE, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-klasse en Peugeot 508.
En de winnaar is geworden: de Jaguar I-PACE!
Jazeker, het panel van uitsluitend heerlijk roomblanke Ariërs heeft gekozen voor de elektrische Jaguar. De overwegend mannelijke (van de 60 zijn er maar 4 die niet een Sergeant-Majoor in de broek hebben hangen) waren zeker niet unaniem. Op de 508 en A-Klasse na waren eigenlijk alle modellen in de race. Het was een waanzinnig spannende race: zowel de Jaguar I-PACE als de Alpine A110 hadden 250 punten gehaald. Voor het eerst in de historie was de nummer 1 positie gedeeld! De auto met de meeste hoge noteringen geeft vervolgens de doorslag. Godzijdank was het een strijd tussen de Jaguar I-PACE en de Alpine A110. Twee auto’s die de tongen goed los maken en daadwerkelijk wat toevoegen aan het automobiele landschap. De Jaguar won het onderlinge duel met 18 tegen 16. Het wel heel timide applaus verraadde de sfeer in de zaal: een lekkere grafstemming. Tot nu toe is er maar één sportauto die Auto van het Jaar is geworden, de Porsche 928 in 1978.
Op zich is de winst voor de I-PACE wel correct. Het is een zeer betaalbare auto. De laadtijd van de auto is exceptioneel kort. Dit, terwijl de range absoluut grensverleggend is. Tevens is de auto een groot succes in Noorwegen en Nederland, wat aantoont dat de I-PACE precies is waar de consument op zit te wachten.
Vorig jaar won de Volvo XC40 nog de Kukident Incontinentieaward. De Volvo werd geroemd vanwege zijn hoge verbruik, grote luchtweerstand, gebrekkige betrouwbaarheid, het beperkte ruimteaanbod, de stevige prijs en de zeer beperkte wegligging.
sportstand zegt
Ze zijn dan wel representatief voor de gemiddelde auto koper in Nederland! Jammer dat de Alpine niet gewonnen heeft, is toch leuker dan een I Pace.
madmarky zegt
@sportstand: gemiddelde auto koper of gemiddelde auto leaser? Ik moet de eerste I-Pace en XC40 nog tegenkomen die niet van de leasemij zijn.
dutchcigars zegt
@madmarky: Dat kan geregeld worden. Een hoog bejaarde man hier in mijn straat heeft de xc40, en dat is geen lease.. wil je een adres? ?
AstonMartinDriver zegt
@sportstand: eens, geniet er zelf elke dag van ?
raoufff zegt
Sinds wanneer kunnen praalwagens meedoen aan de COTY verkiezing?
9114life zegt
Voor mij had de 992 mogen winnen wegens de mooiste achterkant in history!!!
kobus1967 zegt
@autoblogger, betaalbaar?
Ik denk dat 90% van autorijdend Nederland deze niet kan betalen, ook niet in de lease.
kobus1967 zegt
@autoblogger, zie nu dat je de sarcasmemodus aan had staan?
ghost zegt
Jammer dat de Alpine niet heeft gewonnen. Hoor alleen maar positieve dingen daarover. De I-pace vind ik op geen enkel front mooi, en ook de techniek is niet superspannend(Tesla doet het immers al een tijdje toch?!). Bovenal heeft de I-Pace totaal geen bestaansrecht zij het niet als er geen kostenbesparende voordelen aanzaten..al is dat voor 2019 natuurlijk al redelijk bijgesteld door de boven €50k-regel.
CasperH zegt
@ghost: vergeet niet dat bijtelling een zeer lokaal verschijnsel is om mee te wegen in een wereldwijde verkiezing ;)
potver7 zegt
@casperh: wereldwijd in heel Europa….
CasperH zegt
@potver7: fair enough. Verandert weinig aan m’n punt ;)
ghost zegt
@casperh: sorry Cap!
futse zegt
@ghost: techniek van de anderen is ook niet spannend. Benzinemotoren worden al meer dan 100 jaar gemaakt. Wat is je punt?
ghost zegt
@futse: dat de I-Pace een kansloze auto is. Volgens mij zeg ik dat toch..persoonlijk vind ik die hele hype van elektrisch rijden (al dan niet in EU) hypocriet..in China en de VS doet men amper iets aan klimaatverbetering/reduceren van uitstoot. Zeker als we nationaal kijken, dragen wij met al onze regeltjes maar 0,0000035% bij op wereldschaal. Tuurlijk moet je ergens beginnen maar ik werk mijzelf helemaal de sufte om een leuke auto te kunnen veroorloven, terwijl de Yanks en Chinezen gewoon lekker alles op autogebied kunnen aanschaffen met de grootste motoren. Daar vind ik wel wat van, maar ja, je doet er niks aan en het alternatief vind ik gewoon doodsaai. Ik zie dan liever een Alpine winnen, gewoon om aan te tonen dat je met een kleinere motor en een leuk gewicht ook een leuke auto neerzet. Maar in plaats daarvan moet er weer zo’n misvormd lelijk elektrisch ding winnen. Gewoon jammer.
888natan zegt
@ghost: Je kan het ook zien als ‘wij als Europeanen lopen erg voor op ze’.
Verder ben ik het met je eens hoor, water naar de zee brengen als Europeaan/automobilist zijnde.
ghost zegt
@888natan: snap ik ook, punt is, ik ben nooit graag het braafste jongetje van de klas. Was ik nooit, zal ik nooit worden. Kennelijk is NL dat wel graag.
pramm zegt
@ghost: Nederland is de hekkensluiter in de EU, op 1 na. En als je naar de CO2 uitstoot per capita kijkt, stoten we in Nederland ongeveer 10x meer uit.
Daarnaast is China het land met de meeste duurzame energieproductie ter wereld en het land dat de snelste groei in duurzame energieproductie laat zien.
Maar laten we vooral onszelf op de borst slaan als beste jongetje van de klas.
alassad zegt
@ghost: de 1na meest verkochte EV van 2018 is een Chinese EV die alleen in China verkocht is…
Als er een land de gevolgen kent van teveel uitstoot is het China wel. Ik snap je onderbuikgevoel, maar dat ligt niet per se aan de Chinese automobiel industrie
ghost zegt
@alassad: het ligt ook niet aan de automobielindustrie in China. Wel aan de industrie in algemeen en daarnaast aan huishoudens; stoken veelal nog op steenkool/bruinkool. Leuk dat zij allemaal elektrisch rijden of er veel verkopen(ben benieuwd naar de impact op totale Chineze bevolking, ws nog niks) maar ook dat brengt niks te weeg. Denk eerder dat je met aanpakken van industrie aldaar en scheepvaart wereldwijd maar bewerkstelligd.
Dutchdriftking zegt
En de Engine-award van het jaar 2019, de V8 TDI van de Vag-groep?
406_v6 zegt
@dutchdriftking: nee, deze kiescommissie sjoemelt niet ?
CasperH zegt
Mooi dat de Alpine de morele overwinnaar is! Ook de enige die compromisloos is. Mooi dat dat beloond wordt.
Dizono zegt
@casperh: vierwielers zijn per definitie een compromis =)
CasperH zegt
@Dizono: je snapt best wat ik bedoel.
pignon zegt
@casperh: zo is het!
quinn zegt
Haha, super ironische tekst: Het is een zeer betaalbare auto. De laadtijd van de auto is exceptioneel kort. Dit, terwijl de range absoluut grensverleggend is. Tevens is de auto een groot succes in Noorwegen en Nederland, wat aantoont dat de I-PACE precies is waar de consument op zit te wachten.
rhellema zegt
@quinn: ik vraag me ook af of er hier nu Jaguar fans zijn die dit soort teksten niet vinden kunnen. Dat Jaguar gebasht wordt, dat het alleen maar negatief moet over Jaguar.
Onehp zegt
@quinn: geschreven ironie werkt niet zo goed, zeker als het lezerspubliek (ik?) het onderwerp niet zo goed beheerst… (de ironie was me niet echt opgevallen in die zin, zou net zo goed beetje foute marketing kunnen zijn, het is maar met wat je vergelijkt…)
Design_Driven zegt
De I-Pace nu al veel gezien en al eens mee gereden (woon in de buurt van de fabriek, dus veel auto’s van Jaguar zelf) maar kan hem nog steeds met de beste wil van de wereld niet mooi vinden. De wielen zijn bij de basis versie net zo lomp als dat van “The Beast” van de president van Amerika. Grote lompe banden, te klijne velgen. Elke als je voor grote velgen gaat dan lijkt het nog ergens op, al staat hij dannog steeds te hoog op de wielen. Het interieur is best ruim maar ook niet overdreven. Het ding rijdt best lekker maar voelt ook wel erg zwaar aan. Hij is stervens duur, hier in het VK start hij pas vanaf £65k. Ik zou er in elk geval geen een kopen. Doe mij dan liever de Tesla Model 3.
Design_Driven zegt
@sketcher: *kleine + alle andere fouten die ongetwijfeld in mijn stukje proza zitten.
stfu zegt
Op alle vlakken – w.b. elektrisch rijden dan – doet de iPace het slechter dan Tesla en dan toch AvhJ worden. Knap…
Rob zegt
@stfu:
Eens.
Maar maakt het niet een slechte auto. De Jaguar is best goed en spreekt de meer conventionele leasers meer aan.
rhellema zegt
@stfu: dus niet op alle vlakken!
robert110 zegt
@stfu: Ik ben het niet met je eens. Het vergelijk eind vorig jaar hier op Autoblog liet duidelijk zien hoe de tesla model x juist niet uitblinkt tegenover Jaguar en ook de Audi. Er was maar één punt dat echt in voordeel was van de tesla en dat was het trekgewicht (en de autopilot als je daar wat om geeft, maar ik geef daar niets om). Op andere punten was de tesla juist minder of werden positieve punten (bv laadtijd) niet van toepassing door negative punten (bv actieradius). Dit alles werd zwaar versterkt door de prijs, die bijna €20.000 meer was dan de Jaguar, terwijl je er ook nog eens een veel lelijkere (uiteraard persoonlijk) en minder mooi afgewerkte auto voor kreeg. Het in die vergelijking dan ook vooral de prijs die de tesla de slechte keuze maakt, een auto mag op papier best minder zijn dan de concurrent, maar dan moet ie niet duurder zijn, zeker niet zoveel duurder.
Ik weet dat ik in het verleden erg negatief over tesla ben geweest, maar bij de vergelijking toen heb ik zo objectief mogelijk naar de drie auto’s gekeken, en dan is de tesla model x gewoon niet goed te praten.
potver7 zegt
Pfff wat een zuur artikel zeg… Je zou bijna denken dat ons aller @autoblogger stiekem zelf wel bij dat selecte groepje blanke mannen zou willen horen.
autodidact zegt
@potver7: ja, ik zou ook graag begrijpen wat onze scribent autoblogger dwars zit als het gaat over de CotY verkiezing. Het lijkt een persoonlijk dingetje te zijn. Is hem ooit de entree ontzegd bij het feestje van de ‘oude garde’?
rhellema zegt
@autodidact: het hele Car of the Year gebeuren is het Automotive equavilent van het Eurovisie Songfestival. En wordt daar goede muziek en een goede jurering toegepast?
autodidact zegt
@rhellema: nee, maar het is wel vermakelijk voor de doelgroep.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de schrijver vindt dat CotY zichzelf iets te serieus neemt en te zelfingenomen is. Prima. Schrijf dat dan op. Nu weet ik alleen dat hij er een hekel aan heeft maar niet waar de pijn zit. Ik voel graag mee….
rhellema zegt
@autodidact: ach, nu is het met de nodige humoristische ondertoon geschreven. Hoort ook wel bij zo’n draak van een verkiezing.
polpol33 zegt
@autodidact: ik ook. Sarcasme kan erg grappig zijn. Dit stuk vind ik niet prettig om te lezen.
Wanneer ik het lees gaan mijn gedachtes eerder naar de mogelijke frustraties van de schrijver dan naar de groep die hij bekritiseerd. Voor deze lezer schiet de schrijver zijn doel voorbij.
autoblogger zegt
@potver7: nou zeg, dat ik blank ben is al erg genoeg!
Robert zegt
@autoblogger: pas maar op. Nu nog hardop toegeven dat je heteroseksueel en van middelbare leeftijd bent en je moet je schuilhouden voor een klein leger quinoa-kauwende SJW-ers die je online en IRL het leven gaan lopen zuur maken, want per definitie ‘fout’.
lekkaah zegt
@RRRobert: haha +1
gregorius zegt
Enige goede aan de I-Pace is dat er nu een ‘normaal’ merkt is wat een premium elektromobiel in de markt zegt, tegenover de Tesla.
Ik durf te wedden dat als Audi ietsje sneller was geweest met hun E-Tron, de E-Tron nu had gewonnen.
antoonniels zegt
Toch mooi dat er gekozen wordt voor vooruitstrevende tech…nee dat is het niet. Dat er gekozen wordt voor een voertuig wat we allemaal voor de deur….nee dat is het ook niet. En dan nog te bedenken dat het ding ongeveer 75% van de range haalt t.o.v. de cijfertjes in de folder. Iets wat we benzine en diesel auto’s zo zwaar aanrekenen. Knap dat ze dat dan maar even negeren. Als dit niet politiek gemotiveerd is dan weet ik het ook niet meer.
mashell zegt
@antoonniels: waarom zou je een electrische auto aanrekenen wat op alle brandstof wagens ook van toepassing is. Tijdens de test wordt er rustiger gereden dan in de dagelijkse praktijk, daarom is het praktijk verbruik hoger. Dat geldt voor brandstofwagens en electrowagens hetzelfde. Eletrowagens zijn een oplossing voor veel problemen maar niet voor dit probleem.
bpc zegt
@mashell: welke problemen lossen ze dan juist op?
sparks zegt
Ik hoop de 1e I-Pace eigenlijk nog eens in het wild tegen te komen. Of heb ik dat nu alleen?
potver7 zegt
@sparks: ik zou zeggen, kom onder je steen vandaan!
berlinetta zegt
@sparks: Ik zie ze toch al regelmatig rijden.
2wheeler zegt
@sparks: in de randstad wordt je er mee doodgegooid. Helaas. Zo mooi is hij niet.
sparks zegt
@2wheeler: Dat zal het zijn, ik woon in Den Bosch. Ik werk dan wel in Utrecht, maar dat is in en uit de stad voor het werk met de trein.
Ik vind dit type auto sowieso niet mooi trouwens, ik dacht dat de eerste wellicht nog eens komt.
mashell zegt
@sparks: als je je begeeft in een gebied waar “ondernemers” (of andere mensen met een hoog inkomen en een enorme drang weinig belasting te betalen) rondhangen dan struikel je er over. Binnenkort zijn er wel weer VVD partij bijeenkomsten maar de Tefaf is ook zo’n adres, daar kun je zien hoe groot en lomp zo’n iPace eigenlijk is.
dwfc zegt
Je kan je geen mooier Carnavalgeschenk inbeelden !
pomoek zegt
Zie ik Estelle nu misprijzend wegkijken van een bruine Piemol?
viezefreddyw zegt
@pomoek: Nee, dat is Anouk. Met deze blik maakt ze kenbaar dat ze dat ding nog nét zou voelen.
supercarboy zegt
Ik blijf de i-pace toch maar een rare auto vinden. Jammer dat er geen normale/echte auto heeft gewonnen
r26r zegt
Tsja, wat maakt het allemaal nog uit. Er is maar een @autoblog car of the year en dat is de …………
eggiebirdie zegt
Gefeliciteerd voor JLR! Well earned. JLR kan wel even opsteker gebruiken, na alle financiele verhalen.
Zuurpruimen zat in de wereld, gewoon negeren! 1 van de weinige echt vernieuwende modellen van afgelopen jaar, in ieder geval qua design-taal.
(Wat natuurlijk niet nalaat dat er ruimte voor verbetering is.)
tge1 zegt
@eggiebirdie: Het is gewoon een SUV. Weinig vernieuwends aan.
toniominestrone zegt
Neem deze verkiezing al jaren niet meer serieus, wie de beste lobbyist uithangt wint.
unknown234 zegt
Op een of andere manier vind ik het qua uiterlijk op een Multipla lijken. Wat een gedrocht..
freezzr zegt
Hahaha, de Kukident Incontinentie Award, je zou ‘m bijna zelf uit gaan delen.
Crosscabouter zegt
@freezzr: ofwel de KIA award…..
grandmasterb zegt
Best een mooi model en hij schijnt prima te rijden
autospotterkerkrade zegt
Vraag me af hoe lang het “opladen” van een Aston Martin Vantage duurt!
emping zegt
Wat mij betreft had de Alpine mogen winnen.
Gulli zegt
“Vorig jaar won de Volvo XC40 nog de Kukident Incontinentieaward. De Volvo werd geroemd vanwege zijn hoge verbruik, grote luchtweerstand, gebrekkige betrouwbaarheid, het beperkte ruimteaanbod, de stevige prijs en de zeer beperkte wegligging.”
Hahaha wat een koning!
por100 zegt
https://en.wikipedia.org/wiki/Car_of_the_Year
Gelukkig is de Alpine het niet geworden. Pfff in dit rijtje wil je namelijk niet dood gevonden worden.