Herken jij al welke het is?
Als jij puur en alleen met de bovenstaande foto de auto herkent, dan heb je er óf zelf een gehad, óf een gigantische hersenkamer gevuld met redelijk nutteloze dingen en zou je bij ons op de Autoblog-redactie best een plekje kunnen krijgen. Hoe dan ook, we hebben het hier natuurlijk over een Toyota Land Cruiser uit 2002. Ik zeg ‘natuurlijk’, want de Land Cruiser staat wereldwijd bekend betrouwbaarder te zijn dan de gemiddelde labrador. Echt.
Overigens staan er op Marktplaats echt een boel auto’s met een hogere kilometerstand, maar dat zijn vooral advertenties van mensen die per ongeluk een extra nul typen bij het invoeren van de kilometerstand. Dit is wat ons betreft de meest betrouwbare hoogste kilometerstand.
Dit exemplaar heeft 802.725 km achter de kiezen en zou volgens de dealer in prima staat verkeren. De exportprijs van bijna €8.000 laat zien dat een hoge kilometerstand niet persé hoeft te betekenen dat de auto minder waard is. Maar ga vooral niet af op mijn gezever, ik heb de auto natuurlijk nooit gezien. Ook zijn er geen plaatjes van het technische werk, wat enigszins verdacht is.
Het betreft hier een 163 pk sterke drieliter viercilinder diesel die gekoppeld is aan een viertraps automaat. Samen met het gewicht van 1.813 kg brengt je dat op een topsnelheid van slechts 170 km/u, maar het zorgt er wel voor dat je minder snel wegwaait op een zojuist beklommen winderige bergtop.
Kvgorp zegt
Net ingereden toch?
Benny_Weisz zegt
@Kvgorp:
Laatst zat ik in Roemenië in een taxi, een Dacia Logan 1.4 MPI, naast de taxichauffeur.
Na een snelle blik op zijn zes-cijferige teller in zijn dashboard zag ik dat ’t beestje ruim zes ton aan km ervaring had. En dat voor een Dacia die uitsluitend van het Roemeense wegennet heeft mogen genieten!
Dus ik wil de chauffeur/eigenaar feliciteren met zijn prestatie, zeg ie:
“Dank je wel, ik probeer zo zuinig mogelijk te zijn op deze auto want mijn hele familie moet er van eten. Oh, en trouwens, het is 1,6 miljoen km !!!”
viezefreddyw zegt
@bennyweisz: Mooi is dat he? Zo heb ik eens in een taxi gezeten in Kos, Griekenland. Een oude Mercedes 190D. Heeft ook alleen maar de Griekse wegen mogen besturen en het beestje had er ruim 900.000 kilometers opzitten. De chauffeur was er ook uiterst zuinig op, want ook zijn familie moest er van eten. Bij mij ging het precies zoals bij jou. Ik wou hem complimenteren op het feit dat zijn auto nog in perfecte staat was. Reed perfect, schakelde erg soepel en het interieur was op een paar kleine plekjes na nog perfect. Hij wist me te vertellen dat het niet 900.000 kilometers waren, maar dat het klokje al twee keer rond was gegaan. Sta je dan toch even van te kijken op dat moment.
vonklausenburg zegt
@bennyweisz: als Roemeen kan ik je vertellen dat dit heel vaak gebeurt met die Logannetjes.
lekbak zegt
@bennyweisz: die auto is pas sinds 2004 op de markt dus dat is een druk baasje geweest met bijna 135k per jaar. Motor zal dan ook bijna niet koud zijn geweest. Maar het bewijst wel dat een auto waar op gepast wordt niet met 2 of 3 ton versleten is, zoals mensen in Nederland vaak denken…
Benny_Weisz zegt
@lekbak:
Van die 135k/jaar kan wel kloppen, hij reed samen met zijn neef en met zijn zwager, de auto reed 24/7. Iedere 2 maanden een beurt, en per jaar 2 bandensets, 2x de remmen rondom vervangen en een set schokdempers. Dat ding zag er nog redelijk fris uit, de eigenaar klaagde alleen nog dat ie moest sparen voor een set stoelen (behoorlijk doorgezakt)
mercedesclk350 zegt
@bennyweisz: Ook in Afrika met die oude Peugeots. Wat wij noemen “rijp voor de sloop” is daar ingereden. Er rijden daar 504’s met 2 miljoen kilometer op de teller rond, en die hebben alleen woestijnwegen en bergweggetjes gezien. En een hoop hitte.
martinus zegt
@Kvgorp:
Al bijna op 2x de gemiddelde kilometerstand dat een Toyota naar de sloop gaat.
Maargoed, de landcuizer is ook geen gemiddelde auto, maar eentje die valt in de categorie ‘onverwoestbare terreinwagen’.
[img]http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png[/img]
Gewoon betrouwbaar spul, zo’n landcruizer, en met een beetje goed onderhoud zal die de een miljoen ook wel halen.
lekbak zegt
@martinus: ik mag toch hopen dat het ding daarna nog een leven in het Oostblok gaat hebben voor de volgende miljoen, met matig onderhoud. En daarna naar Afrika gaat voor de laatste halve miljoen met minimaal onderhoud. Zo niet dan mag dit niet de naam onverwoestbaar krijgen…
reactief zegt
@martinus: Jij hebt deze afbeelding als poster boven je bed, of niet? Want dit is volgens mij al de zoveelste keer dat je hem gebruikt… Dit ene onderzoekje zegt trouwens ook niet alles hè!
martinus zegt
@reactief: Het gaat over alle auto’s in Europa die naar een officiële sloper gaan.
reactief zegt
@martinus: Maar is de financiele waarde ook meegenomen? Een fiat panda is sneller total loss dan een fully loaded mercedes bijv.
En hoeveel er wordt ook eerder op onderhoud bespaard…
Zoveel variabelen die invloed hebben op het moment vab slopen!
martinus zegt
@reactief:
Tegelijkertijd heeft een dure mercedes ook meer en duurdere onderdelen tegenover een fiat. Het klopt dat er heel veel verschillende variabelen zijn zijn die bepalend zijn voor het moment dat een auto naar de sloop moet, maar uiteindelijk is de Slopel als eerste, of met de laagste kilometerstand aan de beurt. Schijnt ook te komen door de lage restwaarde(=zwak merkimago) en bijzonder hoge onderhoudskosten volgens het onderzoek. Een saabje met dezelfde techniek scoort beter.
monsieurleloure zegt
@martinus:
Weer lekker aan het Opel-bashen? Het gaat hier om een Toyota.
stephano zegt
7900 euro is de export prijs, de werkelijke vraagprijs ligt dus hoger.
Iets dat mij vaker opvalt als ik naar auto’s zoek op internet, Ik heb er zo’n hekel aan dat autodealers altijd adverteren met “meeneemprijzen” of “export prijzen”. Ik wil als ik een auto overweeg te kopen gewoon weten wat ik moet lappen en niet nog bij de dealer met allerlei extra kosten geconfronteerd worden.
willeme zegt
@stephano: Het werkt een beetje twee kanten op, want er wordt ook vaak gevraagd naar ‘de uitsterste prijs’.
Zeker bij dit soort auto’s is de kans groter dan dat je hem aan een handelaar verkoopt (voor expport) dan aan een particulier. Dan zijn alle risico’s, gebreken en verrassingen voor de kopende partij. Bij particuliere verkoop komt er gewoonweg wat meer bij kijken (enkele reperaties, beurtje, APK). Dat zijn dingen waar de particulier baat bij heeft. Hoeft hij deze extra’s niet, erg, dan heb je de ‘meeneemprijs’ ;-)
rynnus zegt
@stephano: Klopt, heb het even verwerkt in de tekst.
joostvis zegt
@stephano: Dat is nou marketing.
TimoBac zegt
8000 euro? De tandjes.
w0o0dy zegt
57.000 km per jaar in een Land cruiser? Marktkoopman als vorige eigenaar of zo?
escort77 zegt
@w0o0dy: er zit nog een sticker op de achterkant met “A van Liemp sloopbedrijven”
w0o0dy zegt
@escort77: lekker met loeizware aanhangers rondrijden… lekker voor alle onderdelen.
rob5nismo zegt
Niks geleden dat blokkir
cla220 zegt
€8000,- ?! Dat is 1000 e per gereden ton. Ik had het er niet op gegokt
st220 zegt
Niks geleden… Jaja!
Dutchdriftking zegt
Mooi hoor. Gaat nog 100 jaar mee. Jammer dat deze auto`s altijd zo stinken door het goedkope schuim wat Toyota gebruikt voor de stoelen.
harrie zegt
Daar is een aardig fortuin aan diesel doorheen gejaagd.
ukbob zegt
Maar de vorige eigenaar ruilde m niet in bij Toyota maar Mitsubishi zo te zien.. Misschien toch overgestapt op een Pajero..? :)
fit4fun zegt
De 3 liter D4D diesel uit de opvolger was niet bepaald foutloos, veel motoren total loss door vervuiling in de oliezeef schijnbaar?
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=80362
Rick-dos zegt
Bij 500.000 km hebben ze voor het eerst 2,5 litertjes olie er bij moeten gooien….
….maar dat kwam omdat ze onderweg een Audi tegenkwamen die langs de weg stond zonder olie…..anders had ie makkelijk z’n eerste oliebeurtje bij een 1.000.000 km gehaald.
reactief zegt
@Rick-dos: ik ben best wel moe van die oliegrapjes over VAG, maar bij deze moest ik toch wel ff lachen!
clarkson zegt
Klaar om nog een paar tonnetjes door het zand te ploeteren
volvologisch zegt
Niet eens een Volvo ;(
volvologisch zegt
De nummer 3 op marktplaats, een E-klasse 200cdi blue efficiency uit 2009 is ook wel bijzonder. dik 110.000km per jaar, waarschijnlijk een taxi ;)
thefmanl zegt
Ja hoor only in de prachtige stad genaamd Uden ?
Calimero zegt
@thefmanl: ik wordt zo moe van dat “stad” als het om Uden gaat. Kom op zeg een middelgrote plaats met 38000 inwoners en faciliteiten alleen in en om het centrum terwijl er in de wijken die wat verder van dat centrum af liggen niet eens een pinautomaat is te vinden. Stad, laat me niet lachen.
martijn11 zegt
Op naar de miljoen
riddertevoet zegt
802.725 km voor joker gereden met je Land Cruiser in het vlakste land ter wereld.
phaeton zegt
@riddertevoet: Inderdaad. Die marktkooplui en aanverwante beroepen die zoiets kiezen maar nooit anders zien dan beton, stenen en asfalt: ik zou de sterkste diesel uit een Vito kiezen bijvoorbeeld
siemi zegt
@phaeton: mag een vito ook 3,5 ton trekken?
lekbak zegt
@phaeton: sta je mooi voor lul met je maximale trekgewicht van 2,5 ton. En dan heeft die bus er nog meer moeite mee ook.
Oh en mocht deze sloper ooit van de weg moeten om iets op te halen met de aanhanger dan is een Vito helemaal verloren. Zelfs op een hard grasveldje.
m550d zegt
@riddertevoet: mwah, dit is toch echt veel stoerder. Ik kan de keuze wel begrijpen.
jack_abarth zegt
@riddertevoet:
Denk dat deze wagen ook geregeld op bouwterreinen komt, dus de hogere bodemspeling is wel gewenst. Daarnaast een volle kar met puin kunnen trekken is dan ook meteen gemakkelijk.
eddythedriver zegt
Als al die kilometers met in Nederland getankte brandstof zijn afgelegd, snap ik niet dat de overheid nog steeds die “superzuinige” spaardieseltjes en hybride-wagentjes zo stimuleert, dit is toch eenvoudigweg VET CA$HEN voor ze?
markjor zegt
Mijn schoonvader heeft meer kilometer gereden met zijn c-klasse.
9000cse zegt
@markjor:
Jij moet toch een echte geluksvogel zijn, zeg!
redbeams zegt
Dat er “odo” staat verklapt al dat het om een toyota gaat ;)
pinut187 zegt
Vind het nog best prijzig. En wat een slechte foto’s zeg!
mercedesclk350 zegt
Iemand, koop dit ding en til hem over de miljoen heen. Is het waard. De LC is echt een top auto.
donald zegt
Heb ook een Landcruiser 80 met de echte 4.2TD diesel met 470.000km op de teller.
Het blijft gewoon lopen en laat je nooit staan, maar dat betekent wel dat je elke 10.000km een beurtje moet laten geven.
Het heeft meer weg van een tractor, maar rijdt geweldig, offroad en onroad!
3246cm252kw zegt
Die van me moeder hebben we na 10 jaar en 140k km weg gedaan haha
gokartmozart zegt
van 1e eigenaar zag ik
kennone zegt
3 jaar terug een marktplaats wagen gekocht met 595.000 op een teller die al bijna 6 jaar stuk was.. zal ook rond deze stand gezeten hebben denk ik. Ondanks dat. Super fijne wagen en op de remmen na geen onkoste aan gehad!! Beviel me zo goed dat ik een tijdje terug nog eentje gekocht heb die net ingereden is. 420.000km :p (p.s. ook via marktplaats)
G-Ammo zegt
Bam!
mrwheely zegt
Bij mercedes dealer in zeeland een e klasse station met 1,2 miljoen kilometer op het klokje en die man wou een nieuwe stoel ????