Denk er even een Tesla-neus bij en voila, je hebt de Model S Station die er nooit kwam.
Op een fatsoenlijke elektrische stationwagen hebben we heel lang moeten wachten, en dat is mede de schuld van Tesla. Zij weigerden namelijk een Model S Estate te maken. Elon Musk zal er vast goede redenen voor hebben, maar voor Nederland zou dit een hele interessante aanvulling zijn geweest.
Er rijdt weliswaar een Tesla Model S Stationwagen rond in Nederland, maar dat is een one-off ontworpen door Niels van Roij. En niets ten nadele van Niels van Roij, maar als Tesla zélf een Model S Station gemaakt zou hebben, zou die er toch strakker uitgezien hebben.
Hoe dan? Nou, ongeveer zoals de auto die je hier op de foto’s ziet, gokken we. De zijkant van deze auto doet namelijk heel erg denken aan een Tesla Model S. De neus en kont zijn anders, maar en profil had dit zomaar een Tesla kunnen zijn.
Het is echter geen Tesla. Je kijkt hier naar – je raadt het al – een Chinese EV. Het gaat om de Neta S Hunting. Er was al een Neta S sedan en die auto komt er dus wél als stationwagen. Voor de afwisseling heet deze station geen Shooting Brake, maar Hunting is daar natuurlijk wel een verwijzing naar.
De Neta S Hunting is overigens nog niet officieel, dit zijn de patentfoto’s van een Chinees ministerie. Dat verklaart de basic uitvoering op de headerfoto. Desondanks is het een fraai ding, we kunnen niet anders zeggen. We zien gewoon een hele gelikte stationwagen.
De Neta S komt er in twee varianten: een volledig elektrische versie én een versie met range extender. Die laatste variant heeft een 1.5 liter benzinemotor. Welke actieradius deze auto’s hebben is nog niet bekend.
Of deze Neta S Hunting ook naar Nederland komt? Dat is nog een groot vraagteken. Volgens de Power Ranking van Automotive Online behoort Neta tot de kansloze merken in Nederland. Maar wie weet kan deze auto daar verandering in brengen…
Via: CarNewsChina
Polo Fun zegt
Nu begint het welletjes te worden met die koplampen en achterlichten op electrische auto´ś. Auto´s beginnen langzaam aan op elkaar te lijken en dat is niet slecht. Weegt aan de zijde van differsiteit en show.
baardmijt zegt
Eh…?
Polo Fun zegt
Wellicht zal al het nieuwe nieuws aan u voorbij zijn gegaan, maar ik zie niets nieuws.
De mazzel
por100 zegt
Ik heb liever dat ze een grand voyager bouwen. Beetje druppelvorm erin verwerken voor lage cw-waarde, 8 zitplaatsen waarvan 2e en 3e zitrij in bodem kan. Als autorijden tot een gebruiksmiddel wordt gedecimeerd, doe het dan goed.
sizedoesmatter zegt
Mee eens!
geenidee1975 zegt
Even mijn protectionistisch statement maken: support die Chinese autoindustrie aub niet. Denk ff aan je eigen continent. Dank namens Europapa.
Robert zegt
Zolang de overgrote meerderheid van Chinese EV’s hier nog als ‘kansloos’ wordt betiteld, heb ik er geen moeite mee.
Waar we ons meer zorgen over moeten maken is het dedain waarmee deze Chinese auto’s worden benaderd, zeker vanuit Europa. Het doet sterk denken aan de manier waarop destijds ook de Japanse en naderhand de Koreaanse auto’s werden ontvangen: ze werden totaal niet serieus genomen. En kijk eens waar de Europese auto industrie nu staat: onderaan in de statistieken als het gaat om triviale zaken als betrouwbaarheid, tevredenheid en value-for-money.
‘Lekker premium’.
verdebosco zegt
Een ‘shooting break’ is geweldig, maar neus en achterzijde is veel te inwisselbaar. Nio, Xpeng of deze Neta: ik kan ze nauwelijks onderscheiden. Dus deze Neta gaat inderdaad naar het vakje ‘kanslozen’.
mashell zegt
Mag je nog zeggen dat je het verschil tussen de Nio, Xpeng en Neta amper kan zien omdat ze allemaal van die zelfde speetjes als koplampen hebben?
William zegt
Kopers willen SUVs en crossovers. Stationcars zijn in China en de VS sowieso niet populair. Tesla kan beter met een 3 rij SUV komen, dat segment is enorm populair in the USA.
por100 zegt
monovolume ook goed? kunnen ze meteen de markt van ev-bedrijfswagens aanboren
mc96 zegt
Next