Hij komt, hij komt.
We schreven al dat Audi voor de beurs in Frankfurt een verrassing in petto had en ze zullen zelf ongetwijfeld beweren dat een of andere autonome elektro SUV het belangrijkste nieuws van het concern is. Prima, maar voordat we echt de krant zitten te lezen achter het stuur willen we graag nog even genieten van dikke verbrandingsmotoren en als het effe kan RWD!
Deze R8 V10 RWS voldoet aan die omschrijving. Het gaat om een limited edition die in een oplage van 999 stuks wordt gebouwd. Onder de kap ligt de bekende NA 5.2 FSI V10 met 540 pk en 540 Nm. Daarmee zoeft deze achterwielaangedreven R8 in 3,7 tellen naar 100 km/u. De dakloze Spyder doet er 3,8 seconden over. De coupé heeft ene top van 320+ km/u en de Spyder houdt er bij 318 km/u mee op.
Grote vraag: hoe zit het met het gewicht, want er ontbreekt een aandrijfas! De winst valt misschien een beetje tegen. De R8 V10 RWS Coupé is 50 kg lichter dan de gewone R8 en komt uit op 1.590 kg. De Spyder is 40 kg lichter dan de versie met AWD en komt uit op 1.680 kg.
Verder laat Audi je gecontroleerd driften met de “dynamic”-modus ingeschakeld. Daarmee wordt het ESC in standje Sport gezet zodat het betere gumwerk mogelijk is. De V10 RWS gaat in Duitsland 140.000 euro kosten, de Spyder mag voor 153.000 euro mee. Vanaf de herfst is deze speciale editie te bestellen. Onze rijtest met de “reguliere” R8 check je HIER.
sralracer zegt
-edit: gefixt-
pomoek zegt
@sralracer: ja dat wordt genieten geblazen.
2wheeler zegt
Dat zijn er wel erg weinig, zelfs voor een speciaaltje ;)
trustmeiamanengineer zegt
Toch een gemiste kans. Deze kar bestaat al als de Huracan. Met de zwaar opgefokte 5 pitter erin en véél meer gewichtsbesparing was het echt iets speciaals geweest.
phaeton zegt
@trustmeiamanengineer: Ja maar… Limited. En vier hippe ringen. En nieuw. En Limited. En…
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Stylistisch gezien is Audi 100x beter gelukt dan die kinderachtige transformers meuk waar Lamborghini al sinds de jaren 80 mee op de markt komt ..
rufctr01 zegt
@lincoln: dat vind ik niet
rollingstoned zegt
@lincoln: Lamborghini echter, was 10 jaar eerder dan die transformers…
SimonMc zegt
@trustmeiamanengineer: Ja, maar dan had gebleken dat die R8 stiekem veel beter reed dan de duurdere variant, en dat mag niet he…
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: Wellicht komt die nog… 1300kg, 450pk, handbak….
lincoln zegt
Eindelijk een Ford Mustang concurrent ..
janmetdelangeachternaam zegt
Verdikkeme ik hoopte op een instapper met een kleinere motor, niet dat ik het kan betalen, maar toch.
singer911 zegt
140.000 ballen in Duitsland.. *heeft weer even een hekel aan Nederland*
fouadski zegt
@singer911: gelukkig is €140.000 weinig geld eey.
kareljansen zegt
@fouadski: op basis van 140k is zo’n wagen na 2 jaar waarschijnlijk best bereikbaar voor een echte liefhebber ja..
fouadski zegt
@kareljansen: ow op die fiets. Volgens mij ga je deze weinig vinden op de 2dehandse markt. Zal wel weer bij de rijkere onder ons in de garage verdwijnen.
fapfap zegt
@kareljansen: Na 2 jaar, als er €300.000 voor gevraagd wordt omdat limited edition?
kareljansen zegt
@fapfap: er worden er 1000 gemaakt, zo exclusief is dat toch niet? Hoeveel van dit soort wagens worden er per jaar verkocht? Heb eigenlijk geen idee..
berlinetta zegt
Hmm 50 kg is niet zo heel veel. Ik had gehoopt op echt een speciaal model met flink minder kilo’s.
SimonMc zegt
@berlinetta: Ik vind het toch best een aangename gewichtsvermindering. Zijn permanent 2 zakken Knauf minder dat je meesleurt.
berlinetta zegt
@simonmc: Je bespaart nog meer gewicht als je je vriendin thuis laat.
allesmetturbo zegt
Leuk voor de ‘puristen’ onder ons maar voor die 50kg had ik liever gewoon AWD met een aftermarket haldex controller zodat er wat extra power naar achteren kan. Had hier liever de 2.5 tfsi in gezien van de rs3/ttrs voor wat serieuse gewichtsbesparing.
allesmetturbo zegt
@allesmetturbo: serieuze*
ericc zegt
Liever de nieuwe TVR. Kost minder en weegt 400kg minder dan de R8.
Jochen zegt
@ericc: en dat geld heb je hard nodig voor alle serieuze reparaties die je staan te wachten ;-)
ghost zegt
Ik lepel wel een V10 achter in een polo. Weegt dan sowieso nog minder. En ik houd zeker weten geld over.
fapfap zegt
Goh, wat zei ik in het andere topic. Het wordt een gelimiteerde R8 met een streepje en een nieuwe afkorting op de bips… En als ik dit zo zie, had ik er eigenlijk meer van verwacht.