Audi heeft vanmorgen de Audi e-tron Spyder onthuld. De dakloze plug-in hybride sportwagen is uitgerust met een 221 kW (300 pk) sterke biturbo V6 dieselmotor, bijgestaan door 64 kW (86 pk) vermogen afkomstig uit 2 elektromotoren.
Het dieselblok levert 650 Nm trekkracht en de elektromotoren tellen daar nog eens 352 Nm bij op. Men is er bij Audi in geslaagd het gewicht redelijk te beteugelen. De auto weegt niet meer dan 1.450 kilo en dat merk je in de acceleratie. De sprint naar de 100 km/u duurt niet langer dan 4,4 seconden. De top is naar Duits gebruik begrensd op 250 km/u.
Doordat de diesel wordt geassisteerd door twee elektromotoren, gekoppeld aan een 7-traps DSG versnellingsbak, verbruikt de e-tron Spyder gemiddeld 2,2 liter stookolie per 100 km. De uitstoot komt hiermee uit op 59 g/km. Wil je ‘m in de stad volledig elektrisch rijden, dan kan dat tot maximaal 60 km/u. De accu’s houden het dan zo’n 50 kilometer lang vol.
De e-tron Spyder is groter dan z’n dichte broertje, de e-tron Coupé. Hij is 4,06 meter lang, 1,81 meter breed, 1,11 meter hoog en daarmee 13 cm langer en 3 cm breder dan de Coupé.
Verder in het persbericht nog een hele uiteenzetting over het interieur, exterieur en de carrosserie. Dat zal ik jullie nu besparen (en mijzelf de moeite van het samenvatten). Wel wil ik je nog meegeven dat de sportwagen op dikke 20 inch velgen staat in de maten 245/30 van voren en 265/30 van achteren. Onder normale omstandigheden gaat circa 75% van het vermogen naar de achterwielen en 25% naar de voorwielen. Deze verhouding kan echter variëren als de omstandigheden dat vereisen.
Eric zegt
Trekt op de quattro van vorige topic. Bij Audi zijn ze echt wel de draad kwijt qua vormgeving!!!! :-(
Svensson zegt
@Eric:
Erop trekken? :o Het is ’n mooie auto, maar dat gaat ook weer iets te ver..
CSL zegt
Prachtig
tom307 zegt
Komen deze nu werkelijk op de markt?
Zou toch best kunnen als ze een vuist willen maken tov porsche.
lambo4all zegt
@tom307: zou dit zeker verkiezen boven een boxter S en ook wel boven een 911 cabrio:)
tt zegt
concept allemaal mooi.. maak dit nu toch gewoon. die diesel met de electromotoren erbij maken dit dan zeker een mooie alledaagse wagen die bruikbaar is ook…
base zegt
very nice.. alleen geen audi in mijn opzicht.. vindt de lijnen te fijn.. zonde!!:(
q-oekje zegt
alledaagse wagen hahahahahah dat verzin je toch niet denk zeker dat deze wagen rond de 2 euro ton zal zitten je hebt wel humor moet ik zeggen
vitorio zegt
ben benieuwd of we ooit zoiets ook echt in productie gaan zien..
Als ze dit apparaat nu eens zouden downscalen, de V6 vervangen door een 2.0 TDI of zo (170pk, moet lekker werken met een hele berg elektrische newtonmetertjes er bij), alles een beetje betaalbaar uitvoeren…
Okkii zegt
@vitorio: Ehm, Je moet volgens mij bij Volkswagen zijn, Of bij Skoda/Seat. Dat is dan de linker deur en dan rechts af ;)
woutert zegt
ziet er goed uit, audi slaat weer de goede weg in op gebied van design, wat ook al te zien was in de andere concept op de beurs!
ook de cijfers zien er goed uit.
woutert zegt
ziet er goed uit, audi slaat weer de goede weg in op gebied van design, wat ook al te zien was in de andere concept op de beurs!
ook de cijfers zien er goed uit.
john zegt
Ik vind dit echt heel mooi! Beetje alsof een DeLorean en een Testerossa hun liefdesbaby met krachtvoer en groene stroom hebben groot gebracht.
Dit moeten ze niet doortrekken in een volgende generatie A1/A3/A4 maar voor een tweezitter is dit echt schitterend. Qua detaillering doet ie me bijna een beetje aan een Veyron denken. Maken, dan ga ik sparen.
smokin zegt
2.2 liter diesel op 100 kilometer klinkt natuurlijk heel mooi, maar dan wordt er wel vanuitgegaan dat de batterijen opgeladen zijn. Dat gebeurt natuurlijk ook niet voor niks.
Hoe maak je in dit geval inzichtelijk wat de daadwerkelijke kosten per kilometer zijn?
Als ik de cijfers van die 50 kilometer in de stad er bij pak, en mijn boerlogica er op los laat kom ik op de volgende cijfer (correct me if I’m wrong):
86 pk gedurende ± 1 uur = 63 kwh
Kwh prijs is momenteel 22 cent, dus een set volle accu’s zou dan €13,86 kosten.
Die gaan dan in een uur leeg, samen met 2,2 liter diesel à €1,13 = €2,49
In totaal kost een uurtje in de stad kachelen dan in totaal €16,35 ?
Dat klinkt dan ineens heel anders dan 2,2 liter/100km.
tt zegt
@smokin:
hou je wel rekening met het feit dat de dieselmotor waarschijnlijk ook de batterijtjes gaat opladen? dus dat je in feite nooit met een lege batterij eindigd behalve als je de motor uitzet en enkel op batterijen verder tuft?
smokin zegt
@tt: Dat kan maar een heel klein deel zijn.
Want als we met €2,49 aan diesel €13,86 aan electriciteit zouden kunnen genereren, dan had iedereen deze auto al in bestelling.
Dus wat de motor aan energie levert kan niet meer dan een fractie van die €2,49 zijn, aangezien hij het leeuwendeel toch aan de wielen zou moeten geven.
Peter zegt
Tsja… als Audi premium wil, zal het premium moeten designen. Ik krijg het idee dat ze een paar Autobild-jaargangen hebben gepakt en daar de plaatjes van topsegment auto’s hebben uitgeknipt. Een vleugje Aston Martin (neus), wat Spyker (raamlijn en velgen), enz. enz.
Maar toch best wel mooi!
Sciurida zegt
Ik vind alleen de ‘nek’ achter de hoofdsteunen mooi, voor de rest is hij wat mij betreft te plat, er had nog een iets soepelere lijn ingemogen, vooral de achterkant is op zijn zachtst gezegd niet geslaagd. Maar goed, ik had al zo’n vermoeden dat de audi kant van AB dit wel mooi zou vinden, wat meer rondingen en hij was goed geweest.
TKoote zegt
Beeldschoon, veel mooier dan die hoekige Quattro!
lalaBier! zegt
Doe mij er maar een!
Citrofiel zegt
Heel interessant. Ik zie hem graag verschijnen. Mits hij deze techniek heeft dan…
ardonjr zegt
Wow wat gaaf!! Specificaties zijn ook echt top!!
Ben wel benieuwd naar het Diesel geluidjes van het apparaat.
Dimglor zegt
Ziet er echt wel goed uit! Ook mooie prestaties…. eens zien of hier een productieversie van komt… en tot wat die wagen dan in staat is…
L=Fred zegt
Wie heeft bedacht, dat een eiersnijder design is?
BaySideBlueBoy zegt
Ik wil de velgen voor mijn winterbanden. ;)
Pieter-Jan zegt
2,2l/100km is wel optimistisch.
Heb gelezen dat Dieselmotoren moeilijk te koppelen zijn met hybride technology omdat zelfontbranding moeilijker af te stellen is. Als Audi erin is geslaagt een Diesel hybride te bouwen, dan is dat het belangrijkste nieuws uit Parijs voor de industrie. En Audi concepten zijn meestal functionele prototypes.
jk733 zegt
pffff… liever een 918 ;)
Cantago zegt
No shit!! Wat een vette bak zeg! Als auto’s er zo gaaf uit zien, niet te zwaar zijn maar wel snel, dan mag er van mij best een extra stukje elektronica inzitten!
Bart zegt
@Cantago: No Shit? Wel shit. Het is ongelofelijk dat Audi die naam in Frankrijk handhaaft. ‘etron’ is namelijk Frans voor drol. :-D. Toyota had nog het gezond verstand om de MR-2 om te dopen in MR-S voor de Franse markt.