Met een verse facelift achter de rug komen de Duitsers met de g-tron techniek naar de A4.
Audi gebruikte de A3 g-tron als proeftuin en met succes. De Duitse autofabrikant gaat ook de onlangs vernieuwde A4 voorzien van de techniek. Op de IAA in Frankfurt toonden de Duitsers al een demonstratiemodel.
Waar de A3 g-tron een 1.4 heeft, krijgt de A4 g-tron een 2.0 TFSI motor met 170 pk en 270 Nm aan koppel. De verbrandingsmotor is volledig afgestemd op de gasinstallatie. Onder andere zijn de zuigers en de kleppen van het blok anders dan bij een reguliere A4. Het C02-uitstootgehalte wisten de Duitsers onder de 100 gram per kilometer te houden. Rijdend op gas moet de g-tron 400 km kunnen afleggen. Wanneer de gastank leeg is, schakelt de Audi over op de benzinetank. Met de TFSI moet het mogelijk zijn om nog eens 450 km te kunnen doorrijden.
De speciale CNG-tankmodule heeft Audi op de plek van het reservewiel geplaatst. Ook de accu moest plaats maken voor de gasinstallatie en zit nu bij de motor. De benzinemotor werkt samen met de gastank voor de ideale afstemming. Voornamelijk zal de A4 wel op gas komen te rijden. Audi-rijders kunnen de A4 g-tron aan het einde van 2016 in Nederland bestellen.
potver7 zegt
Goh, wat een bijzonder verrassend ontwerp…
hight96 zegt
@potver7: Je zou bijna denken dat het een nieuw model is!
martinus zegt
@hight96: gelukkig heeft de elektromotor een mijlenverre voorsprong door het al jaren gebruiken van hybride techniek, en is de verbrandingsmotor betrouwbaar..
gtwillem zegt
@martinus: het is een G-Tron, geen E-Tron. Dus geen elektromotor. Maar een CNG installatie naast de benzinetank.
(Of vergis ik mij nu schromelijk?)
stfu zegt
@potver7: het model is al even bekend, dus wat is je doel hiervan? En wat is het toch dat reaguurders altijd vinden dat een opvolger compleet anders moeten zijn?! Toen Japanse auto’s na elke generatie totaal anders waren, werd hun verweten dat het elk merk zou kunnen zijn…
dutchcourage86 zegt
@stfu: Ja of nog steeds bij Seat, dat ze geen echt gezicht hebben ofzo.
potver7 zegt
@stfu: Heel simpel: met een titel als “Dit is de…” verwacht ik toch iets nieuws te zien, of iets dat bijzondere uiterlijke kenmerken heeft. Haal van het model wat hierboven staat de A4 G-tron-livery af en het ding ziet er krek eender uit als iedere andere A4 of A6 station die Audi de laatste 10 jaar heeft uitgepoept. Ze hebben in de loop der jaren alleen de lampen en bumpers/grilles aangepast (en ja, ik weet dat ik dan overdrijf!)
rossi46audi zegt
@potver7: Goh, wat een bijzonder verrassende opmerking
jag00 zegt
@potver7: koop je toch een andere auto van een ander merm met een vernieuwend design! …. Wacht die zijn er ook al niet.
clarkson zegt
@potver7: Best wel aangezien hij een normale grill heeft. Je zou denken dat hij 3miljoen spaakjes zij hebben.
ivofga zegt
Aah ik lees dat de g-tron al vanaf fabriek andere zuigers in zijn tfsi meekrijgt, scheelt alweer in het olieverbruik.
hplh zegt
@ivofga: olieverbruik?
ivofga zegt
@hplh: 2.0 tfsi??? Nog voordat dieselgate gehyped werd was er oliezuiperitus in de VAG-familie.
gtwillem zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
thomasthomas zegt
Kan er ook motorolie in die cng tank?
henkhupelschoten zegt
Wanneer zou Audi met een A4 komen die op mengsmering loopt? Hoeveel % bijtelling eigenlijk?
gtwillem zegt
Eigenlijk de A4 dus die je moet hebben: relatief zuinig, schoon en voldoende prestaties. Jammer dat ze zo duur zijn, want de nieuwe A4 is een erg mooie auto geworden. Met name het nieuwe dashboard is zeer strak, echt een klasse boven de 3 en C (ter compensatie van de voorwielaandrijving, waarschijnlijk ;-)).
Jammer dat er niet meer ingezet word op gas: het is schoner dan dan benzine en veel schoner dan diesel, de prestaties zijn ook prima en het is ook nog eens goedkoop.
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2014/07/16/396836/big_thumb_fed600f9e87299a7cbed92645e900883.jpg komop, hier kan toch geen enkele wagen uit dat segment tegenop?
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: heel erg fraai interieur. Absoluut. Ik ben zelf niet zo’n fan van die barokke stijl, maar ze hebben er in elk geval wel werk van gemaakt. Maar de A4 staat er mijn inziens nog net iets boven qua materialen, afwerking en ergonomie. Het is maar et wat je smaak is. Wel een ‘feit’: de 3-serie is het minste van die drie.
Wat me ook opviel (op de IAA): de sprong voorwaarts welke de andere fabrikanten gemaakt hebben. Er is nog steeds een verschil, maar he is kleiner dan ooit. Een Mondeo, 6, Passat of DS 5 doet er weinig voor onder.
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: dat laatste is zeker waar over insignia & co. over de bmw trouwens ook. heb altijd weer zo’n gevoel als ik in zo’n a4 zit dat ik in een overprijsde passat zit. puur gevoel maar toch. overigens is dat doorlopend lucht rooster leuk maar eenmaal als er stof op zit word ik er altijd kneiter gek van, kan dat helemaal niet hebben. ook opvallend is dat audi het middenconsole van bmw deels heeft gekopieerd zie ik nou.
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: Passat heeft een heel uitstekend interieur, trouwens.
Wat wel degelijk een verschil maakt: hoe wel opties zijn ee aangevinkt. Bij een volle S4, C450 of 340i ziet het er allemaal schitterend uit, maar bij een instap A4 2.0 TDI, C180d of 316d is het allemaal wel heel karig, dan zou ik liever een luxere Insignia verkiezen.
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: insignia vind ik persoonlijk echt een dikke bak! zeker de sedan. volbloed duits raspaard. deel je mening hierover helemaal! en wat is er mis met een opel?
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: niets. Puur objectief bekeken is het een van de betere aanbiedingen in zijn klasse. De motoren waren een heikel punt, maar dat is nu opgelost volgens mij. Interieur is prima, lekker stoelen (uit de Saab 9-5 ;-)), prijs is concurrerend te noemen, uitrusting is invergelijking met he Premium spul meer dan royaal.
Maar het grootste pluspunt van de Insignia: het uiterlijk. Nog steeds is het gewoon een dikke auto. De meeste uitvoeringen hebben lekker dikke wielen eronder (18-19 inch) en dat toont gewoon goed. Ik vind het ook een mooiere auto dan de populairdere Passat, Superb of 508.
87sandyd zegt
@gtwillem: ik vind dat op een 1 of andere manier toch minder bij audi dan bij bmw met de mindere uitvoeringen. Bij een audi, ook met minder interieur, vind ik het er toch nog altijd netjes uitzien.
Het dash van mijn bmw 3 kan hier sws niet tegen op en door het scherm van de MB moet hij ook afhaken bij de audi qua interieur. Maar goed, de BMW is natuurlijk al wat langer op de markt.
Wat me opvalt is dat jij altijd leuk en objectief reageerd. Wat is dat toch fijn om af en toe eens een objectief verhaal te lezen tussen al die VAG haters, BMW fanboys en haters en ander gespuis…
gtwillem zegt
@87sandyd: thanks! Ben een groot autoliefhebber. Ik kan een fijne BMW, Audi of Mercedes altijd wel waarderen ;-).
Daarbij, laten we eerlijk zijn: het zijn allemaal topauto’s. @henkhupelschoten heeft een voorkeur voor Mercedessen, e1000bmw523i voor BMW’s en ik heb Audi met de paplepel ingegoten gekregen, maar als volwassen kerels kunnen we de modellen van de concerrenten ‘stiekem’ wel waarderen.
Het verschil is ook niet zo groot als sommige ‘fanboys’ opperen ;-).
hplh zegt
@gtwillem: dat uitstekende interieur valt wel mee hoor, na een jaar of 5 (als je geluk hebt) pleuren alle schakelaars uit elkaar
gtwillem zegt
@hplh: ??? De A3 van mijn broert is nu 11 jaar oud: nog steeds strak. Interieur van de Wintersportmobiel (2006) van mijn pa: bijna nog als nieuw. Bij de A5 van moeder is het interieur ook nog strak. Die auto is nu 4 jaar oud: zou dus uit elkaar moeten vallen binnenkort… ;-). Mijn E92 is nu ook al weer 4 jaar oud: heeft ietsjes meer gebruikssporen. Nog steeds netjes, maar niet helemaal op Audi niveau. Maar mijn BMW rijdt wel lekkerder ;-) (sterker nog, naarmate die ouder wordt rijdt ie telkens fijner).
hplh zegt
@gtwillem: vanmiddag bijvoorbeeld nog in een polo 2011 gereden met 50000 op de klok.
Raamschakelaar stuk.
Spiegel verstelling stuk.
Vorige week reed ik met een vriend mee met een a6 80000km van 2009
Alle schakelaars die je vaak gebruikt
Gewoon echt versleten.
Daarentegen heb je bv een bmw met 3 ton op de klok ziet het er vaak nog als nieuw uit.
gtwillem zegt
@hplh: het is misschien ook hoe je ermee om gaat. Bij het bedrijf van moeder rijden een paar Polo’s en ondanks dat ze een beetje saai van binnen zijn, zien ze er keurig uit: niets kapot. Bij de Audi’s eveneens. Terwijl ik best behoorlijk zuinig op mijn auto’s ben, heeft mijn E92 meerdere lichte gebruikt sporen. Het is absoluut acceptabel, maar het is absoluut geen Audi.
maxidyne zegt
@hplh: 20 jaar oude RS2 hier, schakelaars nog steeds op hun plek. Interieur is nog als nieuw. Mijn 330CI is nu 14 jaar oud, ook nog als nieuw. Het is maar net hoe je met je spullen omgaat… mijn broer neemt het niet zo nauw met zijn 335i, versleten wangen en stuur, kale knoppen etc.
gtwillem zegt
@maxidyne: De E46 had een fraai interieur. Persoonlijk vind ik het mooier in elkaar gezet als het interieur van mijn E92 (niet een heel luxe uitvoering, maar toch).
maxidyne zegt
@gtwillem: inderdaad degelijk gebouwd interieur. Heb een lichtgrijs lederen interieur met zwart klavierlak inleg. 12 jaar in bezit.
trustmeiamanengineer zegt
@henkhupelschoten: Ziet er toch niet uit, dat (nep) houten dressoir met die Android tablet uit het jaar kruik erop?!
henkhupelschoten zegt
@trustmeiamanengineer: jouw mening toch.. ik vind het schitterend. en waar gaat uw keuze dan naar uit?
ThomasBol zegt
@gtwillem: Eens, qua interieur een enorme verbetering vergeleken het design uit 2008 model. Wel ben ik van mening dat een 3 er nog beter uit ziet. Dat tft scherm in de tellerbak is leuk voor even. Ik ga mij denk ik aan de uitgebreide mogelijkheden van deze unit storen, met name tijdens het rijden. Doe mij maar klassieke tellers met een acceptabele boordcomputer waarop je ik ieder geval de snelheid digitaal kan aflezen er tussenin.
gtwillem zegt
@thomasbol: kun je gewoon kiezen. Bij uitgebreide Navi kun je kiezen voor vol TFT, maar ook op de duurste versies kun je nog gewoon voor meters kiezen.
postzegel zegt
@gtwillem: en rijdt prima (en zuinig).. Bedrijfs-up! snort makkelijk 1 op 25+
Dutchdriftking zegt
Jammer voor alle leaserijders komt deze dit jaar niet meer.
postzegel zegt
FC Groningen kan na de Passat CNG een klasse luxer gaan rijden met de A4,..
redbeams zegt
Maar waarom een gastank…met een olietank kom je verder in een vag ;)
peugti zegt
Lijkt wel een a3 !
norge zegt
Kunne we de opgegeven cijfers vertrouwen?
e1000bmw zegt
@norge: ze zeggen van wel, maar deze Audi heeft imo toch een beetje een lange motorkap, ook wel neus genoemd…
lamborgfan zegt
@norge: Rijd voor mn werk een A3 G-tron, wij moeten zoveel mogelijk op gas rijden en doen zo’n 300km op 1 tank CNG. Dit komt omdat het CNG in nederland zwakker ia dan in duitsland. Met duits gas (Duitsers zijn krachtig met gas is gebleken uit historie) kan je 400km.
Bij Nederlands gas, dat zwakker is, wordt de turbodruk verhoogd en het verbruik dus verhoogd als je even hard/ver rijdt. Dusja.. Redelijk betrouwbaar. Dit vertellen zeje ook bij de dealer VOORDAT je hem koopt xD
fit4fun zegt
Hopelijk geeft deze aardgas Audi minder problemen dan bij VW…roest en ontploffende tanks en zo….
lamborgfan zegt
@fit4fun: zijn van carbon, die van vw zijn staal
lompey zegt
Wat een spannende Auto…..?…..moest toch even goed kijken of het een Auw die was….:..
maurits123 zegt
Eigenlijk maar Kut, moet je iedere keer 2x tanken.
dailydriver zegt
@maurits123: nee. Juist niet. Brandstof rijdt alleen voor nood op. Volle CNG tank is 17 a 18 euro. Van overschakelen van cng naar benzine merk je ook niet. Alleen dat je melding krijgt dat cng op is. 4x cng tanken is net iets meer dan 1 tank benzine aan kosten Dus reken uit je winst. En cng tanken is makkelijker dan lpg tanken.
maurits123 zegt
@dailydriver: qua kosten is het ideaal inderdaad. Maar je blijft om de 400km LPG tangen om daarnaast ook nog eens af en toe je gewone brandstoftank te vullen. Tevens is het zeker niet ideaal als je dit wil combineren met 1 tankbeurt.
redbeams zegt
@dailydriver: Waarschijnlijk bedoelt ie meestal 2x tanken en soms 3x tanken ;)
dailydriver zegt
@redbeams: de bedoeling is dat je CNG rijdt. Dus met een brandstof tank doe je je zeer lang. En tank je alleen als die ook daadwerkelijk leeg is. Waar een CNG tankpunt is. Is 2 meter er naast een normale pomp. Er is natuurlijk een 2de optie dan rijdt je je beide tanken leeg. Dat zou met gecombineerd (snelweg en stad). Actieradius om en nabij 900 a 950 km zijn. Dan sta je 1x bij de pomp om alle twee de tanken weer vol te gooien.
tjorque zegt
Oooh, please BMW kunne jullie ook zoiets gaan maken? Ik wil op gas rijden, zonder onderstuur, sportief en met voldoende paarden.
Een A4 heb ik al een paar maanden gehad, en das m’n ding ni…
robgooi zegt
Die 400 km op cng is in Nederland +/- 270 km ivm minder hoogwaardig gas. Met mijn a3 gtron tank ik vaak twee keer per dag wat soms een grote uitdaging is in ivm beperkte beschikbaarheid en de locaties van de tankstations. De a3 heeft daarnaast wel een volwaardige benzine tank van 50l waarmee je ongeveer 700 km kunt rijden wat de auto op de lange afstand (en in buitenland) goed bruikbaar maakt. Deze a4 lijkt me daarom minder fijn in het gebruik.
e1000bmw zegt
Gas is toch om op te koken…?