De productieversie van de Aston Martin Valhalla is hier. Maak kennis met de eerste middenmotor-Aston Martin die in serie gebouwd gaat worden.
Hoe vaak gebeurt het dat een auto met een bepaalde motor wordt aangekondigd en dat de productieversie vervolgens een grotere motor krijgt? Precies, dat maken we niet vaak mee. Zeker niet in deze tijden van downsizing. Toch is dat wat er gebeurt met Aston Martin’s nieuwe supercar met middenmotor: de Valhalla. De auto was aangekondigd met een V6, maar wat blijkt nu? De productieversie heeft een V8 aan boord.
AM-RB 003
Om bij het begin te beginnen moeten we even terug naar 2019, toen het eerste concept werd gepresenteerd: de AM-RB 003. De letters RB stonden voor Red Bull, die op dat moment nog nauwe banden had met Aston Martin. Inmiddels zijn hun wegen echter weer gescheiden. Voor de naam maakt dat niet uit, want de AM-RB 003 werd al in een vroeg stadium omgedoopt tot Valhalla. Wat toch een stuk sexier klinkt.
V6
Aston Martin deed vorig jaar al uitgebreid uit de doeken wat voor motor de Valhalla zou krijgen: een 3,0 liter twinturbo V6. Dit is een blok dat ze in eigen huis ontwikkeld hebben. Naast twee turbo’s zou de V6 in de Valhalla ook nog bijgestaan worden door een of meerdere elektromotoren.
V8
Dat was dus het plan, maar Aston Martin heeft daar toch vanaf gezien. De productieversie die we hier voor ons zien heeft namelijk geen 3,0 liter twinturbo V6, maar een 4,0 liter twinturbo V8. Deze heeft Aston Martin niet zelf ontwikkeld, maar is afkomstig van AMG. De Britten vertellen het er niet bij, maar het gaat om de M178 LS2 V8 met flatplane krukas die ook in de AMG GT Black Series te vinden is.
Mercedes
De keuze voor een AMG V8 in plaats van een zelf ontwikkelde motor heeft alles te maken met die deal die de merken eind vorig jaar sloten. Toen kreeg Mercedes een belang van 20% in Aston Martin, en mocht Aston Martin in ruil daarvoor meer Mercedes-technologie gaan gebruiken.
Hybride
De V8 produceert een allesbehalve kinderachtige 750 pk, maar daar blijft het niet bij. De Valhalla krijgt daarnaast ook nog eens twee elektromotoren die samen nog eens 204 pk leveren. Het systeemvermogen van de Aston Martin Valhalla komt daarom uit op 950 pk. De Valhalla is daarmee een directe concurrent voor de Ferrari SF90, ook een V8 met hybridetechniek. De Ferrari heeft alleen een elektromotor extra en schopt het tot 1.000 pk.
Prestaties
Desondanks zit de Valhalla net zo snel op 100 km/u: daar heeft hypercar maar 2,5 seconde voor nodig. De topsnelheid is 330 km/u. Geruisloos rondzoeven kan ook met deze Aston Martin. Dit kan zelfs tot snelheden van 130 km/u, dus in theorie kun je in Nederland gewoon overal elektrisch rondrijden. Maar wie wil dat als je ook een V8 onder de motorkap hebt? Bovendien is de range van 15 te verwaarlozen.
Gewicht
Aston Martin heeft een carbon fiber tub gebruikt voor de Valhalla en ook de koets is grotendeels uit dit materiaal opgetrokken. Ondanks de aanwezigheid van een V8 plus twee elektromotoren is het gewicht daarom beperkt tot 1.550 kg. De aerodynamica is ook duidelijk een leidende factor geweest bij het ontwerp, met als resultaat 600 kg downforce bij 150 mph (241 km/u).
Design
Qua design oogt de Aston Martin in grote lijnen hetzelfde als de concept car, maar bij nadere inspectie zie je dat er toch veel veranderd is. Wat vooral opvalt is de toevoeging van een grille met horizontale spijlen. Dit is wel nodig ook, om de auto nog een beetje herkenbaar te laten zijn als Aston Martin. Verder is de diffuser een stuk kleiner, is de roofscoop juist groter, zijn de uitlaten meer naar het midden geplaatst en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Aston Martin heeft de slag naar een productieversie echter kunnen maken zonder de futuristische looks te verliezen.
Wanneer de Valhalla precies in productie gaat vermeldt Aston Martin nog niet. Tot het zover is kunnen we alvast een beetje wennen aan het idee van een Aston Martin met een middenmotor.
str8six zegt
En daarmee is AM opeens weer bij de tijd. Wat een dikke bak!
Dakhaas zegt
Het Aston Martin gezicht is toch wel flink zoekgeraakt… helaas. Dit zou ook een McLaren kunnen zijn of een willekeurige andere hypercar uit de zandbak. Vind het persoonlijk jammer dat ze de herkenbare en wat mij betreft zeer geslaagde styling steeds meer overboord kieperen.
rijnounsdoor zegt
@roofrabbit: nee joh, ik help je even: McLaren heeft zwarte gaten ipv koplampen, en vanaf dit model heeft Aston Martin de bek van Kermit de Kikker onder de A-stijl.
t1mothys zegt
@roofrabbit: mwah je herkent in hoofdlijnen de AM styling nog wel hoor.
subaru555 zegt
Grappig dat ze dit aankondigen tegelijk met de Goodwood-introductie van de Valkyrie. Je zou zeggen dat je dit qua marketing beter kunt spreiden.
Prachtige voorkant op deze, in elk geval. Jammer dat die flat-plane V8 klinkt als twee vier cilinders.
jajeroenja zegt
Waar gaat het dan mis vraag ik me af.
Een veyron heeft (ook) zo’n 1000pk, maar gaat over de 400km/h.
Deze AM schopt het tot 330…
osmo zegt
Ik vermoed dat dat vooral in de overbrenging zit. VW wilde records breken met de Veyron dus daar zijn de versnellingen afgesteld op een hoge topsnelheid.
flatsix010 zegt
@jajeroenja: Het gaat mis bij jouw kennis over o.a aërodynamica en bak verhoudingen.
jajeroenja zegt
@flatsix010: Toch fijn dat jou berekeningen daarin dan wel kloppen…
Een 1000pk MTM RS6 haalt een 350km/h met de aerodynamica van een baksteen.
Had er gewoon wat meer van verwacht. Maar er zullen best goede redenen voor zijn.
atrak zegt
@jajeroenja: 330 is toch wel leuk zat? Anders krijg je te maken met sets banden die 20K kosten, velgen die preventief vervangen moeten worden etc. Persoonlijk heb ik liever dit dan een Bugatti.
ecknine zegt
Dit blok is dan ook LETTERLIJK de helft van een Veyron zijn 8.0 liter W16. Deze heeft net wat meer longcapaciteit me dunkt.
macchina zegt
@jajeroenja: los van dat de accu niet lang kan helpen om die piek vast te houden zou ik inzetten op begrensd door banden. 400 vereist speciale wielen, banden etc.
stuko zegt
@jajeroenja: het vergelijk tussen een 16 cilinder met turbo turbooo turboo turboo of een 8 cilinder met turbo turbo is wel wat complex. Die W16 motor is echt een ongekend staaltje engineering. Niks ten nadele van de meesters van AMG. Maar de aerodynamica, houdbaarheid etc speelt ook mee.
ouwedibbes83 zegt
@jajeroenja: de electro PK’s dragen wss minder bij dan wanneer het motorblok al deze power zelf zou leveren. Wel aan de acceleratie, door de vroege bijdrage aan t koppel, maar niet aan de topsnelheid. Model S (Plaid) bv blinkt ook niet uit in topsnelheid. Komt wss bij de Tesla ook door de overbrenging.
Loek zegt
@jajeroenja: het gaat inderdaad niet om wat mogelijk is, maar om wat je er mee wil. Een Bugatti Veyron is dan weer een enorme sjaak op een circuit. Dat is waar deze op afgesteld is. En we weten allemaal: snelheid of bochtenwerk is de keuze die je al vroeg in het ontwerpproces maakt.
Dutchdriftking zegt
Vinden de Amerikanen het goed dat de V8 van Mercedes de naam LS2 draagt?!
berlinetta zegt
Echt fraai vind ik hem niet. En leuk dat hij een V8 heeft, maar die flatplane V8 van Mercedes klinkt nou niet echt bepaald lekker. En de naam Valhalla vind ik er tot slot ook totaal niet bij passen. Wat hebben woeste Vikingen met een gentlemen’s merk als AM te maken?
iphonistvongates zegt
Wat een morbide en voorspellende naam voor een auto 😇☠️ hoor!
petroldrinker zegt
Een mercedes ok die ls2 heet? Halen jullie nu niet 2 merken door elkaaar heen? Overigens wel een supergave auto dit
gregorius zegt
Ferrari komt met 2 3.0s met deze pk ranges. VAG heeft ook de 2.9/3.0 met deze range. Mercedes zal niet lang achterblijven en ook wel met een 3.0 komen. Maar ja, AM moet nu, dus lepelt het 4.0 blok erin. Heerlijk ok natuurlijk, maar op zich ligt het ook in een C63 (in een mindere maar vergelijkbare vorm).
b088y zegt
@gregorius: AMG gaat naar 2.0 4 cilinder + electro
leonlampe zegt
@gregorius: sterkere elektromotoren, de aston v8 produceert 750pk, Ferrari V6 650pk
spartannl zegt
Mooiste supercar van het moment. Wat een plaatje!
machiel zegt
Yes please!
robertvanheerde zegt
Best een mooie auto. Ik begrijp alleen de keuze voor deze velgen niet… die van het concept staan stukken beter naar mijn idee
ghini zegt
Mooi dat ie überhaupt toch gaat komen, dat was toch nog maar even de vraag. Helaas wijkt ie toch flink af van de concept. Concept had echt een strak eigen design, hier is duidelijk naar te veel meningen geluisterd en steeds meer toegevoegd. Strepen in de grill, ik snap het maar het is er niet mooier op geworden. Koplampen groter, kon miss niet anders, maar die op de concept waren veel gaver. Zijkant, veel te druk geworden. Achterkant is nog het beste gebleven. Vanuit wat videos begrijp ik dat ze wat minimale bagageruimte gaan toevoegen en de kuip ruimer is. Dat laatste vind ik erg interessant, zou het namelijk nog wel dezelfde kuip zijn? Of is dit stiekem een AMG project one in een AM sausje geworden? Door bagageruimte en ruimer en luxe interieur te maken is ook hrt concept veranderd. Er was een modellen strategie bij AM, mid engine modellen vs front engine, nu gaan ze deze al minder puur maken en dan moet de vanquish met mid engine nog komen, als dat nog gaat gebeuren. Dan wordt dit, zogenaamd, ook nog een normale productie auto, voor 2.5 jaar dan, vraag me af of dat slim is qua waardevastheid vs aantal verkopen. Over die AMG project one, dat kan niet lang meer duren. Benieuwd naar de afspraken over performance, prijs en verdere concurrentie ed tussen AM en Merc AMG.
coupedriver zegt
Prachtig toch! Aston is weer helemaal terug met een auto voor ieders wil in het gamma!
Edge zegt
Het oude ontwerp was best wel lui, het was een Valkyrie die in de lengte wat gekrompen was. Maar op de een of andere manier werkte dat wel. Het was een op het oog eenvoudig ontwerp dat zonder hele scherpe/hoekige vormen of rare frutsels toch extreem en agressief oogde.
Maar ik weet niet zo goed wat ik van deze nieuwe Valhalla moet vinden. Het ontwerp oogt stukken meer eigen dan het oude, maar tegelijkertijd heeft Aston Martin daar wel veel drukke frutsels voor moeten gebruiken.
adyton zegt
@Edge: inderdaad, goed verwoord. De concept, waarvan ik toch echt gedacht had dat die niet veel ging afwijken, gezien de Valkyrie, was extreem maar toch best elegant doordat er weinig lijnen te veel waren, waardoor het ook echt anders dan de concurrentie was. Dit is toch even een teleurstelling. Vooral die neus is echt vreemd met de luchtrooster en te grote koplampen.
vaakbenjetebang zegt
Ligt het aan mij of riekt dit hele verhaal toch sterk dat van de XJ220?
ouwedibbes83 zegt
@vaakbenjetebang: die was eerder andersom, aangekondigd met veel bravoure en kwam met een geblazen V6 en achterwielaandrijving ipv 12 cilinders en 4WD. Het was alsnog de snelste auto ter wereld en pompte er meer power uit dan beloofd, maar stelde sommigen teleur.
vaakbenjetebang zegt
@ouwedibbes83: Daarom. Dit project is ook met veel tamtam aangekondigd, maar de beloofde motor zit er niet in. Goed, hij heeft deze keer 2 cilinders meer dan beloofd, maar het is nog altijd een minder interessante specificatie dan beloofd. Beloofd was een afgeleide van een F1-motor (al kun je dan nog discussiëren of dat in het hybridetijdperk zo’n aanbeveling is, maar goed). Dit is gewoon een motor die je ook in een ducking G-klasse kunt krijgen. In die zin zou ik als potentiële klant teleurgesteld zijn, ja.
ouwedibbes83 zegt
@vaakbenjetebang: je hebt gelijk, de belofte van F1 afgeleide techniek wordt absoluut niet ingelost met een AMG blok wat van de plank wordt getrokken en ondersteund met electro power. Hoewel t AMG blok heerlijk klinkt, goed presteert en nog steeds niet alledaags is, blijft dit een minder unieke oplossing dan eerder werd geschetst.