Met de kater van het 100-jarige feestje nog in het hoofd presenteert Aston Martin de nieuwe topvariant van de Rapide, de S. De cosmetische aanpassingen mochten we al aanschouwen, maar de grootste vernieuwing zit hem in de specs.
More power, more beauty, same soul, dat is het credo van de nieuwe GT-gigant uit Gaywood. Met 558 pk steekt hij in één vloeiende beweging zowel de Panamera Turbo als de Turbo S voorbij. Niet onbelangrijk op markten waar het essentieel is de ‘grootste’ te hebben, en een flinke oppepper ten opzichte van de 476 pk uit de ‘oude’ Rapide bovendien. Qua koppel loopt Aston Martin tegen de beperkingen van de atmosferische motor aan, dit stijgt van 600 naar 620 Nm.
De sprint naar de 100 duikt met 4,9 seconden onder de vijf tellen (-0,3 sec), en met een topsnelheid van 306 km/u treedt de Rapide S toe tot de ‘club van 300’. Maar lomp hard rijden, dat doet de gedistingeerde Aston-rijder natuurlijk zelden.
Met deze betere specs kan het geen kwaad als de 6.0 liter V12 wat extra lucht krijgt, en daarvoor is de flink opgerekte muil prima geschikt. Bovendien schijnt de nieuwe voorkant een stuk liever voor plots opduikende voetgangers te zijn (die verdwijnen achter de grille?).
Naast de gebruikelijke luxe in de business class-cockpit moet de Rapide S ook voor een sportievere beleving zorgen. Uiterlijk met een Carbon Exterior Pack, en onderhuids met het Adaptive Damping System (ADS), dat in 3 standen voorziet: Normal, Sport en Track. Altijd handig als je je even wilt laten gaan met de flinke vijfdeurs.
De CO2-uitstoot daalt van 355 naar 332 gr/km, wat in Nederland een zeer prettig effect op de nieuwprijs zal hebben. Deze wordt nog bekend gemaakt, waarschijnlijk volgende maand, als de orderboeken opengaan. Maar eerst: plaatjes! En een VIDEO natuurlijk.
hanzel zegt
Een woord schiet mij te binnen “hebben”
Forza zegt
@hanzel: en als ik die grille zie: aaaaaah!
themanjeroen zegt
@Forza: als ik die gril zie dan denk ik Ford Mondeo 2013 ;D
Lucb zegt
@themanjeroen: of fiesta
Hubert zegt
@hanzel:
Enige wat mij te binnen schiet : op het eerste gezicht mooi, totdat je beseft dat ze gewoon een coupe opgerekt hebben.
Beetje inspiratieloos. Hadden ze toch beter naar de 4-porte moeten kijken.
Of misschien zelfs de Panamera. Deze is misschien niet ieders smaak, maar wel onderscheidend.
darkpluisje zegt
@Hubert: hoezo vind jij een panamera dan geen opgerekte 911 ??
lemans96 zegt
@darkpluisje: Omdat hij waarschijnlijk begrijpt dat dit een on-vergelijking is? ;-)
(Je weet wel, 911 motor achterin, Panameraaaa….? Juist, motor voor in)
lamborgfan zegt
Ik denk meteen aan “Jaws” uit james bond roger moore tijdperk..
Jochempie zegt
Wat een overdreven muil!
Specht zegt
Jammer dat deze auto zo extreem duur is tov de Porsche Panamera. Want die laatste zie ik echt te veel rijden, en de Rapide veel te weinig.
W115 zegt
@Specht: Panamera is comfortabeler, zuiniger, waarschijnlijk ook sneller en het belangrijkste: goedkoper
Hubert zegt
@W115:
En beter.
Forza zegt
@W115: maar vooral: Duitser.
SCscreamGT2 zegt
@Forza: Stelletje Wouter’s hier. :)
E34M5Touring zegt
@W115: Zuiniger en goedkoper heeft 1 oorzaak. Iedereen koopt hier de El Cheapo diesel. Zit je dan, in je Panamera, de eerste de beste A6 met die 3.0TTDi trekt je snot.
Martinez zegt
die soul lekt er met zo’n grote muil wel hard uit.
kraakensmaak zegt
Die grille kan echt niet, en waar moet ik nu mijn kentekenplaat monteren?
berlinetta zegt
@kraakensmaak: Die leg je binnen op het dashboard.
r32turbo zegt
Nou AM valt mee hoor (niet dat ik het kan betalen) maar ik bedoel kijk eens op Marktplaats hoeveel er boven de €100.000 kosten
jrmpower24 zegt
schrok wel beetje van die grille
kevinRS6 zegt
Zal wel een stuk sneller aanvoelen dan de normale Rapide! Mooie bak!
Lucb zegt
Voorkant oogt heel raar
300e zegt
Zowaar een mooie auto geworden! Flinke vooruitgang!
ardonjr zegt
Wat zonde van die gril. Die oogt, naar mijn mening, ver buiten proporties met de rest van de auto. Zo subtiel als de rest van de auto is.. zo lomp is de neus. Vind ik persoonlijk echt heel erg jammer.
DMan zegt
Die grote muil doet me een beetje denken aan de Fyra.. Hopelijk ziet deze er beter uit wanneer er een kenteken of iets in die richting op zit..
eindbaasje zegt
jammer dat die gril verneukt gaat worden door een geel kenteken. fraaie auto, zoveel meer klasse dan een panamera
epimetheus zegt
Mooi hoor, maar zoals er al anderen al zeiden, die grille kan echt niet. Jammer dat er zo’n enorme Peugeot muil op moet…
bazzelijn zegt
De grille is er niet bepaald op vooruit gegaan, wat dat betreft een designtechnische stap terug, jammer :(
dotternetta zegt
lijkt wel uit de jaren 90
garp zegt
@dotternetta: en de achterkant uit de jaren 80 :-)
w0o0dy zegt
Koop gewoon lekker de nieuwe QP met V8 twin-turbo, minstens zo snel, minstens zo stijlvol als deze Rapide S en kan zowel comfortabel cruisen, biedt meer ruimte en is ondanks dat ik de nieuwe niet supermooi vind.. 20keer fraaier dan de Panamera. Nuff said, well played Maserati.
epimetheus zegt
Achterkant is eigenlijk ook een beetje saai.. Niet veel bijzonders aan te zien.. Is allemaal al een keer gedaan.
mout zegt
Leuk, die specs.
Tot je meet, en merkt dat Porsche aanzienlijk meer vermogen levert dan op papier, en AM aanzienlijk minder.
De eerste uitzondering daarop moet ik nog zien.
natos zegt
Ik vind vooral die achterkant storend. Die past niet bij een auto van bouwjaar 2013/2014. Dat vind ik overigens van 9 van de 10 AM’s. Kijk bijvoorbeeld naar de DB7, bij de zagato vind ik dat weer niet. Iemand ook zo een idee?
dirkmulders zegt
Ik weet dat jullie het niet allemaal met me eens zijn maar ik vind de grill prachtig! Daardoor ziet hij er lekker brutaal uit en kijkt hij ook heel boos! En de velgen zien er ook strak uit! :3
pomoek zegt
De Grill vind ik prima, heb wel begrepen dat de toegang naar de achterste zitplaatsen alsmede de binnenruimte aldaar minimaal is. Dus is deze auto zinloos.
lemans96 zegt
@pomoek: Dat heb je dan verkeerd begrepen.
Kijk, dat de instap niet is wat jij van je Renault Espace gewend bent, dat is natuurlijk logisch met auto’s als deze Rapide of Panamera’s e.d., maar de zitpositie achterin is wel degelijk in orde. Voor normaal postuur mensen dan. Ben je een lange lijs van 2 meter of heb je het figuur van Paul de Leeuw, ja dan zit je niet lekker achter in deze sportcoupé…
brunoc zegt
Hebben ze nog altijd die oude, lompe vovlo navigatie?
AlwinH zegt
@brunoc: Nee
lambo4all zegt
Ben geen aston fan maar (de vanquish even niet meegerekent) vindt dit het beste nieuws in lange tijd! Hier hebben ze teminste echt werk in gestoken. Ook vind ik de consmetische aanpassingen wel mooi. Op ab.com zeiden ze trouwens 4.7 naar de 100 maar wat maakt het ook uit.
fkbmw zegt
Vind toch wel de gewone Rapide mooier. Dit heeft wel een lekkerdere motor, maar het uiterlijk is een beetje overkill voor een Aston te zijn.
kickass zegt
De grille had wel wat kleiner gemogen, maar er komt in Europa toch een kentekenplaat op.
pagani86 zegt
Blijft een van de mooiste auto’s in mijn ogen. Alleen vind ik het jammer dat Ford nu ook zo een grill heeft…
E34M5Touring zegt
Ik snap niet dat ze niet met een V8 komen. Net als Bentley heeft gedaan met de Continental. Denk dat je dan een veel groter koperspubliek mee trekt. En aangezien ze er nog een paar in het schap hebben liggen, moet dat geen heel groot probleem zijn. Maar zij zien meer heil in een NOG duurder model. T’is al geen prijspakker.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Ik denk niet dat continentaal europa de voornaamste afzet markt is voor deze rapide. Niet overal betaal je zo extreem veel meer belastingen voor een iets zwaardere wagen.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Waarom zou je een relatief eenvoudige manier van extra inkomsten voorbij laten gaan aan die paar extra S modellen die je verkoopt. Ik denk dat je met een concurrerende prijs, klanten gaat wegsnoepen bij Porsche en Maserati. En dat kan relatief eenvoudig door een V8 basismotor te introduceren. Zoals een aangepaste versie van de Vantage V8. Bij Porsche ligt de instapprijs veel lager. En daardoor komen ze ook in het bereik van de wat zwaardere A6en 5series en E klasse’s. Iets wat voor Maserati ook nog net opgaat. Maar de Rapide is gelijk een enorm stuk duurder. Een V8 instapper zou daar toch wat aan kunnen doen.
kevinbergwerff zegt
niet mijn keuze, zeker niet dat carbon tussen die achterlichten…
w0o0dy zegt
@lemans96: Harry Mettcalf van Evo zei dat de instap en zitruimte van de Maserati Granturismo beter zijn dandie van de Rapide door de belachelijk brede dorpels en middenconsole.. dat zegt genoeg lijkt me.
alfamail zegt
Leuke kleur maaruh…… vind alle AM’s zo langzamerhand wel heul erg op elkaar lijken…
Ram-G-maN zegt
Dat wordt een hele uitdaging om het kentekenplaat correct te bevestigen aan de voorzijde… :-(
bmwe46csl zegt
Mooie kleur
jayk zegt
De ford grills beginnen steeds meer op die van aston te lijken en nu ook andersom
fkbmw zegt
Doe mij die Destino Fisker met die 600+ pk V8 maar.
hotemetoot zegt
SAAAAAAAAAIII!!
Allejesus wat een onding.
Stelletje kneuzen nemen gewoon twee bestaande modellen en plakken de respectievelijke voorkant en achterkan aan mekaar met een kut interieur er tussen… Wat een verschrikkelijk trieste mislukking is de raaide toch, echt waar. Meest kansloze auto aller tijden even though er kuttere autos zijn… relatief gezien is dit echt de meest erge stront bak op de planeet.
Ik comment niet vaak maar ik moest dit toch echt ff kwijt… godverdomme wat een belediging voor de mensheid.
hotemetoot zegt
@hotemetoot: Rapide*
Kerels, jullie hebben echt een edit knop nodig… ik ben al hard met mijn rage bezig, nu dit…
kilum zegt
alles mooi behalve…..
de achterkant die oogt vreselijk gedateerd
ultimateastonfan zegt
Echt een mooie auto maar net als bij de Porshe panamera aan een sportwagen horen maar twee deuren te zitten.