Wanneer een bloedmooie auto wordt aangepakt door een designhuis met een barstensvol portfolio aan mooi spul. De nieuwste creatie van Zagato is hier. Of althans, zo goed als.
Er zijn van die dingen waar je niet perse vanaf moet blijven, maar het is beter voor je reputatie als je dat gewoon wel doet. Bij auto’s geldt dit al helemaal, kijk maar naar tuners als Mansory. Sommige auto’s zijn al perfect van zichzelf. Daar heb je geen sportief pakketjuuuh voor nodig. En al helemaal geen derde partij die zich ermee bemoeit. Er is één ‘derde partij’ die zichzelf vaker dan niet in de schijnwerpers kan zetten, ook al pakken ze meestal Aston Martins, die geen extra aanpak nodig hebben. We hebben het natuurlijk over Zagato.
Ook al zijn ze nu pas in de omloop, het is alweer drie jaar geleden dat zij hun laatste project(en) toonden. De Zagato-versies van de Vanquish, die je in de smaken Coupe, Cabrio, Speedster en Shooting Brake kon krijgen. Ondertussen is de Vanquish vervangen door de DBS Superleggera en het hoeft geen verrassing te zijn dat die ook een Zagato-versie krijgt. Al moeten we zeggen dat ‘een derde partij’ bij Zagato ietwat denigrerend is, want deze persinfo komt van Aston Martin zelf.
Maar naast die informatie krijgen we ook wat het belangrijkste is: afbeeldingen. Zagato-creaties zijn duur en exclusief, maar vooral het design telt. Dus hoe ziet een DBS eruit met een Z-sausje? Nou, zo.
Vooral de voorkant is anders, maar zoals altijd maakt de spitse AM-neus ruimte voor een wat ronder front. Aan de achterkant zijn de wijzigingen ten opzichte van de Vanquish Z minder duidelijk, met dezelfde achterlichten. Details als gouden velgen en gouden accentlijnen maken het design af.
Onderhuids is het dus een DBS, daar blijft de 5.2 liter twin-turbo V12 met 725 pk. Om dit grote blok te koelen, is een dijk van een grille aangebracht. Om van de grille een bijzonder ding te maken, hebben ze hem ‘dynamisch’ gemaakt. Dat betekent dat 108 verschillende koolstofvezel onderdelen in de grille een designdingetje zijn als de auto stil staat, maar tijdens het rijden open gaan om de V12 van koeling te voorzien. Vorm en functie in één klap.
Bij nieuwere Land Rovers (maar ook bij Nissans, Cadillacs en anderen) kan de binnenspiegel veranderen in een camera, meestal bedoeld zodat je hetzelfde beeld krijgt, maar dan zonder hoofdsteunen en kinderhoofden. Of in het geval van Land Rover, als je je hele kofferbak vol hebt liggen met survival-spullen. Nou gaat men misschien niet survivallen met een DBS Zagato, toch krijgt deze auto ook de cameraspiegel. Sterker nog: het is de eerste auto ter wereld waar de binnenspiegel enkel digitaal is. Dat komt omdat de hele achterkant, van spoiler tot voorruit, één groot koolstofvezel onderdeel is.
Op de afbeeldingen zie je de DBS Z naast een DB4 Zagato Coupé staan, dat is de DB4 GT Zagato Continuation, een speciaal project ter ere van het 100ste jaar Zagato. Er komen 19 ‘nieuwe’ DB4’s en voor elke DB4 komt er een DBS Z. Daarmee is het hyperexclusief spul. Zagato wil de DBS’en tegen 2020 gaan bouwen en wat je op de foto’s ziet is nagenoeg het echte werk. Van ons krijgt hij een grote duim omhoog.
acakoning zegt
Heb ik iets gemist of zijn gouden wielen weer “hot”?
emping zegt
@acakoning: altijd al hotwheels geweest. Niets gemist.
lincoln zegt
@acakoning:
Heeft met Candy Apple te maken ..
van1 zegt
De koning heeft gesproken!
balthazar_debleuchamp zegt
Waar ik bij de reguliere DBS een beetje begin te huilen, is dit een waar pareltje. En ach, als je ze bij Zagato/Aston lief aankijkt, maken ze d’r wel een ruitje in ook.
JamesBond007 zegt
Bah… ik hou het kort dit keer
iphonistvongates zegt
Een 3.0 versie van de Datsun 280z inclusief de kenmerkende rode kleur die Datsun vaak gebruikte.
tortuga zegt
Niet verkeerd bedoeld want het is uniek en echt super vet die achterlichten, maar gaan ze die telkens opnieuw copy pasten? De gouden accenten mogen van mij dan weer iets minder bling zijn. Alhoewel de Chinezen het wel mooi zullen vinden
bernoulli zegt
En dan een dikke vette gele nummerplaat midden op die grille. ☹️
mashell zegt
@bernoulli: helpt om die grille wat op te fleuren.
ouwedibbes83 zegt
Goed omschreven, ze durven wel door als Zagato aan de slag te gaan met een auto die al prachtige styling heeft. Wederom zijn ze erin geslaagd om een redelijk subtiel vleugje Italiaanse passie toe te voegen aan een edele Brit
moveyourmind zegt
Best wel fout, maar tegelijkertijd heeft het ook wel wat.
Denk dat het in het echt best een gaaf enindrukwekkend ding is om te zien.
mats106rallye zegt
Britse auto + Italiaans design = magnifiek! Zet maar voor de deur
Robert zegt
Als BMW of Lexus hun modellen van zo’n mega grille voorzien is het geklaag niet van de lucht en als er een Zagato stickertje op zit is het in ene wel goed gelukt?
En verder wat @bernoulli al zei; laat deze auto los op de openbare weg en het verplichte kenteken aan de voorzijde doet de liefhebber janken van ergernis. Ongeacht de kleur van de auto óf de plaat.
gandini zegt
Man, die grille is wel heftig groot zeg! Verder een hele nette auto.
jeroenwz zegt
Hoe durven ze deze wagen naast de DB4 GT Zagato te zetten?
Die grille alleen al. Hoogstens Lexus en BMW X7 zijn daar jaloers op.
Ik vind ’t helemaal niks.
drsnuggle zegt
Ik heb misschien een niet zo’n geliefde mening maar ik vind die Zagato creaties echt niet mooi. Zonde van het origineel
clubbtraxx zegt
Doe mij maar een originele… Alles waar die Zagato aan zit krijgt een rare daklijn en dezelfde achterlichten.
Zonde van je mooie DBS hoor.
dwfc zegt
Na een ritje op de autobahn tegen + 200 de vliegjes uit de gril peuteren … tijdrovende hobby.
dwfc zegt
En je kan beiden bestellen voor …£ 6.000.000
Beide Modelle entstehen im Aston-Martin-Werk im britischen Gaydon. Der DB4 GT Zagato Continuation kommt ab dem vierten Quartal 2019 zu den Kunden, ein Jahr später liefern die Briten dann den DBS GT Zagato aus. Den Preis gibt das Unternehmen mit umgerechnet sechs Millionen britischen Pfund an. Zuzüglich Steuern kommt das Duo demnach auf einen Preis von 8,3 Millionen Euro.
RiKe zegt
De voorkant vind ik he-le-maal niks door die gril, of beter gezegd, het gebrek aan body panelen. De achterkant vind ik dan weer wel best goed op het netvlies vallen
Dutchdriftking zegt
Best heel mooi, maar de DBS van Aston Martin zelf vind ik toch mooier.
berlinetta zegt
Meestal vind ik Zagato geweldig, maar nu vind ik het origineel toch echt beter gelukt.
Alfarobert zegt
Als Aston Martins bij Zagato wegkomen zijn ze er meestal niet mooier op geworden. Ze kosten ineens tonnen meer terwijl je lelijker rijdt. Vreemd dat de rijken daar intrappen.Geld maakt geen style he.
lambowambo zegt
De Zagato’s van de Vanguish kon ik erg waarderen maar had nu toch wel graag iets anders gezien. Dit heeft aan de achterkant een hoog copy/paste gehalte.
TT225man zegt
Helaas zijn de meeste moderne Zagato’s niet om aan te zien. Heb er al aardig wat in het echt mogen zien, maar het is too much. Meeste Aston liefhebbers/rijders die ik ken zijn er ook geen fan van (mezelf included). Enige reden tot aanschaf is als beleggingsobject, maar tsja….dan kun je ook andere (lelijke) kunstobjecten kopen.