Polen kunnen veel, maar GT4 racers bouwen hoorde daar niet bij. Tot nu.
De naam wordt simpelweg Arrinera Hussarya GT, waarbij de GT slaat op het FIA GT4 kampioenschap. Hier is deze versie namelijk speciaal voor ontworpen. Nou was de “normale” straatlegale versie met z’n 640 pk niet bepaald een stakker, deze gaat nog meer hardcore worden.
Een Poolse blend van een buizenframe, Öhlins pushrod-ophanging en onderdelen vervaardigd uit zowel koolstofvezel als aluminium moet een zeer stijve en lichte racer opleveren. Hij weegt namelijk 1.250 kilo en das weinig, met 430 pk en 580 Nm onder de kap. Ok, het is een stuk minder dan de straatversie (640 pk), maar die is niet bepaald zo licht. Met deze 430 pk uit een All American 6,2 liter V8 haalt hij in ieder geval een top van 260 kilometer per uur en hiermee kleurt hij mooi binnen de lijntjes van de GT4 regelgeving.
Arrinera kan trouwens ook melden dat het relatief simpel is om de V8 650 pk en 810 Nm op te laten hoesten, hier zouden slechts enkele eenvoudige handelingen voor nodig zijn. Of je hier Pools voor moet zijn is ons niet bekend. Check de foto’s hieronder.
tmenges zegt
Mooi strak gelijnd ding, niet te schreeuwerig.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het wel gaaf. een bescheidener straatversie lijkt me leuk. En nieuwe fabrikanten is altijd +1…
berlinetta zegt
Ik vind het een fraaie racer. Hopelijk kunnen ze er successen mee behalen.
janmetdelangeachternaam zegt
Klinkt als een naam die Hitler zou verzinnen
jeaup zegt
@janmetdelangeachternaam: de naam klinkt ook echt Duits inderdaad…. Kut reactie
brave zegt
@janmetdelangeachternaam: en zelfs dezelfde initiale.. Adolf en deze kar. Kan toch geen toeval zijn. Ik denk dat ze gaan racen met nummer 88.
gwnbmw zegt
waarom zo’n enorme motor erin als je meer pk uit een 4 cilinder kan halen?
clarkson zegt
@gwnbmw: omdat je met evenveel koppen de bocht uit wilt komen.
clarkson zegt
@gwnbmw: koppel
kennone zegt
@gwnbmw: buiten het koppel misschien ook wel levensduur
gwnbmw zegt
@kennone: een 6 liter v8 gaat langer mee als een 4 cilinder of een v6? jup, tuurlijk…
Rohrl-fan zegt
Design doet me wel denken aan een Gallardo, toch zeker in profiel.
dutchcorvette zegt
Ziet er best gaaf uit
blaze3027 zegt
Mx van een lambo en een p1
87sandyd zegt
@blaze3027: achterkantje lotus?
Robert zegt
Niet slecht, voor een land dat ons tot op heden verblijdde met de FSO Polonez en nog een dozijn Fiat-klonen.
schlumpie zegt
Rijdt hij ook op wodka?
bullzeyersn zegt
Lijkt ook wel wat op die Savage Rivale uit ons eigen landje.
allesmetturbo zegt
Netjes
87sandyd zegt
Een nog moeilijkere naam dan die van Pagani, applaus!
JamesBond007 zegt
Al die bedrijfjes die van die nieuwe sportwagens op de markt proberen te brengen hebben altijd wel wat moois. Maar het gaat ook echt altijd fout op 1 onderdeel dat het geheel afbreuk doet. Die voorkant qua koplampen erg mooi verwerkt in de body, en dan kijk je naar de achterkant van die auto; en dan zie je van die halfords achterlicht-units.. Jammer
Edge zegt
@JamesBond007: Het probleem is dat het ontwikkelen en laten homologeren van volwaardige koplampen en achterlichtunits een relatief duur proces is. Veel kleine fabrikanten zetten niet genoeg auto’s af om die kosten te verantwoorden, en gebruiken daarom van dit soort units. Soms verstopt achter een stukje plexiglas om het te doen lijken alsof ze een eigen koplamp hebben ontwikkeld (voorkant van deze wagen) en soms gewoon zonder verdere styling om de lampen een eigen gezicht te geven (zoals de achterkant).
Het komt sowieso vaker voor dan je denkt. Wist je dat de lampenunits van de Pagani Zonda en Huayra ook van die “Halfords units” zijn, precies om de reden die ik eerder noemde? En wist je dat je bij het Special Projects coachbuildprogramma van Ferrari om diezelfde reden alleen de lampenunits van reeds bestaande Ferrari-modellen mag gebruiken? Zo heeft de Ferrari SP 12 EC op 458-basis van Eric Clapton (wat een hommage is aan de Ferrari BB-modellen) koplampunits van een Enzo, en de P540 Superfast Aperta op basis van een 599 de koplampunits van de 612 Scaglietti. En is het je al eens opgevallen dat de huidige Aston Martin DB9, Vanquish en Rapide allemaal dezelfde koplampunits gebruiken?
Nu we het toch over Aston Martin hebben, dit kunstje hebben ze wel vaker geflikt. De Aston Martin Virage uit 1988 had bijvoorbeeld koplampen van de Audi 200 en achterlichten van de Volkswagen Scirocco. De vervanger, of zeg maar gerust facelift, van de Virage ging door het leven als Vantage en had de achterlichten van een Bova touringcar. Maar goed, ik draaf te ver door, haha! ;-)
shjdejee zegt
@Edge: mooi verhaal! Lampenexpert;)
Edge zegt
Ik vind het geen mooie wagen, maar ik vind het wel altijd er bewonderenswaardig als mensen dit soort dromen voorbij het luchtfietserij en renderstadium weten te krijgen! Wellicht dat met een paar racesuccessen en redelijke verkoop van de straatversie, er geld vrij kan komen voor doorontwikkeling of een facelift.