Drie keer raden wat het is.
Jawel! Het is inderdaad de nieuwe Volvo XC60 (rijtest). De sadisten van EuroNCAP hebben afgelopen jaar weer een paar auto’s tegen een muur aangereden en de balans opgemaakt. Sommige auto’s deden het niet zo goed, zoals de Fiat Punto. Deze mocht in gebutste toestand naar huis met de wetenschap dat Sergio Marchionne het cijfer ‘0’ op zijn rapportkaart zou aantreffen. Yikes.
Toch zijn dit soort faalhazen bij de botsproeven tegenwoordig gelukkig een zeldzaamheid. Voor wat het waard is. De fabrikanten weten immers perfect waar EuroNCAP op test tegenwoordig en kan daar dus rekening mee houden in het design van de auto’s. Het gevolg is dat op papier veilige auto’s soms ineens een stuk minder presteren als ze blootgesteld worden aan andere testen, zoals de small overlap botsproef die het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) uitvoert.
Volvo is echter van oudsher een merk dat er prat op gaat dat het niet alleen auto’s bouwt die het goed doen in een testje, maar ook in de echte wereld. Wie herinnert zich niet de oude 850’s met de afkorting SIPS (Side Impact Protection System) volledig uitgeschreven op de achterruit.
Desalniettemin ging in ‘Murica niet Volvo maar Mazda aan de haal met de hoogste eer voor het maken van veilige auto’s. Doch Volvo slaat nu keihard terug. Voor 2017 heeft EuroNCAP de XC60 niet alleen uitgeroepen tot de veiligste auto in zijn segment, maar ook tot veiligste auto overall. De middelste SUV van het merk gooit hoge ogen met al zijn Safety Assists, maar lekker belangrijk: wat je echt wil weten is wat er gebeurt als het tóch misgaat. Op dat vlak hoef je je geen zorgen te maken. Volwassen inzittenden worden voor 98 procent goed beschermd in geval van een crash, of zoiets.
Je kan dus met een gerust hart van een parkeergarage afrijden in je nieuwe XC60.
wimbraber zegt
LOL, even alle zweedse stereotypes aangekaart.
IKEA, Volvo, Knäckebröd en mooie vrouwen!
sntial zegt
@wimbraber: Captain Obvious
thomcarspotter zegt
@wimbraber: Anna Nyström <3
volvo480gtt zegt
@thomcarspotter: ??
larsyboy1997 zegt
@wimbraber: Ik mis biltemakörv, surströmming, Postnord en ABBA haha
heiligehandgranaat zegt
@larsyboy1997: én köttbullar (Zweedse balletjes), als we dan toch bezig zijn. Maar ik denk dat Anna Nyström toch de favoriet blijft!
valentinomaxi zegt
IKEA en die droge crackers waren niet doorslaggevend, maar Anna Nyström is natuurlijk wel het gezicht van Zweden! @jaapiyo Er waren natuurlijk betere foto’s om te gebruiken. Voor de volgende keer!
Edge zegt
Leuke blondine daar linksonder. Als de Volvo toch weggeshopt is, had die blondine best wat groter in beeld gemogen. Het is immers na werktijd voor de meesten.
joostgrn zegt
@edge: https://www.instagram.com/annanystrom/ Fijne woensdag!
volvo480gtt zegt
@joostgr??????
toyotavenray zegt
@Edge: als je dat wil zien moet je naar dumpert.nl gaan. Daar staan er genoeg.
kennone zegt
Ik rijd toch een verdomd veilige auto. 850 for life!!
shadowbroker zegt
@kennone: Wisten we al. Maar toch bedankt voor de 10000ste mededeling
peug206 zegt
@shadowbroker: zou er dit jaar een verkiezing zijn voor het meest herhaalde comment? ?
3246cm252kw zegt
Ik denk dat een bijv een Ferrari Enzo veel veiliger is, je ziet er echt zelde een ongeluk mee…
mashell zegt
@3246cm252kw: nepnieuws! Hier op autoblog wordt niet gelogen en vind je veel meer artikelen over gecrashte Enzo’s (https://www.autoblog.nl/auto/ferrari/ferrari-enzo+crash) dan over gecrashte XC60’s.
moondustfocus zegt
En die dame noemen we https://www.instagram.com/annanystrom/
allesmetturbo zegt
@moondustfocus: kijk, aan die info hebben we wat! Thnx haha
alpinafanb10 zegt
@moondustfocus: het betere nieuws
Gulli zegt
Ik dacht de Urus, is nog niemand mee gecrashed.
doewap zegt
Als ik nog eens een keer een verse 850 kan vinden die nooit uit zijn cellofaantje is gehaald… jongejonge wat een fijne auto
mashell zegt
@doewap: dan heb je, om de woorden van Jeremy Clarkson te gebruiken uit de tijd dat hij nog grappig was: “a brand new second hand car”.
fapfap zegt
“Voor 2017 heeft EuroNCAP de XC60 niet alleen uitgeroepen tot de veiligste auto in zijn segment, maar ook tot veiligste auto overall”.
Logisch, als je overall de veiligste auto bent, dan ben je dat ook in je eigen segment..