Dat komt niet alleen door meer vermogen.
Met deze zesde generatie kwam de Mustang (rijtest) dan officieel voor het eerst naar Europa. Eindelijk! Helaas hebben we een compleet ontwricht belastingsysteem waardoor het snoepje van de range (de Shelby GT 350 niet meegerekend); de 5.0 GT, bijkans onbetaalbaar is. Gelukkig kwam er ook een viercilinder met turbo die redelijke prestaties weet te koppelen aan een aangenaam (theoretisch) verbruik waardoor je kan komen voorrijden in Dearborns Finest.
Begin dit jaar werd al bekend gemaakt dat de Mustang MkVI een lichte facelift heeft ondergaan. Het zijn voornamelijk details zoals een andere motorkap, bumpers en wielen, maar hij kan er weer even tegenaan. Belangrijker zijn de nieuwe technische wijzigingen. Laten we beginnen met het goede nieuws: de 5.0 V8 heeft nu meer vermogen gekregen: 450 pk. Belangrijker is de transmissie waaraan deze gekoppeld is: een tientrapsautomaat. Hiermee kan de Mustang in minder dan 4 seconden naar de 60 miles per hour sprinten. Volgens Ford is de Mustang niet alleen sneller geworden, maar ook zuiniger. En dat is goed nieuws, want een lagere CO2 uitstoot houdt in dat de BPM-taks minder excessief is.
De nieuwe transmissie kan ook gekozen worden op de 2.3 EcoBoost. Deze levert nu 290 pk, gek genoeg wat minder dan voorheen. Maar met de nieuwe automaat moet ook deze versie zuiniger en sneller zijn dan het oude model. Hoeveel zegt Ford helaas (nog) niet, dus we kunnen nog geen uitspraken doen over de prijzen. Verder heeft Ford de Mustang wat moderner gemaakt door items als Pre-Collision Assist, Pedestrian Detection, Adaptive Cruise Control, Distance Alert, Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid toe te voegen. Ook kun is nu Apple Car Play of Android Auto beschikbaar. Als kersje in de appelmoes heeft de Mustang een vernieuwd infotainment-systeem.
viezefreddyw zegt
Ik vind hem eigenlijk een stuk minder dan van voor de facelift. Qua front lijkt hij wat veel Europeaans.
uselessguy zegt
@viezefreddyw: vooral de koplampen doen mij eerder aan een mx5 denken..
Jochempie zegt
@uselessguy: Misschien vind ik ‘m daarom wel zo leuk. Het liefst heb ik die V8 ook in een MX-5. Maar een Mustang heeft ook vier wielen, dus soit.
cpp1 zegt
@viezefreddyw: in werkelijkheid is het front van de huidige erg braaf en enigszins saai. Heb deze zomer een maand gereden in een GT 5.0 door west Amerika…iedere keer als ik naar de auto toe liep viel die voorkant weer wat tegen, miste agressie. Dus dat hebben ze nu best goed opgelost imo.
viezefreddyw zegt
@cpp1: Ah tof, zo’n roadtrip! Staat ook nog op mijn bucketlist.
Maar ik moet zeggen dat ik de Mustang van voor de facelift wel een stukje mooier vind. Hij oogt mij agressief genoeg en vind hem in het geheel een stuk strakker en Amerikaanser ogen.
Jochempie zegt
Ik vind ‘m er op vooruit gegaan. De uitgaande oogt nu wel erg bedaagd. En dat het infotainmentsysteem een upgrade krijgt is mooi meegenomen. Eens kijken wat de V8 hier in CH moet kosten..
r3fl3x zegt
Nieuwe front vind ik geen verbetering. Zonde, oude was perfect
neleev zegt
@r3fl3x: Lijkt gewoon op een Mondeo neus
pechweg zegt
Ziet er een beetje uit als het jongere debiele broertje van de pre-facelift..
cartype zegt
“Helaas hebben we een compleet ontwricht belastingsysteem”
Wat is er toch steeds met dat belastingsysteem? Het doet toch wat het moet doen? Dus: Een hindernis opwerpen voor auto’s / motoren die veel CO2 uitstoten?
Ja dat een dikke V8 veel lekkerder klinkt, en in veel gevallen harder kan, dat vind ik ook begeerlijk. Maar ja, de planeet, je moet toch wat, of niet?.
b00m3rang zegt
@cartype: Veel vrachtschepen verbranden nogsteeds ongezuiverde olie. Die dumpen allerlei vage zwafel en andere ungure chemicalien de atmosfeer in. Ik denk dat het meer uitmaakt als ze daar eens wat co2 tax op zouden zetten oid. Zowiezo de industriele industrie is fucked voor de planeet. De Co2 tax op autos is alleen een cashkow voor de overheid. Ookal zal het wel helpen, mits de testprocedures met de werklijkheid overeen komen, wat totaal niet het geval is Je zou dus kunnen concluderen dat de co2 tax bijna volledig onzin is.
cartype zegt
@b00m3rang:
Dat met die zwavel en vrachtschepen is nog wel een dingetje ja….
Maar CO2 valt mee, ik las ergens dat de totale uitstoot van allle vrachtschepen 1/10 is van die van alle wegverkeer.
melkkoe zegt
@cartype: de planeet gaat niet kapot van CO2. Anders kunnen we alle wilde dieren ook wel gaan afschieten. Zij stoten net als mensen ook CO2 uit
seicilindri zegt
@melkkoe: de planet gaat kapot aan mensen. Pakweg de helft teveel ervan. Los dat op en je probleem os weg maar dar is niet zo’n populair onderwerp
cartype zegt
@melkkoe:
Wij zijn dieren, en stoten CO2 uit, klopt. Ongeveer 900 gram per dag, dus 329kg per jaar. Mijn auto stoot 0,177kg/km uit, en ik rijd 20000 per jaar. Dus zo’n 3540 kg / jaar. Dat is een factor tien, best veel!
De CO2 die ik adem is daarbij kort geleden uit de lucht gehaald door fotosynthese. De brandstof van mijn auto is daarentegen 300 miljoen jaar oud.
Iets zegt me dat de zorgen mbt CO2 een grond heeft.
Overigens is autorijden maar één van de veroorzakers natuurlijk. Alle andere consumptie is er ook nog, en dat is ook erg veel.
Met de Mustang V8 zou het 281g/km, dus 6520 kg per jaar zijn trouwens.
fouadski zegt
Leuk beestje. Velgen leiken klein. Mis een maatje groter nemen. 290 pk is op zich voldoende voor dagelijks verkeersdeelname
fouadski zegt
@fouadski: leiken is natuurlijk lijken?
Jochempie zegt
@fouadski: Lijken inderdaad een beetje klein, maar dat scheelt in de bandenkosten, die nogal gauw oplopen bij de V8 :D
Davion zegt
Ben blij dat ik dit jaar de ‘oude’ nog heb gekocht :)
autodrop zegt
@Davion: you lucky bastard. Heel veel rijplezier toegewenst door deze jaloerse vent!
breakingpoint zegt
Wielen zijn te klein voor de wielkasten. Verder heel leuke auto. Je ziet ze ook veel meer rijden in Europa nu ze hier te koop zijn. Goeie zet van Ford ook, die 4cilinder.
autodrop zegt
Er staat ooit een Mustang op de oprit… kan alleen niet kiezen welke. Man wat zijn zowel de oude als nieuwere generaties heerlijke wagens!
kniesoor zegt
@autodrop:
Hoop, dat het je gaat lukken. Zoiets vergt misschien wat doorzettingsvermogen en geduld, maar als je het echt wil komt dat moment er vast een keer.
Davion zegt
@autodrop: T’is idd de moeite, ik rij er ook bijna elke dag mee naar het werk, altijd met een grijns op mijn gezicht :), als je de kans hebt om eentje te kopen, zeker doen, zelfs al is het de EcoBoost (die heb ik ook), met 317Pk kom je zeker niets te kort :) (Hier in BE is een V8 nogal duur in inschrijvingstaks (10000 Euro), dat was me wat teveel)
kappenou zegt
@Davion: valt mee toch? hier in NL €40k? V8 begint namelijk bij zo’n €115k
Davion zegt
@kappenou: Ja in NL is dat onbetaalbaar, maar om nu 10000 euro inschrijving te betalen op een auto die hier in BE +/- 45000 euro kost voor een V8, vind ik toch wat te veel, zo veel verdien ik nu ook weer niet :)
bmwfreak038 zegt
Een ford neus en ford wielen hebben ze die afgestoft?