Aardgas is nog niet helemaal dood, want hier is de Golf 8 TGI.
De keuze is tegenwoordig benzine, diesel, elektrisch of eventueel een combinatie. Aardgas is voor veel mensen geen optie die overwogen wordt. De Volkswagen Group zag aardgas de laatste jaren nog wel als een optie om de uitstoot naar beneden te halen, maar hun modellen op aardgas waren geen daverend succes te noemen.
CEO Herbert Diess liet daarom eerder dit jaar in een interview weten dat Volkswagen afscheid gaat nemen van auto’s met aardgas. Er werd aangegeven dat de huidige modellen op aardgas geen opvolger krijgen.
Tóch krijgt de Golf 8 nog een TGI-versie. Tenzij Volkswagen op miraculeuze wijze van gedachten veranderd zal dit dus de wel laatste Golf zijn die je op aardgas kunt rijden. De nieuwe TGI krijgt de 1.5 viercilinder met 130 pk.
Het verschil met de TSI is dat deze Golf is uitgerust met drie gastanks. Daarin kun je in totaal 17,3 kg CNG kwijt. De tanks zijn verwerkt in de bodem. Volgens de WLTP-cyclus kun je daarmee 400 km op een tank drie tanks rijden. Er is ook nog een klein benzinetankje van 9 liter, mocht je CNG op zijn.
Het is wellicht ook nog fijn om te weten hoe zuinig de Golf 8 TGI precies is. Volgens de NEDC-methode is het gecombineerde verbruik 3,5 tot 3,6 kg per 100 kilometer. Ter vergelijking: de 1.5 TSI verbruikt 4,8 liter benzine per 100 kilometer.
Dezelfde aandrijflijn is overigens ook te krijgen in de nieuwe Audi A3 en in de Skoda Octavia. Bij Audi heet zoiets dan g-tron en bij Skoda G-Tec. In Duitsland wordt de Golf TGI vanaf nu leverbaar, maar dat geldt niet voor ons land. Volkswagen Nederland laat aan Autoblog weten dat de TGI hier waarschijnlijk niet geleverd gaat worden. Als daar geen verandering in komt zit er niks anders op dan importeren voor degenen die toch per se een Golf 8 TGI willen.
Dutchdriftking zegt
Ik blijf het raar vinden dat de overheid aardgas (of nog beter LPG) niet stimuleert. We fikken het massaal af dus de uitstoot hebben we toch al, waarom genieten we er niet van? subsidie voor ombouw van tweedehands auto’s, een bizar makkelijke manier om in korte tijd met relatief weinig inspanning een groot deel van de uitstoot door verkeer terug te dringen.
mashell zegt
Over aardgas, de schoonste fossiele brandstof, hoor je alleen maar dat we er vanaf moeten. Of dat nou zo’n slimme strategie is daar kun je inderdaad aan twijfelen.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: ik twijfel er niet aan. Gewoon niet doen, we kunnen het importeren bijvoorbeeld uit Noorwegen. Dan moet het uets worden verbouwd maar dat is volgens deskundigen geen probleem en kan de winning in Nederland worden stilgelegd.
timdawg zegt
@mashell: het is het stomste wat we kunnen doen. Los van het feit dat het schoon en redelijk efficiënt is, is er nog geen alternatief voorhanden op het gebied van verwarming van huizen. Warmtepompen zijn niet geschikt voor bestaande huizen, de investering die nodig is om mijn huis geschikt te maken voor een warmtepomp krijg ik er noooooooit uit. En ik heb al het nodige gedaan (spouwmuurisolatie, al het enkel glas vervangen voor dubbel glas, bij mijn aanbouw alles dik geïsoleerd). Ik hoef geen winst te draaien, maar om tienduizenden euro’s in een bodemloze put te gooien slaat nergens op.
Daarnaast, en dat is nog veel erger, zitten we op een joekel van een schatkist waar geen goud in zit, maar gas. We kunnen miljarden per jaar verdienen daar het gas op te blijven pompen in Groningen. Er zijn 30.000 woningen die in direct gevaar zijn voor ernstige beschadigingen ten gevolge van het winnen van gas. Dan is het een heel eenvoudig financieel sommetje: koop die mensen uit of af. Gemiddelde waarde van een huis is nooit meer dan €200K aldaar. Kost dus €6 miljard om die mensen af te kopen. Die kunnen blijven zitten maar moeten met dat geld de reparaties zelf betalen óf ze verhuizen naar een gebied buiten het winningsgebied. Probleem opgelost. Het gaat natuurlijk nog veel verder. Over een paar jaar stoppen we met oppompen. Maar het gas gaan we nodig blijven hebben. Waar komt het leeuwendeel vandaan? Uit Rusland. Alternatieven zijn er nauwelijks. Als we afhankelijk zijn van Rusland kunnen die ons in de winter heel snel in een hele vervelende situatie terecht laten komen. En dat weten ze verdomde goed. Waarom ondernemen we nu al geen stappen tegen Rusland ivm MH17? Omdat we nu al weten dat we afhankelijk gaan zijn. We zijn echt oliedom om het oppompen te stoppen…
lekkerlinksrijden zegt
@timdawg: Noorwegen en Groot-Brittannië hebben zat voor ons, voor heel lang, dus Rusland kun je buiten de deur houden
Dutchdriftking zegt
@timdawg: Precies. Groningen voor gas, en zet er ook maar een paar kerncentrales neer. Voor eigen gebruik uiteraard, niet voor Google.
Robert zegt
@dutchdriftking: ooit, een decennium of drie geleden, heeft er ooit een clubje ambtenaren bedacht dat gas ‘vies’, ‘eng’ en ‘gevaarlijk’ is. Daarom heeft onze overheid een koers ingezet om diesel aan te wijzen als dé brandstof voor de kilometervreter. Dat die koers haaks stond op wat bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk deden (namelijk op inhoudelijke argumenten het promoten en toepassen van lpg en aardgas als autobrandstof), heeft de hele politiek geen ene fuck geïnteresseerd.
911targa zegt
ja, Dutch, dat is best wel een goed idee. CNG lijkt nog schoner te zijn dan LPG volgens Duits onderzoek. Het is ook een methode die voor velen bereikbaar zal zijn, wat veel EV’s niet is.
Uit het bovenstaande blijkt maar weer: veel maatregelen hebben echt niets met het milieu te maken.
stamp zegt
CNG =/= LPG. LPG (liquified Petroleum Gas) is een restproduct van de aardolie destillatie.
CNG of Aardgas of Groengas is iets anders. Niet te vergelijken met LPG.
Aardgas is wat er uit Rusland komt, of uit onze eigen bodem, uit Groningen. Maar de CNG pompstations in Nederland worden óók voorzien van CNG (Compressed Natural Gas) uit alternatieve bronnen zoals mestvergisting of vergistinggas uit de afvalverwerking. CNG uit vergisting wordt ook wel groengas genoemd.
Anyhoe: Voordeel: Conventionele motor, véél schonere verbranding dan benzine, diesel of zelf lpg. Maar nog steeds een soort van semi-fossiel iets natuurlijk. Er is te weinig groengas om al onze huizen mee te verwarmen, dus als jij op groengas rijdt, verstookt een huis aargas.
goodvibrations zegt
CNG & LPG zijn super brandstoffen.. Mag idd wel iets gestimuleerd worden (of minder belast). Ik denk dat de huidige belasting nog een erfenis is van het eerdere beleid.. Overigens is het (als je veel rijdt) best slim om een rekensommetje te maken.. Bij 30k per jaar heb je er binnen 2 jaar al de investering terug verdiend..
Zat blokken die goed op LPG lopen..
saxoke zegt
Geen toekomst in aardgas als brandstof vind ik overroepen. Sinds een dikke maand rij ik voor m’n week in een Ibiza TGI. T dingske heeft 90pk maar rijdt eigenlijk helemaal niet slecht. Gemiddeld heb ik nu ongeveer 4,2kg verstookt per 100km, dat berekend aan net geen euro betekend een kist van pakweg 4euro per 100km. Hier in België is wegenbelasting nu nog gratis, en je merkt dat je eigenlijk geen andere versie moet overwegen om te rijden, de mijne heeft Climat control, 8inch navi, 6bak, …. Oja, op die 3000km die ik ermee gereden heb, ben ik nog geen enkele keer benzine moeten gaan tanken. Nadeel heeft ie ook: de dichtsbijzijnde pomp is ongeveer 20km van hier. Voordeel, ze ligt op m’n route van m’n woon werk verkeer.
azmo83 zegt
@saxoke: benzine tanken doe ik ca 3 a 4x per jaar bij 35k kilometers op gas
weiugrt zegt
Ik rijd een Polo TGI maar zou dit nooit zelf prive rijden. De motor doet in lage versnellingen op CNG tot 2000 toeren niks en vanaf 2000 toeren komt ie pas los. Daarnaast ongeveer een halve seconde vertraging als je het gaspedaal intrapt tijdens het rijden. Dit heb je niet bij het rijden op benzine. Ook duurt het tanken gigantisch lang en kun je maar 260-270km rijden op de 12-14 kg die erin gaat. Daarnaast het allergrootste nadeel, ik mis ongeveer 1/3e deel van de bagageruimte door die gastanks (250 liter ipv 350 liter). Dit gas kun je volgens mij beter gaan gebruiken om de huizen te verwarmen. Gewoon erbij mengen zoals ze met CNG ook deden in het begin.
tjorque zegt
Het probleem van aardgas zijn de lekken bij de winning. Methaangas is qua global warming potential tot 36 keer erger dan CO2.
Dit doet het milieuvoordeel van rijden op aardgas quasi compleet naar de klote…
Dus zolang men er niet in slaagt om aardgas te winnen op een economisch rendabele manier zonder significante lekverliezen is rijden op aardgas zinloos als je het uit milieuoverwegingen doet.
En dan heb ik schaliegas nog niet aangehaald. Dat is nog een grotere schande.