Gek eigenlijk. Dacia had eerder een volledig elektrische auto en pas nu een hybride.
Bij Dacia vinden ze het leuk om een beetje eigenwijs te zijn, blijkbaar. De meeste autofabrikanten komen eerst met een aantal hybride modellen, om vervolgens over te stappen op volledig elektrisch. Niet bij Dacia. De Dacia Spring was het eerste volledig elektrische model van het Roemeense merk en nu komen ze pas met de eerste hybride.
We hebben het over de komst van de Dacia Jogger HYBRID 140. Het model maakt per morgen deel uit van het gamma van het merk. Interessant is dat de Jogger HYBRID 140 hier in Nederland uitsluitend in de zevenzitsvariant op de markt komt.
Naast het woordje hybrid onder de Jogger-benaming, kun je de hybride Dacia herkennen aan de kleur Gris Schiste. Het is een aanvulling op de al reeds verkrijgbare zes kleuren om uit te kiezen.
De batterij van de hybride aandrijflijn bevindt zich onder de vloer van de bagageruimte, op de plaats van het reservewiel. De hybride levert 140 pk en combineert twee elektromotoren met een 1.6-liter viercilinder benzinemotor. Het recept komt natuurlijk van Renault.
Standaard op deze Dacia is een automaat met vier overbrengingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektromotor. Er komt geen traditionele koppeling bij kijken.
Volgens Dacia is het mogelijk om tot 80 procent van de tijd elektrisch te rijden in de stad met de hybride Jogger. Als je écht je best doet is een actieradius van meer dan 900 kilometer mogelijk. Aldus de folder.
De nieuwe Dacia Jogger HYBRID 140 begint bij 29.650 euro. Daarmee is het voorlopig de goedkoopste hybride met zeven zitplaatsen. Een USP waar merknaam Dacia op drijft natuurlijk.
v60polestar zegt
GREAT NEWSS!.
VerArie zegt
Jeremy Clarkson,anyway…
tortuga zegt
Was dat bij Renault ook niet het geval? Eerst volledig elecktrisch en daarna hybride?
thjvanvlerken zegt
Hij is wel gaaf, nu nog met vierwielaandrijving en een dak tent.
faalhaas zegt
Misschien saai, maar de enige opvolger na de Prius Wagon als je een superzuinige 7 zitter zoekt.
weetikveel zegt
Als je hier de accu van een Spring in legt, heb je het ideale basisschoolvervoer binnen de randstad voor ‘weinig’ geld. Brommermotor erbij als range extender net als een i3 en eerste generatie Ampera. Jammer dat de range extender niet is aangeslagen bij het grote publiek, zoveel potentie wanneer niet overal een halve kobaltmijn in hoeft te worden geplempt omdat 90% de grote accu bijna alleen maar voor range anxiety heeft.
Richmond zegt
Een range externder lost het uitstoot probleem niet op. Uiteindelijk kun je vanuit technisch oogpunt het beste of alleen een verbrandingsmotor of volledig elektrisch. De hybride oplossingen zijn vooral compromissen.
weetikveel zegt
Er vanuit gaande dat er niet genoeg accumaterialen zijn om iedere auto 50kwh mee te geven, is een accu van 15-25kwh voor 75-150km elektrisch met een kleine (brommer)motor in geval van nood denk ik eej prima oplossing. Juist omdat het om noodgevallen gaat kan er beter voor een simpel licht motortje gekozen worden welke ook relatief weinig resources nodig heeft om gebouwd te worden. Zo zijn er zat mensen in een eerste generatie Ampera welke gemiddeld 1-2L benzine per 100km nodig hebben en daardoor niet heel afrika leeg hoeven te trekken voor een veel grotere accu dan dagelijks noodzakelijk.
HelldogBE zegt
Maar wel het lithium probleem? De range extender hier wordt niet eens maandelijks gebruikt. Maar toen er iemand plots in een ziekenhuis lag op 200km afstand deed de auto het prima op benzine.
Aan het belangrijkste ziekenhuis in België amper 10 laadpalen en onderweg meer dan 2x een half uur snelladen wil je niet als je 400km moet rijden tussen alle andere hectiek van de dag.